Revisjon av mellombalanser
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, merker
seg at mellombalanser, som aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper
benytter som grunnlag for utdeling av ekstraordinært utbytte og andre
disposisjoner, gjøres offentlig tilgjengelig i Regnskapsregisteret. Disse medlemmer viser
til at formålet er å gi skattemyndighetene, kreditorer og andre berørte
aktører bedre tilgang til informasjon, slik at de i større grad
kan ivareta sine interesser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til forslaget om å gjøre unntak fra kravet om å revidere mellombalanser
for aksjeselskaper som har fravalgt revisjon. Disse medlemmer støtter ikke
dette forslaget slik det fremgår i Prop. 100 L (2017–2018). Disse medlemmer har
merket seg at flere høringsinstanser ikke støtter forslaget, blant
annet LO, som mener at dersom revisjonsplikten bortfaller, kan det
føre til at selskapet kan utdele utbytte uten at kreditorene eller
andre interessegrupper får noe forvarsel om utdelingen. Disse medlemmer deler
denne bekymringen og er, i likhet med LO, bekymret for at man ved bortfall
av revisorkontrollen skal utdele midler som det ikke er grunnlag
for, noe som vil kunne ramme andre interessegrupper enn eiere, som
kunder og ansatte. Disse
medlemmer merker seg forslaget i Prop. 100 L (2017–2018) om
at disposisjoner som er basert på en mellombalanse, først kan gjennomføres
når mellombalansen er registrert i Regnskapsregisteret. Disse medlemmer er
usikre på om dette vil være et tilstrekkelig kontrollpunkt for å
sikre at det ikke utdeles midler det ikke er grunnlag for, da det
kan ta tid før en slik utdeling blir oppdaget selv om den er registrert
i Regnskapsregisteret. Dette kan innebære at noe som i utgangspunktet skal
være forenkling av regelverket, kan påføre samfunnet andre behov
for oppfølging. Disse
medlemmer foreslår derfor at det settes som vilkår for å utdele
ekstraordinært utbytte basert på en mellombalanse at selskapet ikke
har besluttet å unnlate revisjon av årsregnskapet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer forslag:
«I lov 13. juni
1997 nr. 44 om aksjeselskaper skal § 8-2 a tredje ledd lyde:
(3) Beslutning om
ekstraordinært utbytte treffes av generalforsamlingen. Beslutning etter første punktum kan
bare treffes dersom selskapet har registrert revisor i Foretaksregisteret. § 8-2
første ledd gjelder tilsvarende.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg forslaget fra mindretallet om at det settes som vilkår
for å dele ekstraordinært utbytte basert på en mellombalanse, at
selskapet ikke har besluttet å unnlate revisjon av årsregnskapet. Flertallet forstår
forslaget dit hen at aksjeselskaper bare skal kunne dele ut ekstraordinært
utbytte dersom selskapet har revisor, og peker på at dette i praksis
vil forhindre mange småbedrifter i å ta ut ekstraordinært utbytte.
Flertallet viser til at det
per 1. oktober 2015 var om lag 60 pst. av aksjeselskapene som hadde
muligheten til å fravelge revisjon, som hadde gjort dette. Disse selskapene
har i dag mulighet til å dele ut ekstraordinært utbytte med grunnlag
i en revidert mellombalanse. Flertallet peker på at forslaget
vil medføre at aksjeselskaper som har fravalgt revisjon, fratas
muligheten de har i dag til å utdele ekstraordinært utbytte. Forslaget vil
dermed innebære en innstramming for små aksjeselskaper sammenlignet
med dagens regelverk.
Flertallet peker for øvrig
på at en rekke andre disposisjoner foretas med grunnlag i en mellombalanse.
Forslaget vil dermed medføre at reglene for relativt likeartede
transaksjoner blir forskjellige. Dette blir både lovteknisk og i
realiteten uoversiktlig. Flertallet vurderer det slik
at krav knyttet til mellombalanser bør være like uavhengig av type
disposisjon, da ulike regler kan føre til et komplekst regelverk
som er vanskeligere å forstå og anvende for selskapene, eierne og
andre berørte parter.