Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Kjell-Idar Juvik, Stein Erik Lauvås og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at staten Norge er
etablert på territoriet til to folk, samer og nordmenn, hvor begge folkene
har samme rett til og det samme kravet på å kunne utvikle sin kultur
og sitt språk. Samene er et urfolk som folkerettslig har krav på
et særlig kulturvern. Dette er nedfelt i Grunnloven § 108, hvor
det heter: «Det påligger statens myndighet å legge forholdene til
rette for at den samiske folkegruppen kan sikre og utvikle sitt språk,
sin kultur og sitt samfunnsliv.»
Komiteens innstilling bygger
på Sametingets årsmelding 2017 ved siden av Meld. St. 18 (2017–2018)
om Sametingets virksomhet 2017.
Komiteen viser til at det
ble avholdt et møte 25. oktober 2018 mellom Sametinget og kommunal-
og forvaltningskomiteen i forbindelse med behandlingen av meldingen
om Sametingets virksomhet 2017.
Komiteen viser til at Sametinget
ble gitt en samlet bevilgning på 475,5 mill. kroner for 2017, mot
437,6 mill. kroner for 2016. Bevilgningene er fordelt på seks departementer,
hvorav bevilgningene fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet
utgjør 64 pst.
Komiteen viser til at det
har vært en prosess mellom Sametinget og departementet om å slå
sammen budsjettpostene over statsbudsjettet til Sametinget til én
eller færre poster enn det har vært. Departementet viser i meldingen
om Sametingets virksomhet 2017 til enighet mellom regjeringen og
Sametinget om at det fra 2019 etableres en ny budsjettmodell for
Sametinget, hvor de årlige overføringene i utgangspunktet samles under
én budsjettpost på statsbudsjettet. Videre vil regjeringen hver
vår legge frem en fremoverskuende melding til Stortinget om samiske
forhold. Meldingen skal omtale utviklingstrekk for samisk språk,
kultur og samfunnsliv og tjenestetilbudet til samiske innbyggere. Meldingen
skal redegjøre for regjeringens mål med samepolitikken og de viktigste
hovedutfordringene fremover.
Komiteen merket seg at Sametingets
representanter i møtet 25. oktober 2018 uttrykte tilfredshet med en
ny organisering av budsjettoverføringene, samt at det ble understreket
et ønske om også å endre på de to postene som fortsatt ikke overføres
samlet på samme post. Dette gjelder poster under Klima- og miljødepartementet
og Utenriksdepartementet. Rapporteringsbyrden trekkes frem som en
viktig årsak til ønsket om å forenkle ordningen ytterligere.
Komiteen viser til at jubileumsmarkeringen
Tråante 2017 har vært et samarbeidsprosjekt mellom Sametinget, Nord-
og Sør-Trøndelag fylkeskommuner og Trondheim kommune. Prosjektet
har vært finansiert av Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
Kulturdepartementet, nevnte samarbeidspartnere og Nordland fylkeskommune.
Markeringen var todelt, med et hovedarrangement i forbindelse med
den samiske nasjonaldagen 6. februar i Trondheim, samt med feiringer over
hele det samiske bosettingsområdet med en rekke bidrag fra enkeltpersoner,
organisasjoner og offentlige institusjoner. Tråante var en feiring
av demokratiske verdier og bredden i samisk kultur, språk, næringer
og historie i et 100-årsperspektiv.
Komiteen merker seg at Kommunal-
og moderniseringsdepartementet og Sametinget er i gang med oppfølging
av NOU 2016:18 Hjertespråket, som foreslår tiltak som gjelder lovendringer
og endringer i dagens ordninger for å styrke situasjonen for de
samiske språkene i Norge. Oppfølgingsarbeidet har medført høringsseminar
og behandling i Sametingets plenum.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen vil
konsultere Sametinget om eventuelle lovendringer og forslag til
tiltak i sin oppfølging av NOUen.
Komiteen merker
seg at Sametinget har vedtatt å gå inn for å etablere et nytt språkområde
med forskjellige kommunekategorier – dette for best å ivareta språkutfordringer
i de ulike kommunene, heter det i årsmeldingen. Sametingets plenum
har vedtatt å gå inn for at en rekke instanser bør kunne ta initiativ
til å få med nye kommuner i arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen er
opptatt av å utforme et regelverk for samisk språk som er fleksibelt,
og som tar høyde for at utfordringene og behovene til ulike kommuner
og samiske språk vil kunne variere fra sted til sted.
Komiteen merker
seg at den videre oppfølgingen av NOU 2016:18 Hjertespråket har
medført registrering av samiske språk i folkeregisteret. Komiteen har
videre merket seg arbeidet med barnehageprosjektet «Samiske barn
i nye fellesrom».
Komiteen viser til at det
i revidert nasjonalbudsjett for 2017 ble bevilget en økning på 5
mill. kroner til samiske barnehagetilbud. Dette ses i sammenheng
med oppfølgingen av NOU 2016:18 Hjertespråket.
Komiteen understreker den
store betydningen det videre arbeidet med å styrke samisk språk
har for å verne og utvikle samisk kultur og samfunnsliv, og ser derfor
på oppfølgingen av Hjertespråket som svært viktig i samarbeidet
mellom Sametinget og norske myndigheter fremover.
Komiteen viser til at det
i Prop. 1 S (2018–2019) er foreslått en bevilgning til oppstart
av bygging av Saemien Sijte. Det har blitt arbeidet for en oppstartsbevilgning
til dette i svært lang tid, noe som også nevnes i årsmeldingen for
2017.
Komiteen viser til at Stortinget
enstemmig har vedtatt endringer i kulturminneloven som medfører
at grensen for automatisk fredning av samiske kulturminner settes
til år 1917, hvilket er i samsvar med et forslag fra Sametinget.
Saken trekkes frem i årsmeldingen som en av de to store sakene som
har preget arbeidet med samisk kulturminnevern i 2017. Regionreformen
trekkes frem som den andre prioriteringen.
Komiteen merker seg at Sametingets
årsmelding påpeker at regionreformen vil berøre den samiske kulturminneforvaltningen.
Det vises til en enighet om at Sametinget får overført de samme
myndigheter og forvaltningsoppgaver som de nye regionene.
Komiteen merker seg Sametingets
arbeid med innholdet i den nye rammeplanen for barnehagene. Sametingets
årsmelding uttrykker tilfredshet med prosessen hvor det arbeides
med å styrke samiske barns rettigheter og den samiske dimensjonen
i barnehagetilbudet.
Komiteen merker seg Sametingets
tilfredshet med at Stortinget vedtok å etablere en sannhets- og forsoningskommisjon
i 2017. Sametinget legger til grunn at arbeidet med mandat og utførelse
skal gjøres i samarbeid med Sametinget – dette for å sikre at arbeidet
har legitimitet i det samiske samfunnet.
Komiteen merker seg at det
i Sametingets årsmelding vises til prosjektet «Bååstede», hvor over
4 000 gjenstander skal fordeles på de samiske museene. Det oppgis
at i 2017 har omtrent 2/3 av gjenstandene blitt fordelt på museene.
Det vises til at selve tilbakeføringen til museene kan skje tidligst
fra høsten 2018, men er avhengig av statlig finansiering.
Komiteen merker seg at Sametinget
i plenum vedtok strategier for rovvilt i 2017. Det understrekes
at Sametinget skal ha innflytelse over Norges rovdyrpolitikk og
rovviltforvaltning. Sametingets årsmelding peker på at det mangler
erfaringsbasert kunnskap fra reindriftsnæringen i forvaltningen.
Komiteen merker seg at Sametinget
påpeker behovet for bedre konsultasjon med regjeringen om fiskerispørsmål.
For å sikre urfolksperspektivet peker Sametinget tydelig på behovet
for at det gjennomføres konsultasjoner med Sametinget om havbrukspolitikken, slik
det i dag gjøres ved annen fiskeri- og kystforvaltning.
Komiteen merker seg at det
av Sametingets årsmelding fremgår at det i de forutgående konsultasjonene
mellom Landbruks- og matdepartementet, Sametinget og Norske Reindriftsamers
Landsforbund ikke ble oppnådd enighet om endringene i reindriftsloven.
Komiteen viser til departementets
understreking av at prosedyrer for konsultasjoner mellom statlige myndigheter
og Sametinget er et av de viktigste rammeverkene for å sikre samenes
folkerettslige rett til deltakelse i saker som angår dem. Det vises
til at myndighetene har plikt til å konsultere Sametinget når det
overveies å innføre lovgivning som vil kunne påvirke samiske interesser
direkte, men det understrekes at det også er viktig med god dialog
med Sametinget i saker hvor det ikke er konsultasjonsplikt.
Komiteen merker seg at det
i Sametingets årsmelding oppgis at konsultasjonsordningen med Norges vassdrags-
og energidirektorat ikke fungerer etter intensjonen. Sametinget
har derfor foreslått å si opp denne konsultasjonsavtalen hvis ikke
konsultasjonsprosedyrene følges som avtalt. Komiteen merker seg regjeringens
kommentar i stortingsmeldingen, som viser til at plikten til å konsultere
gjelder uavhengig av om det foreligger bilaterale avtaler organene
imellom.
Komiteen viser til at regjeringen
som oppfølging av NOU 2007:13 Den nye sameretten har fremlagt en proposisjon
for Stortinget høsten 2018 om konsultasjonsplikt, jf. Prop. 116
L (2016–2017) Endringer i sameloven mv. (konsultasjoner). Komiteen behandler
saken i stortingssesjonen 2018–2019 og anerkjenner behovet for en
avklaring av hvordan konsultasjonsordningen skal innrettes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er viktig å sørge for gode rammevilkår for Sametinget, og viser
til at deres respektive partier for 2017 hadde en økning i sitt
alternative statsbudsjett for samiske formål ut over regjeringens
forslag. Disse
medlemmer ser behovet for at rammene for samiske formål er
gode, slik at Sametinget kan ha mulighet til reelle prioriteringer
for å styrke samisk språk og kultur, næringsliv og samfunnsliv. Disse medlemmer er
bekymret for at Sametinget ikke får gode nok rammevilkår av dagens regjering
slik at målsettingene for å ivareta språk, kultur og næringsutvikling
ikke kan følges opp slik som nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser derfor også til Arbeiderpartiets
alternative statsbudsjett for 2019, hvor Sametinget/samiske formål
styrkes med 88 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Disse medlemmer mener
en slik styrking for 2019 er nødvendig for at Sametinget skal kunne
følge opp viktige satsinger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener en slik
styrking av budsjettet for Sametinget som nevnt vil bidra til å
utvikle samiske læremidler, gi økt kvalitet i samisk undervisning,
styrke kultursatsingen og sette Sametinget i stand til bedre å kunne
ivareta sine oppgaver.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at ivaretakelse og utvikling av samisk språk, historie og
kultur er svært viktig, og flertallet vil legge til rette
for dette, blant annet gjennom oppfølging av Hjertespråket. Flertallet viser
til at flere samer enn tidligere anerkjenner sin samiske identitet
og historie, og at flere kommuner nå ønsker å tilslutte seg samiske
språk- og utviklingsområder.
Flertallet er tilfreds med
at det i Prop. 1 S (2018–2019) er foreslått bevilgninger til nytt
bygg for Saemien Sijte. Det har vært arbeidet for en oppstartsbevilgning til
dette i svært lang tid. Flertallet understreker senterets
betydning for bevaring, forskning og formidling av sørsamisk kultur. Flertallet ber
regjeringen følge opp bevilgningene i 2020 (og 2021) for å sikre
ferdigstillelse i 2021.
Flertallet merker seg de positive
tilbakemeldingene fra Sametinget om samlingen av bevilgningene til samiske
formål på færre budsjettposter, med én hovedpost bevilget over Kommunal-
og moderniseringsdepartementets kapitler.
Flertallet viser til vedtak
i Stortingets behandling av Dokument 8:73 S (2016–2017), hvor det
heter:
«Stortinget ber
regjeringen i oppfølgingen av NOU 2016:18 Hjertespråket om å ha
en særlig oppmerksomhet rettet mot sørsamisk språk, kultur og næring,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med konkrete forslag
til oppfølging av dette.»
Flertallet viser til at mange
samiske kommuner er distriktskommuner med manglende tilgang til
digitale tjenester. Undervisningsmateriell og tilrettelegging for
digitalisering av samiske læremidler bør på dagsordenen, og de respektive
partiers satsing på den digitale allemannsretten er høyaktuell også
i de samiske områder. Flertallet mener
det bør være en selvfølge at samer kan ta i bruk teknologitjenester
på sitt eget språk.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til publikasjonen «Samiske tall forteller
11», samisk statistikk 2018, hvor det går frem at andelen reineiere
som er negativt berørt av fredet rovvilt, er 100 pst. Det oppgis
at de fleste reineiere må tåle både økonomiske tap, merarbeid og
stress på grunn av trusler og angrep fra rovvilt. I sørområdet er
rovvilt det inngrepet som er desidert mest belastende for reindriften.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig
til merknader og forslag i budsjettinnstillinger og Representantforslag
73 S (2016–2017) og Innst. 334 S (2016–2017).