Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne
Synnes og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Stine
Margrethe Knutsdatter Olsen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit
Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Kunnskaps-
og integreringsminister Jan Tore Sanner har uttalt seg om forslaget
i brev av 25. juni 2018. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken 11. oktober 2018.
Komiteen støtter forslagsstillerne
i ønsket om å ha en mangfoldig barnehagesektor der pengene går til barnas
beste. Det er et mål for komiteen at alle barn gis tilbud
om gode og trygge barnehager.
Komiteen mener at offentlige
tjenester finansiert av skattebetalerne skal gå til viktige velferdsgoder,
og viser derfor til at barnehageloven har definert at offentlige tilskudd
og foreldrebetaling skal komme barna i barnehagen til gode, og at
barnehagen kan ha et rimelig årsresultat.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
tar til orde for en opptrappingsplan for å sikre en større andel offentlige
og ideelle barnehager i Norge, innføring av meldeplikt og kommunal
forkjøpsrett ved salg av barnehager samt krav om at ny eier må søke
om tilskudd på nytt ved salg av barnehager.
Komiteen viser til at jevnt
over er foreldre fornøyd med barnehagetilbudet i Norge, både i offentlige og
private barnehager. Komiteen vil
understreke at det er god kvalitet i norske barnehager, men det
må satses videre på best mulig kvalitet for barna gjennom blant
annet god bemanning, flere barnehagelærere, nok fagarbeidere og
gode tilbud om kompetanseheving for barnehageansatte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener private
barnehager utgjør en viktig del av barnehagetilbudet i Norge, og
at disse er en viktig del av det å kunne tilby en mangfoldig barnehagesektor
også i fremtiden. Flertallet vil
understreke at det er mange private barnehager som gir barna et
tilbud av høy kvalitet, gir ansatte gode lønns- og arbeidsvilkår
og ikke henter ut verdier i utbytte eller på andre måter.
Flertallet vil vise til at
etablering av barnehager i privat eierskap og drift har spilt en
stor rolle i arbeidet med å oppnå det tverrpolitiske målet om full
barnehagedekning, og at forslagsstillerne selv viser til at 54 prosent
av barnehagene er private barnehager.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det nå pågår en helhetlig gjennomgang av regelverket
og lønnsomheten i barnehagesektoren, og at dette arbeidet bør gjennomføres
med en god utredning uten at Stortinget vedtar nye regler som direkte
vil regulere sektoren og dermed endre forutsetningene for denne
gjennomgangen.
Dette flertallet vil vise til
at barnehagene i dag er en sentral del av hverdagen for nesten 300 000
barn. Dette flertallet mener
det er viktig å legge til rette for at foreldre kan få velge hvilken
barnehage barna deres skal gå i. Etter dette flertallets mening er
det ikke eierform som avgjør om barna har det bra i barnehagen eller
ikke, det er det innholdet og kvaliteten som gjør. Dette flertallet mener derfor
at det er viktig å legge til rette for både kommunale, private og
ideelle barnehager. Barn er forskjellige, og derfor er det bra at
vi har mange ulike barnehagetilbud.
Dette flertallet vil påpeke
at det i barnehageforliket i 2003 var et bredt politisk
flertall som gikk inn for full barnehagedekning, og at denne utbyggingen ikke
hadde vært mulig uten et samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Dette flertallet vil
også påpeke at det i selve forliket var enighet om at de private barnehagene
måtte ha en sentral rolle.
Dette flertallet viser til
at barnehageforliket resulterte i full barnehagedekning og et mangfold
innen barnehagesektoren som har gitt foreldre større valgfrihet
og skapt rom for barns utvikling og innovasjon i barnehagesektoren.
Dette flertallet mener vi må
ha et regelverk for tilskudd og kontroll som sikrer gode og trygge
barnehager, der barna får utvikle og utfolde seg. Dette flertallet vil påpeke
at private barnehager må forholde seg til de samme kravene som offentlige
barnehager. Private barnehager har krav til bemanning, kompetanse
og kvalitet på lik linje med kommunale barnehager.
Dette flertallet vil vise til
resultatene fra tidenes største foreldreundersøkelse i norske barnehager,
der over 100 000 foreldre deltok. Den viser at foreldre med barn
i private barnehager er mer tilfreds med tilbudet barna får, enn
foreldre med barn i kommunale barnehager. Foreldrene mener blant
annet at de private barnehagene er best på lokaler, sikkerhet og
personaltetthet.
Dette flertallet er opptatt
av å ha et mangfold i barnehagetilbudet, slik at foreldre kan få
velge det tilbudet som passer best for deres barn. Private barnehager bidrar
med variasjon i pedagogisk opplegg, spesielle aktiviteter, tilknytning
til organisasjoner eller trossamfunn, friluftsliv og annet. Dette flertallet vil
understreke viktigheten av å sikre de private barnehagene gode og
forutsigbare vilkår.
Dette flertallet viser til
at det nå pågår en helhetlig gjennomgang av regelverket for private
barnehager. Gjennomgangen omfatter blant annet økonomisk regelverk,
tilsyn og vurdering av ulike krav for å sikre mangfold i sektoren
og at offentlige tilskudd skal komme barna til gode. Når gjennomgangen
er ferdig i løpet av 2019, har departementet varslet at de vil sende
forslag til lovendringer på offentlig høring. Dette flertallet råder Stortinget
til å avvente vedtak til den helhetlige gjennomgangen er avsluttet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er særlig opptatt
av vilkårene for ideelle barnehager og viser til at Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti i februar 2018
fikk flertall i Stortinget for et forslag om å utrede et lovmessig
skille mellom ideelle og kommersielle aktører i barnehagesektoren
samt om det ved et slikt skille vil være formålstjenlig med alternative organisasjonsformer
for å drive ideelle barnehager. Et slikt lovmessig skille vil være
en viktig forutsetning for å kunne styrke vilkårene for ideelle
aktører, og disse medlemmer imøteser
at regjeringen raskt følger opp Stortingets vedtak om lovmessig
skille, og forventer at et slikt lovforslag legges fram senest høsten
2019.
Disse medlemmer er opptatt
av at barn i barnehage skal få et best mulig tilbud, og mener det
er viktig at pengene private barnehager mottar i foreldrebetaling
og fra fellesskapets midler, brukes til barns beste. Om lag halvparten
av barn i barnehage går i en privat barnehage, og stadig flere av
disse går i en kommersielt drevet barnehage. Denne utviklingen understreker
behovet for et tydelig regelverk for store gevinstuttak fra barnehagedrift
eller ved kjøp og salg av barnehager.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at representanter fra Arbeiderpartiet
i behandlingen av representantforslag om profittfri barnehage (Dokument
8:18 (2017–2018), jf. Innst. 114 S (2017–2018)) og lovforslaget
om innføring av bemanningsnorm (Prop. 67 L (2017–2018), jf. Innst.
319 L (2017–2018)) fremmet en rekke forslag for å begrense profitten
i barnehagedrift og styrke offentlige og ideelle aktører i barnehagesektoren,
som å sikre lønns- og arbeidsvilkår for alle ansatte, foreta en
gjennomgang av finansieringssystemet, utrede en ny tilsynsordning
og stramme inn lovverket for å hindre profittuttak.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram sak om innføring av meldeplikt og forkjøpsrett
for kommunen ved salg av barnehager, inkludert en vurdering opp
mot EØS-avtalens bestemmelser, og fremme forslag til eventuelle
nødvendige lovendringer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at innføringen av bemanningsnormen, ny informasjon om profitt og
overskudd i private barnehager og situasjonen for de ideelle barnehagene
er grunn til å gjennomgå finansieringssystemet for private barnehager
på nytt. Et strengt og rettferdig finansieringssystem er viktig
for å sikre et system som legger til rette for god kvalitet for
alle barn, at fellesskapets midler og foreldrebetaling brukes på
barna, og at ansatte sikres gode lønns- og arbeidsvilkår. Disse medlemmer mener
en gjennomgang bør sees i sammenheng med vedtaket om å gjennomgå
tilsynsordningen for private barnehager. En gjennomgang bør også
se på hvordan små og ideelle barnehager kan sikres bedre vilkår
når arbeidet med å utarbeide et lovmessig skille mellom kommersielle
og ideelle barnehager er ferdig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå finansieringssystemet for private og kommunale
barnehager med sikte på å ivareta de små og ideelle barnehagene
og en mangfoldig barnehagesektor.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kommunene får adgang til å stille samme
krav til private og offentlige barnehager.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
barnehager er et viktig tilbud til landets barnefamilier og finansieres
gjennom store offentlige overføringer. Disse medlemmer mener derfor
det er nødvendig med et lovverk som sikrer at offentlige tilskudd
til barnehagedrift skal gå til dette, og ikke til utbytte til private.
Disse medlemmer mener det er
store svakheter i dagens finansieringssystem, der særlig små barnehager
opplever økonomisk uforutsigbarhet og økonomisk press, og der et
økende antall kjøpes opp av kommersielle kjeder.
Disse medlemmer mener det er
behov for å styrke kommunen som barnehagemyndighet og muligheten
for å styre dimensjoneringen av barnehageplasser i kommunen. Derfor
mener disse medlemmer at
innføring av meldeplikt for selgere av private barnehager, samt
forkjøpsrett for kommunene, vil sikre bedre styring av tilbudet
i tråd med lokale behov og prioriteringer. Disse medlemmer viser til at
det allerede er kommuner som i forbindelse med salg av tomter til
private barnehageeiere har avtalefestet en slik forkjøpsrett.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet deler forslagsstillernes bekymring for utviklingen
i sektoren og målsettingen om å opprettholde et mangfold av barnehager
samt sikre at offentlig finansiering går til barnas beste og ikke
skal være gjenstand for økonomisk spekulasjon. Disse medlemmer mener det er
viktig at barnehagene reelt er en del av lokalsamfunnet, der foreldre
og folkevalgte skal kunne kjenne barnehagens ledelse, styre og drift. Disse medlemmer ønsker
derfor ikke en utvikling der en stadig større andel av barnehagesektoren
eies av kommersielle konsern.
Disse medlemmer er bekymret
for at innføringen av en ny bemannings- og pedagognorm vil føre
til flere oppkjøp dersom reformene ikke fullfinansieres, og dermed
forsterke tendensen med større eierkonsentrasjon i sektoren.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for en bedre regulering og forvaltning av barnehagesektoren
for å sikre omfang, kvalitet og at offentlige tilskudd kommer barna
i barnehagene til gode. Utfordringen skyldes, etter disse medlemmers oppfatning,
derfor heller uforutsigbarhet som følge av svakhetene i finansieringssystemet
og statlig underfinansiering enn ulike eierformer.
Disse medlemmer støtter opp
under ideell sektor og mener ikke-kommersielle og ideelle drivere
av barnehager er gode og viktige supplement til det offentlige tjenestetilbudet. Disse medlemmer viser
forøvrig til Innst. 114 S (2017–2018) og medlemmene fra Senterpartiets
merknader og forslag i den innstillingen.
Disse medlemmer viser for
øvrig til den pågående helhetlige gjennomgangen av regelverket for
private barnehager og vil ut over forslaget om meldeplikt og forkjøpsrett,
avvente oppfølgingen av denne gjennomgangen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er lett å glemme de
mange tiårene med mangelfull barnehagedekning, der foreldre og barn
var prisgitt usikre og uformelle barnepassordninger i privat regi.
I 2018 er det femten år siden barnehageforliket der Sosialistisk
Venstreparti, sammen med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, gav
startskuddet for det som skulle bli den største velferds- og utdanningsreformen
i nyere tid – en historisk barnehagesatsing som på få år ble gjennomført
under den rød-grønne regjeringen. Barn fikk lovfestet rett til barnehageplass,
og det ble bygget tusenvis av nye kommunale og private barnehager
som sikret full barnehagedekning over hele landet. De offentlige
bevilgningene til barnehageformål økte reelt med 19 mrd. kroner
fra 2003 til 2011. Innføring av en individuell rett til plass og gode
statlige stimuleringsordninger var drivkraften bak å øke tempoet
i barnehageutbyggingen. Prisreduksjon gjennom innføringen av maksimalpris
i foreldrebetalingen førte til at flere familier har råd til barnehageplass.
I tidsrommet fra innføringen av en maksimalpris og fram til 2013
gikk foreldrebetalingen reelt ned 37,5 pst., før den begynte å øke
igjen under de borgerlige.
Dette medlem vil vise til
at den formidable satsingen siden barnehageforliket i 2003 har resultert
i at ni av ti barn i dag går i barnehage, om lag 77 500 flere barn
har fått plass, 97 pst. av alle femåringer har barnehageerfaring
før skolestart, og over 30 000 flere er ansatt i barnehagene. Barnehageutviklingen
har endret samfunnet og gitt oss en ny felles barndomsarena for
de aller fleste barn. Barnehagen spiller en stadig større rolle
– både i det enkelte barns liv, for familiene deres og for samfunnet
rundt.
Ved siden av hjemmet
er barnehagen vår tids viktigste barndomsarena. Barnehagetilbudet
er ikke lenger bare et privat anliggende for å dekke et omsorgsbehov for
en liten gruppe barnefamilier med yrkesaktive mødre. Det er, etter dette medlems syn,
viktig å understreke at barnehagen, i likhet med skolen, er gitt
et stort samfunnsoppdrag, og at dette ligger til grunn for at barnehagene
i hovedsak er fullfinansiert av det offentlige. Å forvalte fellesskapets
penger er et stort ansvar. Dette medlem er derfor bekymret
for den økende kommersialiseringen av barnehagesektoren, som svekker
mangfoldet, utfordrer tilliten til at fellesskapets penger blir brukt
i tråd med formålet, og setter på prøve lokale og nasjonale barnehagemyndigheters
evne til å ivareta barnas, foreldrenes, og samfunnets interesser
på en god måte.
Dette medlem vil vise til
at private aktører alltid har vært pådrivere i barnehagesektoren.
Også på 70-tallet var om lag halvparten av barnehagene private.
Den største endringen er derfor ikke mellom eierformen offentlig
og privat men at de private går fra å ha ulik eierform (ulike former
for ideelt eierskap) til å bli mer kommersielle (aksjeselskap, store
konsern). Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at stadig
flere av de private barnehagene blir kommersielle, og av disse er
det stadig flere som blir aksjeselskap. Tallene viser også at halvparten av
barna som går i private barnehager, går i barnehager eid av de fire
største selskapene innen barnehage. De viser også at barnehagene
blir stadig større, det vil si flere barn per barnehage. Alle de
fire store barnehageselskapene er med på Kapitals liste over Norges
500 største bedrifter. Noen har internasjonale oppkjøpsfond blant
eierne, fordi barnehager har blitt lønnsomme spekulasjonsobjekter. Dette medlem har
merket seg at til tross for harde angrep fra høyresiden, Private
barnehagers landsforbund (PBL) og andre representanter for de store
kommersielle eierinteressene mot politiske partier som mener at
barnehageloven må forhindre privat profitt, har også regjeringen
det siste året måttet innrømme at de ser behovet for strammere regulering.
Også blant velgerne
er det skepsis mot kommersielle aktører i barnehagesektoren. En
meningsmåling fra Sentio, utført i 2017 på oppdrag fra avisa Klassekampen, viser
at 61 pst. av velgerne er imot at kommersielle eiere tar ut privat
profitt fra skattefinansierte sykehjem og barnehager. I en meningsmåling
utført av det samme byrået på oppdrag fra samme avis i 2018 er 68
pst. av befolkningen helt eller delvis enige i at det bør bli vanskeligere
for private selskaper å ta ut profitt fra drift av offentlige velferdstjenester
som sykehjem, barnevern og barnehager. En meningsmåling utført av
Ipsos for Manifest Tankesmie i 2016 viste at 88 pst. av velgerne
som hadde tatt standpunkt, ville begrense kommersielle selskapers
mulighet til å hente ut privat profitt fra blant annet barnehager.
Dette medlem vil dessuten
vise til at både KS og Virke i sine høringsnotater til komiteens
høring i saken støtter flere av forslagene som fremmes av representanter
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt. Virke mener forslagene vil
gi mulighet for å utvikle et bredt barnehagetilbud i kommunene og
viser til bekymring for at kommersiell drift går på bekostning av
ideelle drivere innenfor barnehagesektoren. KS skriver at flere
av forslagene gir økte muligheter for lokaldemokratisk styring og kontroll
av barnehagesektoren. Dette
medlem er glad for at flere og flere støtter og ser behovet
for sterkere styring og regulering, og mener at dette vil bidra
til å ivareta og utvikle et mangfoldig og likeverdig barnehagetilbud
for alle.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en plan for opptrapping av offentlig
og ideelt eierskap og drift for å sikre at barnehagene drives av
offentlige eller ideelle aktører.
«Stortinget
ber regjeringen innføre, eller fremme nødvendige forslag for å innføre,
et krav om at når en barnehage selges, må ny eier søke om tilskudd
på nytt.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer i tillegg
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre meldeplikt og forkjøpsrett for kommunen
ved salg av barnehager og fremme forslag til eventuelle nødvendige
lovendringer for å innføre slik rett og plikt.»