2.1 Generelle merknader
Komiteen viser til at det i
2014 ble nedsatt et utvalg som skulle gå gjennom gjeldende lovgivning
og rammebetingelser for kommunenes muligheter for håndtering av
overvann i byer og tettbebyggelser og utarbeide forslag til endringer
og forbedringer. Mange kommuner har allerede laget planer med prinsipper
eller tiltak for håndtering av overvann.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for forslagene handler om et behov for bedre regelverk tilknyttet
overvann i en tid der det kan forventes mer vær. En utfordring med
overvann har vært at problemene oppstår gradvis, ofte i tilknytning
til utbygging i et mindre område. Hver for seg kan utbyggingene
vurderes å ha liten effekt, men samlet vil flere tiltak og mer konsentrert
nedbør øke risikoen for at overvann gjør betydelig skade.
Komiteen viser til at Overvannsutvalget
(NOU 2015:16) i sin utredning anslår at de totale skadekostnadene
som oppstår på grunn av overvann, er i størrelsesorden 1,6 til 3,6
mrd. kroner per år. Både klimautviklingen og samfunnsutviklingen
med økt fortetting kan hver for seg øke intensiteten i overvannsavrenningen. Uten
forebyggende tiltak forventer utvalget at skadekostnadene vil følge
samme utvikling. Komiteen viser
til at det antydes kostnader i størrelsesorden 45 til 100 mrd. kroner
i løpet av de neste 40 årene.
Komiteen viser til at forslagene
til endringer i plan- og bygningsloven som nå foreslås, har til
hensikt å motvirke økte kostnader ved at det i planleggingen skal tas
høyde for fremtidige klimaendringer med sikte på forebygging av
skader. Forebygging av overvannsskader er langt rimeligere enn å
reparere skadene i ettertid. Komiteen viser til at det ikke
er mulig å fastslå hvor mye den enkelte grunneier, kommunen, forsikringsbransjen
og samfunnet for øvrig kan spare som følge av bedre planlegging
av overvannshåndtering, men at departementet legger til grunn at
det er snakk om betydelige beløp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til partiets alternative statsbudsjett
for 2019, der det prioriteres 150 mill. kroner ut over regjeringens
forslag til tilskudd til flom- og rassikring i tillegg til 300 mill.
kroner til skredsikring av riks- og fylkesveier. Arbeiderpartiet
prioriterte også 40 mill. kroner ut over regjeringens forslag til
klimatiltak og klimatilpasning i kommunene. Disse medlemmer vil styrke NVE,
regional og kommunal forvaltning.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til partiets alternative statsbudsjett
for 2019, hvor det er prioritert 300 mill. kroner til en ras- og
flomsikringspakke. Forebyggende arbeid er avgjørende for å ivareta
sikkerhet og redusere materielle og økonomiske kostnader i møte
med de økende utfordringene mer ekstremvær medfører. Finansiering
og kompetanseutveksling blir en viktig samarbeidsoppgave mellom kommuner,
fylker og staten i årene fremover.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter endringene i denne proposisjonen, men
vil understreke det store behovet som gjenstår for å forebygge virkningen
av ekstremvær i kommunene. I tillegg er det stort rehabiliteringsbehov
for vann og avløp i de fleste kommuner.
Det er derfor nødvendig
at regjeringen øker sin innsats på dette området gjennom økte bevilgninger
til formålet og går gjennom lovverk og bestemmelser som kan bidra
til å redusere farene for ødeleggelser som følge av mer ekstremvær. Dette medlem viser
til egne forslag om økte bevilgninger til forebygging mot konsekvenser
av mer ekstremvær og sikring av nødvendig kompetanse i kommunesektoren
i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjettopplegg de siste
årene.
Dette medlem viser til at å
redusere klimautslipp og forebygge ekstremvær vil være rimeligere
og mindre belastende for innbyggerne enn å la være. Skulle alle
kommunens utgifter knyttet til nødvendig forebygging og rehabilitering
framover tas gjennom selvfinansierende gebyrer, vil fordelingsvirkningen
bli usosial. Økt statlig medfinansiering og samarbeid med sektoren om
innovative nye løsninger på tiltakene vil derfor være nødvendig.