Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, mener
det er viktig å ta vare på og videreutvikle et godt rehabiliteringstilbud i
vår felles helsetjeneste. I forbindelse med høringen til Dokument
8:226 S (2017–2018) merker komiteen seg at Eigersund kommune
uttrykker frustrasjon over og er svært negativ til helseforetakets
behandling av saken om nedleggelse av den spesialiserte rehabiliteringsavdelingen
2 Øst i Eigersund. Kommunen mener dette vil gi et dårligere tilbud
til pasientene, og at lokaler i Eigersund blir stående tomme, mens
helseforetaket har plassmangel i Stavanger. I høringssvaret pekes
det også på at en nedleggelse er uheldig ut fra et distriktsperspektiv. Komiteen har
forståelse for at Eigersund kommune opplever vedtaket om nedleggelse
av den aktuelle rehabiliteringsavdelingen som negativt.
Det har også kommet
innspill fra fylkesordføreren i Rogaland, som er svært bekymret
for konsekvensene av en mulig nedleggelse av sengeposten 2 Øst i
Eigersund, og som peker på at Eigersund er en omstillingskommune
med utfordringer når det gjelder arbeidsmarkedet. Komiteen registrerer videre
at det er en bekymring for hvorvidt de kompenserende tiltakene som
er foreslått i forbindelse med nedleggelsen av de 16 sengene i Eigersund,
er tilstrekkelige for å ivareta behovet innen rehabilitering i regionen,
spesielt med tanke på tilbudet til de eldre. Denne bekymringen framføres
blant annet av Klepp kommune og eldrerådet i Stavanger kommune.
Videre er det i høringsinnspillene også lagt vekt på 2 Øst sin rolle
som praksisplass for personer under utdanning innen helsefagene.
Komiteen viser til at i høringsinnspillene
gir KS Rogaland til kjenne en bekymring for at finansieringsordningen
for nytt sykehus i Helse Stavanger HF medfører nedleggelse av tilbud
til pasienter, noe som igjen gir økte oppgaver for kommunene. Komiteen vil
understreke at det er avgjørende at store investeringsprosjekter
i sykehussektoren ikke går utover pasientbehandling som hører inn
under spesialisthelsetjenesten. Det er derfor viktig at de økonomiske
rammene til sykehusene er store nok til at man kan ivareta driften,
samtidig som det er rom for å gjøre nødvendige investeringer.
Komiteen har merket seg at
det i Helsedirektoratets veileder for rehabilitering, habilitering,
individuell plan og koordinator anbefales at pasienter og brukere med
kroniske sykdommer og tilstander, som kols, som hovedregel bør få
tilbudet i kommunene. Dette vises det også til i Opptrappingsplan
for habilitering og rehabilitering (2017–2019). Ordføreroppropet
«Rehabiliteringstilbudet i Rogaland» understreker at de generelt er
positive til at kommunene skal overta et større ansvar for rehabilitering.
Det forutsettes imidlertid at kommunene må være klare til å overta
før en legger ned i spesialisthelsetjenesten. Senior Norge Rogaland
er også bekymret for hvorvidt de fleste kommunene i Sør-Rogaland
kan sies å være tilstrekkelig rustet for å ta over denne oppgaven
enda.
I departementets
vurdering av representantforslaget uttaler helseministeren at det
er hans krav til helseregionene at overføring av oppgaver skal skje
i nært samarbeid med kommunene. Komiteen mener det er svært
viktig at en slik overføring av oppgaver fra spesialisthelsetjenesten
til kommunene ikke skjer før kommunene er rigget økonomisk, kompetansemessig
og med tilstrekkelig kapasitet til å ta over de aktuelle oppgavene. Komiteen forutsetter
at det også legges til grunn slike vurderinger i saken om nedleggelse
av rehabiliteringsavdelingen 2 Øst i Eigersund, i Helse Stavanger
HF sin behandling av saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, ønsker også å trekke frem
at KS over tid har arbeidet med Nasjonalt læringsnettverk for gode pasientforløp
for eldre og kronisk syke. Læringsnettverk er en arena for gjensidig
læring og bidrar med faglig påfyll og verktøy for forbedringer.
Det skal stimulere til spredning av forskning, utvikling av kunnskap,
bygging av kompetanse og forbedring av kvalitet på tvers av fagområder
og profesjoner, hvor hovedmålet er bedre samhandling mellom ulike
tjenester og tjenestenivåer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
vil legge til rette for mer tverrfaglige og koordinerte tjenester
til personer med kronisk sykdom og store sammensatte behov. Regjeringens
mål er å styrke og videreutvikle tilbud om ulike rehabiliteringstiltak
i kommuner og i spesialisthelsetjenesten. Det er viktig med gode
tilbud både i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer viser til at
helseministeren i sitt brev av 5. juni 2018 presiserer at opptrappingsplanens
kapittel om ansvarsoverføring fra spesialisthelsetjenesten til kommunene
klart sier at oppgaveoverføring ikke skal føre til et dårligere
tilbud, og at det vil være behov for noe mer tid og tiltak før alle
kommuner kan bli i stand til å overta nye rehabiliteringsoppgaver.
I Opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering 2017–2019
heter det:
«Behovet for spesialisert
kompetanse vil være avgjørende for om rehabiliteringen skal foregå
i spesialisthelsetjenesten eller i kommunen. Som hovedregel bør
tilbud til store pasient- og brukergrupper utvikles i kommunene.
Mange vil i perioder ha behov for tjenester på begge nivåer.»
Videre synes disse medlemmer det
er verdt å merke seg at det i primærhelsetjenesten allerede er igangsatt
mange tiltak for å bedre tjenestene til pasientgrupper med kronisk
sykdom og sammensatte behov. Stikkord i den forbindelse er forebygging
og tidlig identifisering av risiko for utvikling av blant annet
kols, mestring, tverrfaglig samarbeid, økt kompetanse, e-helse,
m.m. Blant annet ble pilot primærhelseteam igangsatt i 2018. Dette
er en forsøksordning der sykepleiere ansettes i fastlegepraksiser,
og hvor teamene består av fastlege, sykepleier og helsesekretær.
Teamet skal bidra til bedre og tettere oppfølging av personer med
sykdom som krever tett oppfølging over lengre tid, for eksempel personer
med kols.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser også til at flere kommuner
har bygd opp kommunale frisklivs-, lærings- og mestringstilbud.
Målgruppene for disse tilbudene er personer med kronisk sykdom og
sammensatte helseplager som står i fare for eller er i ferd med
å utvikle sykdom, falle ut av skole/utdanning eller arbeid. Dette
er tilbud som kommer i tillegg til de diagnosespesifikke tilbudene
i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at et annet
spennende tiltak som regjeringen har satt i gang gjennom nasjonalt
program for velferdsteknologi, er avstandsoppfølging av mennesker
med kroniske sykdommer, f.eks. kols. Gjennom oppfølging via nettbrett og
mobil sensorteknologi vil man måle den kliniske effekten av avstandsoppfølging
og hvordan samspillet mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
påvirkes.
Videre viser disse medlemmer til
at Helsedirektoratet høsten 2017 ga ut en veileder for kommunens
oppfølging av brukere med store og sammensatte behov.
Veilederen beskriver
ulike forhold knyttet til oppfølgingen og hva som må til for å sikre
et mer strukturert, helhetlig og koordinert tilbud. September 2018 startet
regjeringen opp med pilot på oppfølgingsteam i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten, et prosjekt som skal pågå i tre år. Oppfølgingsteamet
tar utgangspunkt i de mange eksisterende tjenestene og bidrar til en
bedre systematikk i hvordan disse koordineres med utgangspunkt i
brukerens ønsker, mål og behov.
Disse medlemmer viser til at
det pågår en aktiv omorganisering av rehabiliteringsavdelingen ved Stavanger
universitetssjukehus med økning i ambulante tjenester og opprettelse
av et rehabiliteringsteam. Opptrappingsplanen fremhever ambulante
tjenester for å sikre kompetanseoverføring mellom tjenestenivåene
og for å fremme god samhandling. Samtidig er det utarbeidet en plan
for etablering av lungemedisinsk poliklinikk i Eigersund, som vil
være i drift primo 2019 etter at kompetanseplan og samkjøring opp
mot det lungemedisinske miljøet i Helse Stavanger HF som helhet er
på plass. Fra prosjektgruppens side legges det vekt på at overgangen
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene skal være så smidig
som mulig.
Videre viser disse medlemmer til
at opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering har bidratt
til økning av rehabiliteringsressurser i kommunene. Regjeringen
har i kommuneproposisjonen varslet en økning på 100 mill. kroner
i frie inntekter til dette formålet i 2019. Dette kommer i tillegg
til veksten på 100 mill. kroner i 2017. I tillegg til de frie inntektene
er om lag 100 mill. kroner øremerket til opptrappingsplanen for
habilitering og rehabilitering i 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at rehabilitering for pasienter med kronisk lungesykdom har
dokumentert effekt. Med samhandlingsreformen, jf. St. meld. nr.
47 (2008–2009), var det et uttalt mål at mer av rehabiliteringstjenestene skulle
ytes i kommunene. Riksrevisjonens undersøkelse av ressursutnyttelse
og kvalitet etter innføringen av samhandlingsreformen (Dokument
3:5 (2015–2016)) viste imidlertid at 30 prosent av kommunene reduserte antall
rehabiliteringsplasser i perioden 2011–2014.
Disse medlemmer vil også vise
til Helsedirektoratets Nasjonal faglig retningslinje og veileder
for forebygging, diagnostisering og oppfølging av personer med kols
(2012). Der anbefales både oppbygging av rehabiliteringstilbud i
kommunene og at spesialiserte rehabiliteringstilbud bør gis ut fra
en tverrfaglig funksjonsvurdering.
Disse medlemmer vil understreke
at dette viser behovet for fortsatt tilgang til spesialisert rehabilitering for
pasienter med kols.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
også understreke at kols er en alvorlig lungesykdom, og at man antar
at ca. 300 000 nordmenn har kols uten å vite det. Det er et uttalt
mål i helsetjenesten, ifølge de nasjonale faglige retningslinjene,
at helsetjenester for personer med kols bør være lett tilgjengelige,
helhetlige og sammenhengende og tilpasset tjenestemottakerens individuelle
behov, ønsker, levesett og evner. Disse medlemmer vil understreke
at dersom man sentraliserer tilbudet om spesialisert rehabilitering
og kutter behandlingsplasser uten at tilsvarende bygges opp i kommunene,
vil det gi et dårligere tilbud til denne store pasientgruppen. Disse medlemmer viser
til at pasienter med kols ofte har andre kroniske sykdommer i tillegg.
Det er derfor ekstra viktig at tilgangen til rehabilitering er lett
tilgjengelig. Disse medlemmer vil
understreke at det er behov for større oppmerksomhet i helsetjenesten
på forebygging, diagnostisering og oppfølgings- og behandlingstilbudet
for personer med kols. Rehabiliteringstilbudet er ekstra viktig,
siden kols ikke kan kureres, men rehabilitering, fjerning av skadelig
eksponering og medikamentell behandling kan redusere symptomer,
bedre livskvalitet, redusere antall forverringer og redusere dødeligheten. Disse medlemmer mener
derfor at rehabiliteringstilbudet for kolspasienter må styrkes.
Disse medlemmer vil understreke
at dette gjelder hele landet, ikke bare i Rogaland. Helseforetak
må bli stilt krav til om å yte gode spesialiserte rehabiliteringstilbud
til sine innbyggere, og tilbud må ikke reduseres før tilsvarende
er bygd ut i kommunene. Pasienter må sikres likeverdig tilgang til
spesialisert rehabilitering.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å styrke rehabiliteringstilbudet til pasienter
med kols i både kommuner og helseforetak, og sikre at helseforetakene
ikke reduserer sitt tilbud før tilsvarende er bygget opp i kommunene.»
Disse medlemmer vil
vise til at det i dag er store regionale forskjeller i pasientenes
tilgang til rehabiliteringstjenester. Det er flest pasienter som
mottar rehabilitering i spesialisthelsetjenesten i Helse Midt-Norge, og
færrest i Helse Vest.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen skriver i Opptrappingsplanen for habilitering og
rehabilitering (2017–2019):
«Kommunal- og moderniseringsdepartementets høringsnotat
av 1. juni 2016 om nye oppgaver til større kommuner, konkluderer
med at det i dag ikke er grunnlag for å foreta en formell ansvarsoverføring
av spesialisert rehabilitering til kommunene, ettersom ikke alle kommunene
har tilstrekkelig rehabiliteringskapasitet og -kompetanse. En overføring
skal ikke medføre dårligere tilbud for pasienter og brukere enn
det som i dag tilbys i spesialisthelsetjenesten. Etter Helse- og omsorgsdepartementets
vurdering er det behov for noe mer tid og tiltak før alle kommuner
kan bli i stand til å overta nye rehabiliteringsoppgaver.»
Disse medlemmer mener
det er bekymringsfullt at antall personer som mottar rehabiliteringstjenester,
er blitt redusert de siste årene. I fjor var det i underkant av
54 000 rehabiliteringspasienter i sykehusene og i de private institusjonene.
Dette tilsvarer en nedgang på 972 pasienter, eller 1,8 prosent,
fra året før. Nedgangen i antallet pasienter de siste årene kom
hovedsakelig på sykehusene, hvor det var en reduksjon på 3,4 prosent
i fjor.
Disse medlemmer har merket
seg at Helsedirektoratet viser til at det er i tråd med nasjonale
føringer at en del av de lettere rehabiliteringsformene gradvis skal
overføres fra spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten.
Helsedirektoratet peker samtidig på at det ut ifra tilgjengelige
tall er vanskelig å spore noen klar oppbygging av tilbudet i kommunene,
og mener det derfor er viktig å følge med på at rehabiliteringstilbudet i
spesialisthelsetjenesten ikke bygges ned før tilbudet er forsvarlig
oppbygget i kommunene. Disse
medlemmer mener det er avgjørende at kommunene tilføres tilstrekkelig
med økonomiske ressurser om de skal være i stand til å overta dette
ansvaret.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen rette opp i de geografiske og regionale forskjellene
i pasienters tilgang på spesialisert rehabilitering.»
Disse medlemmer viser
til at tall fra Kunnskapssenteret for helsetjenesten i Folkehelseinstituttet (2016)
viser at et stort antall pasienter må behandles på nytt innen 30
dager. Én av tre kols- og astmapasienter, én av fire hjertesviktpasienter
og én av fem pasienter behandlet for lungebetennelse blir reinnlagt
etter sykehusbehandling. Disse medlemmer er urolige
for den høye graden av reinnleggelser og mener det er avgjørende
at spesialisthelsetjenesten og kommunene har et tett samarbeid for
at rehabiliteringsarbeidet skal bli mest mulig vellykket.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil i den forbindelse vise til at Arbeiderpartiet i
sitt alternative statsbudsjett for 2018 foreslo en styrking av kommuneramma
på 3 mrd. kroner ut over regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil vise til at Senterpartiet foreslo 3,9
mrd. kroner mer til kommuneramma ut over regjeringens forslag for
2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kommunene i regionen får mulighet til
å bygge opp nødvendig kompetanse og kapasitet til å ta over ansvaret
for den aktuelle pasientgruppen dersom beslutningen om å legge ned
rehabiliteringsavdelingen 2 Øst i Eigersund opprettholdes.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at en nedlegging
av avdeling 2 Øst i Eigersund nettopp innebærer det som regjeringen
selv advarer mot, og at det er pasienter med kroniske lungesykdommer
som slik får et dårligere tilbud.
Disse medlemmer viser til
at rehabiliteringsavdelingen 2 Øst i Eigersund i dag har 16 sengeplasser,
ca. 400 innleggelser i året og litt over 24 årsverk. Helse Stavanger
HF mener nedleggelsen vil gi en innsparing på 12 mill. kroner.
Disse medlemmer vil understreke
at en medvirkende årsak til nedleggelsen er behovet for å finansiere
nytt sykehus i Stavanger. Det er gjennomført en konsekvensutredning
av saken, og i mandatet til prosjektgruppen het det blant annet:
«[…] å utrede konsekvensene
av en avvikling av rehabiliteringssengepost i Eigersund for å bedre
foretakets økonomiske situasjon. Deretter å foreslå endring i drift
innenfor avdeling for rehabilitering i Helse Stavanger som setter
foretaket i posisjon til å kunne gi et mer fremtidsrettet spesialisert
rehabiliteringstilbud i tråd med regionale og nasjonale føringer.»
Disse medlemmer mener at dette
viser at nedlegging av rehabiliteringsavdelingen i Eigersund først
og fremst er økonomisk motivert, og ikke drevet fram for å sikre
fagligheten i pasienttilbudet.
Disse medlemmer viser til
at Helse Stavanger HF har store innsparingskrav som følge av bygging
av nytt sykehus. Fram til det nye sykehuset står ferdig, skal resultatet
forbedres med 200 mill. kroner (Stavanger Aftenblad 20. november
2017.) Disse medlemmer mener
det er svært uheldig at knappe økonomiske rammer for finansiering
av drift og investeringer i sykehus på denne måten går ut over viktige
pasienttilbud.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at de 16 sengeplassene på rehabiliteringsavdelingen
2 Øst i Eigersund blir opprettholdt.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti er
opptatt av at det ikke skal legges ned gode, velfungerende rehabiliteringstilbud
i spesialisthelsetjenesten med mindre tilsvarende tilbud, med tilstrekkelig ressurser
og kompetanse, er på plass i kommunene. Disse medlemmer viser til
at regjeringen la frem en opptrappingsplan for habilitering/rehabilitering
i forbindelse med fremleggelse av Prop. 1 S (2016–2017) Statsbudsjettet
for 2017. Disse
medlemmer uttrykte den gang en bekymring for at det fulgte
svært knappe midler med planen. Disse medlemmer påpeker at habilitering/rehabilitering,
herunder tilbudet til pasienter med kronisk lungesykdom, er svært
viktige tjenester som virker skadebegrensende, forebyggende og helsefremmende
for den enkelte bruker av tjenestene. Alternativet kan være økt
behov for ordinære omsorgstjenester. Ettersom habilitering/rehabilitering
er én av flere viktige oppgaver primærhelsetjenesten har blitt tildelt,
må det følge med tilstrekkelige ressurser til kommunene for å sikre
at tilbudet ikke uthules eller forringes.