Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til endring av vegtrafikkloven
for at elektriske og hydrogendrevne kjøretøy (nullutslippsmotorvogner)
ikke skal betale mer enn halvparten av prisen for parkering sammenlignet
med bensin- og dieseldrevne kjøretøy på avgiftsbelagte kommunale
parkeringsplasser. Forslaget følger opp Stortingets vedtak 5. desember
2016 nr. 108 punkt 2 (3):
«Det etableres en
nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale
mer enn maksimalt 50 pst. av takstene for konvensjonelle kjøretøy
når det gjelder bompenger, ferje og parkering.»
Formålet er å gi
brukerne av slike kjøretøy forutsigbarhet om lavere betaling for
parkering. Dette kan stimulere til økt bruk av slike kjøretøy på
bekostning av bensin- og dieseldrevne kjøretøy for å nå overordnede miljømål
i transport- og miljøpolitikken.
Departementet foreslår
også å endre vegtrafikkloven slik at tilsynet Statens vegvesen fører
med parkeringsvirksomhetene også kan finansieres med sektoravgift.
Dette vil gi et bedre og mer effektivt tilsyn. Departementet foreslår
også å oppheve Statens vegvesens hjemmel til å ta gebyr for behandling
av egenmeldingsskjema fra parkeringsvirksomhetene. Det benyttes
et egenmeldingssystem som ikke krever administrative ressurser og
det er dermed ikke behov for å ta gebyr for oppgaven.