Svar til Stortinget vedrørende
representantforslag 7 S (2018-2019) om gode arbeidsvilkår for gode
velferdstjenester
Jeg viser til brev
fra Stortingets arbeids- og sosialkomité 10. oktober 2018 hvor det
bes om min vurdering av representantforslag 7 S (2018 – 2018) fra
stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes om gode arbeidsvilkår for gode velferdstjenester.
Svaret er utarbeidet i samarbeid med Helse- og omsorgsministeren.
Regjeringen er,
i likhet med forslagsstilleren, opptatt av at alle i norsk arbeidsliv
skal ha ordnede lønns- og arbeidsvilkår. Offentlig sektor har et
særlig ansvar for å bidra til dette, og skal gå foran som et godt
eksempel når de kjøper tjenester fra private leverandører.
Leverandører
til offentlige pleie- og omsorgstjenester
Det er bred politisk
enighet om å verne om den norske løsningen med en offentlig finansiert
helsetjeneste. Befolkningen skal få rettferdig fordelt helsehjelp
etter behov, mens de betaler etter evne over skatteseddelen. Det
er imidlertid ikke avgjørende for regjeringen hvem som utfører helsehjelpen.
Vi benytter gjerne private helseinstitusjoner dersom det gir pasienten
større valgfrihet eller bedre og raskere behandling. Det er noe
av kjernen i pasientens helsetjeneste. Det skaper ikke et todelt helsevesen.
Det motvirker et todelt helsevesen.
Pasientens helsetjeneste
gir pasienten raskt tilgang til behandling, og valgfrihet til å
velge det tilbudet som passer dem best. Under den forrige regjeringen
så vi økende helsekøer og ventetider, samtidig som ledig kapasitet
hos private og ideelle aktører ikke ble utnyttet. For å snu den
negative trenden, har denne regjeringen blant annet innført fritt
behandlingsvalg. Det gir pasienter som allerede har rett til helsehjelp
kortere ventetid og økt valgfrihet. Under denne regjeringen er ventetidene
redusert med 16 dager, og antall ventende er redusert med om lag
65 000.
Regjeringen er også
opptatt av at vi skal bruke ideelle aktører til drift av offentlige
velferdstjenester. Vi har derfor satt i verk en rekke ulike tiltak
for å nå målsettingen om vekst i andelen av den samlede helse- og
omsorgssektoren som er organisert og drevet av ideell virksomhet.
Jeg viser til helse- og omsorgsministerens svar på skriftlig spørsmål
fra Stortinget, Dokument nr. 15:1866 (2017-2018), hvor de ulike
tiltakene som er iverksatt beskrives. Videre er det lagt frem en
oppdatert omtale av oppfølgingen av vedtak nr. 126 (2016–2017) i forslaget
til statsbudsjett for 2019.
Kontraktsforhold
mellom statlige virksomheter og Aleris
Det følger av spesialisthelsetjenestens
styringsmodell at det er de regionale helseforetakene som vurderer behov
og eventuelt inngår kontrakter med private tjenesteytere. De regionale
helseforetakene er egne rettssubjekter og er selv ansvarlige for
de kontrakter de inngår, herunder også kontraktsoppfølging og vurdering
av de leveranser som er avtalt. Med dette utgangspunktet, legger
regjeringen til grunn at de regionale helseforetakene løpende vurderer
alle forhold som er avtalt i kontraktene, herunder også at arbeidsforhold
er i tråd med gjeldende lov og avtaleverk. Dette må gjelde alle
virksomheter som spesialisthelsetjenesten har kontrakter med og
ikke bare Aleris. Det vises til regelverket omkring lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter, se nedenfor.
Når det gjelder
saken om avtalen mellom Helse Sør-Øst RHF og Aleris om behandling
av våt AMD som representanten Moxnes viser til i sitt forslag, peker
Helse- og omsorgsdepartementet på at den ikke handler om arbeidsforholdene,
men tjenesteprising. Saken er heller ikke så enkel som representanten
Moxnes fremstiller den, og avtalepartene er dessuten i en prosess.
Jeg viser for øvrig til helse- og omsorgsministerens svar på skriftlige
spørsmål fra Stortinget, henholdsvis Dokument nr. 15:2329 (2017-2018),
Dokument nr. 15:2184 (2017-2018), Dokument nr. 15:2154 (2017-2018),
Dokument nr. 15:2153 (2017-2018) og Dokument nr. 15:2141 (2017-2018).
Denne avtalen ble inngått under regjeringen Stoltenberg II, av daværende
helseminister Jonas Gahr Støre.
Lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter
For kontrakter det
offentlige inngår med private tjenesteleverandører, gjelder en egen
forskrift som pålegger den offentlige oppdragsgiveren å påse at
lønns- og arbeidsvilkårene hos leverandøren er på et visst nivå
(jf. forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter).
Forskriften pålegger den offentlige oppdragsgiveren både å kontraktsfeste
at det stilles krav om visse lønns- og arbeidsvilkår, og å kontrollere
at dette etterleves underveis i kontraktsperioden. Oppdragsgiver
skal i kontrakten også forbeholde seg retten til å gjennomføre nødvendige
sanksjoner, dersom leverandøren eller eventuelle underleverandører
ikke etterlever kontraktens krav til lønns- og arbeidsvilkår. Sanksjoner
kan eksempelvis være tilbakeholdelse av deler av kontraktssummen
eller heving av kontrakten. Oppdragsgiverne må ha rutiner og kontrollmekanismer
for å følge opp kontraktene de inngår med private leverandører.
Dette ansvaret kommer i tillegg til at leverandøren selvfølgelig er
ansvarlig som arbeidsgiver for lønns- og arbeidsvilkårene til de
ansatte, og underlagt de tilsyns- og kontrollordninger som alle
arbeidsgivere er.
For at regelverk
som skal sikre anstendige lønns- og arbeidsvilkår skal få den ønskede
effekten, forutsetter det ansvarlige arbeidsgivere og ansvarlige
oppdragsgivere som etterlever regelverket. Regjeringen har iverksatt
flere tiltak som skal bidra til bedre etterlevelse.
Det er videre gitt
en fellesføring til alle offentlige virksomheter i tildelingsbrevene
for 2018 om at anskaffelser skal gjennomføres og følges opp på en
slik måte at det motvirker arbeidslivs-kriminalitet. Fellesføringen
er knyttet til virksomhetenes oppfølging av de pliktene de er de
allerede er pålagt som oppdragsgivere gjennom lov om offentlige
anskaffelser, blant annet krav til lønns- og arbeidsvilkår. Det
kreves i tillegg at virksomhetene i sin årsrapportering skal redegjøre
for hvilke rutiner de har for å motvirke arbeidslivskriminalitet
i sine anskaffelser og hvordan det følges opp. Rapporteringen vil
utgjøre et viktig kunnskapsgrunnlag for alle offentlige virksomheter.
Direktoratet for
forvaltning og IKT har nylig gitt ut en veileder til regelverket.
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at offentlige oppdragsgivere oppfyller
sine forpliktelser etter forskriften om lønns- og arbeidsvilkår,
og kan også sanksjonere de offentlige virksomhetene for manglende
kontraktsregulering, kontroll og oppfølging.
Det vises også til
Stortingets behandling av representantforslag om å sikre åpenhet
i helse- og omsorgsinstitusjoner som utfører tjenester i kommunal
regi, jf. Dokument 8:32 S (2017-2018), Innst. 123 S (2017-2018), hvor
Stortinget vedtok følgende anmodning:
"Stortinget ber
regjeringen vurdere hvordan det kan sikres at aktører som mottar
offentlige tilskudd til drift av helse- og omsorgstjenester, har
lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på linje med det som gjelder
i offentlige virksomheter"
(jf. anmodningsvedtak
nr. 511, 27. februar 2018). Den 28. september i år satte regjeringen
ned et ekspertutvalg som skal se på bruk av private velferdstjenester. Utvalget
starter arbeidet høsten 2018, og skal levere sin første delutredning
til Nærings- og fiskeridepartementet i løpet av et år. I denne delen
skal utvalget blant annet behandle spørsmål knyttet til det nevnte
anmodningsvedtaket. Regjeringen vil komme tilbake til saken på egnet
måte når utvalgets arbeid er ferdig.
Regionale verneombud
i helse- og omsorgssektoren
Alle virksomheter
som omfattes av arbeidsmiljøloven skal ha valgte verneombud eller
en annen ordning som ivaretar verneombudets oppgaver. Arbeidstilsynet fører
på vanlig måte tilsyn med helse- og omsorgsvirksomheter når det
gjelder helse, arbeidsmiljø og sikkerhet. Jeg mener at det ikke
er hensiktsmessig å innføre regionale verneombud i helse- og omsorgssektoren
i tillegg til de alminnelige ordningene.
Varslingsreglene
Vi har mange eksempler
på at varsling kan være avgjørende for at ukultur og lovbrudd blir
avdekket. Jeg mener at det er viktig for samfunnet, for virksomhetene og
ikke minst for varsleren selv, at vi har et regelverk som støtter
opp om varsling og som beskytter de som sier ifra om kritikkverdige
forhold på en god måte.
Forslagsstilleren
tar opp en viktig sak når det foreslås at Stortinget skal be regjeringen
fremme lovforslag om å erstatte kravet til "forsvarlig fremgangsmåte"
med en klargjøring i arbeidsmiljøloven av fremgangsmåten ved varsling
og skjerpe vernet mot gjengjeldelse ved varsling.
Varslingsutvalget,
som ble nedsatt i november 2016, la fram sin utredning i mars 2018.
Utvalget har foretatt en helhetlig gjennomgang av varslingsreglene
i arbeidsmiljøloven og har i NOU 2018: 6 foreslått en rekke lovendringer
og andre tiltak som skal styrke varslervernet. Saken har vært på
alminnelig høring og det har kommet inn et stort antall høringsuttalelser.
Regjeringen jobber nå med oppfølgingen og vil komme tilbake til
saken på egnet måte.
Medleverforskriften
Medleverforskriften
er i bruk ved særskilte behandlings- og omsorgsinstitusjoner som
tar seg av brukere som har spesielle behov og som er særlig sårbare.
Disse institusjonene har oppgaver som krever at de ansatte er tilstede
kontinuerlig i lengre perioder enn det som følger av vanlige skift-
og turnusordninger. Medleverordninger kan bare brukes i helt spesielle
tilfeller, blant annet i barneverninstitusjoner, institusjoner for utviklingshemmede
eller enslige mindreårige asylsøkere. Undersøkelser viser at medleverordninger
er positive for både ansatte og beboere. Ordningene bidrar til at institusjonene
kan gi et best mulig tilbud til sine beboere. Samtidig kan arbeidstidsordninger
med vakter over flere døgn og med hvile på arbeidsplassen være belastende
for arbeidstaker. Slike ordninger benyttes derfor bare i institusjoner
der innholdet i arbeidet, kombinert med passive perioder og perioder
med uforstyrret hvile bidrar til å reduser de negative effektene
for arbeidstakers helse, arbeidsmiljø og sikkerhet.
Jeg mener at det
ikke er riktig å oppheve medleverordningen. I 2017 ble forskriften
utvidet til å gjelde flere institusjoner med samme brukerbehov,
noe som ikke antas å medføre en stor økning av omfanget av medleverordninger.
Det er likevel viktig at konsekvensene av utvidelsen, både for de
ansatte og brukerne, følges nøye. I høringsnotatet om endringen
varslet Arbeids- og sosialdepartementet at departementet tar sikte
på at det i løpet av noe tid foretas en evaluering av effekten av medleverarbeid
og av konsekvensene av utvidelsen av virkeområdet.