Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal, Tove-Lise Torve
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Vetle Wang Soleim, Aleksander Stokkebø og Camilla Strandskog,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Bård Hoksrud og Jan Steinar
Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes,
viser til at det ble avholdt åpen høring i Stortingets finanskomité 13. desember
2018 der Norsk Redaktørforening, Tax Justice Network – Norge, Pressens
Offentlighetsutvalg, Attac Norge, Revisorforeningen, Transparency
International Norge, Advokatforeningen, Redd Barna, Norsk Journalistlag,
LO, Finans Norge og NHO deltok.
Komiteen viser til at Prop.
109 L (2017–2018) er en oppfølging av EUs fjerde hvitvaskingsdirektiv
og Stortingets vedtak 15. juni 2015 i Innst. 298 S (2014–2015) om
etablering av et norsk offentlig eierskapsregister for å sikre åpenhet
om eierskap i norske selskaper. Oppsummert innebærer EUs hvitvaskingsdirektiv
og stortingsvedtaket fra 2015 at informasjon om hvem som faktisk
eier norske selskaper, skal gjøres offentlig tilgjengelig. Dette
følges etter komiteens mening
i stor grad opp av Prop. 109 L (2017–2018).
Komiteen viser videre til Stortingets
vedtak i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
2014 om å be regjeringen om å «etablere en offentlig løsning med
informasjon om eiere av aksjeselskap som sikrer større åpenhet,
med etablering i løpet av 2015». Dette arbeidet er ikke ferdigstilt
med Prop. 109 L (2017–2018), men må videreføres og sluttføres.
Komiteen peker på at finansiell
åpenhet er avgjørende for å sikre et godt økonomisk system med sunn
og åpen konkurranse, rettferdig fordeling og finansiering av offentlige
tjenester. Hemmelighold av finansiell informasjon legger til rette
for ulovlige pengestrømmer, undergraver skattegrunnlagene og bidrar
til å gjøre korrupsjon, hvitvasking og terrorfinansiering mulig.
Komiteen peker på at omfanget
av finansielt hemmelighold og skjulte pengestrømmer er en av de største
utfordringene internasjonalt og en trussel mot demokratiet. Beregninger
fra Gabriel Zucman ved University of California, Berkeley, viser
at 8 pst. av verdens formue er plassert utenfor myndighetenes kontroll.
Komiteen peker videre på at
finansiell åpenhet og bredt innsyn vil skape økt åpenhet rundt uheldige bindinger,
konkursryttere og arbeidslivskriminalitet. Sivilsamfunnets bidrag
gjennom organisasjoner og medier, samt varslere og publikum, er
også avgjørende i et velfungerende samfunn med høy tillit. Mest
mulig åpenhet om eierskap er med på å beskytte det økonomiske systemet
som er bygd opp i Norge, og derigjennom ivareta et fungerende demokrati.
Komiteen viser til at regjeringen
i Prop. 109 L (2017–2018) foreslår at registeret skal være åpent
for alle, uten krav til innlogging, norsk ID-nummer eller krav om
«legitim interesse» for å få tilgang. Komiteen mener dette er positivt,
og viser til at dette er en oppfølging av Innst. 298 S (2014–2015),
hvor det ligger en forutsetning om at allmennheten til enhver tid
skal kunne ha innsyn i et slikt register over endelige, reelle eiere.
Komiteen peker på at det i
§ 11 i proposisjonens lovforslag foreslås at tilgangen til registrerte
opplysninger kan reguleres i forskrift. Komiteen vil understreke viktigheten
av at allmennheten til enhver tid skal kunne ha innsyn i registeret
over reelle eiere og tilgang til lagrede historiske data og rådata.
Komiteen viser til at lovens
virkeområde i regjeringens forslag angis generelt, slik at alle
juridiske personer, enheter og andre sammenslutninger som driver virksomhet
eller er registrert i Norge, i utgangspunktet vil ha plikt til å
innhente og registrere opplysninger om reelle rettighetshavere. Komiteen merker
seg at regjeringen vil presisere virkeområdet nærmere i forskrift. Komiteen vil
understreke at loven må gjelde uavhengig av selskapsform og hvordan
selskapene eies, og den må omfatte børsnoterte selskaper.
Komiteen viser til at definisjonen
av reell rettighetshaver som anvendes i anbefalingene fra Financial Action
Task Force (FATF), i EU-direktivet, i den norske hvitvaskingsloven
og i Prop. 109 L (2017–2018), er lik: «Reell rettighetshaver er
den som i siste instans eier eller kontrollerer et selskap.» Denne
definisjonen omfatter i prinsippet samtlige eiere og alle andre
som måtte utøve kontroll over selskapet gjennom andre kanaler enn
formelt eierskap.
Komiteen peker på at i den
norske hvitvaskingsloven, som trådte i kraft i oktober 2018, legges
kriteriene som er definert i Prop. 40 L (2017–2018), til grunn,
og disse er like de som defineres i EU-direktivet, med en eierskaps-
og stemmerettsterskel på «mer enn 25 pst.». Prop 109 L (2017–2018)
viser til § 14 i hvitvaskingsloven i lovforslaget § 4 første ledd,
om hvem som skal identifiseres som reell rettighetshaver. Komiteen merker
seg at Prop. 109 L (2017–2018) ikke gir en egen begrunnelse for
dette valget av terskelverdi. Kriteriene foreslått i Prop. 109 L
(2017–2018) for å identifisere reell rettighetshaver, vil oppfylle
minstekravene som ligger i EU-direktivet. Direktivet åpner imidlertid
eksplisitt for at medlemsland kan velge en lavere terskel i sin
definisjon av reell rettighetshaver. I FATFsanbefalinger er det
ikke direkte foreslått en terskel, men i en fotnote til anbefalingene
om et register over reelle rettighetshavere står det at et slikt
register kan operere med en terskel, og 25 pst. er gitt som et eksempel
i en parentes i denne fotnoten.
Komiteen viser til at erfaringene
fra registeret i Storbritannia viser at nærmere ett av ti selskaper
(8,7 pst.) ikke lister én eneste reell rettighetshaver i 2017, fordi
ingen av eierne hadde en eierskaps- eller stemmerettsandel på mer
enn 25 pst. Det kan tyde på at det i realiteten er terskelverdien
for eierskap som benyttes av de registreringspliktige for å identifisere
reelle rettighetshavere, og ikke de andre kriteriene som listes
opp i loven. Komiteen mener
det er viktig at dette ikke blir tilfelle for et norsk register.
Komiteen viser til at for de
fleste norske virksomheter er de formelle eierne også de reelle
rettighetshaverne, og for virksomheter utenfor børs vil eierskapsskifter
være sjeldne og da rapporteringsbyrden lav. Oslo Børs opererer i
dag med en flaggingsplikt på 5 pst., og dette er også terskelen
det amerikanske finanstilsynet opererer med i sitt EDGAR-register.
Komiteen peker på at økt krav
om åpenhet kan gi noe merarbeid for bedriftene, særlig i en oppstartsfase. Komiteen vil
derfor understreke at det er viktig at departementet vurderer hvordan
en kan innhente og nyttiggjøre seg av relevante opplysninger fra
andre registre eller andre kilder. NHO peker i sitt høringsinnspill
på at dette vil lette arbeidet for bedriftene, spesielt i oppstartsfasen. Komiteen mener
departementet må sikre at det gis tilstrekkelig veiledning til registreringspliktige,
slik for eksempel myndighetene i Sverige og Danmark har gjort.
Komiteen viser til at det i
proposisjonens kapittel 8 står at registerfører, foreslått til å
være Brønnøysundregistrene, ikke skal verifisere de registrerte
opplysningene, av kapasitetshensyn. Det foreslås å gi forskriftshjemmel
for å avgjøre hvordan eventuell kontroll av registrerte opplysninger
skal foregå (§ 10 første ledd), og departementet antar at den vil
ta form av risikobaserte stikkprøvekontroller.
Komiteen vil understreke at
det er viktig at den instansen som skal utføre disse kontrollene,
får nok ressurser til å gjennomføre tilstrekkelig med kontroller, med
tilhørende straffesanksjoner, for å heve kvaliteten på opplysningene
i registeret. Komiteen viser
her til evalueringer som er gjennomført av lignende registre i andre
land, som Storbritannia, som viser at en av hovedutfordringene ved
slike registre er kvaliteten på informasjonen som registreres, blant
annet registrering av opplysninger om fødselsår og nasjonalitet
som åpenbart er feilaktige.
Komiteen viser til at aksjonærregisteret
i dag gir åpenhet om norske aksjeeiere i norske aksjeselskaper, men
at dette registeret ikke omfatter andre reelle rettighetshavere. Komiteen mener
et register for reelle rettighetshavere må gjelde så mange typer
selskaper og enheter som mulig.
Komiteen understreker at det
er et mål med mest mulig åpenhet, men at det av praktiske hensyn
kan være ønskelig med en terskelverdi på andel eierskap og/eller stemmerett
for å måtte føres opp i et slikt register. Komiteen ber likevel departementet
følge med på utviklingen internasjonalt i bruken av terskelverdier
og sikre at Norges terskelverdi er i tråd med Norge som et foregangsland
for åpenhet, og så lav som mulig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt, slutter
seg til de foreslåtte lovbestemmelsene i det fremmede forslaget til
lov om register over reelle rettighetshavere.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, understreker betydningen av at det er klare retningslinjer
for å fastslå hvem som skal registreres som reelle rettighetshavere
i henhold til loven. Dette
flertallet mener at dette ikke er tilstrekkelig klargjort gjennom
henvisning til hvitvaskingslovens bestemmelser fordi heller ikke
hvitvaskingsloven eller -forskriften inneholder tilstrekkelige retningslinjer
om hvem som skal identifiseres som reelle rettighetshavere. En klargjøring
kan gjøres ved å benytte den forskriftshjemmelen som finnes i lov
om register over reelle rettighetshavere § 4 femte ledd for i forskrift
å gi klare føringer for hvem som skal identifiseres som reelle rettighetshavere,
slik at det er klart hvem de registreringspliktige etter lov om
register over reelle rettighetshavere har plikt til å identifisere
og registrere.
Dette flertallet fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen presisere i forskrift hvem som skal identifiseres
som reelle rettighetshavere i henhold til lov om register over reelle
rettighetshavere.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til en samlet finanskomités merknad
fra 2015 i Innst. 298 S (2014–2015):
«Definisjonen av
‘beneficial owner’ må ligge på et nivå som gjør at Norge fortsatt
fremgår som et foregangsland når det gjelder åpenhet om eierskapsspørsmål.»
Disse medlemmer mener det
ikke er grunnlag for å si at en terskelverdi på 25 pst. vil innebære
at Norge framstår som et foregangsland, ettersom en rekke andre land
har valgt en lavere terskelverdi.
Disse medlemmer mener det
bør det være like stor åpenhet om andre type virksomheter som det
er om norske aksje- og allmennaksjeselskaper, men at det kan være
ønskelig med en terskel for et slikt register av praktiske hensyn.
Disse medlemmer mener alle
typer virksomheter må pålegges en tilsvarende opplysningsplikt til dette
registeret som børsnoterte selskaper i dag har til børsen, da det
er i sistnevnte type selskap det hyppigst forekommer eierskifter.
For de aller fleste virksomheter vil ikke en lavere terskel medføre
en stor rapporteringsbyrde, men en lavere terskel vil gjøre det
vanskeligere for dem som ønsker å skjule sine finansielle interesser
i et selskap. En lavere terskel vil da bidra til å skape større åpenhet
om selskapsformer som ikke er tillatt i Norge, som truster og visse
typer partnerskap, men som direkte eller indirekte driver virksomhet
i Norge, ofte fra skatteparadis og lukkede jurisdiksjoner.
Disse medlemmer understreker
betydningen av at det er klare retningslinjer for å fastslå hvem
som skal registreres som reelle rettighetshavere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innhente erfaringer fra andre land med liknende
eierskapsregistre og bruk av ulike terskelverdier og utrede lavere
terskelverdi enn 25 pst. for å sikre at Norge er et foregangsland
når det gjelder åpenhet, og en oppfølging av både Stortingets vedtak
i Innst. 298 S (2014–2015) og EUs fjerde hvitvaskingsdirektiv.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt mener terskelen bør være så lav som mulig.
Disse medlemmer mener loven
om et register over reelle rettighetshavere bør ha en selvstendig
definisjon av reelle rettighetshavere.
Disse medlemmer viser til
høringsinnspillet fra Advokatforeningen, som fremhever registeret
som et verktøy for rapporteringspliktige under hvitvaskingsloven,
hvor hensikten er å identifisere dem som kontrollerer en virksomhet.
Foreningen uttrykker bekymring for at kriteriene for å identifisere
reell rettighetshaver, i hvitvaskingsloven og i Prop. 109 L, er
utydelige, og de advarer mot en for vid definisjon av reell rettighetshaver.
Disse medlemmer merker seg
forøvrig at de som er rapporteringspliktige til et register for
reelle rettighetshavere, er virksomhetene selv, til forskjell fra
de som er rapporteringspliktige under hvitvaskingsloven.
Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at definisjonen av reell rettighetshaver som den
som i siste instans eier eller kontrollerer et selskap, er konsistent
på tvers av ulike lover som omhandler reelle rettighetshavere. Kriteriene
for å identifisere reell rettighetshaver, for eksempel terskelverdien,
kan like fullt tilpasses registeret for reelle rettighetshavere,
som skal ha flere funksjoner ut over det å være et verktøy for rapporteringspliktige
under hvitvaskingsloven.
Disse medlemmer peker på at
kriteriene for å identifisere reelle rettighetshavere allerede i
dag varierer mellom land, blant annet når det kommer til terskelverdi
eller om familiemedlemmers eierandeler skal vurderes samlet.
Disse medlemmer mener det
er ønskelig at det på sikt skal utvikles en høy internasjonal standard
for åpenhet, og regjeringen bør over tid arbeide internasjonalt
for at Norges åpenhetskrav skal bli en ny og forbedret internasjonal
standard.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet deler oppfatningen om at terskelverdien
på 25 pst. bør vurderes satt ned, men understreker samtidig at andre
kriterier er viktigere, og at fokuset på terskelverdien ikke må
etterlate et inntrykk av at de øvrige kriteriene er mindre viktige.
Disse medlemmer påpeker at
rapporteringen i så stor grad som mulig bør foregå samordnet med
andre registre for å redusere byrden på bedriftene. Det er også svært
viktig at myndighetene gir bedriftene tilstrekkelig hjelp og veiledning
for å sikre god, riktig og effektiv rapportering. Disse medlemmer understreker
at myndighetene har et ansvar for at rapporteringskravene ikke virker
konkurransevridende i forhold til foretak av ulik størrelse, og
at dette tilsier at man bør være på tilbudssiden særlig overfor
mindre foretak.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til at registeret
over reelle rettighetshavere til juridiske personer er forutsatt
å være et viktig bidrag i bekjempelsen av hvitvasking, terrorfinansiering
og annen kriminalitet.
Disse medlemmer viser til
finanskomiteens samlede merknad i Innst. 298 S (2014–2015), som
understreker en klar forutsetning om en definisjon av «beneficial
owner» som bidrar til at Norge ligger i front når det gjelder åpenhet
om eierskapsspørsmål.
Norge har i dag
et aksjonærregister som gir tilgang til informasjon om hvem eier
aksjer i alle norske aksjeselskap. Disse medlemmer mener det
er nødvendig med offentlig tilgjengelig informasjon om alle reelle
rettighetshavere i norske selskap, dette for effektivt å kunne hindre
økonomisk kriminalitet og rollekonflikter av offentlig interesse.
Reelle rettighetshavere, eller egentlige eiere, vil si aksjonærer,
men også styremedlemmer, daglig leder og andre som kontrollerer
selskapet. Et register over reelle rettighetshavere skal gjøre slik
informasjon offentlig tilgjengelig.
Disse medlemmer viser til
Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforenings høringsinnspill,
hvor de understreker viktigheten av at børsnoterte selskap også
skal omfattes av loven. Viktigheten av dette har tidligere også
blitt understreket av Changemaker, Landsorganisasjonen i Norge,
Norsk Øko-Forum, Redd Barna, Tax Justice Network og Unio. Dersom
det ikke nedfelles i loven, vil opplysningene om reelle rettighetshavere
på Oslo Børs kun være tilgjengelig gjennom Oslo Børs VPS, som er
en frivillig ordning. Disse
medlemmer mener det ikke er tilstrekkelig, all den tid Norge
skal være et foregangsland på åpenhet om eierskap i selskaper.
Disse medlemmer går dermed
imot regjeringens forslag til § 3 første ledd.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Lov om register
over reelle rettighetshavere § 3 første ledd skal lyde:
Med registreringspliktige
menes i loven her juridiske personer, børsnoterte selskap, enheter
og andre sammenslutninger og forvaltere av utenlandske truster og lignende
juridiske arrangementer som omfattes av lovens virkeområde etter
§ 2.»
Disse medlemmer mener
regjeringens forslag om å sette en terskelverdi på 25 pst. viser
at regjeringen ikke har ambisjoner om å ligge i front hva gjelder
åpenhet på dette området, slik Stortinget har ønsket. En terskelverdi
på 25 pst. fjerner ikke mulighetene for hvitvasking og bidrar heller
ikke til å avdekke alle med reell påvirkningsmulighet på beslutninger
i et selskap. Aktører kan for eksempel komme i situasjoner hvor
det er rollekonflikter av offentlig interesse med svært små eierandeler.
Evalueringer som er gjennomført av andre lands registre, konkluderer
med at en så høy terskel som 25 pst. gjør det for enkelt å strategisk
skjule interessekonflikter og korrupsjon. Det er viktig at en lavere
terskelverdi nedfelles i loven, og disse medlemmer går derfor
imot regjeringens forslag til § 4 første ledd annet punktum.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Lov om register
over reelle rettighetshavere § 4 første ledd annet punktum skal
lyde:
Ved identifiseringen
gjelder kriteriene i hvitvaskingsloven § 14 med unntak av terskelen
på 25 pst. i hvitvaskingsloven § 14 første ledd bokstav a, som her
settes til 5 pst.»
Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra Revisorforeningen om at det er viktig å
samordne det foreslåtte registeret over reelle rettighetshavere
med aksjonærregisteret. En slik samordning vil også lette rapporteringsbyrden
for næringslivet når innrapporteringen skjer ett sted. Disse medlemmer mener
at det på sikt bør etableres et utvidet og samlet register over
norske virksomheter som viser reelle rettighetshavere og hvilke
kriterier som er brukt for å identifisere disse som reelle rettighetshavere,
og som har informasjon på samme sted om samtlige aksjonærer og andre direkte
eiere samt virksomhetens ledelse og styre.