Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Grunde
Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til proposisjonen, hvor det foreslås en tredeling av foreldrepengeperioden
ved 80 prosent uttak og at dette skal gjelde for de tilfellene der
uttak av stønadsperioden starter 1. januar eller senere. Komiteen merker
seg at departementet ikke har fulgt opp forslaget om å endre begrepene
«mødrekvote» og «fedrekvote» til «mors del» og «fars del», men fortsatt
utreder dette.
Komiteen viser til at det allerede
er vedtatt at foreldrepengeperioden med 100 prosent lønnskompensasjon
skal tredeles, og at nevnte ordning ble innført 1. juli 2018. Slik
fulgte regjeringen opp enigheten i Jeløyplattformen om å innføre
en tredeling av foreldrepermisjonen i tillegg til Stortingets anmodningsvedtak
fra oktober 2017, hvor regjeringen ble bedt om å øke fedrekvoten
i foreldrepermisjonen til 14 uker. Proposisjonen er en videre oppfølging
av vedtakene og sikrer en tredelt foreldrepengeperiode, også ved
redusert sats.
Komiteen viser til at Norge
har en av verdens rauseste foreldrepengeordninger. Komiteen mener foreldrepengeordningen
er viktig og bidrar til at barn får nødvendig omsorg og tilknytning
til begge foreldre i første leveår.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at foreldrepengeperioden
skal tredeles også ved 80 prosent lønnskompensasjon, og mener det
støtter opp om intensjonen i Jeløyerklæringen og lovvedtaket i Stortinget
om utvidelse av fedrekvoten. Flertallet understreker at
ordningen fortsatt vil være fleksibel for familiene, i og med at
18 av ukene ikke er bundet til noens kvote, men kan fordeles mellom
foreldrene etter behov.
Flertallet mener tredeling
er en riktig løsning som sikrer begge foreldres rettigheter til
permisjon gjennom en kvote på 19 uker hver ved 80 prosent uttak. Det
er viktig å presisere at mor fortsatt vil motta foreldrepenger
tre uker rett før termindato, og at disse ukene kommer i tillegg
til de 19 ukene i hennes kvote etter fødsel.
Flertallet viser til at forslaget
innebærer at både far og mors individuelle kvoter økes fra 10 til
19 uker ved 80 prosent uttak. Det styrker barnets rett til samvær med
begge foreldrene den første tiden sammenlignet med dagens foreldrepengeordning.
På denne måten legges det til rette for at foreldrene blir mer likeverdige omsorgspersoner.
Flertallet viser til at Helsedirektoratet
anbefaler fullamming i seks måneder. Med en tredelt foreldrepengeordning
vil mor ha anledning til å være hjemme i over seks måneder, både
med 80 prosent og 100 prosent lønnskompensasjon. Ved 80 prosent
uttak kan én av foreldrene ta ut 37 uker dersom forelderen benytter
seg av sin kvote og hele fellesperioden. Det tilsvarer omtrent 8,5
måneder. Flertallet mener
det er viktig at nybakte mødre blir godt ivaretatt når de kommer
tilbake i jobb. Mødre har rett til én time betalt ammefri per arbeidsdag
og ellers til å bruke så mye tid som trengs til amming. Mange, for
eksempel arbeidstakere i KS-området, får inntil to timer betalt
ammefri. Flertallet mener
retten til ammefri er viktig for å sikre en så sømløs og fleksibel
overgang til arbeidslivet som mulig. Arbeidsgivere bør legge til
rette for at mødre har reell mulighet til komme tilbake i jobb selv
om de har små barn.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til og støtter
den pågående utredningen i departementet av begreper som kan erstatte
«mødrekvote» og «fedrekvote». Det er svært uheldig at lovverket
legger opp til en begrepsbruk som ikke gjenspeiler eller anerkjenner
mangfoldet av familiesammensetninger i det moderne samfunnet. Endringen til
kjønnsnøytral begrepsbruk er et viktig arbeid som dette flertallet har klare
forventninger til skal materialisere seg i et forslag til begrep
som Stortinget kan ta stilling til.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at det har vært en målsetting
for Senterpartiet å øke fars samvær med barnet i foreldrepermisjonen. Dette medlem mener
utvidelsen av fedrekvoten er viktig for at fedrene skal utvikle
en god og nær relasjon til sine barn fra fødselen av og i småbarnsårene
samt ta ansvar for barnas oppdragelse.
Dette medlem gjør oppmerksom
på at dersom utvidet fedrekvote skal ha den ønskede effekten, hvilket er
mer likestilling og delt ansvar for barna, bør far få selvstendig
uttaksrett til foreldrepenger. Dette medlem mener at proposisjonen
i så måte er mangelfull. Regjeringen overser videre kritikken fra
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) som gjentatte ganger har påpekt at Norge
diskriminerer fedre.
Dette medlem viser til funnene
i rapporten «Pappaperm? Fedre som ikke tar fedrekvote – hvor mange,
hvem og hvorfor?» (Institutt for samfunnsforsk-ning, 2017). Rapporten
konkluderer med at det er en klar signifikant sammenheng mellom
parets inntekt, fars inntekt og fars uttak av fedrekvoten: Det er
en polariserende tendens der den andelen som ikke tar ut kvoten
sin, er relativt høy for fedre med henholdsvis lav og høy inntekt.
Det betyr at mange fedre ikke får ta del i ordningen fordi det er
økonomisk ugunstig, eller fordi mor ikke er yrkesaktiv, og mange
fedre mister da retten til å ta ut sin kvote.
Dette medlem merker seg at
høringsinstanser som Nasjonal kompetansetjeneste for amming (NKA), Ammehjelpen,
Jordmorforbundet, Helsedirektoratet og Fagforbundet har valgt ikke
å støtte forslaget. Dette begrunnes i hovedsak med at innskrenking
av morens kvote ikke vil være i tråd med nasjonale retningslinjer og
anbefalinger for amming. Ut over det er man bekymret for at endringen
vil gå ut over kvinners behov for restitusjon etter fødsel.
Dette medlem merker seg at
det har kommet en del innspill til komiteen fra privatpersoner,
i all hovedsak fra kvinner som har barn eller venter barn. Mange reagerer
på at fedrekvoten utvides på bekostning av mødrekvoten og slik sett
resulterer i færre uker til mor. Lovforslaget oppfattes som en inngripen
i den private sfæren. I flere av innspillene tas det opp at endringen
vil vanskeliggjøre amming. Et annet moment som nevnes, er at fødsel
og det å bli mor kan være en tøff opplevelse for mange kvinner,
og av den grunn er ikke alle klare for å gå tilbake til jobb etter
noen måneder.
Dette medlem mener det er viktig
å lytte til bekymringen som kommer til uttrykk i høringsinnspillene
fra både fagfolk og foreldre. Det er samtidig viktig å understreke
at formålet med utvidelsen av fedrekvoten ikke handler om å overkjøre
familiene og deres valgfrihet til å organisere sine liv, men heller
tilrettelegge for at far i mye større grad tar del i omsorgen av
egne barn. På bakgrunn av høringsinnspillene der ulike forhold knyttet
til tredelingen av foreldrepermisjonen er problematisert, mener dette medlem at
en evaluering av ordningen ved utgangen av 2020 bør gjennomføres.
Det gjelder både ved 100 og 80 prosent uttak.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ved utgangen av 2020 foreta en evaluering av foreldrepermisjonsordningen som
trådte i kraft 1. juli 2018. Evalueringen skal primært ta for seg
foreldrenes erfaringer, barneperspektivet, helsemessige konsekvenser
for mor samt erfaringer med amming som følge av endringen i fedre-
og mødrekvoten.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at barnets beste må være
det viktigste hensynet for utformingen av familiepolitiske ordninger,
og at det er til barns beste at de får en trygg tilknytning til
begge foreldrene sine. Dette
medlem viser også til Kristelig Folkepartis politiske program,
som målfester en utvidelse av den totale stønadsperioden med fire
ekstra uker til fri fordeling, for på den måten å bidra til at begge
foreldrene har mulighet til å prioritere mer tid sammen med barnet
i den første fasen av barnets liv. Dette medlem mener det er uheldig
å utvide fedrekvoten ved redusert sats på bekostning av felleskvoten,
fordi det dermed går på bekostning av familiens mulighet til å prioritere
for eksempel at mor skal ha en lengre periode hjemme av hensyn til
amming eller andre faktorer. Dette medlem registrerer at
komiteens flertall viser til at mødre har rett til ammefri, men
det er ikke så enkelt for alle arbeidstakere å ordne seg ammefri midt
i en vakt eller arbeidsdag. Derfor vil en innskrenking av fellesdelen
for mange mødre i realiteten bli en statlig påtvunget innskrenking
av deres mulighet til å fortsette med fullamming av babyen ut over
mødrekvoten og den forkortede fellesperioden.
Dette medlem viser til at viktige
høringsinstanser på feltet, Nasjonal kompetansetjeneste for amming (NKA),
Ammehjelpen, Jordmorforbundet, Helsedirektoratet og Fagforbundet,
er negative til forslaget, med henvisning til at det kan få negative
konsekvenser for mor og barn.
Dette medlem vil i stedet peke
på et annet beklagelig hinder for fars likeverdige deltakelse i
omsorgen for de minste barna, og det er at fedre fortsatt ikke har
selvstendig uttaksrett til foreldrepenger. Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative budsjett har prioritert dette. Med
tanke på at EØS-tilsynet ESA også har anklaget Norge for brudd på
EØS-reglene ved ikke å gi fedre selvstendig uttaksrett,
mener dette medlem at
det er på høy tid at regjeringen vurderer å endre på reglene slik
at far og mor har samme tilgang på denne dyrebare tiden sammen med
sine nyfødte barn.
Dette medlem vil til sist vise
til de usedvanlig mange tilbakemeldingene Kristelig Folkepartis
representanter har fått fra bekymrede mødre som opplever at tredelingen
griper for langt inn i foreldrenes valgfrihet og mulighet til å
prioritere mors behov for noen ekstra uker sammen med babyen.