Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Hanne Dyveke Søttar og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Venstre, Terje Breivik,
viser til Representantforslag 208 S (2017–2018) fra representanter
fra Senterpartiet om at norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning
gis forrang fremfor EUs arbeidsmarkedsbyrå ELA (European Labour
Authority).
Komiteen viser til at Europakommisjonen 13. mars
2018 la frem forslag til en forordning om etablering av et europeisk
arbeidsmarkedsbyrå, som nå er til behandling i Europaparlamentet.
Komiteen viser til at det er
store forskjeller i hvordan de europeiske landene regulerer sine
arbeidsmarkeder, og at det er et tverrpolitisk ønske om å ha nasjonal
lovgivning også på dette feltet i fremtiden.
Komiteen anser et trygt arbeidsliv
som en forutsetning for produktivitetsvekst og jobbskaping. Norsk arbeidslivsregulering
har i så måte vært et forbilde for europeisk fagbevegelse, som i
mange tilfeller ønsker å kopiere måten Norge regulerer sitt arbeidsliv
på.
Komiteens oppfatning er at
arbeidslivsstandardene i Europa bør heves, og at dette ikke skal
medføre lavere standarder i Norge. I Stortingets spørretime 11. april
2018 ga statsråd Anniken Hauglie uttrykk for at Norge ikke ønsker
en løsning som utfordrer norsk suverenitet på arbeidslivsfeltet. Komiteen forutsetter
at dette ligger til grunn for regjeringens videre arbeid med saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
en pågående utredning av konsekvensene av EUs arbeidsmarkedsbyrå
fra Stortingets utredningsseksjon. Flertallet mener Stortinget
bør komme tidlig inn i arbeidet med EØS-saker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til en
pågående utredning av konsekvensene av EUs arbeidsmarkedsbyrå fra
Stortingets utredningsseksjon, som kommer av at mange mener Stortinget
kommer for sent inn i arbeidet med EØS-saker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at målet med
EUs arbeidsmarkedsbyrå er å sørge for bedre informasjon om plikter
og rettigheter for grensekryssende arbeidstakere og bedrifter, fremme
samarbeid mellom nasjonale arbeidslivsmyndigheter samt avgjøre tvister
mellom landene dersom de selv ønsker en uavhengig tredjepart til
å løse tvisten.
Flertallet anser det som avgjørende
å belyse fordeler og ulemper ved arbeidsmarkedsbyrået grundig før Stortinget
en gang i fremtiden tar endelig stilling til saken.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener
at byrået kan være et nyttig verktøy i kampen mot arbeidslivskriminalitet
på tvers av landegrensene, men det er viktig å sørge for at det
ikke skapes et press for svakere arbeidslivsregulering i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at byrået
kan være et nyttig verktøy i kampen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
på tvers av landegrensene, men det er viktig å sørge for at det
ikke skapes et press for svakere arbeidslivsregulering i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at norsk utenrikspolitikk må søke å styrke arbeidstakerrettigheter
globalt og sikre gjennomføring av ILOs kjernekonvensjoner. Med økt
global kapitalflyt trengs det mer internasjonalt samarbeid for å
trygge arbeidstakerrettigheter og bekjempe ulikhet.
Flertallet viser til at EØS-avtalen
har tjent norske interesser godt gjennom mer enn 20 år. Perioden
har vært preget av rekordhøy vekst i sysselsetting og reallønn,
og styrkede offentlige tjenester. Trepartssamarbeidet er videreført,
i likhet med hovedtrekkene i den norske samfunnsmodellen i stort.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg likevel at EØS-avtalen og tilhørende arbeidsinnvandring har
skapt utfordringer i arbeidslivet. For å motvirke disse utfordringene
er det behov for økt samordnet innsats mot arbeidslivskriminalitet
både på nasjonalt og europeisk nivå.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at EØS-avtalen og tilhørende stor arbeidsinnvandring har skapt utfordringer
i arbeidslivet. For å motvirke disse utfordringene behøves det en
koordinert lønnsdannelse, brede tariffavtaler og en stor innsats
for å bekjempe sosial dumping.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet anser dette for viktige elementer i den
norske samfunnsmodellen som må markeres gjennom en aktiv politikk
overfor EU.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at handlingsrommet
i EØS-avtalen må utnyttes maksimalt gjennom tidlig medvirkning i
beslutningsprosessene, og ved å gjennomføre politiske tiltak for
et seriøst og organisert arbeidsliv.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at EUs arbeidsmarkedsbyrå har som mål å sikre etterlevelsen
av EUs regelverk om arbeidsmobilitet og sikre at dette blir håndhevet
på en rettferdig, enkel og effektiv måte.
Dette flertallet viser til
at EØS-borgere som har jobbet i Norge, har bidratt til å holde aktiviteten
oppe i norsk økonomi, men også gitt EØS-borgere mulighet for å kunne
forsørge seg selv og sine familier gjennom arbeid her. I årene etter
finanskrisen ville arbeidsledighet i hjemlandet vært et alternativ
for mange. Ideen bak de fire friheter, som sikrer friksjonsfri handel
og dermed arbeidsplasser og økonomisk vekst, sikrer også mulighet
for arbeidstakere til å kunne ta arbeid på tvers av landegrensene
for å sørge for seg og sine.
Dette flertallet viser til
at om lag 207 000 EØS-innvandrere registrert bosatt i Norge var
sysselsatt i Norge i 4. kvartal 2017. Hele 17 millioner europeere
bor i et annet EU-land enn de kommer fra, og 1,4 millioner europeere
pendler hver dag til et annet EU-land for å jobbe. Det nye byrået
skal gjøre det lettere for folk og bedrifter å få informasjon om
rettigheter, plikter og tjenester knyttet til denne grensekryssende
aktiviteten. Byrået skal i henhold til forslaget også få i oppgave
å megle samt tilrettelegge for en løsning der det oppstår uenighet
mellom medlemslandene knyttet til arbeidsmobilitet og trygdekoordinering.
Organiseringen av byrået er foreløpig i planleggingsfasen, og byrået
har planlagt oppstart i 2019.
Dette flertallet viser videre
til at Norge allerede deltar i en rekke viktige europeiske samarbeidsordninger
innenfor arbeidslivsfeltet. Dette gjelder blant annet fri bevegelighet
av personer, trygdekoordinering og den europeiske plattformen mot
svart arbeid. I denne sammenheng eksisterer det allerede en rekke
mekanismer for samarbeid og tvisteløsning innenfor trygdekoordineringsområdet.
Norge deltar også i samarbeidet for transnasjonale arbeidsmobilitetstjenester,
blant annet gjennom det europeiske jobbnettverket European Employment
Services (EURES). EU-kommisjonens forslag ser ut til å samle flere
av de nevnte samarbeidsordningene inn under det nye byrået. Dette
kan peke i retning av at mange av byråets arbeidsoppgaver blir tilsvarende
de samarbeidene Norge allerede er tilsluttet gjennom EØS-avtalen
i dag.
Dette flertallet understreker
at forslaget så langt ikke tyder på at byrået vil gripe inn verken
i trepartssamarbeidet eller den nasjonale arbeidsmarkedspolitikken.
Det ser ikke ut til å få noen selvstendig myndighet, innebære en
myndighetsoverføring eller gripe inn i den norske modellen.
Dette flertallet viser til
at den europeiske fagbevegelsen, ETUC, virker positiv til forslaget,
da det kan bidra til å forbedre sosiale rettigheter på tvers av
landegrensene og bekjempe utnyttelse av arbeidstakere. De forutsetter
at byrået ikke blander seg inn i eller undergraver det enkelte medlemslands
egne fagforeninger og partssamarbeid. Sosialpolitikk og arbeidsmarkedspolitikk
er og skal være nasjonalstatens ansvar.
Dette flertallet mener at det
er viktig at EUs arbeidsmarked fungerer godt. Det er viktig at arbeidstakernes
rettigheter blir ivaretatt, og at bedriftene har god tilgang på
arbeidskraft. Avhengig av hvordan det innrettes, kan byrået bli
et viktig instrument i kampen mot svart arbeid og arbeidslivskriminalitet.
Dette flertallet påpeker at
EU-kommisjonen har tatt initiativ til en åpen konsultasjon i spørsmålet om
nytt arbeidsmarkedsbyrå. Norge ønsket i denne forbindelse intensjonene
bak initiativet velkommen. Samtidig har Norge gitt uttrykk for at
det nye byrået må respektere nasjonal kompetanse, slik at organet
ikke kan treffe bindende avgjørelser for EØS-landene. Kommisjonen
er oppfordret om å beskrive tydeligere hva byråets oppgaver vil
være og virkninger for EØS-landene. Dette flertallet vil fremheve
at byrået vil kunne være et viktig bidrag for å styrke det europeiske
samarbeidet mot grensekryssende arbeidslivskriminalitet som ikke
kan løses av enkeltnasjoner alene.
Dette flertallet viser til
at EU-kommisjonens forslag enda ikke er vedtatt, men er til behandling
i både EU-parlamentet og Rådet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker
å styrke arbeidsinnvandreres rettigheter på arbeidsmarkedet og legge
til rette for at flere organiserer seg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avklare om deltakelse i EUs arbeidsmarkedsbyrå ELA
innebærer en styrking eller en svekkelse av vår evne til å bekjempe
sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i Norge, samt om det styrker
eller svekker vår evne til å sikre fremtiden til den norske arbeidslivsmodellen
med vekt på trepartssamarbeidets rolle i arbeidslivet.
Disse forhold må
avklares før en eventuell sak om EUs arbeidsmarkedsbyrå ELA fremmes
for Stortinget.
Regjeringen må understreke
overfor EU at forslag som innebærer en svekkelse av norsk evne til
selv å regulere forhold i arbeidslivet gjennom lov eller trepartssamarbeid,
vil medføre at Norge reserverer seg.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at det går en grunnleggende skillelinje
mellom de politiske partiene på Stortinget i EØS-saker. I slike
saker har historien vist at Ja til EU-partiene alltid velger å ta inn
EU-lov i norsk lov – koste hva det koste vil.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
setter hensynet til norsk suverenitet og norske interesser fremfor
hensynet til å tilfredsstille Brussel.
Dette medlem viser til at Norge
på selvstendig grunnlag bør vedta lovendringer som styrker produktivitetsvekst
og jobbskaping.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Ja til EU-partiene i komiteen i sine merknader underslår at det
i EØS-loven § 1 står at EØS-avtalens hoveddel «skal gjelde som norsk
lov». Underforstått: Norske lover som er i strid med avtalens hoveddel,
må vike.
Videre vil disse medlemmer vise
til lov om gjennomføring i norsk rett av hoveddelen i avtale om Det
europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS) m.v. (EØS-loven) § 2:
«Bestemmelser i lov
som tjener til å oppfylle Norges forpliktelser etter avtalen, skal
i tilfelle konflikt gå foran andre bestemmelser som regulerer samme
forhold. Tilsvarende gjelder dersom en forskrift som tjener til
å oppfylle Norges forpliktelser etter avtalen, er i konflikt med
en annen forskrift, eller kommer i konflikt med en senere lov.»
Disse medlemmer viser videre
til at det samme står i protokoll 35 til EØS-loven: Partene forplikter
seg til å gi EØS-lovverket forrang hvis en norsk lov er i strid med
EØS-loven.
Disse medlemmer viser til
at konsekvensene av dette for norsk arbeidsliv etter hvert har provosert
stadig større deler av norsk fagbevegelse. LO-kongressen i 2017
var derfor like enstemmig som i 2013:
«Norske tariffavtaler
og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EUs regler.»
Disse medlemmer viser til
at da Roma-traktaten ble inngått i 1957, vågde ikke EUs regjeringssjefer
å traktatfeste at enhver EU-lov skyver til side alle nasjonale lover
som den er i strid med.
Dette var det som
EU-domstolen fastslo for at EU-traktatens mål om «en stadig tettere
union» skulle kunne virkeliggjøres. Det skjedde ved at EU-domstolen
i 1964 la til grunn at medlemsstatene ved å melde seg inn i EU hadde
akseptert en permanent begrensning i sine suverene rettigheter.
Disse medlemmer viser til
at man i Norge har forhandlinger mellom partene i arbeidslivet,
noe som blant annet gir landsomfattende tariffavtaler. Norge har lovregler
og avtaler om tvistebehandling, meklinger med Riksmekleren, og Arbeidstilsynet
skal følge opp arbeidsmiljøloven. Både regjering og opposisjon sier
seg enig i å videreføre trepartssamarbeidet mellom de to partene
i arbeidslivet og staten. Norge har ratifisert og holdt høyt frem
en rekke ILO-konvensjoner som omhandler maktforholdene i arbeidslivet.
Et velorganisert
arbeidsliv gir gode forutsetninger for produktivitetsforbedring
kombinert med et trygt familieliv. Reguleringen av norsk arbeidsliv
har vært et forbilde for fagligpolitisk engasjement i europeiske land.
I de kommende år
er det nødvendig med økt nasjonal og internasjonal innsats for å
fremme – ikke svekke – den norske modellen. Det er en viktig forutsetning
for å videreutvikle samholds-Norge slik at svake grupper får større
trygghet i arbeidslivet.
Disse medlemmer arbeider målrettet
for å ivareta rettighetene til alle arbeidstakere i norsk arbeidsliv –
uavhengig av deres nasjonalitet.
Disse medlemmer er sterkt
uenig i flertallet i komiteen, som mener at EØS-avtalen har tjent
norske interesser godt gjennom mer enn 20 år. Ved inngåelsen av
EØS-avtalen avga Norge suverenitet til Den europeiske union (EU). Disse medlemmer viser
til at konsekvensene av denne suverenitetsavståelsen har vist seg
å medføre stadig nye avgivelser av makt og kompetanse fra norsk
side til EU-organer.
Den norske modellen
bygger på at flertallsvedtak i Stortinget korrigerer markedsøkonomien
og legger forpliktelser på den private eiendomsrett. Derved kan
stortingsrepresentanter følge opp sine valgløfter om større trygghet
for folk. Med Norges tilslutning til Det europeiske økonomiske samarbeidsområde
blir Stortingets handlingsrom til å videreføre denne politiske linjen svekket
hvert eneste år. Dette svekker tilliten til folkevalgte og skaper
større avmakt hos velgerne. Imidlertid vil de økonomiske interesser
og grupper av arbeidstakere som er interessert i mindre folkevalgt
styring av markedskreftene, se seg tjent med en slik utvikling.
Konsekvensen blir selvsagt at disse gruppene tiljubler at norske
folkevalgtes makt svekkes.
Med mindre Stortinget
gjør lovvedtak som utfordrer EU-lov, vil ikke denne utviklingen
kunne endres. Bare slik kan Norge utnytte det såkalte handlingsrommet
i EØS-avtalen. Disse
medlemmer vil uttrykke støtte til at Norge medvirker til å
styrke arbeidstakerrettigheter globalt, men vil samtidig understreke
behovet for at Norge selv realiserer de ILO-konvensjoner som Norge
har skrevet under på, eksempelvis ILO-konvensjon 137 om havnearbeidernes
fortrinnsrett.
Den store arbeidsinnvandringen
fra EØS-området har medført et økt press på lønns- og arbeidsvilkår
i deler av norsk arbeidsliv, samtidig som egen rekruttering av fagfolk
i flere yrkesfag er blitt kraftig svekket. Disse medlemmer viser til
at det er på denne bakgrunn at allmenngjøringsloven – som ble vedtatt
av Stortinget i 1992 i forbindelse med inngåelsen av EØS-avtalen
– etter hvert er blitt tatt i bruk i stadig større grad i norsk
arbeidsliv. Disse
medlemmer vil peke på dette som et eksempel på at EØS-avtalen
har tjent brede, norske interesser godt gjennom mer enn 20 år.