Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til Riksrevisjonens
undersøkelse og de funn og anbefalinger som der er gjort rede for. Komiteen vil
innledningsvis uttrykke stor respekt for det arbeidet som utføres
i barnevernstjenesten på alle nivåer, og har stor forståelse for
at dette er et arbeid som daglig kan være preget av å skulle fatte
vanskelige vedtak og finne løsninger for enkeltpersoner og familier
med svært forskjellige utfordringer og behov. Akuttplasseringer utfordrer
samordningen mellom de impliserte aktører på en særskilt måte, noe
som igjen synliggjør behovet for gode og avklarte rutiner og roller
i arbeidet.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
påpeker at det synes å være store forskjeller i både forståelsen
og håndteringen av bistandsplikten Bufetat har overfor kommunenes
barnevernstjeneste i akuttplasseringer. Riksrevisjonen påpeker videre
at det synes å være mange saker hvor barn ikke får et tilbud i tråd
med det kommunen har definert som barnets behov.
Komiteen mener dette er alvorlig,
og at en i utgangspunktet vanskelig situasjon for de impliserte
barna kan bli enda verre som følge av at de ikke får det tilbudet
de har behov for.
Komiteen har etter å ha gjennomført
høring i saken fått bekreftet at disse problemstillingene er en
utfordrende del av arbeidet for alle parter, og merker seg at det
fremdeles er stor forskjell, avhengig av ståsted, på hvordan disse
temaer omtales.
Komiteen mener at utfordringene
rundt forståelsen og oppfølgingen av bistandsplikten også er med
på å skape unødvendige diskusjoner omkring tilbudet det enkelte
barn får, og om dette er det riktige for barnet. Komiteen ser helt klart også
den utfordringen som ligger i behovet for et mangfoldig tilbud,
og ikke minst kapasitet i tilbudet slik det er organisert i dag.
Komiteen vil også understreke
betydningen av å vurdere muligheter i barnets slekt og nettverk
der det er til barnets beste.
Komiteen vil likevel først
og fremst uttrykke en bekymring knyttet til håndteringen av bistandsplikten. Komiteen er
overrasket over og bekymret for at den manglende felles forståelsen
har fått råde over så lang tid. Felles forståelse av en så sentral
bestemmelse i regelverket for akuttplasseringer vil være grunnleggende nødvendig
for et godt resultat. Det er spesielt urovekkende at det ikke er
enighet om når bistandsplikten er oppfylt. Komiteen vil påpeke departementets
ansvar for å følge opp de lover og forskrifter som gjelder, og gripe
fatt i mangler og utfordringer en blir kjent med gjennom sine tildelingsbrev
og styringsdialogen. Komiteen merker
seg at departementet har tatt et slikt initiativ overfor Bufdir
til oppklaring av rolleforståelse og ansvar vedrørende bistandsplikten.
Tilbakemeldingene fra kommunenes representanter i høringen viser
at dette fortsatt ikke er på plass og derfor må følges opp ytterligere. Komiteen mener
ansvaret for en oppklaring ikke utelukkende kan legges til departementet
og Bufdir, men vil påpeke at alle parter har et ansvar for å ta
initiativ til avklaring og oppklarende dialog. Komiteen merker seg, og er
noe forundret over, at det fra kommunenes side ikke er tatt et samlet
initiativ gjennom KS, men at de enkelte kommuner og barnevernssamarbeid har
tatt opp utfordringene med sin regionale motpart. En slik håndtering
vil ikke kunne bidra til felles forståelse på tvers av statlige
regionale inndelinger til beste for barnet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
deler Riksrevisjonens vurdering av at det er alvorlig at Barne-
og likestillingsdepartementet ikke har sørget for at gjeldende regelverk
for akuttplasseringer tolkes likt, og at Bufetat i noen tilfeller tilbyr
tiltak som ikke er tilpasset barnets behov. Flertallet mener at Barne-
og likestillingsdepartementet har ansvar for at Bufetat har tilstrekkelig
med midler til å følge det overordnede prinsippet i barnevernloven om
at det skal legges avgjørende vekt på hva som er barnets beste.
Flertallet mener regjeringen
selv må ta ansvar for manglende kapasitet i det offentlige barnevernstilbudet,
og viser til at regjeringen i budsjettet for 2018 kuttet bevilgningene
til det statlige barnevernet med 640 mill. kroner for samtidig å
øke bevilgningene til kjøp av private barnevernstjenester med 500
mill. kroner. Dette viser at Barne- og likestillingsdepartementet bevisst
har valgt å stimulere til økt privatisering på bekostning av et
offentlig barnevern med økt økonomisk handlingsrom.
Komiteen merker
seg at kapasitet ofte er en stor utfordring, spesielt med tanke
på fysisk avstand mellom tilbudt plass og kommunen som har ansvar
for å følge opp både barnet og familien. Det synes derfor nødvendig
å etablere en buffer i de forskjellige regionene for å sikre at
akuttplasseringer kan skje etter de behov barnevernet i hjemkommunene
definerer som det beste for det enkelte barn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
peker på at arbeidet med å skaffe nok plasser, både i beredskapshjem
og fosterhjem, må intensiveres. Tilbudene som gis, skal være i offentlig
regi, og bruk av private tilbydere skal kun være et supplement og
skje i prekære situasjoner, dersom det offentlige selv ikke strekker
til. En viser her til Landsforeningen for barnevernsbarn, som under
høringen ga klart uttrykk for at tilbud burde gis i offentlig regi.
De avtaler som inngås med private tilbydere, må velges ut fra grundige
kvalitetskriterier i de tilfeller det ikke finnes et godt tilpasset
offentlig tilbud til barnet som trenger det.
Flertallet viser til at Bufdir
i disponeringsbrevet for 2017 skriver at enkeltkjøp av private fosterhjem innebærer
en høy risiko med hensyn til forsvarlighet, fordi det i en akuttsituasjon
ikke er tilstrekkelig tid til kvalitetssikring. Flertallet mener at det taler
for at det offentlige barnevernet bør ruste opp kapasiteten, slik
at alle akuttilbud kan være i offentlig regi for å gi barna et tryggest
mulig tilbud i en sårbar situasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti peker
på at det i arbeidet med å skaffe nok plasser også kan være hensiktsmessig
å se på om det bør inngås avtaler med ideelle og andre private tilbydere,
som etter grundige kvalitetskriterier kan avhjelpe i de tilfeller
der det ikke finnes et godt tilpasset tilbud til barnet som trenger
det.
Disse medlemmer viser til
at representanter fra de kommunale barnevernstjenestene under høringen presiserte
at det ikke var av betydning hvem som eier eller driver tilbudene,
men at alle ressurser må tas i bruk for å sikre god nok kapasitet
av kvalitativt gode tilbud for barna.
Komiteen vil
også understreke at Stortinget har presisert at «barnets beste»
skal være gjeldende prinsipp i alt arbeid med barn i barnevernet,
og er tilfreds med at dette også ble presisert fra alle deltakere
i høringen. Komiteen vil
imidlertid påpeke at dette også må gjenspeile seg i arbeidet, og
at barna selv må få en sentral rolle i forberedelsene til omplasseringer.
Komiteen viser også til Stortingets
vedtak 762 av 28. mai 2018:
«Stortinget ber
regjeringen sikre langsiktige og løpende avtaler med ideelle tilbydere
av institusjonsplasser som fører til at andelen ideelle øker til
om lag 40 pst. innen 2025, samtidig som den offentlige andelen institusjonsplasser
ikke reduseres.»
Komiteen vil peke på at det
viktigste grepet innenfor norsk barnevern er å ha et godt forebyggende tilbud
i kommunen til barn og unge, og også et tilbud overfor barnefamilier
som sliter.
Komiteen vil også bemerke,
selv om dette ikke er innenfor temaet i Riksrevisjonens rapport,
at bruken av familieråd og tidlig dialog med familier i utfordrende
situasjoner er forsterket som arbeidsmetoder i barnevernet. Dette
synes å kunne redusere antallet akuttplasseringer, og komiteen vil
gi sin tilslutning til at dette i mange tilfeller vil kunne være
et langt bedre alternativ. Flere kommuner, for eksempel Kongsberg
og Bergen, kan vise til svært gode resultater av denne måten å arbeide
på.