Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 6
L (2018–2019) om Endringer i vegtrafikkloven (parkeringsavgift for
nullutslippsmotorvogner og sektoravgift for tilsyn med parkeringsvirksomheter).
Komiteen har merket seg at
det i proposisjonen foreslås hjemmel for at elektriske og hydrogendrevne motorvogner
ikke skal betale mer enn halvparten av prisen for parkering sammenlignet
med bensin- og dieseldrevne kjøretøy på avgiftsbelagte kommunale
parkeringsplasser.
Det foreslås også
å innføre hjemmel for sektoravgift for tilsyn med parkeringsvirksomheter
og å oppheve gebyrhjemmel for behandling av egenmeldingsskjema fra parkeringsvirksomhetene.
Oppheving av hjemmelen til å kreve gebyr for behandling av egenmeldingsskjemaet vil
ikke ha noen konsekvenser for parkeringsvirksomhetene, da denne
hjemmelen ikke har vært benyttet.
Frem til 1. januar
2017 var et av insentivene for å øke bruken av nullutslippsmotorvogner
at kommunene var pålagt å tilby gratis parkering til elektriske
og hydrogendrevne motorvogner på kommunale parkeringsplasser skiltet
med offentlige trafikkskilt, jf. forskrift 1. oktober 1993 nr. 921
om offentlig parkeringsregulering mv. § 8a.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2017 ble vedtatt å etablere en nasjonal bindende
regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50
pst. av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger,
ferge og parkering. Flertallet stiller
seg bak lovendringen da det lenge har vært klart at en må endre
politikken når det gjelder elbiler. Flertallet vil spesielt understreke
betydningen av at det fortsatt må være lønnsomt, både økonomisk
og praktisk, å velge miljøvennlige løsninger. 50 pst.-regelen imøtekommer
dette. Flertallet legger
også til grunn at behovet for endring varierer sterkt fra region
til region. Det må derfor være opp til de lokale myndighetene selv å
følge opp dette.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at gjeldende regelverk på dette
området trådte i kraft 1. januar 2017. Effekten av de endringer
som trådte i kraft da er ikke dokumentert. Allerede i dag har kommunene
anledning til å gi redusert pris for nullutslippskjøretøy, med utgangspunkt
i lokale parkeringsbestemmelser. En endring i vegtrafikkloven som foreslått
vil redusere det kommunale handlingsrommet uten at det er gitt gode
begrunnelser for hvilke gevinster som vil realiseres som følge av
forslaget.
Disse medlemmer merker seg
at en innføring av differensiering av nullutslippsbiler kun på kommunal
parkering innebærer ikke konkurranse på like vilkår. Det innebærer
at private aktører gis fordeler som kommunene ikke har. Fordelen
består i at private kan ta bedre betalt enn kommunene dersom kommunene
pålegges å innføre halv pris for nullutslippskjøretøy.
Disse medlemmer merker seg
at undersøkelser viser at nullutslippsbiler kan erstatte konvensjonelle kjøretøy,
men også kollektivtrafikk, sykkel og gange. Økt biltrafikk bidrar
til økte utslipp av svevestøv og økte behov for å avsette arealer
til trafikkformål, enten trafikken skyldes konvensjonelle kjøretøy
eller nullutslippskjøretøy.
Desse medlemene syner til NOU
2016:4 Ny kommunelov der utvalet foreslår å lovfeste det kommunale
sjølvstyret. Departementet sitt framlegg om å pålegge kommunane
ei differensiering av parkeringsavgifta mellom nullutsleppskøyrety
og andre går i motsett retning. Kommunane bør sjølv ha fridomen
til å velja om det skal innførast ei slik differensiering av prisane
på kommunal parkering. Desse
medlemene syner til at det i høyringa har kome fram at ei
rekke med kommunar per i dag har gratis parkering, og at fleire
kommunar har innført fordeler med lægre satsar for slike køyrety. Desse medlemene meiner
dette syner at kommunane tek ansvar for klima og miljøspørsmål,
og at det er lite tenleg at Stortinget skal detaljstyre dette.