Dokument 8:229 S (2017-2018)
- Representantforslag om innføring av full rettighetsbasert merverdiavgiftskompensasjon
for frivillige organisasjoner
Jeg viser til brev
av 24. august 2018 fra Stortingets familie- og kulturkomité som
ber om en vurdering av Dokument 8:229 S (2017–2018) om innføring
av full rettighetsbasert merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner.
Forslag 1.
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre rettighetsfesting av 100 prosent merverdiavgiftskompensasjon
eller 0-sats for merverdiavgift for frivillige organisasjoner, som
skal tre i kraft innen utgangen av stortingsperioden 2017–2021.
Vurdering:
Merverdiavgiften
er en generell omsetningsavgift som skal skattlegge det endelige
innenlandske forbruket av varer og tjenester. Avgiftspliktige virksomheter
er ansvarlige for å oppkreve, rapportere og innbetale merverdiavgift
til staten. Merverdiavgiften beregnes i alle omsetningsledd. Avgiftspliktige
virksomheter har til gjengjeld fradragsrett for merverdiavgift som
betales på anskaffelser av varer og tjenester til bruk i den avgiftspliktige
delen av virksomheten. Således er det en avgift på merverdien som
skapes i alle avgiftspliktige virksomheter i landet. Forbrukere
og virksomheter som er unntatt avgiftsplikt skal derimot ikke beregne
merverdiavgift og har heller ikke fradragsrett. Forbrukere og virksomheter
som ikke er avgiftspliktige belastes dermed med full avgift (anses
som sluttbruker). Dersom frivillige organisasjoner i tillegg til
den ideelle virksomheten også driver kommersiell virksomhet, vil
denne virksomheten være avgiftspliktig etter Merverdiavgiftsloven
§ 3-1 første ledd. Grensen for registrering for veldedige og allmennyttige
institusjoner og organisasjoner er 140 000 kroner, mens den er 50 000
kroner for næringsdrivende og offentlig virksomhet. Videre er det
en rekke spesialbestemmelser i Merverdiavgiftsloven §3-12 med tilhørende
forskrift vedrørende unntak for avgiftsplikt for veldedige og allmennyttige
institusjoner og organisasjoner. Det skal for eksempel ikke beregnes
merverdiavgift på medlemskontingenter, omsetning av varer til bagatellmessig
verdi og etter nærmere regler annonser i medlemsblad. For den ideelle
virksomheten må frivillige organisasjoner i likhet med andre sluttbrukere
betale merverdiavgift når de kjøper for eksempel idrettsutstyr eller
musikkinstrumenter.
Både kommunale musikkskoler
og skolekorps må betale merverdiavgift når de kjøper instrumenter.
Verken den kommunale musikkskolen eller skolekorpset er avgiftspliktige
virksomheter, og de har derfor heller ikke fradragsrett for inngående
merverdiavgift. Den kommunale musikkskolen blir imidlertid kompensert gjennom
kompensasjonsordningen for kommunesektoren, mens skolekorpset får
kompensasjon gjennom kompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner. Kommunesektoren
er i utgangspunktet utenfor merverdiavgiftssystemet og har heller
ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift. Kompensasjonsordningen for
kommunene er utformet for at merverdiavgiften skal virke nøytral
ved kommunens valg av egenproduksjon av varer og tjenester (uten
avgift) og anskaffelser fra eksterne (med avgift). Formålet med
ordningen er utelukkende å motvirke konkurransevridningen som følger
av merverdiavgiftssystemet. Ordningen er ingen støtteordning for
kommunesektoren. Da ordningen ble innført ble den finansiert ved
at de statlige overføringene til kommunen ble redusert tilsvarende
omfanget av avgiftspliktige kjøp. Utvidelser av ordningen finansieres gjennom
tilsvarende trekk i de samlede overføringene til kommunene.
Formålet med kompensasjonsordningen
for frivillige organisasjoner er å fremme frivillig aktivitet. Nivået på
støtten som utbetales gjennom ordningen bestemmes ved tilskuddsrammen.
Dersom kompensasjonsordningen erstattes med et merverdiavgiftsfritak,
som innebærer at det ikke beregnes utgående merverdiavgift samtidig
som det gis fradrag for inngående merverdiavgift, vil nivået på
støtten være ukontrollerbart for staten og innebære et betydelig
provenytap. Jeg mener støtte til frivillig sektor gis mest effektivt
ved direkte tilskudd og ikke gjennom merverdiavgiftssystemet. Dette
bidrar til å sikre en enkel og ubyråkratisk ordning for organisasjonene.
Forslag 2.
Stortinget ber regjeringen utarbeide
en opptrappingsplan for merverdiavgiftskompensasjon for frivillige
organisasjoner som når målet om 100 prosent kompensasjon innen utgangen
av stortingsperioden 2017–2021.
Vurdering:
Tjenestemomskompensasjonsordningen
ble opprettet etter at det ble innført merverdiavgift på en rekke nye
tjenester i 2001. Ordningen skulle kompensere frivillige lag og
organisasjoner for utgifter de ble påført som følge av merverdisavgiftsreformen,
og ikke kompensere merverdiavgift som sådan. Ordningen hadde en
årlig bevilgning på 200 millioner kroner. I St. prp. nr 1 (2008-2009)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak ble det omtalt at Frivillighet Norge
hadde fremmet krav om at frivillige organisasjoner skal unntas merverdiavgift
på kjøp av varer og tjenester som organisasjonene benytter i den
frivillige virksomheten. I januar 2010 ble merverdiavgiftskompensasjonsordningen
innført og gir kompensasjon for merverdiavgift etter søknad fra
frivillige organisasjoner innenfor den rammen Stortinget har bevilget
for det enkelte år. Grunnlag for kompensasjon er organisasjonenes
driftskostnader med visse fradrag.
Regjeringen har
økt bevilgningen til merverdiavgiftskompensasjon i sin periode,
og ordningen er i dag på i overkant av 1,4 mrd. kroner. I 2017 ble
det tildelt midler til 23 500 organisasjoner, hvorav flertallet
er lokale lag og foreninger. Ordningen er sentral for driften til
mange organisasjoner og fungerer i praksis som en grunnstøtte til
organisasjonene. Den er enkel og ubyråkratisk og det kreves ingen
rapportering på bruken av midlene. Stortinget har bedt om en utvikling
av ordningen som sikrer at midlene kommer organisasjoner som er
basert på frivillighet til gode. Dette ansees ivaretatt i nytt regelverk
for ordningen som trer i kraft fra 1. januar 2019. Hovedendringen
innebærer en omfordeling av midler slik at de små organisasjonene
samlet får litt mer og de store organisasjonene samlet får litt
mindre. Samtidig er målgruppen strammet noe inn for å sikre at midlene
ikke fremmer privatøkonomiske interesser. Bevilgningene for fremtidige
år vurderes gjennom de ordinære budsjettprosessene. Merverdiavgiftskompensasjonsordningen
for frivillige organisasjoner vil for øvrig bli omtalt i stortingsmeldingen
om frivillighet som er under utarbeidelse.
Forslag 3.
Stortinget ber regjeringen sikre
rett til full kompensasjon for alle utgifter i forbindelse med nybygg,
vedlikehold og rehabilitering for organisasjonseide bygg og anlegg som
brukes i den frivillige virksomheten.
Vurdering:
I dagens merverdiavgiftskompensasjonsordning for
frivillige organisasjoner gis det kompensasjon for drifts- og vedlikeholdskostnader
for bygg og annen fast eiendom knyttet til den frivillige og ikke
fortjenestebaserte delen av virksomheten. Det innebærer at kostnader
til nødvendig oppgradering av for eksempel elektrisk anlegg eller
utskifting av gamle vinduer er en del av grunnlaget for kompensasjon.
Påkostninger (vesentlig oppgradering av standard) og nybygg gir
ikke rett til kompensasjon. Formålet med ordningen er å legge til rette
for lokal aktivitet og deltakelse. Dersom ordningen skal utvides
til å gjelde alle kostnader knyttet til nybygg og påkostninger vil
en betydelig del av bevilgningen gå til dette formål på bekostning
av aktivitetsformål. Videre vil et slikt forslag komme de store
organisasjonene som enten allerede har en stor bygningsmasse, og
eller har en omsetning som gjør dem i stand til å investere i nybygg
til gode. Dette vil gå på bekostning av andelen til mellomstore
og små organisasjoner og bidra til en skjevdeling av midler.