Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, viser
til at det siden sprøyteromsloven ble vedtatt i 2004 er blitt etablert slike
tilbud til rusavhengige i Oslo og Bergen. Målgruppen for sprøyteromsordningen
er brukere over 18 år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at hensikten
med sprøyterommene er å få ned antallet overdosedødsfall ved å gi brukere
med helseskadelig injeksjonspraksis et tilbud i hygienisk trygge
omgivelser, der det også er pleiepersonell til stede. Sprøyteromsordningen
innebærer straffefrihet ved illegal injisering av heroin. Det tillatte
kvantum en bruker kan ta med seg inn på sprøyterommet, er én brukerdose.
Bare brukere som har hatt langvarig heroinavhengighet og en helseskadelig
injeksjonspraksis har blitt gitt adgang til sprøyterommet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at erfaringene med sprøyterommene
er gode i begge byene.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til evalueringen fra SIRUS om sprøyteromsordningen
i Oslo, som viser at bestemmelsen om straffefrihet har fungert godt.
Sprøyterommet har bidratt til økt verdighet for brukere og økt mulighet
for helse- og sosialfaglig oppfølging, og trolig også til bedre sprøytehygiene.
Evalueringen viser også at det i sprøyterommet arbeides målrettet
for å forebygge overdoser og overdosedødsfall. Dette medlem vil likevel fremheve
at det ifølge evalueringen ikke har vært mulig å si om sprøyterommet
har hatt innvirkning på omfanget av overdoser og overdosedødsfall
generelt sett, dette fordi omfanget av injeksjoner som settes i
sprøyterommet, bare utgjør en liten brøkdel av antall injeksjoner som
settes. Dette medlem viser
til at det i dag er to kommuner i Norge som har etablert sprøyterom,
Bergen og Oslo. Dette
medlem viser til at sprøyterommet i Bergen ble opprettet i
2016, og det hadde i 2017 et budsjett på 18,3 mill. kroner inkludert
lønn til 18 årsverk. Dette
medlem vil understreke at det må være opp til kommunene å
bestemme om det er rett prioritering av midler å opprette sprøyterom,
eller om det er andre lavterskel helsetiltak som er mer nyttig i
rusomsorgen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
i proposisjonen innebærer en utvidelse av ordningen til også å omfatte
injisering av andre stoffer.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det er flere grunner
til at dette er ønskelig, blant annet at bruken av heroin har gått
ned blant de rusavhengige som følge av at omfanget av andre stoffer
som amfetaminer, metamfetamin og kokain øker. Andre stoffer som
ikke er ment å injiseres, vil også bli omfattet av ordningen.
Dette flertallet merker seg
at det har vært fremmet forslag i Stortinget om å utvide bruken
av sprøyterommene, og at Oslo kommune har søkt Helse- og omsorgsdepartementet
om å få opprette en prøveordning med røyking av heroin. I tilknytning
til behandlingen av Dokument 8:29 (2017–2018) viste helseministeren
til at forekomsten av hepatitt C og andre infeksjoner er svært høy
blant injiserende rusavhengige. Å få disse gruppene inn i sprøyterommene
er derfor, også av slike årsaker, ønskelig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, registrerer at
det fremgår av en oversikt fra EMCDDA (European Monitoring Centre
for Drugs and Drug Addiction) over «Drug consumption rooms» at Sveits,
Tyskland, Nederland, Spania, Luxembourg, Danmark, Frankrike, Canada
og Australia har et liknende tilbud.
Flertallet merker seg at departementet
foreslår å åpne for bruk av andre stoffer som er ment for injisering,
og at det i tillegg skal gis opplæring i mer skånsomme inntaksmåter
som blant annet inhalering, med unntak av cannabis.
Komiteen viser
til at departementet som følge av den nye praksisen ved sprøyterommene
mener det er riktig å endre navnet på ordningen til brukerordningen og
sprøyterom til brukerrom.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at det nå gjennomføres en nødvendig rusreform for å sikre
et bedre tilbud til rusavhengige, og at denne lovendringen er en
del av reformen. Flertallet er
opptatt av å få ned antall overdoser blant rusavhengige og mener
dette blant annet gjøres ved at det i brukerrom åpnes for å injisere
flere stoffer som gir risiko for overdosedødsfall. Flertallet mener også at et
viktig tiltak for å redusere antall overdoser er at det gis opplæring
i overgang fra injisering til mer skånsom bruk for tunge rusavhengige. Flertallet er derfor
glade for at sprøyterommene nå endres til brukerrom som flere rusavhengige
kan benytte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre viser
til at det ikke vil bli åpnet for at brukere som ikke injiserer
narkotiske stoffer, skal få tilgang til rommene. Det er viktig å
ha en streng avgrensning av målgruppen for at Norge skal holde seg
innenfor rammene av FNs narkotikakonvensjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er viktig at brukerrommene utvikles i retning av å bli hjelpesentre
for rusavhengige. Disse
medlemmer mener dette perspektivet må veie tungt i forbindelse
med implementeringen av endringene i sprøyteromsloven.
Disse medlemmer legger til grunn
at overgang til en tryggere inntaksmåte i seg selv ikke må bli et
eksklusjonskriterium fra brukerrommene. Disse medlemmer mener dette
også kan være viktig for å sikre en fortsatt kontaktflate mot hjelpeapparatet
for dem som trenger eller ønsker det. Rusmiddelavhengighet innebærer
ofte et liv hvor man på ulike måter vil ha nytte av endrings- og
mestringsarbeid, uavhengig av om man injiserer rusmiddelet eller
ikke.
Disse medlemmer vil anføre at
en person med narkotikaavhengighet som ønsker å registrere seg i
brukerrommet, viser et ønske om å bli sett og hjulpet. Selv om man
ikke injiserer stoffet, kan det være fare for overdose og andre
komplikasjoner, og registrering vil kunne være starten på en dialog
og refleksjon rundt egen rusmiddelbruk, samtidig som det kan skapes
en kontaktflate til resten av hjelpeapparatet.
Disse medlemmer har merket seg
høringsinnspillene fra Oslo kommune og Bergen kommune. Det er i
disse byene brukergruppene er størst og dagens sprøyteromstilbud
er godt etablert. Disse
medlemmer vil tydeliggjøre viktigheten av brukerrommet som
en arena for å komme i kontakt med personer som har behov for helsehjelp,
og vil peke på muligheten til å bygge opp viktige erfaringer før
rusreformutvalget avslutter sitt arbeid. For at denne lovendringen
skal bli et første viktig skritt på veien mot en mer human ruspolitikk,
må lovteksten romme muligheten for å etablere og bevare helse- og
sosialfaglig hjelp.
Disse medlemmer merker seg at
når annen inntaksmåte enn injisering er etablert, skal vedkommende
avvises fra brukerrommet. Disse medlemmer vil understreke
at målsettinger i både den nasjonale overdosestrategien og SWITCH
handler om å få flere over fra injisering til inhalering, eventuelt
andre mer skånsomme inntaksmåter. Disse medlemmer mener derfor
det er uheldig at man blir avvist fra brukerrommet som en konsekvens
av at man har fulgt opp en ønsket endring i bruksmønsteret og sluttet
med injisering.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det gjennom endringene i sprøyteromsloven
legges til rette for at inhalering og andre mer skånsomme inntaksmåter
likestilles med injisering når det gjelder adgang til å benytte brukerrommene.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at forslaget om å tillate inhalering
av heroin i sprøyterom har som formål å få tunge brukere med en helseskadelig
injeksjonspraksis til å inhalere fremfor å injisere heroin. Dette medlem viser
i den forbindelse til at Senterpartiet ved behandlingen av Dokument 8:28
S (2016–2017), jf. Innst. 238 S (2017–2018), fremmet forslag om
å endre sprøyteromsloven og -forskriften for å åpne for inhalering
av heroin i sprøyterom.
Dette medlem viser til forslaget
om å utvide hvilke typer narkotiske stoffer som kan inntas i ordningen. Dette medlem støtter
regjeringens forslag og har merket seg at det er stor støtte til
endringene i innkomne høringsuttalelser. Dette medlem forutsetter at
endringene ikke er i strid med FNs narkotikakonvensjoner. Dette medlem vil
understreke at endringene ikke må føre til økt bruk av rusmidler. Dette medlem forutsetter
at målgruppen for tiltaket i det alt vesentlige er den samme som
tidligere selv om ordningen utvides, det vil si individer med en
langvarig heroinavhengighet og en helseskadelig injeksjonspraksis.
På denne bakgrunn kan ikke dette medlem støtte forslaget
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om å endre dette.
Dette medlem mener det er viktig
å følge med på om endringer av sprøyteromforskriften har tilsiktet effekt.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en evaluering av ordningen med brukerrom
og brukerromsloven etter fem års virke.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil understreke at flere tiltak må igangsettes
for å bedre helsehjelpen til rusavhengige. Disse medlemmer viser til Senterpartiets forslag
– som Arbeiderpartiet støtter – om en nasjonal handlingsplan for
arbeidet mot hepatitt C, med mål om å utrydde hepatitt C i Norge,
jf. Dokument 8:8 S (2016–2017), jf. Innst.166 S (2016–2017). Å legge
til rette for en overgang fra injeksjon til andre inntaksmåter,
og en nasjonal satsing på utdeling av rent injeksjonsutstyr, var en
del av forslaget. Forslaget bygget på utkast til nasjonal hepatittstrategi
fra Folkehelseinstituttet, som forutsatte en helhetlig tilnærming
for å oppnå at det innen 2025 ikke skal skje dødsfall eller smitte
av hepatitt C i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen arbeide for at de brukerrom som blir etablert, brukes
aktivt for å intensivere forebygging og sørge for diagnostisering
og behandling av hepatitt C hos brukerne.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige tiltak i helsetjenesten for at
det innen 2025 ikke skal skje dødsfall eller smitte av hepatitt
C i Norge, og informere Stortinget på egnet vis.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på at
dersom formålet med lovendringsforslaget er å få mennesker med rusproblemer
til å slutte med injisering og heller innta rusmidler på måter som
i mindre grad utsetter dem for overdoserisiko og spredning av sykdommer,
er det lite hensiktsmessig å begrense bruken av brukerrommet til
kun injisering og opplæring.
Disse medlemmer viser til at
mange med rusutfordringer inntar rusmidler på forskjellige måter,
og det er lite hensiktsmessig å tilpasse tilbudet etter et forenklet
bilde av den rusavhengige som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten.
Disse medlemmer mener at det
er særdeles viktig med tiltak som dette, som har som formål å redusere sykelighet
og dødelighet, men for at dette skal fungere optimalt, må det sørges
for faglig kontinuitet og inkludering. Derfor må det legges til
rette for at arenaer som brukerrom er et sted der vi viser at vi
bryr oss om personer med rusutfordringer og tilpasser tiltaket etter
deres reelle behov.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av tillit til fagpersoner som jobber direkte med mennesker
med rusutfordringer, og er helt overbevist om at det er fagpersoner
som er best egnet til å vurdere hva slags type behandling som bør
tilbys i det enkelte tilfelle. Overstyring fra politisk side om
hvem som bør ha hvilke tilbud når, fører kun til ekskludering av
rusavhengige som kunne fått et egnet tilbud på brukerrommet.
På bakgrunn av dette
vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at brukerrommene blir en arena for inkludering
og faglig tilsyn for mennesker med rusutfordringer, uavhengig av
inntaksmåten av rusmidler.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti stiller seg kritisk til endringene
i sprøyteromsloven som er foreslått i Prop. 13 L (2018–2019). Dette medlem viser
til at en reduksjon av antall overdoser var en del av formålet da
forsøket med sprøyterom i Oslo ble godkjent av Stortinget gjennom
en midlertidig lov, men at målet om reduksjon av overdoser og overdosedødsfall
er fjernet fra lovgivningen da evalueringer av ordningen ikke har
kunnet påvise noen reduksjon i forekomsten av antall overdoser. Dette medlem vil påpeke
at det er positivt om helsepersonell i større grad kan bidra til
livreddende tiltak når den rusavhengige tar en overdose, og viser
videre til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslo
ytterligere 5 mill. kroner til utvidelse av Nalokson-prosjektet,
som kan redde rusavhengige som har tatt overdose. Dette medlem viser til at en
gjennomgang av norske og internasjonale studier av narkotikadødsfall
viser at de akutte dødsfallene bare utgjør en mindre andel, 14–23
pst., mens andelen dødsfall som inntrer 1–12 timer etter at sprøyten er
satt, utgjør 22–51 pst. (Hillberg et al.). Dette medlem mener det er problematisk
at staten i større grad skal assistere misbruk av tunge og svært
skadelige rusmidler, og at det i liten grad ser ut til å være mulig
å forebygge antall overdoser fordi tidsrommet den enkelte rusavhengige
oppholder seg i sprøyterommet/brukerrommet, ikke vil være langt
nok.
Dette medlem er kritisk til
å senke terskelen i sprøyterom ytterligere, både ved at en legger
til rette for å assistere alle aldersgrupper i å injisere eller
røyke tunge narkotiske stoffer, og ved at det tilrettelegges for
et vidt spekter av blandingsmisbruk, som i seg selv kan øke faren
for overdoser.
Dette medlem viser til at det
er bred faglig enighet om at inhalering av heroin er mindre risikofylt
enn injisering, og i den grad man kan legge til rette for en overgang
fra injeksjon til inhalering, vil dette trolig ha positiv effekt
på brukerne. Dette er også bakgrunnen for SWTICH-kampanjen, som
også er et tiltak i overdosestrategien. Dette medlem er likevel bekymret
for konsekvensene av at staten aksepterer og tilrettelegger for
såkalte brukerrom hvor det gis adgang til å røyke heroin, da dette
kan skape et inntrykk av at heroinrøyking er ufarlig, og rekruttere
flere rusavhengige til misbruk av heroin.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke at Senterpartiet vil opprettholde
lovforbudet mot besittelse og bruk av narkotika som et instrument
for å gripe inn tidlig. Senterpartiet vil flytte oppfølgingen av
narkomane fra straffesystemet inn i helsevesenet. For ungdom må
alternative reaksjoner være foretrukken reaksjonsform i narkotikasaker
som dreier seg om bruk og besittelse. Dette medlem er uenig i at
en slik utvikling kan kalles en liberalisering. Dette medlem vil også understreke
at for Senterpartiet er rusfrihet fremdeles et mål for rusavhengighetsbehandling.
All behandlingsinnsats må følges opp av ettervern og tilbud om bolig,
sysselsetting, skolegang og nettverksforebyggende tiltak.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti synes det er svært urovekkende at
regjeringen i tillegg til å foreslå etablering av brukerrom har
stadfestet at de ønsker å igangsette et prøveprosjekt med utdeling av
gratis heroin til rusavhengige. Heroinlegalisering forsvares som
et skadereduserende tiltak som stabiliser rusmisbrukerens situasjon
og reduserer kriminell atferd. Dette medlem viser til at det
ikke er holdepunkter for å påstå at heroinassistert behandling reduserer
antall overdoser i et land, slik noen hevder. En rapport fra SIRUS
påpeker også at flere daglige heroininjeksjoner, slik det statlige
forsøket forutsetter, vil kunne medføre komplikasjoner i form av
overdoser, nedsatt kognisjon og andre komplikasjoner knyttet til
injeksjonene. Den relative risikoen for komplikasjoner ble vurdert
hel klart høyere. Da står vi igjen med begrunnelser som man mener
gagner storsamfunnet i større grad enn rusmisbrukeren selv. Rusmisbrukeren
slipper jaget etter heroin som manifesteres gjennom uro og kriminell
atferd, en atferd som virker forstyrrende inn på samfunnets etablerte
orden.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti ser med uro på den sterke liberaliseringen av rusfeltet
i løpet av få år, og stiller store spørsmål ved at stadig større innsats
og flere ressurser brukes til å opprettholde livsfarlig misbruk,
samtidig som rusomsorg, behandling, ettervern og rehabilitering
skriker etter økte bevilgninger for videre å kunne behandle og hjelpe
flere mennesker ut av et narkotikamisbruk. Dette medlem mener dette i
stor grad er å gi opp mennesker som ikke har fått mulighet til å
lykkes gjennom et helhetlig behandlingsforløp og et sterkt ettervern. Dette medlem vil
gjeninnføre rusfrihet som hovedmålsetting i rusomsorgen, men registrerer
at Kristelig Folkeparti i stor grad er alene om oppfatningen om
at utviklingen innen rusfeltet er bekymringsfull.