3.1 Kunnskapsdepartementet
Kap. 252 EUs utdannings- og
ungdomsprogram
Sammendrag
I Prop. 21 S (2018–2019)
foreslår regjeringen å redusere bevilgningen på posten med 66,3
mill. kroner til 520,7 mill. kroner. Regjeringen foreslår nå å øke
bevilgningen med 23,8 mill. kroner til 544,5 mill. kroner. Merbehovet
skyldes en feil i beregningen av kontingenten for Norges deltagelse
i EUs program for utdanning, ungdom og idrett, Erasmus+.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Ved stortingsvedtak
14. juni 2018 ble lønn til stortingsrepresentanter og regjeringens
medlemmer økt med om lag 2,8 pst. med virkning fra 1. mai. Etter
vanlig praksis justeres lønn til statssekretærer og statsrådenes politiske
rådgivere tilsvarende. Bevilgningen på post 1 foreslås økt med 1,8
mill. kroner til lønnsjustering for regjeringens medlemmer, statssekretærer
og politiske rådgivere.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 43 Stortingets ombudsmann
for forvaltningen
Sammendrag
Stortingets presidentskap
foreslår at bevilgningen på kap. 43 post 1 økes med 3,5 mill. kroner.
Til grunn for forslaget ligger økt behov hos Sivilombudsmannen som følge
av flere klagesaker.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1600 Finansdepartementet
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 3 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon
på kap. 1600 post 21. Bakgrunnen er at det i 2018 arbeides med flere
utredninger og prosjekter som i hovedsak er finansiert over post
21, men som i tillegg krever mer ressurser over post 1 til oppstart,
bemanning av sekretariater og etterarbeid enn tidligere lagt til
grunn.
Videre foreslås
bevilgningen på posten økt med 2 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon
på kap. 1600 post 21, som følge av at en overføring til Skatteetaten
ifb. revidert nasjonalbudsjett 2018 ved en feil ble gjort fra post
1.
Samlet innebærer
foranstående at bevilgningen på posten foreslås økt med 5 mill.
kroner. Motsvarende reduksjon foreslås under kap. 1600 post 21.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter,
kan overføres
Sammendrag
Det vises til omtale
under kap. 1600 post 1. Bevilgningen på posten foreslås redusert
med 5 mill. kroner, mot tilsvarende økning på kap. 1600 post 1.
Videre foreslås bevilgningen på posten økt med 3 mill. kroner, mot tilsvarende
reduksjon på kap. 1618 post 1, jf. omtale under.
Netto innebærer
foranstående at bevilgningen på posten foreslås redusert med 2 mill.
kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1605 Direktoratet for
økonomistyring
Sammendrag
Det foreslås å
øke bevilgningen på posten med 14,1 mill. kroner som følge av opptak
av nye kunder og endringer i tjenesteavtaler med eksisterende kunder. Det
foreslås tilsvarende inntektsøkning på kap. 4605 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
I forbindelse med
overføringen av Nav Innkreving til Skatteetaten ble bevilgningen
til Skatteetaten økt med 113 mill. kroner i saldert budsjett 2018.
3,5 mill. kroner av økningen gjelder utgifter til merverdiavgift. Bevilgningen
på posten foreslås derfor redusert med dette beløpet, som i stedet
vil måtte belastes kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift.
Skatteetaten fikk
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2018 bevilget midler
til styrking av arbeidet i skatteklagenemnda. Bevilgningen omfattet
også midler til en evaluering av arbeidet i nemnda. Evalueringen gjennomføres
i regi av Finansdepartementet, og midlene som er avsatt til evalueringen,
bør derfor overføres fra Skatteetaten til Finansdepartementet. Bevilgningen
på posten foreslås redusert med 3 mill. kroner, mot tilsvarende
økning på kap. 1600 post 21.
Videre foreslås
posten redusert med 6 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon av
inntektene på kap. 4618 post 3.
Samlet innebærer
ovenstående at bevilgningen på posten foreslås redusert med 12,5
mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1632 Kompensasjon for
merverdiavgift
Post 61 Tilskudd til kommuner
og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås bevilgningen
på posten økt med 500 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 72 Tilskudd til private
og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås bevilgningen
på posten redusert med 25 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1633 Nettoordning, statlig
betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Sammendrag
Med virkning fra
1. januar 2015 ble det innført en ordning med nettoføring av merverdiavgift
i ordinære statlige forvaltningsorgan. Nettoføringsordningen innebærer
at forvaltningsorganene som er inkludert i ordningen, ikke belastes
merverdiavgift for utgifter på postene 1–49 i sine budsjetter og
regnskaper, men kan føre utgiftene til merverdiavgift på et sentralt
kapittel for merverdiavgift under Finansdepartementet (kap. 1633
post 1). Det er knyttet usikkerhet til bevilgningsbehovet på posten.
På bakgrunn av regnskapstall og forventet utvikling foreslås bevilgningen
på posten økt med 200 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1650 Statsgjeld, renter
mv.
Sammendrag
Posten omfatter
driftsutgifter som staten har i forbindelse med egen gjelds- og
likviditetsforvaltning, blant annet betaling for tjenester som Norges
Bank yter Finansdepartementet. Basert på utgiftene hittil i 2018 og
erfaringer fra tidligere år foreslås bevilgningen på posten redusert
med 1,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 89 Renter og provisjon
m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Bevilgningsbehovet
på posten er usikkert og varierer med størrelsen på og sammensetningen
av statsgjelden samt endringer i rentenivået. Bevilgningen på posten
foreslås økt med 1 361,6 mill. kroner. Økningen skyldes i hovedsak
tilbakekjøp av deler av statens egenbeholdning i statsobligasjoner
(jf. kap. 5605 post 82) og tilbakekjøpsauksjoner i statsobligasjonslånet
med forfall i 2019, jf. kap. 1651 nedenfor.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag
og innløsning
Post 98 Avdrag på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Norges Bank har
gjennomført tilbakekjøpsauksjoner i statsobligasjonslånet med forfall
i 2019. Bevilgningen på posten foreslås derfor økt med 14 399 mill.
kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
Sammendrag
Bevilgningen er
motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor
staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer, og
til uforutsette utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse
med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter
pådras gjennom året. I saldert budsjett 2018 var bevilgningen på
kap. 2309 post 1 på 4,5 mrd. kroner. Bevilgningen ble redusert med knapt
0,2 mrd. kroner ved Stortingets behandling av Prop. 85 S (2017–2018),
jf. Innst. 400 S (2017–2018).
Ved behandlingen
av Prop. 96 S (2017–2018) vedtok Stortinget en bevilgning under
kap. 2315 post 1 på vel 1,8 mrd. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret
i staten. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen
på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene
viser at virkningene for statsbudsjettet for 2018 av lønnsoppgjøret
i 2018 er vel 0,1 mrd. kroner lavere enn tidligere anslått, jf.
vedlegg 4. Ved behandlingen av Prop. 95 S (2017–2018) fikk regjeringen
fullmakt til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene,
kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi
fra 1. juli 2018 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening,
Norsk Psykologforening, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Manuellterapeutforening og
Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund. Takstoppgjøret medfører
økte utgifter i 2018 på vel 0,3 mrd. kroner. Samlet utgjør dermed
merutgiftene til lønnsoppgjør mv. vel 2 mrd. kroner i 2018.
Bevilgningen dekker
også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på
kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke
fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene
fremkommer ved fremleggelsen av statsregnskapet.
Det legges opp
til at bevilgningen på posten skal utgjøre 50 mill. kroner etter
nysalderingen, som skal dekke de mindre, uforutsette utgiftene.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med knapt 4,3 mrd. kroner
i nysalderingen, hvorav lønnsoppgjør mv. utgjør vel 2 mrd. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2315 Lønnsregulering for
arbeidstakere i det statlige tariffområdet
Sammendrag
I forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 96 S (2017–2018), jf. Innst. 407
S (2017–2018), ble det bevilget 1 825 mill. kroner på kap. 2315
til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere
i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til
å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet
for 2018 av lønnsoppgjøret i 2018 er 140,3 mill. kroner lavere enn
tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på
kap. 2315 post 1 reduseres med 140,3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring til fondet
Sammendrag
I saldert budsjett
2018 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 183 049 mill. kroner.
Grunnlaget for overføringen til Statens pensjonsfond utland er statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås økt
med 75 863 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning
på kap. 2800 post 50 blir 258 912 mill. kroner. Overføringen til
Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse
med avleggelsen av statsregnskapet for 2018, basert på regnskapsførte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 3024 Regjeringsadvokaten
Post 1 Erstatninger for utgifter
i rettssaker
Sammendrag
Posten dekker inntekter
som følger av at staten er tilkjent saksomkostninger i sivile saker
der Regjeringsadvokaten har vært prosessfullmektig. Inntektene varierer,
blant annet på grunn av omfang, utfall av saker og forskyvninger
av innbetalinger over år. På bakgrunn av regnskapsførte inntekter
på posten og anslag for resten av året foreslås bevilgningen på
posten økt med 55,5 mill. kroner. Økningen skyldes i hovedsak én
større innbetaling i den såkalte Gassled-saken.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4605 Direktoratet for
økonomistyring
Sammendrag
Endringer i kundemassen,
herunder nye kunder og kunder som endrer omfanget av tjenestene,
tilsier et endret inntektsnivå for Direktoratet for økonomistyring. Bevilgningen
på posten foreslås økt med 14,1 mill. kroner, mot tilsvarende økning
på kap. 1605 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 1 Refunderte utleggs-
og tinglysingsgebyr
Sammendrag
Utviklingen i innbetalinger
på posten tilsier at bevilgningen bør økes. Det foreslås å øke bevilgningen med
13 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås redusert med 6 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon
på kap. 1618 post 1. Reduksjonen skyldes i hovedsak lavere refusjoner
for utenlandsoppdrag.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 85 Misligholdte lån i
Statens lånekasse for utdanning
Sammendrag
Inntektene på posten
består av tvangsinnkreving av krav fra Lånekassen. Utviklingen i
regnskapet tilsier redusert bevilgning, og det foreslås å redusere
bevilgningen på posten med 10 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 86 Bøter, inndragninger
m.m.
Sammendrag
Nåværende anslag
for inntekter fra forenklede forelegg tilsier at bevilgningen på
posten bør reduseres med 139,5 mill. kroner. Nedgangen skyldes blant
annet at det i tidligere år har vært store restanser på forenklede forelegg.
Mulighetene for innkreving er dermed redusert. Bevilgningen på posten
foreslås redusert med 139,5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 88 Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
Sammendrag
Det er vanskelig
å gi korrekte prognoser for posten. Inntektene hittil i 2018 er
klart lavere enn på samme tid i 2017. Det foreslås derfor at bevilgningen
på posten reduseres med 32,6 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5506 (Nytt) Avgift av
arv og gaver
Sammendrag
Arveavgiften ble
tidligere budsjettert under kap. 5506 post 70. Arveavgiften ble
avviklet i forbindelse med budsjettet for 2014, og den tidligere
posten er ikke oppført med bevilgning i saldert budsjett 2018. Det
blir imidlertid fortsatt innbetalt arveavgift, blant annet på grunn
av tidkrevende saksbehandling i private og offentlige skifter. Til
og med oktober 2018 er det innbetalt 57,9 mill. kroner. Det foreslås
derfor bevilget 80 mill. kroner under nytt kap. 5506 ny post 70
i 2018.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5584 (Nytt) Andre avgifter
Post 70 (Ny) Etterslep, netto
tilbakebetaling av utgåtte avgifter
Sammendrag
Posten benyttes
til utgåtte avgifter, og det er ikke budsjettert med betalinger
på denne posten i saldert budsjett 2018. Posten brukes til både
inn- og utbetalinger, etter for eksempel tvangsinndrivelse eller
medhold i klagesaker. Netto refusjoner i 2018 anslås til 0,7 mill. kroner.
I tråd med dette foreslås det bevilget -0,7 mill. kroner på nytt
kap. 5584 ny post 70 i 2018.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5605 Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
Post 80 Av statens foliokonto
i Norges Bank
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 722,5 mill. kroner. Økningen skyldes økt
rentenivå.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 82 Av innenlandske verdipapir
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 627 mill. kroner. Bakgrunnen er tilbakekjøp
av deler av statens egenbeholdning i statsobligasjoner. Økningen
motsvares av deler av utgiftsøkningen på kap. 1650 post 89.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 83 Av alminnelige fordringer
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 5 mill. kroner. Inntektene på posten er
vanskelig å forutsi.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 84 Av driftskreditt til
statsbedrifter
Sammendrag
De regionale helseforetakene
kan ta opp lån i statskassen til investeringsformål. Bevilgningen
på posten foreslås økt med 36,3 mill. kroner. Økningen skyldes høyere
renter enn ventet og økt utnyttelse av driftskreditten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5692 Utbytte av statens
kapital i Den nordiske investeringsbank
Sammendrag
I 2018 har Den
nordiske investeringsbank betalt utbytte til den norske stat tilsvarende
112,0 mill. kroner. Dette er 0,2 mill. kroner mindre enn gjeldende
budsjett. Utbyttet i euro ble som forutsatt i budsjettet, mens reduksjonen
skyldes noe lavere valutakurs. Det foreslås at bevilgningen på posten
reduseres med 0,2 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag
På kap. 5800 post
50 ble det i saldert budsjett 2018 bevilget 255 366 mill. kroner
som overføring fra Statens pensjonsfond utland til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert
underskudd på 225 514 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres
midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett
2018. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor
redusert med 29 852 mill. kroner i denne proposisjonen, til 225 514
mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag
Bevilgningen knyttet
til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter
og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer
dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Siden nysaldert
budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på -53 795,2
mill. kroner, foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.