Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Grunde
Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at Prop. 10 LS (2018–2019) både inneholder forslag til
lov og forslag til stortingsvedtak om samtykke. Saken behandles
derfor i to ulike innstillinger. Komiteen viser til merknader
og forslag til vedtak i Innst. 82 S (2018–2019) om samtykke til
godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 158/2018 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) 2017/1128 (portabilitetsforordningen).
Komiteen merker seg at portabilitetsforordningen
trådte i kraft i EU 1. april 2018. Det betyr at det lovmessige grunnlaget
for portabilitet er ulikt i Norge fra mesteparten av EØS-området.
Denne forskjellen gjelder både for forbrukere og tilbydere av innholdstjenester. Forskjellen
vil gjelde inntil den foreslåtte lovendringen trer i kraft. Ulike
regler innen det felles marked kan skape uheldige situasjoner både
for forbrukere og tilbydere. Komiteen mener at det er mest
hensiktsmessig at lovendringen derfor trer i kraft så snart som
mulig.
Komiteen viser til at rask
ikrafttredelse er viktig blant annet av hensyn til rettsenhet i
hele EØS-området og for at norske tilbydere ikke skal tape konkurransekraft.
Det er også grunn til å tro at norske forbrukere er utålmodige etter
å benytte seg av regelverket.
Komiteen viser også til at
tilbydere av innholdstjenester til forbrukere i andre EØS-land ikke
kan tilby portabilitet når abonnentene oppholder seg i Norge, inntil
lovendringen trer i kraft.
Komiteen merker seg at lovendringen
i utgangspunktet gjelder for kommersielle tilbydere av innholdstjenester.
Det er ønskelig at også allmennkringkastere gjør sitt innhold portabelt
for norske forbrukere.
Komiteen viser til at proposisjonen
i tillegg til forslag til endring i åndsverkloven som gjennomfører portabilitetsforordningen,
også inneholder enkelte lovtekniske endringer i andre lover. Noe
av dette er henvisninger til tidligere åndsverklov, og noe er oppdateringer av
begreper. Dessuten foreslås opphevelse av åndsverkloven § 86, som
nå er uten betydning.