Om
forslag 2
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre, peker på at Arkivverkets samfunnsoppdrag
er å bidra til effektiv dokumentasjonsforvaltning og sikre, bevare
og tilgjengeliggjøre et bredt og allsidig utvalg av samfunnets arkiver.
Innenfor samfunnsoppdraget og målene for virksomheten blir de årlige
bevilgningene tildelt Arkivverket. Sammen med tildelingen får Arkivverket
fullmakter til disponering av statlige budsjettmidler og fullmakter
til å opprette, omgjøre og inndra stillinger.
Flertallet viser til at Arkivverkets
rammer og fullmakter fastsettes i departementets instruks om økonomi-
og virksomhetsstyring til Arkivverket og i de årlige tildelingsbrev
fra departementet til Arkivverket. I instruksen blir Arkivverkets
leder, Riksarkivaren, pålagt ansvar og gitt fullmakter. Riksarkivaren
har budsjettdisponeringsmyndighet og kan delegere denne helt eller delvis.
Flertallet registrerer at Kulturdepartementets vurdering
er at Arkivverket ivaretar fullmaktene innenfor de rammer som er
fastsatt i departementets instruks og årlige tildelingsbrev. Flertallet mener
at å be regjeringen sikre statsarkivarenes rolle og funksjon som
ledere av statsarkivene med ansvar for budsjett, personell og faglig
kvalitet, innebærer en overprøving av Riksarkivarens praktisering
av fullmaktene. Flertallet ser
at statsråden uttaler at hun har tillit til Riksarkivarens praktisering
av fullmaktene, også når det gjelder spørsmål om roller, funksjoner
og budsjettansvar for mellomledere i etaten. Flertallet støtter statsråden
i hennes vurdering om at en overprøving av praktiseringen av disse
fullmaktene ville innebære å samle mer makt i departementet, framfor
å spre makt i kulturområdet, som er kulturministerens intensjon.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
Arkivverkets samfunnsoppdrag og viktigheten av å sikre god dokumentasjonsforvaltning
og sikre samfunnets arkiver. Arkivlovens formål er å sikre at arkiver
som har betydelig kulturell eller forskningsmessig verdi, og som
inneholder rettslig eller viktig forvaltningsmessig dokumentasjon,
blir tatt vare på og gjort tilgjengelig for ettertida.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
har vært skeptisk til omorganiseringsprosessen i Arkivverket helt
siden dens igangsettelse. Senterpartiets hovedbekymring har gått
ut på at omorganiseringen i Arkivverket vil føre til en nedbygging
av historiefaglig kompetanse i statsarkivene, at statsarkivene blir
svekket slik at de ikke lenger kan gjennomføre Arkivverkets ansvar
om å bevare, gjøre tilgjengelig og formidle arkiv som er avlevert
til eller deponert i etaten.
Dette medlem minner om at regjeringen
forsikret Stortinget om at omleggingen av Statsarkivet skulle styrke
statsarkivene, ikke svekke dem, og at statsarkivarene skulle lede
hvert sitt statsarkiv, og ikke bare være leder i tittel. Det vises
til arkivmeldingen (Meld. St. 7 (2012–2013)) og til tidligere forslag
fremmet av Senterpartiet (Dokument 8:16 S (2015–2016) og Dokument 8:139
S (2016–2017)), om at statsarkivarer igjen må bli faglige ledere
med stedlig ansvar for fag, personal og budsjett, og det ikke må
tillates nedbygging av arkivmagasin i regionene for å spare penger.
Statsarkivets kompetanse og tilbud må styrkes.
Det vises videre
til daværende kulturminister Linda C. Hofstad Hellelands svarbrev
til daværende familie- og kulturkomité, 29. februar 2016, hvor hun
bekreftet at Riksarkivarens skisse til omorganisering ville
«[ivareta] både behovet
for omstilling i etaten og representantforslaget om å opprettholde
og styrke statsarkivene.»
I debatten under
Stortingets behandling av Dokument 8:16 S (2015–2016), Innst. 204
S (2015–2016), uttalte statsråden at
«Statsarkivene skal
beholdes med sin egen statsarkivar.»
og at
«Statsarkivaren skal
være leder for det enkelte statsarkiv.»
Dette medlem er kjent med at
omorganiseringen i realiteten har fratatt de regionale statsarkivene myndighet
og stedlig ledelse, til tross for forsikringene fra statsråden/regjeringen.
Senterpartiet mener det svekker det regionale arkivarbeidet, som
er svært viktig for å sikre vår historiske arv.
Dette medlem viser til nåværende
kulturminister Trine Skei Grandes svarbrev til komiteen 29. oktober 2018
og er ikke beroliget av det som kommer fram. Regjeringen synes å
ha en passiv rolle i omorganiseringsprosessen av Arkivverket. Det
synes å være en oppfatning av at det som foregår i Arkivverket,
er interne prosesser, og ministeren mener derfor at å be regjeringen sikre
styrking av de regionale statsarkivene blir som «å overprøve etaten».
Dette medlem noterer seg de
informative innspillene som komiteen har fått fra Forskerforbundet, Norsk
Arkivråd, Arkivverket og Den norske historiske forening (HIFO). Dette medlem registrerer
særlig kommentarene fra Forskerforbundet og merker seg at forbundet
støtter representantforslaget:
«Protokollen av 1. juli
2016 inneholder også et punkt om at statsarkivaren skulle ha en
formell funksjon som stedsansvarlig ved sitt statsarkiv med budsjettansvar.
Representantforslagets beskrivelse av nåsituasjonen ved statsarkivene
er etter Forskerforbundets syn korrekt. På dette punktet er det
en reell uenighet mellom Arkivverkets ledelse og tjenestemannsorganisasjonen.
Forskerforbundets lokallag ved Arkivverket mener protokollens bestemmelser
ikke er oppfylt. Det undergraver etter vårt syn statlig deltakelse
på det regionale nivået i det norske arkivlandskapet. Vi støtter
derfor også forslaget om å sikre statsarkivarenes rolle og funksjon
som ledere av statsarkivene.
Forskerforbundet
har i våre tidligere høringssvar understreket betydningen av at
fagmiljø ikke raseres eller utarmes ved en omorganisering og eventuell
overføring av arbeidsoppgaver til andre nivå og institusjoner. Statsarkivene
har gjennom over 150 år har vært helt avgjørende for det regionale
arkivarbeidet. Det er viktig å ivareta den kunnskap og kompetanse
som ligger i statsarkivene og som ikke uten videre kan overføres
til andre kommunale eller regionale institusjoner. De siste tiårene
er det vokst fram flere regionale og kommunale arkivinstitusjoner
som endrer det regionale arkivarbeidet. I store deler av landet
er det imidlertid fortsatt slik at statsarkivene er helt nødvendige
for å ivareta viktige deler av arkivinstitusjonenes samfunnsoppdrag,
kanskje særlig innenfor privatarkivfeltet. Forskerforbundet vil
derfor også støtte forslaget om å sikre det statlige ansvaret for
arkivfeltet i regionene.»
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre statsarkivarenes rolle og funksjon som ledere
av statsarkivene med ansvar for budsjett, personell og faglig kvalitet.»