Regjeringen har
i budsjettet for 2019 prioritert tiltak som fremmer flere jobber,
bedre velferd og en trygg hverdag. Statsbudsjettet for 2019 støtter
opp om regjeringens langsiktige mål om et bærekraftig velferdssamfunn.
Tiltakene er tilpasset konjunktursituasjonen og legger til rette
for at vi kan løse de store utfordringene Norge står overfor:
-
Omstille norsk økonomi
Å omstille norsk
økonomi for å skape vekst og nye arbeidsplasser og sikre flere ben
å stå på står sentralt i regjeringens økonomiske politikk. Det er
en hovedprioritet i skatte- og avgiftspolitikken. Hensynet til bedriftenes
konkurranseevne er en viktig grunn til at det nå er riktig å holde
igjen på bruken av oljeinntekter, og at regjeringen foreslår et
nøytralt budsjettopplegg for 2019. Bedret konkurranseevne gir det
viktigste bidraget til omstilling i norsk økonomi ved å øke lønnsomheten
i det private næringslivet og gjøre det mer attraktivt å investere
i bedrifter som møter internasjonal konkurranse.
Høy produktivitet
gjør at levestandarden i Norge er blant de høyeste i verden. Det
siste tiåret har produktiviteten i Norge og andre vestlige økonomier økt
saktere enn før. Produktivitetsveksten her hjemme har likevel vært
høyere enn i mange europeiske land og ser nå ut til å ta seg noe
opp.
At vi lykkes med
å få stadig mer ut av de ressursene vi bruker, er det viktigste
grunnlaget for økt levestandard og gode velferdsordninger. Samtidig
vil en god omstillingsevne bidra til at norske virksomheter står
bedre rustet til å møte internasjonal konkurranse. Omstilling sikres
ikke først og fremst gjennom enkelttiltak i de årlige budsjettforslagene,
men gjennom langsiktig arbeid med å skape gode, generelle rammebetingelser.
Regjeringen vil føre en fremtidsrettet næringspolitikk som legger
til rette for verdiskaping og vekst i privat sektor, lønnsomme arbeidsplasser
og omstilling av norsk næringsliv.
Budsjettforslaget
legger til rette for at størstedelen av de nye arbeidsplassene kommer
i private bedrifter. Regjeringen prioriterer utbygging av vei og
bane i hele landet, forskning, innovasjon og kompetanse.
Regjeringen viderefører
den sterke satsingen på veier, jernbane og kollektivtrafikk. Bedre
mulighet for rask og effektiv transport støtter opp under den nødvendige
omstillingen og skaper en enklere hverdag for folk flest og for
næringslivet.
Kunnskap, forskning
og utvikling bidrar til et mer konkurransedyktig næringsliv og til
å skape nye, vekstkraftige næringer. Regjeringen legger frem en revidert
langtidsplan for forskning og høyere utdanning samtidig med statsbudsjettet
for 2019. Her lanseres tre nye opptrappingsplaner på totalt 1,5
mrd. kroner i perioden 2019–2022, hvorav 800 mill. kroner skal gå
til et teknologiløft og 450 mill. kroner til FoU for fornyelse og
omstilling i næringslivet.
Både Produktivitetskommisjonen
og OECD har pekt på at økt produktivitet kan oppnås gjennom strukturreformer
som styrker næringslivets vekstmuligheter, og tiltak for å effektivisere
offentlig sektor. Skattereformen, med redusert skattesats på alminnelig
inntekt for selskap og personer, gjør det mer lønnsomt å investere
i Norge. Det fremmer økonomisk vekst, letter omstilling og skaper
nye arbeidsplasser. Regjeringen vil modernisere offentlig sektor
slik at velferdsordningene kan videreføres. Avbyråkratiserings-
og effektiviseringsreformen føres videre og vil frigjøre ressurser
til prioriterte formål. Flere omfattende reformer er besluttet for
å få bedre tjenester og mer ut av ressursene i offentlig sektor,
herunder kommunereform, regionreform, jernbanereform, politireform,
reform av universitets- og høyskolesektoren og etablering av selskapet Nye
Veier AS. Arbeidet med reformer som bidrar til bedre bruk av samfunnets
ressurser både i privat og offentlig sektor, fortsetter.
For å trygge velferden
vil regjeringen fortsette moderniseringen og effektiviseringen av
offentlig sektor. Det bidrar til et bærekraftig velferdssamfunn.
I statsbudsjettet forsterkes arbeidet med innovasjon og digitalisering
i offentlig sektor. Målet er å skape en enklere hverdag for innbyggerne
og få mer velferd ut av hver skattekrone.
Regjeringens arbeid
for en mer produktiv og effektiv økonomi er nærmere omtalt i kapittel
5 i meldingen.
-
Oppfylle Norges klimaforpliktelser
Klimaendringer er
en av vår tids hovedutfordringer. Regjeringen fører en ambisiøs
klima- og miljøpolitikk. Klimautfordringen kan bare løses gjennom
et globalt samarbeid, men også Norge må redusere egne utslipp. Regjeringen
vil at Norge skal være en pådriver i det internasjonale klimaarbeidet,
og vil forsterke klimaforliket.
Norges klimaforpliktelse
for 2030 er å bidra med minst 40 pst. utslippsreduksjon sammenlignet
med 1990. Vi er i dialog med EU om en avtale om felles oppfyllelse
av utslippsmålet. Regjeringen vil bruke mulighetene i EU-rammeverket
til å oppfylle norske klimaforpliktelser i ikke-kvotepliktig sektor, men
samtidig ha en ambisjon om å ta så mye som mulig av forpliktelsen
nasjonalt.
I budsjettet for
2019 foreslår regjeringen tiltak for å redusere klimagassutslippene
både på kort og lang sikt. Det foreslås en betydelig satsing på
klimavennlige transportløsninger. Bevilgningene til investeringer,
drift og vedlikehold på jernbane foreslås økt med 2 mrd. kroner.
Videre foreslår regjeringen nær en dobling av utgiftene til statlig
delfinansiering av store kollektivprosjekter i de fire største byene.
Norge finansierer
en rekke klimatiltak utenfor egne grenser, blant annet innen fornybar
energi, tiltak som reduserer avskoging av tropisk skog og klimatilpasning
i utviklingsland. Tiltakene bidrar til å redusere de globale utslippene
av klimagasser. Denne typen støtte og samarbeid er en sentral del av
det eksisterende rammeverket under FNs klimakonvensjon og oppfølgingen
av Parisavtalen. Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til klima-
og miljørettet bistand, herunder fornybar energi, klima- og skogsatsingen
og arbeidet mot marin forsøpling, med over 1 mrd. kroner.
Regjeringen foreslår
å øke overføringen til Enova. Enova er et viktig virkemiddel for
utvikling og bruk av ny klimateknologi og støtter blant annet null-
og lavutslippsløsninger innen skipsfarten og landtransporten. Tiltak
som gir størst utslippsreduksjon i ikke-kvotepliktig sektor, skal
prioriteres.
Regjeringen har
opprettet investeringsselskapet Nysnø Klimainvesteringer AS (tidligere
Fornybar AS). Selskapets formål er å bidra til utslippsreduksjoner
ved å investere i ny klimateknologi. Regjeringen foreslår å øke
bevilgningen til selskapet med 200 mill. kroner i 2019.
Arbeidet med CO2-håndtering skal bidra til
å utvikle og demonstrere kostnadseffektiv teknologi for fangst og
lagring av CO2 med et spredningspotensial.
Regjeringen foreslår å videreføre satsingen på forskning og demonstrasjon,
herunder drift av Teknologisenter for CO2-fangst
på Mongstad. Planleggingen av fullskala CO2-håndtering fortsetter, og det
foreslås å støtte forprosjektering av fangst, transport og lager.
Utslippene av klimagasser
anslås å avta med i overkant av 7 millioner tonn CO2-ekvivalenter frem mot 2030
ved en fremskriving av dagens politikk. Det aller meste av nedgangen
ventes å komme i ikke-kvotepliktige utslipp, der utslippene anslås
å gå ned med 5,25 million tonn fra 2017 til 2030.
Klimapolitikken
er nærmere omtalt i avsnitt 3.7 i meldingen.
-
Skape et inkluderende arbeidsliv
Regjeringen vil
legge til rette for at flest mulig skal kunne delta i arbeidslivet.
For den enkelte betyr det å ha en jobb både stabil inntekt, personlig
utvikling og deltakelse på en sosial arena. Samtidig er gode fellesfinansierte
velferdsordninger avhengige av balanse mellom hvor mange som bidrar
til inntektene, og hvor mange som mottar. At mange står utenfor
arbeidslivet, er derfor en utfordring både for den enkelte og for
samfunnet.
Regjeringen vil
bruke oppgangen i norsk økonomi aktivt for å inkludere flere i arbeidslivet.
Når flere bedrifter etterspør mer arbeidskraft, må vi inkludere
flere som står utenfor, og som ønsker å delta i arbeidslivet. Derfor
har regjeringen tatt initiativ til en inkluderingsdugnad. I budsjettet
foreslår regjeringen 125 mill. kroner til tiltak som støtter opp under
denne dugnaden. Det er en stor arbeidskraftreserve i utenforskapet
som skal mobiliseres. Gjennom felles innsats fra offentlige og private aktører
er målet å få flere med nedsatt funksjonsevne og/eller hull i CV-en
over i faste, ordinære jobber. I Jeløyplattformen er det satt som
mål at minst 5 pst. av nyansatte i staten skal være personer med nedsatt
funksjonsevne eller hull i CV-en. Inkluderingsdugnaden retter innsatsen
mot støtte til arbeidsgivere som ansetter fra dugnadens målgrupper,
å kvalifisere flere til arbeid samt en kombinasjon av helse- og
arbeidsrettet oppfølging, særlig for personer med psykiske helse-
eller rusproblemer.
Personer med nedsatt
arbeidsevne, ungdom, innvandrere fra land utenfor EØS-området og
personer som har stått lenge uten arbeid, er grupper som er særlig
prioritert for deltakelse i arbeidsmarkedstiltak. Flere personer
med rusproblemer skal tilbys tiltaksplass. Bevilgningen til varig
tilrettelagt arbeid økes.
Et sikkert og seriøst
arbeidsliv bidrar til å skape et mer inkluderende arbeidsliv gjennom
å sikre trygge rammer for arbeidstakere og arbeidsgivere. Regjeringen
vil gjøre det enklere for de seriøse arbeidslivsaktørene og bekjempe
arbeidslivskriminalitet. Innsatsen mot arbeidslivskriminalitet styrkes.
Høy produktivitet
krever en arbeidsstyrke med høy kompetanse. Regjeringen har satt
i gang en rekke tiltak for å bedre kvaliteten i skolen. Innsatsen
har blant annet vært rettet mot at elevene skal få best mulig opplæring
tidlig i skoleløpet, og at frafall skal forebygges. Det gjøres en
særskilt innsats for å øke kvaliteten i yrkesfagene. Regjeringen
vil fortsette satsingen på kompetansehevingstiltak for ansatte i barnehage
og skole. Flere voksne har fått rett til videregående opplæring,
og voksne har fått lettere tilgang til fleksibel opplæring som kan
kombineres med arbeid. Innsatsen for voksne foreslås økt ytterligere
i 2019, både på grunnskolenivå og i videregående opplæring.
Arbeidslivet endrer
seg, og kravene til kompetanse øker. Den teknologiske utviklingen
utfordrer eksisterende arbeidsplasser og den enkeltes kompetanse,
men skaper også muligheter for hjemflagging av arbeidsplasser. Regjeringen
vil gjennomføre en kompetansereform for å hindre at arbeidstakere faller
ut av arbeidslivet. Målet er at ingen går ut på dato eller slutter
i jobben på grunn av manglende kompetanse. Reformen skal bedre tilgangen
på etter- og videreutdanning. To viktige tiltak er utvikling av
fleksible videreutdanningstilbud innenfor teknologi og digitale
løsninger og bransjeprogram rettet mot bransjer som er særlig berørt
av digitalisering, automatisering og omstilling.
-
Sikre gode velferdsordninger
Regjeringen vil
opprettholde og videreutvikle gode velferdsordninger og velferdstjenester.
Gode velferdstjenester bidrar til å utjevne forskjeller og er viktige
for den enkeltes mulighet til å lykkes, uansett bakgrunn. Gode velferds-
og inntektssikringsordninger er viktige både for arbeidslivets omstillingsevne
og for den enkelte. Velferdsordningene må stimulere til arbeid samtidig
som de som ikke kan delta i arbeidslivet pga. helse eller alder,
skal være sikret inntekt.
Velferdstjenestene
styrkes gjennom regjeringens budsjettforslag. Vi vil investere i
sykehus, raskere behandling og bedre eldreomsorg. Det vil forbedre velferden
i kommunene og styrke det sosiale sikkerhetsnettet at vi prioriterer
rusomsorg, psykisk helse og innsats mot fattigdom. Sykehusene får
1 350 mill. kroner i økte driftsbevilgninger for å legge til rette for
økt pasientbehandling og korte ventetider. Kommunesektoren, som
leverer viktige velferdstjenester, får en realvekst i sine frie
inntekter på 2,6 mrd. kroner. Det legger til rette for at kommunene og
fylkeskommunene kan tilby flere og bedre tjenester.
Det legges til rette
for å gi tilskudd til 1 500 heldøgns omsorgsplasser og 450 dagaktivitetsplasser
til hjemmeboende personer med demens. Regjeringen vil også videreføre
og utvide forsøket med statlig finansiering av omsorgstjenestene.
Helsetjenestetilbudet innen rus og psykisk helse styrkes betydelig,
blant annet ved å øke rekrutteringen av psykologer til kommunene
med 120 nye årsverk. Regjeringen følger også opp eldrereformen Leve hele
livet, der målet er å fremme kommunenes evne til omstilling og kvalitetsforbedring
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Regjeringen vil
legge frem en ny nasjonal helse- og sykehusplan høsten 2019. Målet
er å kunne levere pasientenes helsetjenester på en måte som er bærekraftig
også i årene fremover. Bedre samhandling, bruk av teknologi og utvikling
av kompetanse vil være sentrale temaer.
For å opprettholde
bærekraften i sentrale velferdsordninger må flere delta i arbeidslivet
og være yrkesaktive lenger. Det forutsetter en forsterket arbeidslinje
og krav til aktivitet i velferdsordningene. Samtidig skal man opprettholde
tilpassede inntektssikringsordninger for grupper som ikke kan delta
i arbeidsmarkedet. Regjeringen har også gjort flere justeringer
i inntektssikringsordningene for å motvirke passive stønadsforløp
og tilrettelegge for overgang til arbeid. Innføring av aktivitetsplikt
for unge sosialhjelpsmottakere og omleggingen av arbeidsavklaringspenger
er eksempler på dette.
Hovedgrepene i pensjonsreformen
er økt økonomisk bærekraft og sterkere insentiver til arbeid. I mars
2018 ble det inngått en avtale med partene i arbeidslivet om omlegging
av offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor. Omleggingen
vil bedre insentivene til å stå lenger i arbeid. Avtalen følges
opp med forslag til lovendringer.
Regjeringen satser
på videreutvikling av velferdsordningene gjennom å modernisere offentlig
sektor. Arbeids- og velferdsetatens IKT-løsninger moderniseres for
å utvikle gode selvbetjeningsløsninger for brukerne, gi innsyn i
egen sak og muligheter for digital kommunikasjon med forvaltningen.
Dette bidrar til gode brukeropplevelser, kortere saksbehandlingstid
og økt kvalitet i ytelsesforvaltningen. Samtidig frigjøres ressurser for
å forsterke oppfølgingen av brukere med behov for arbeidsrettet
oppfølging.
-
Redusere fattigdom
Norge er blant OECD-landene
med minst økonomisk ulikhet. Inntekt, livskvalitet og levekår er
jevnt fordelt i Norge. Forekomsten av vedvarende lavinntekt er forholdsvis
liten. Personer på lavinntektsgrensen har et høyere inntektsnivå
i Norge enn i mange andre land, og konsekvensene av lavinntekt dempes
av det offentlige tjenestetilbudet. Å leve med lav inntekt kan likevel
være en krevende situasjon som kan påvirke helse, utdanning og sosialt
liv. Oppvekst i familier med lavinntekt kan begrense valgmuligheter
og øke faren for utenforskap og utfordringer senere i livet.
Regjeringens førsteprioritet
i velferdspolitikken er å bekjempe fattigdom, særlig blant barnefamilier, slik
at færre faller utenfor. Gjennom de siste årenes budsjetter har
regjeringen styrket den nasjonale tilskuddsordningen mot barnefattigdom.
I 2019 foreslår regjeringen å øke bevilgningen for å igangsette et
pilotprosjekt for å dekke individuelle utgifter ved deltaking i
organisert aktivitet for barn fra lavinntektsfamilier og til ferietiltak
for barn og foreldre fra samme gruppe.
For å motvirke fattigdom
og lavinntekt på lengre sikt må utdanningssystemet gi barn og unge
kompetanse til å møte morgendagens arbeidsliv. I budsjettet for
2019 foreslår regjeringen at tilskuddet til oppfølgings- og losfunksjoner
rettet mot ungdom som står i fare for å falle ut av utdanningsløpet,
økes med 20 mill. kroner. Regjeringen foreslår også 46 mill. kroner
til å utvide ordningen med gratis kjernetid i barnehage til å gjelde
toåringer, samt 9 mill. kroner for å få flere barn i utsatte byområder
til å gå i barnehage. I statsbudsjettet for 2019 foreslår regjeringen
å styrke tilskuddsordningen rettet mot områdesatsinger i byer med
20 mill. kroner. For å hjelpe husstander med lave inntekter og høye
boutgifter foreslår regjeringen å øke bostøtten til barnefamilier
og andre store husstander med 60 mill. kroner.
Å legge til rette
for deltagelse i arbeidslivet står sentralt i arbeidet mot fattigdom
og lavinntekt. Bruk av aktivitetskrav i inntektssikringsordningene
kan bidra til færre passive mottakere og styrke arbeidsinsentivene.
Regjeringen har tatt initiativ til en inkluderingsdugnad for å bidra
til at flere kommer i arbeid. Ved å senke marginalskatten på arbeid ytterligere
gjør regjeringen det litt mer lønnsomt å arbeide mer. Samtidig bidrar
skattesystemet direkte til omfordeling. Regjeringens skattepolitikk
kjennetegnes av vekstfremmende lettelser som brede grupper av befolkningen
har fått ta del i. Om lag halvparten av personskattelettelsene i
2019 går til dem med bruttoinntekt under 600 000 kroner.
Regjeringen tar
sikte på å legge frem en stortingsmelding om ulikhet og sosial bærekraft
rundt årsskiftet 2018/2019.
Bærekraftsmålene
markerer en global dugnad for utryddelse av ekstrem fattigdom. Internasjonalt
vil regjeringen fremme økonomisk vekst og bekjempe fattigdom gjennom
økt satsing på næringsutvikling, landbruk og fornybar energi. Regjeringen
foreslår å øke bevilgningene til bistand med til sammen 2,5 mrd.
kroner i 2019.
-
Gjennomføre et integreringsløft
Regjeringen er i
gang med et integreringsløft og vil gjennomføre en helhetlig reform
av integreringsfeltet for å få raskere og bedre resultater. Særlig
er det viktig at vi lykkes bedre med integreringen i arbeidslivet.
Det er sentralt både for den enkelte og for bærekraften i våre velferdsordninger.
Selv om mye går
i riktig retning, er det fortsatt vesentlige utfordringer på integreringsområdet. Innvandrere
har mindre formell kompetanse og lavere sysselsetting enn resten
av befolkningen. Innvandrere skårer gjennomsnittlig lavere på levekårsvariabler,
og for mange opplever negativ sosial kontroll. Enkelte utsatte byområder
har utfordringer som blant annet knytter seg til mangelfull integrering.
Det tas sikte på
å legge frem en integreringsstrategi mot slutten av 2018 som skal
gi tydelig retning for integreringsarbeidet fremover. Hovedmålet
er å øke innvandreres deltagelse i arbeids- og samfunnsliv. For
å øke måloppnåelsen er det viktig med en helhetlig og samordnet
innsats, og strategien berører flere departementers ansvarsområder.
Strategiens innsatsområder skal omfatte kvalifisering og utdanning,
arbeid, hverdagsintegrering og negativ sosial kontroll.
En viktig del av
strategien er å vurdere hvordan de samlede ressursene på integreringsområdet
kan innrettes mest mulig effektivt for å oppnå de ønskede resultatene.
Regjeringen foreslår til sammen 420 mill. kroner til en rekke tiltak
som skal bidra til integreringsløftet i 2019. Det foreslås blant annet
utvikling av moduler i introduksjonsprogrammet, områdesatsinger
i Oslo, kompetansetiltak for lærere i norskopplæringen, forsøk med
bruk av økonomiske insentiver i introduksjonsprogrammet og videreutvikling
av Jobbsjansen. Utvidelse av ordningen med gratis kjernetid i barnehage
til også å gjelde toåringer er et annet forslag som kan fremme integrering.
Det samme gjelder økt tilskudd til tiltak og prosjekter på kulturområdet
som skal stimulere til mangfold og integrering.
-
Trygghet og beredskap
Regjeringen arbeider
for et tryggere samfunn. Budsjettforslaget prioriterer tiltak for
å bekjempe kriminalitet, styrke beredskapen og øke Norges forsvarsevne.
Regjeringen følger opp langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP)
med å foreslå en økning på 2,8 mrd. kroner til LTP-formål. Dette
vil blant annet gå til økt aktivitet i Forsvaret, investeringer
i nye ubåter, nye overvåkingsfly og nytt artilleri til Hæren, økt
ambisjon for landmakten og forsert anskaffelse av nye kystvaktfartøyer.
Byggingen av politiets
nasjonale beredskapssenter fortsetter. Senteret vil bidra til økt
beredskap og gi en raskere og mer koordinert respons fra politiet når
hendelser oppstår. I løpet av 2019 vil tre nye politihelikoptre
være på plass. Regjeringen foreslår også økt bevilgning til objektsikring
i forsvarssektoren ved å fremskynde flere planlagte sikringsprosjekter
til 2019 samt mer øving i Heimevernet.
Budsjettforslaget
legger opp til bedre sikring av politiets og Politiets sikkerhetstjenestes
(PST) skjermingsverdige objekter. Politidirektoratet har utarbeidet
en helhetlig plan for objektsikring. Regjeringen følger opp ved
å foreslå økte midler samt å etablere to sikrede datasentre for
justissektoren. I tillegg vil byggingen av politiets beredskapssenter innebære
sikring av fire av politiets skjermingsverdige objekter.
Regjeringen foreslår
å legge til rette for fortsatt økt politidekning. Budsjettforslaget
bidrar til ansettelse av nyutdannede fra Politihøgskolen i 2019
samt til å dekke helårsvirkningen av ansettelsene av nyutdannede
i 2018.
For å øke innsatsen
mot gjeng- og ungdomskriminalitet, særlig i Oslo, foreslår regjeringen
å øke bevilgningen til politiet og konfliktrådene. Videre vil regjeringen
styrke barnevernets innsats mot ungdomskriminalitet.
Budsjettforslaget
legger opp til økt innsats på IKT-sikkerhet. Bevilgningen foreslås
økt til PST og Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Regjeringen foreslår
også å øke den nasjonale forskningen innen kryptologi, digital sikkerhet
og beredskap.
I løpet av 2018
vil de seks første nye redningshelikoptrene være mottatt, og det
er forventet levering av ytterligere seks helikoptre i 2019.