Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Hanne Dyveke Søttar og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Venstre, Terje Breivik,
viser til at deler av renholdsbransjen er preget av useriøse aktører,
dårlige arbeidsforhold og ulike former for arbeidslivskriminalitet.
Dette undergraver trygge arbeidsplasser i seriøse virksomheter.
Det er iverksatt flere tiltak for å få bukt med problemene. Godkjenningsordningen
for renhold, som ble innført i 2012, innebærer at alle renholdsvirksomheter
har en plikt til å søke Arbeidstilsynet om godkjenning. Godkjente
virksomheter blir oppført i et eget renholdsregister som er allment
tilgjengelig. For å få godkjenning må virksomheten legge frem dokumentasjon
om lønns- og arbeidsforhold for de ansatte, samt være registrert
i bestemte offentlige registre. I tillegg må virksomheten sørge
for at renholdere i virksomheten har HMS-kort. Virksomheter som
ikke er godkjent, kan ikke lovlig selge renholdstjenester, verken
til bedrifter eller til forbrukere.
Komiteen viser til Fafos evaluering
av ordningen i 2016, som viste at dette er et steg i riktig retning,
men at det fortsatt er utfordringer i bransjen. Det blir stadig vanligere
å kjøpe renholdstjenester til eget hjem, og det anslås at rundt
270 000 husstander kjøpte renholdstjenester i 2016. Kun én av tre
forbrukere som kjøper renhold, kjenner til godkjenningsordningen,
og trolig sjekker enda færre forbrukere om virksomheten de kjøper
renhold fra, faktisk er godkjent.
Komiteen viser til at regjeringen
nylig har styrket godkjenningsordningen, og at Arbeidstilsynet nå
kan avvise søknader uten realitetsbehandling dersom tilsynet vurderer
at virksomheten forsøker å omgå kravene i godkjenningsforskriften.
Dette vil hindre at virksomheter søker gjentatte ganger uten å oppfylle
vilkårene, kun for å kunne fremstå som lovlig mens søknad er til
behandling. Videre skal godkjente renholdsvirksomheter dokumentere
jevnlig at de fortsatt oppfyller vilkårene for å være godkjent.
Disse to endringene trådte i kraft henholdsvis 1. januar og 1. april
2018. Da Arbeids- og sosialdepartementet hadde på høring forslag
til endringer i godkjenningsordningen for renholdsbransjen i 2017, ble
det også vurdert å utvide forbudet for næringsdrivende til å kjøpe
renholdstjenester fra virksomheter som mangler godkjenning, til
også å gjelde private forbrukere. Etter en avveining av ulike hensyn
ble det ikke foretatt endringer på dette området den gang. Blant
annet er det tilbyderne av varer og tjenesters ansvar å følge lover
og regler, og sanksjonsregimet er rettet inn mot bedriftsmarkedet
både for salg og for kjøp, ikke mot vanlige forbrukere.
Komiteen viser til at både
LO, NHO, NHO Service og Handel, Virke og Arbeidstilsynet mener at
dagens forbud mot kjøp av renhold fra ikke-godkjent virksomhet også
bør gjelde for forbrukere. Virke mener at dagens unntaksbestemmelse
gir et negativt signal og i realiteten sier at det er greit å kjøpe
renhold i forbrukermarkedet fra ulovlig bedrift. Arbeidstilsynet
mener at et forbud kan ha god signaleffekt og bidra til bevisstgjøring
av forbrukere. KS mener at forbrukermarkedet må følges opp, men
i første omgang med tiltak som holdningsskapende arbeid.
Komiteen merker seg at departementet
nå utvider forbudet til også å gjelde forbrukere, for å begrense markedet
for useriøse aktører, og vil kreve at også private husholdninger
som kjøper vask i huset, må bruke renholdere registrert i renholdsregisteret
til Arbeidstilsynet fra og med 1. juli 2018.
Komiteen viser til at en endring
av forskriften som utvider forbudet mot å kjøpe renholdstjenester
fra ikke-godkjente renholdsvirksomheter til å gjelde også for private
forbrukerkjøp, ikke medfører noen endring for renholdsvirksomhetene.
Alle renholdsvirksomheter har fra før plikt til å søke godkjenning
hos Arbeidstilsynet, uansett om man leverer til næringsdrivende
eller private kunder. Det vil derfor ikke være behov for noen overgangsordning
som det vises til i forslaget.
Komiteen merker seg at Fafo-rapporten
viser at mange ikke kjenner til ordningene som gjelder for renholdsbransjen,
men at evalueringen av godkjenningsordningen viser at den har hatt
god effekt blant dem som vet om den. Renholdsregisteret fikk høsten
2017 nytt design og nye funksjoner på Arbeidstilsynets nettsider
for å gjøre det enklere for kjøpere av renholdstjenester å finne
frem til de seriøse tilbyderne. Forslaget om en ny felles informasjonsportal
for renholdsbransjen er med det ivaretatt.
Komiteen viser til at det er
en viktig forutsetning at myndighetene og partene i arbeidslivet
samarbeider om en bred, felles og strategisk satsing mot arbeidslivskriminalitet
i utsatte bransjer. Treparts bransjeprogram for renhold jobber sammen
for økt seriøsitet i renholdsbransjen. Bransjeprogrammet har nettopp
iverksatt en stor informasjonskampanje rettet mot innkjøpere i privat
sektor, og jobber løpende med å finne frem til gode tiltak rettet
mot forbrukere.
Komiteen viser til at sentrale
parter i arbeids- og næringslivet, slik som LO, NHO, KS, Unio og
YS samt Skatteetaten, gjennom flere år har hatt et organisert samarbeid
mot den svarte økonomien (SMSØ). SMSØ har blant annet utarbeidet
konkrete veiledninger og informasjon for forbrukere på nettstedet
handlehvitt.no og har gjennomført flere handle hvitt-kampanjer.
Komiteen viser til forslaget
om å øke kontrollvirksomheten overfor selgere og kjøpere av renhold,
og understreker at Arbeidstilsynets aktiviteter er og skal være
kunnskaps- og risikobasert. Innsatsen skal rettes mot områder der
tilsynet vurderer at behovet er størst. Arbeidstilsynet har gjennom
flere år fått en rekke bevilgninger for oppfølging av utsatte bransjer,
og renholdsbransjen har vært en av Arbeidstilsynets store nasjonale
satsinger, med nesten 5 000 tilsyn på fem år. Tilsynene er rettet
både mot godkjente og ikke godkjente renholdsvirksomheter som opererer
i markedet. Arbeidstilsynet fører også tilsyn med virksomheter som kjøper
renholdstjenester. Arbeidstilsynets erfaringer er at tilsyn i renholdsbransjen
fører til at flere arbeidstakere i virksomhetene har lovlige lønns-
og arbeidsforhold, flere renholdsvirksomheter jobber systematisk
med arbeidsmiljø, og at mange useriøse virksomheter er ute av markedet.
Dette viser at innsatsen har gitt resultater og at den bør videreføres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at siden godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter trådte i
kraft fra 1. september 2012, har det vært forbudt å selge renholdstjenester
til både bedrifter og forbrukermarkedet uten å være godkjent. I
tillegg har det vært forbudt for næringsdrivende å kjøpe renholdstjenester
fra renholdvirksomheter som mangler godkjenning. Sanksjonsregimet
er derfor rettet inn mot bedriftsmarkedet både for salg og for kjøp,
ikke mot vanlige forbrukere. Det har prinsipielt vært stilt spørsmål
ved å snu bevisbyrden til forbrukeren, fordi sanksjonsregimet
da kan bli utvidet til at vanlige forbrukere blir ansvarliggjort
for brudd på generelle bestemmelser i arbeidslivet som kan være
vanskelig å oppdage selv for seriøse bedrifter som ikke har sjekket
underleverandører godt nok, eller for myndigheter som har dette
som oppgave. Alternativt kunne det bli en papirbestemmelse uten
rettslig innhold.
Flertallet viser til at til
tross for at det siden 2012 har vært forbudt for renholdvirksomheter
å selge renholdstjenester til forbrukermarkedet uten å være godkjent,
så har unntaksbestemmelsen i forskrift om kjøp av renholdstjeneste
§ 17 nr. 2 kunnet føre til uklarhet om dette blant forbrukere.
Flertallet merker seg at Arbeidstilsynet
mener at et forbud kan ha god signaleffekt og bidra til bevisstgjøring
av forbrukere, men at KS mener at forbrukermarkedet må følges opp,
hovedsakelig med tiltak som holdningsskapende arbeid. Når departementet
nå utvider forbudet til også å gjelde forbrukere, vil fortsatt Arbeidstilsynets
tilsynsvirksomhet og sanksjonering rettes mot virksomheter i egenskap
av at de er arbeidsgivere, og ikke mot privatpersoner. Men i tillegg
til å utvide forbudet til også å gjelde forbrukere, har Renholdregisteret fått
ny funksjonalitet og design som gjør det enklere for bedrifter og
forbrukere å finne frem til seriøse aktører, og både Samarbeid mot
svart økonomi (SMSØ) og Bransjeprogrammet har gjennomført og gjennomfører
informasjonsprogrammer og handle-hvitt-kampanjer, som samlet sett
utgjør målrettede tiltak mot useriøse virksomheter, uten å snu sanksjonsregimet
fra virksomheter mot forbrukere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det innen deler av renholdsbransjen er en omfattende grad
av useriøsitet, sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Det rammer
forbrukernes sikkerhet, det åpner for utnyttelse av arbeidstakere
som jobber til lønns- og arbeidsvilkår langt under norske standarder,
og det gjør at seriøse renholdsbedrifter utkonkurreres fra privatmarkedet
for renhold av svart og ulovlig arbeid.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne § 17 (2) i forskrift om offentlig godkjenning
av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere en felles informasjonsportal for renholdsbransjen
som bidrar til at det blir enkelt å velge seriøst, og der alle berørte
offentlige etater og relevante aktører fra bransjen presenterer sine
ressurser samordnet, oversiktlig og brukervennlig.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke kontrollvirksomheten overfor selgere og kjøpere
av renhold for å motvirke svart arbeid.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser det som
nødvendig både å stramme opp og utfylle informasjonen som gis i
Renholdsregisteret. For å ha klare linjer må derfor § 17 (1) i forskrift
om offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester endres
slik at bare godkjente renholdsvirksomheter kan levere tjenester
til nærings- og privatmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
videre at de personene som er godkjent i Renholdsregisteret til
å tilby renholdstjenester, må være registrert i sanntid. Forbrukere
og næringsdrivende som ønsker å kjøpe renholdstjenester, skal følgelig
til enhver tid være klar over hvilke personer som er offentlig godkjent
for å tilby renholdstjenester.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det i sanntid fremgår i Renholdsregisteret
hvilke personer som er godkjent for lovlig å tilby renholdstjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre § 17 (1) i forskrift om offentlig godkjenning
av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester slik at
bare godkjente renholdsvirksomheter lovlig kan tilby renholdstjenester
til nærings- og privatmarkedet.»