Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, viser
til representantforslaget. Helseminister Bent Høie har uttalt seg
om forslaget i brev til komiteen av 4. oktober 2018. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har i tillegg anmodet
om skriftlige uttalelser til representantforslaget og har i alt
mottatt fire innspill.
Komiteen viser til at svarbrevet
fra helseminister Bent Høie var på 18 sider, hvor det advares mot
å gjøre om på Helse- og omsorgsdepartementets beslutning av 19. april
2018.
Komiteen viser til at i forbindelse
med komiteens behandlingen av statsbudsjettet for 2018 (Innst. 11
S (2017–2018)) la flertallet bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti inn følgende merknad:
«Komiteens flertall
(…) viser til at Helfo, på oppdrag fra Helsedirektoratet og Helse-
og omsorgsdepartementet, har utarbeidet en anbefaling om ny kontorstruktur. I
anbefalingen foreslås disse kontorstedene nedlagt: Kirkenes, Lenvik,
Harstad, Beiarn, Nærøy, Verdal, Gloppen, Bergen, Voss, Kristiansand,
Risør, Kongsberg, Eidsvoll, Vågå og Oslo. Kontorstedene i Mo i Rana,
Ørsta, Sola, Tønsberg og Fredrikstad blir videreført. Det samme
gjelder Orkdal og Brumunddal, men disse skal vurderes på nytt i
2020. Flertallet mener dette er viktige statlige arbeidsplasser
som ikke må sentraliseres.»
Komiteen registrerer at Helse-
og omsorgsdepartementet i etterkant av denne flertallsmerknaden
valgte å kun opprettholde Kirkenes som kontorsted ut over de kontorstedene
som allerede var foreslått videreført i den nye Helfo-strukturen.
Komiteen viser til at man i
forbindelse med høringen om representantforslaget har mottatt fire
innspill. NTL Helfo uttaler i sitt tilsvar til foreslått kontorstruktur
at forslaget om nedlegging av kontorsteder bør revurderes, fordi
det oppleves som altfor inngripende for en stor del av deres medlemmer.
NTL, AVYO og Akademikerne lokalisert på kontorsted Oslo ønsker at
Oslo bevares som kontorsted i Helfo. Risør kommune og Østre Agder
regionråd oppfordrer til at man revurderer nedleggelsen av kontoret
i Risør, og peker på at Helfos kompetanse rundt yrkesskade kan videreutvikles
ved dette kontoret.
Komiteen viser til at Helfo
på grunnlag av regjeringens beslutning i april 2018, har gitt tilbakemelding om
at det første kontoret blir nedlagt i januar 2020, og at det siste
kontoret som i denne omgang er vedtatt avviklet, blir nedlagt i
august 2021.
Komiteen er opptatt av at man
skal hensynta de ansatte på en god måte i forbindelse med omorganiseringsprosesser
i staten. Videre mener komiteen at man
gjennom digitaliseringen av offentlige virksomheter bør gjøre det
enklere å legge til rette for en desentralisering av statlige arbeidsplasser. Komiteen vil
understreke betydningen av at også Helfo ivaretar disse hensynene
i sin pågående omorganiseringsprosess.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at Helfo må
ha en kontorstruktur med færre og større fagmiljøer for å kunne
svare på eksisterende og nye samfunnsoppgaver. Digitaliseringen
vil på den ene siden føre til et redusert behov for ansatte, samtidig
som de komplekse oppgavene som gjenstår, vil kreve helsefaglig,
juridisk, økonomisk og administrativ kompetanse. I tillegg vil investeringen
i IKT øke behovet for kompetanse på utvikling og drift av digitale
løsninger.
Disse medlemmer viser til at
kontorstrukturen til Helfo skal bestå av kontorer i Fredrikstad,
Tønsberg, Sola, Ørsta og Mo i Rana. Også kontoret i Kirkenes skal videreføres.
Disse medlemmer viser til at
de fleste av Helfos nåværende kontorer er små. Åtte kontorer har
en bemanning på tre til fem personer, mens syv kontorer har åtte
til tretten ansatte. Disse
medlemmer viser videre til at det fremgår av Prop. 1 S (2018–2019)
at 71 av 550 ansatte vil være over 62 år i 2018, hvorav 42 er mer enn
65 år. Dette betyr at selv uten regjeringens vedtak om styrt omlegging
av Helfos kontorstruktur vil flere av dagens kontorer kunne bli
nedlagt. Bare i perioden 2014–2018 ble to kontorer nedlagt (Tromsø
og Vestvågøy) som følge av naturlig avgang og utfordringer knyttet
til rekruttering.
Disse medlemmer viser til at
ansatte som blir berørt av omorganiseringen, skal ivaretas innenfor
gjeldende lov og avtaleverk og i samsvar med Kommunal- og moderniseringsdepartementets
retningslinjer for personalpolitikk ved omstillingsprosesser.
Disse medlemmer mener at man
ved å satse på de største kontorene begrenser antall personer som
blir direkte berørt av ny kontorstruktur, samtidig som man bygger
videre på de største kompetansemiljøene. Disse medlemmer påpeker at
kontoret i Oslo er unntatt fra dette, og at denne omstruktureringen
innebærer utflytting av arbeidsplasser fra Oslo. Oslo-kontoret er
i dag det nest største kontoret med 68 ansatte.
Disse medlemmer viser til at
kontoret i Kirkenes skal videreføres. Kontoret har i dag fem ansatte.
Begrunnelsen er at Sør-Varanger kommune er inne i et omstillingsprogram
i regi av Innovasjon Norge i perioden 2016–2022. Kommunen har mistet
svært mange arbeidsplasser knyttet til gruvevirksomhet og i oljerelaterte
næringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
ikke fornøyd med måten regjeringen har fulgt opp flertallsmerknaden
vedrørende omorganiseringsprosessen i Helfo fra helse- og omsorgskomiteen
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2018, jf.
Innst. 11 S (2017–2018). Disse medlemmer mener regjeringen
bryter med Stortingets intensjon ved behandlingen av saken, der
det ble sagt at omorganiseringsprosessen i Helfo ikke skulle virke
sentraliserende.
Disse medlemmer vil også peke
på statens egne «Retningslinjer for lokalisering av statlege arbeidsplassar
og statleg tenesteproduksjon», som sier:
«5.2.2 Særskilt om
formålet med lokaliseringspolitikken
Ved oppretting av
nye eller ved omlokalisering av statlege verksemder, skal det leggjast
vekt på lokalisering i regionale sentra der verksemda har størst
potensial for å bidra til det lokale tilbodet av arbeidsplassar, både
med omsyn til omfang og breidde.»
Disse medlemmer mener regjeringen
ikke i tilstrekkelig grad har fulgt opp dette punktet i de statlige retningslinjene,
og vil understreke betydningen hver enkelt statlige arbeidsplass
har for arbeidsmarkedet på mindre steder. Videre er Helfos tjenester
i stor grad digitalisert og uten publikumsmottak, noe som burde
gjøre denne typen arbeidsplasser godt egnet for en desentralisert
organisering.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens vedtatte nedleggelse av de statlige arbeidsplassene
i Helfo i Oslo, Bergen, Kristiansand, Voss, Eidsvoll, Kongsberg, Risør,
Harstad, Gloppen, Vågå, Verdal, Nærøy, Beiarn, Lenvik og senere
også Orkdal og Brumunddal rammer mange distriktskommuner hardt.
Disse medlemmer mener regjeringen
også i større grad burde sørget for å opprettholde en desentralisert
struktur som ville gjort det mulig for flere å pendle til kontorsteder
som videreføres.
Disse medlemmer har også merket
seg høringsuttalelsen fra NTL Helfo, som blant annet sier at:
«NTL Helfo mener
at forslaget om nedlegging av kontorsteder bør revurderes fordi
det oppleves som alt for inngripende for en stor del av våre medlemmer.»
Disse medlemmer er kjent med
at omorganiseringsprosessen i Helfo har kommet lengre etter at helse- og
omsorgskomiteen avga sine merknader vedrørende Helfo i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2018, men mener det fortsatt
er tid til å sørge for en mer desentralisert kontorstruktur. Dette
må imidlertid følges opp raskt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen følge opp flertallsmerknaden om Helfos kontorstruktur
fra Innst. 11 S (2017–2018) gjennom å sikre en mer desentralisert
kontorstruktur i Helfo enn det regjeringens vedtak av 19. april
2018 legger til grunn.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at Helfos begrunnelse
for omorganisering og sentralisering er svært svak. Det vises til
at det er avgjørende med en ensartet organisasjon med et begrenset
antall lokasjoner, uten at dette er dokumentert. Disse medlemmer mener at Helfos
utredning ikke har tatt hensyn til konsekvensene som et stort tap
av kompetanse vil gi, og at fagmiljø brytes ned ved den planlagte
sentraliseringen.
Disse medlemmer merker seg
at Helfo selv fremhever viktigheten av dagens kompetanse i organisasjonen
på utlendingsfeltet. Likevel foreslås det å legge ned hele avdelingen,
med tre seksjoner, som i dag er lokalisert til Oslo.
Disse medlemmer mener at hele
utredningen til Helfo, og som regjeringen også legger til grunn,
er problematisk og bygger på feilaktige premisser. Helfo skriver
for eksempel i utredningen at det er svært vanskelig å rekruttere
kompetanse på kontorsteder som ikke er i nærheten av et stort og
attraktivt arbeidsmarked. At Helfo skal få legge en slik sentraliseringspolitikk til
grunn, uten å bli stoppet, mener disse medlemmer er oppsiktsvekkende.
Det vil være et paradoks, når det ellers er et politisk mål å desentralisere
statlige arbeidsplasser. Disse medlemmer viser til at
andre statlige organer, som Vegtilsynet, fint klarer å rekruttere høyt
utdannede personer til tilsynet på Voss, mens Voss er en for liten
plass for Helfo. Disse
medlemmer viser til at Brønnøysundregisteret rekrutterer i Brønnøysund. Disse medlemmer mener
at eventuelle rekrutteringsvansker først og fremst må tilskrives
at Helfo selv ikke har drevet en god rekrutteringspolitikk. Dette
er attraktive, statlige arbeidsplasser på mange større og mindre
steder, og manglende rekruttering kan ikke føres som argument for
en storstilt sentralisering av hele tjenesten.
Disse medlemmer viser også
til at Helfo bruker SINTEF-rapporten «Samlokaliseringseffekter –
hva sier litteraturen» som kunnskapsgrunnlag i sin utredning, og
at det i den pekes på at færre og større miljøer er en forutsetning
for kompetansemiljøer. Disse
medlemmer vil da vise til at denne rapporten også problematiserer
at det ofte settes høye og urealistiske mål om gevinst av samlokalisering. Disse medlemmer viser også
til at departementet i sitt svarbrev til komiteen deler Helsedirektoratets
og Helfos vurdering om at store kompetansemiljøer er avgjørende
for å lykkes med å utvikle digitale tjenester fremover. Disse medlemmer er
uenige i et slikt bastant premiss og kjenner igjen argumentasjonen
fra sentraliseringsprosesser i andre deler av offentlig forvaltning
under denne regjeringen. Disse medlemmer mener det ikke
er fremmet troverdig dokumentasjon på hvorfor Helfo må legge ned
flertallet av sine kontor og kompetansemiljøer, og at det er satt urealistiske
mål for gevinst av samlokaliseringen.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlem fra Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre en ny vurdering av Helfos kontorstruktur basert
på reelle vurderinger av effektiviseringsgevinster, fremdrift av
digitalisering, risiko for tap av erfaringskompetanse, statlige
retningslinjer for plassering av statlige arbeidsplasser, samt Stortingets føringer
slik det fremkommer i flertallsmerknad i Innst. 11 S (2018–2018),
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Stortinget ber regjeringen
opprettholde dagens kontorstruktur i Helfo inntil en slik sak er
behandlet av Stortinget.»