Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til forslaget om å
innføre 16 års stemmerettsalder i Norge.
Komiteen mener flest mulig
borgere bør ha stemmerett i et samfunn som har demokratisk styresett
som mål og ideal. Komiteen er
således enig i forslagsstillernes utgangspunkt.
Komiteen peker på at når borgerne
gjennom valg utpeker hvem som skal styre landet, understreker dette det
grunnleggende prinsipp om at all makt utgår fra folket. Komiteen viser
til at dette var et viktig argument for at stemmeretten i 1978 ble
senket fra 20 til 18 år, og tilsvarende når stemmerettsalderen ble
senket til hhv. 21 år i 1946 og 20 år i 1967.
Komiteen understreker at Norge
gjennom FNs barnekonvensjon har forpliktet seg til å øke ungdommens
makt og innflytelse.
Komiteen vil peke på at det
norske samfunnet er vesentlig endret siden forrige endring av stemmerettsalderen.
Siden 1978 er utdanningssystemet ytterligere forbedret, barn begynner
tidligere på skolen, og unge har mer kunnskap om samfunnet enn tidligere.
Komiteen viser også til at
det er blitt avholdt skolevalg i Norge i forkant av hvert lokal-
og stortingsvalg fra 1989. Alle videregående skoler kan delta og
rapportere inn sine resultater. Skolevalgene i Norge spiller en sentral
rolle i det valgforberedende arbeidet til skolene. Formålet er likevel
først og fremst å være et pedagogisk virkemiddel i arbeidet med
å øke den politiske kompetansen og interessen blant de unge. Gjennom
ordningen med skolevalg er de fleste 16- og 17-åringer vel så forberedt
på å delta i valg som mange eldre velgere. Det faktum at Norsk samfunnsvitenskapelig
datatjeneste AS (NSD) har spilt en sentral rolle i gjennomføringen
av alle skolevalgene i Norge og har fått i oppdrag å arrangere skolevalg
til og med valget i 2021, viser tydelig at myndighetene legger vekt
på demokratiopplæring.
Komiteen ser at senket stemmerettsalder
kan bidra til å forsterke samfunnsengasjementet blant ungdom, og
at det legitimt kan argumenteres for at ungdom mellom 16 og 18 år
har samfunnskompetanse og engasjement som kunne tilsi at tiden er
inne for å legge til rette for reell medvirkning gjennom valg. En
rekke kommuner har dessuten innført ungdomsråd med opplæring i demokrati
og medvirkning, noe som ytterligere bidrar i positiv retning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
kontroll- og konstitusjonskomiteens innstilling av 30. januar 2000,
der et flertall viste til at valglovutvalget hadde drøftet spørsmålet
om å senke stemmerettsalderen til 16 år ved lokalvalg. Flertallet
i kontroll- og konstitusjonskomiteen gikk den gang imot å senke
stemmerettsalderen fordi de mente myndighetsalder og stemmerettsalder
burde være lik. Flertallet viser
videre til kontroll- og konstitusjonskomiteens innstilling av 3. mai
2016, der komiteens flertall på nytt gikk imot et forslag om å senke stemmerettsalderen.
Flertallet mener landets 16-åringer
både er habile og godt kvalifiserte. Flertallet vil likevel understreke
at tiden, på tross av den positive utviklingen, ikke er inne for
å senke stemmerettsalderen til 16 år. Flertallet er av den oppfatning
at prinsippet om at myndighetsalderen og valgbarhetsalderen bør
henge sammen med stemmerettsalderen, fortsatt bør gjøres gjeldende, og
vil derfor ikke tilrå at forslaget bifalles.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Østerrike har innført
stemmerett for 16-åringer ved valg på alle nivåer. Fem tyske delstater
har også innført stemmerett for 16-åringer ved kommunevalg og én
ved delstatsvalg. Malta er i ferd med å innføre stemmerett for 16-åringer
ved alle typer valg. Dette
medlem viser til at det ble gjennomført prøveordninger med
16-års stemmerett i 20 ulike kommuner både ved lokalvalget i 2011
og 2015. Institutt for samfunnsforskning har i en rapport fra 2016
evaluert forsøkene og konkludert med at
«de som frykter
negative konsekvenser av å gi så unge personer stemmerett, ikke
har så mye å frykte, mens de som håper på positive endringer, godt
kan dempe sine forhåpninger».
Rapporten omtaler
valgdeltakelsen blant 16- og 17-åringer som overraskende høy, samtidig
som det å senke stemmerettsalderen viste seg å bidra til økt politisk representasjon
av unge. Lokalmedienes dekning av forsøket var overveiende positiv. Dette medlem mener at
disse funnene svekker argumentene mot at flere unge skal få mulighet
til å delta i demokratiet.
Dette medlem viser til at
16-åringer i dag har en plikt til å forstå og følge landets lover,
uttrykt gjennom kriminell lavalder. Dette medlem mener at det
derfor kan framstå som et paradoks at den som er gammel nok til
å straffedømmes etter landets lover, ikke har den samme rett som
alle andre til å påvirke gjennom deltakelse i valg hvordan disse
lovene bør være. Dette medlem mener
derfor at den som er gammel nok til å straffedømmes etter landets
lover, fastsatt av landets nasjonalforsamling, også bør ha rett
til å delta i valget av den. Dette medlem har en grunnleggende
tillit til at landets 16-åringer er kvalifiserte til å delta i valg.
På denne bakgrunn
tilrår dette medlem at
forslagene til endring i Grunnloven §§ 12 (alternativ 1), 50 og
60 bifalles, slik at bestemmelsene på bokmål og nynorsk lyder:
«§ 12 første
ledd første punktum skal lyde:
Alternativ
1:
Kongen velger selv
et råd av stemmeberettigede norske borgere som har fylt 18 år.
–
Kongen vel sjølv
eit råd av røysteføre norske borgarar som har fylt 18 år.
§ 50 første ledd
skal lyde:
Stemmeberettigede
ved stortingsvalg er de norske borgere, menn eller kvinner, som
senest i det år valgtinget holdes, har fylt 16 år.
–
Røysterett ved stortingsval
har dei norske borgarane som har fylt 16 år eller fyller 16 år i
det året valtinget blir halde.
§ 61 skal lyde:
Ingen kan velges
til representant uten å ha fylt 18 år senest i det år valgtinget
holdes.
–
Den som skal veljast
til representant må vere fylt 18 år eller fylle 18 år det året valtinget
blir halde.»
Dette medlem viser
til at forslaget i Dokument 12:7 (2015–2016) fremmes i ulike alternativer
tilpasset utfallet av behandlingen av grunnlovsforslaget om republikk,
jf. Dokument 12:21 (2015–2016). Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn også alternativ 2.