3.3.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at departementet
i denne meldingen følger opp komiteens merknad fra Innst. 357 (2016–2017),
hvor departementet ble bedt om «å komme tilbake til problemstillingen
om utvidelse av investeringsuniverset i nær fremtid» ved å vurdere
om investeringer i unotert infrastruktur kan gjennomføres innenfor
rammen av de særskilte miljørelaterte mandatene.
Komiteen viser til at investeringsmulighetene innen
unotert infrastruktur har vært diskutert og vurdert flere ganger,
blant annet investeringsmulighetene innen utvikling av fornybare
energikilder. Komiteen vil
på denne bakgrunn be departementet komme tilbake til Stortinget
senest i neste års melding med et konkret forslag til mandat for
investeringer i unotert infrastruktur for fornybar energi under
miljømandatet, med krav til åpenhet, avkastning og risiko som for
øvrige investeringer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
ber departementet i forbindelse med utkast til et slikt mandat vurdere
om rammene for miljømandatene bør økes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt vil understreke at det da også
vil være behov for utvide rammene for miljømandatet betydelig i
forhold til dagens rammer for å gi fondet grunnlag for å bygge tilstrekkelig
kompetanse og foreta en gradvis oppbygging av en slik portefølje.
Disse medlemmer viser til
at verdien av investeringene under miljømandatet ved utgangen av
2017 var på 75 mrd. kroner, noe over rammene som er satt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til at Finansdepartementet vil komme
tilbake til Stortinget med vurderinger av muligheten for å investere
i unotert infrastruktur for fornybar energi innenfor rammen av miljømandatet. Disse medlemmer peker
på at det er forventet at investeringsmulighetene i unotert infrastruktur
vil øke fremover, og fornybar energi utgjør en vesentlig del av
dette. Verden trenger investeringer i infrastruktur på 6 000 mrd.
USD hvert år frem til 2030 for å sikre at vi når FNs bærekraftsmål,
klimamålene i Parisavtalen og økonomisk vekst. Det er bred enighet
om at privat kapital må spille en sentral rolle i disse investeringene,
og institusjoner som EU, OECD og FN jobber med å tilrettelegge for
økte infrastrukturinvesteringer og redusere risiko. I 2017 utgjorde
fornybar energi 51 pst. av transaksjonene i markedet for unotert
infrastruktur. Bloomberg forventer at to tredjedeler av alle investeringer
i kraftbransjen de neste 25 årene vil være i fornybar energi. Disse medlemmer peker
videre på at NBIM har informert Finansdepartementet om at storparten
av investeringsmulighetene innen fornybar energi vil være i det
unoterte markedet.
Disse medlemmer vil videre
understreke at NBIM gjentatte ganger har argumentert for at et mandat
til å investere i unotert infrastruktur vil bidra til å bedre forhold
mellom avkastning og risiko. Dette er en aktivaklasse som er svakt
korrelert med obligasjoner og aksjer, som betyr at nedgang i aksjemarkedet
ikke nødvendigvis gir nedgang i markedet for unotert infrastruktur.
Investeringer i unotert infrastruktur kan derfor bidra til å spre
risiko og ivareta fondets verdier på lang sikt. Flere faginstanser
konkluderer med at SPU som en langsiktig og stor investor er særlig
godt egnet til slike investeringer. I 2016 hadde 49 av de 95 største
pensjonsfondene i verden i gjennomsnitt 3,6 pst. av sin markedsverdi
investert i infrastruktur, hvorav 88 pst. i det unoterte markedet,
ifølge OECD.
Disse medlemmer vil understreke
at hovedformålet med å åpne opp for investeringer i infrastruktur for
fornybar energi ikke er av miljøhensyn, men av hensyn til spredning
av risiko og langsiktig finansiell avkastning. Ved å begrense investeringer
i unotert infrastruktur for fornybar energi til miljømandatet vil
man gå glipp av de mulighetene for lønnsomme investeringer som energiomstillingen
innebærer. I 2017 utgjorde verdien av miljømandatene 75 mrd. kroner,
det vil si i underkant av 1 pst. av fondets markedsverdi. Et mandat som
er lite i forhold til hele fondet, vil trolig legge begrensninger
på Norges Banks mulighet til å utnytte fondets fortrinn og de finansielle
fordelene som unotert infrastruktur representerer for fondet. Erfaringene
fra eiendomsinvesteringene viser at Norges Bank bygger opp investeringer
og kompetanse gradvis, med mulighet til å høste erfaringer underveis.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen skal gjennomgå miljømandatene, herunder mandatenes størrelse,
og kommer, tilbake til Stortinget med en vurdering.
Disse medlemmer viser til
at som ledd i den ansvarlige forvaltningen ble det innført egne
mandater for miljørelaterte investeringer i oljefondet i 2009, som
skal oppfylle samme risiko- og avkastningskrav som resten av forvaltningen.
Ved utgangen av 2017 har fondet investert om lag 75 mrd. kroner
i slike mandater. Disse medlemmer peker
på at avkastningen på de miljørelaterte aksjeinvesteringene i 2017
var 21,7 pst., mot 19,4 pst. for fondets øvrige aksjeinvesteringer.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen foreslår at investeringer i unotert infrastruktur
for fornybar energi skal skje innenfor miljømandatene. En slik innretning
må innebære en vesentlig økning av rammene for miljøinvesteringene,
om denne endringen ikke skal føre til nedsalg i andre investeringer
innenfor miljømandatet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt fremmer på denne bakgrunnen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide forslag til mandat for at SPU kan investere
i unotert infrastruktur for fornybar energi, med samme krav til
åpenhet, avkastning og risiko som for øvrige investeringer i SPU,
og komme tilbake til Stortinget med forslaget våren 2019 og med
en vurdering av om investeringene bør foretas innenfor eller utenfor
miljømandatene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet ønsker å presisere at det kun skal foreslås
et mandat for investeringer i unotert infrastruktur for fornybar energi
under miljømandatet dersom investeringene etter departementets oppfatning
kan gjennomføres med samme krav til åpenhet, avkastning og risiko
som for øvrige investeringer.
Disse medlemmer mener at unoterte
investeringer har en rekke ulemper som i for liten grad er utredet.
Dette gjelder blant annet ulemper knyttet til manglende åpenhet
og potensial for korrupsjon. Man må ikke glemme at når verdier for
ca. 8 400 mrd. kroner tilhørende norske borgere er tiltrodd NBIM
å investere, så innebærer dette at NBIM er avhengig av enorm tillit
fra norske borgere. Denne tilliten er delvis prisgitt åpenhet, som
gjør det mulig å kontrollere at NBIM og deres samarbeidspartnere
handler i tråd med oppdragsgivernes interesser. Denne åpenheten
er relativt enkel å oppnå i regulerte markeder som de noterte aksje-
og obligasjonsmarkedene. Men slik åpenhet kan bli vanskelig å opprettholde
om fondet skal investere i unotert infrastruktur i hele verden.
Når det nå skal utarbeides et konkret forslag til mandat for investeringer
i unotert infrastruktur under miljømandatene, med krav til åpenhet, avkastning
og risiko, så vil disse
medlemmer sterkt understreke at det må legges avgjørende vekt
på åpenhet. Disse
medlemmer påpeker at man kan og bør anlegge snevre rammer
for den åpning som eventuelt gis for unoterte investeringer, og
at det blant annet kan angis strenge geografiske begrensninger,
for eksempel til nærliggende markeder. Disse medlemmer påpeker også
at dersom departementet ikke finner at det vil la seg gjøre å åpne
for unoterte investeringer med krav til åpenhet, avkastning og risiko,
så må konklusjonen og det konkrete forslaget bli at det fortsatt
ikke skal åpnes for slike investeringer.
Disse medlemmer fremholder
at unoterte investeringer innebærer særlige utfordringer som ikke gjelder
noterte investeringer, særlig i forbindelse med transaksjoner, der
usikker verdsetting gir risiko for ulike former for korrupsjon. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at Finansdepartementet i sin vurdering
tar hensyn til slike forhold. Når potensialet for illojalitet overfor
fondets eiere øker, bør det også legges opp til større kontroll,
og kostnaden ved denne kontrollen og restrisikoen for uregelmessigheter
må tas med i vurderingen. En slik vurdering bør også omfatte hensynet
til fondets renommé både internt i Norge og eksternt overfor samarbeidspartnere
i utlandet.
Disse medlemmer påpeker at
oljefondet er unikt i en rekke henseender. Ikke minst er fondet
eiet av et folk som sannsynligvis har lavere toleranse for ulike former
for korrupsjon enn alle andre større fondseiere. Dette folket holder
seg også med en velferdsstat og har derigjennom en særlig interesse
av å bidra til å opprettholde og videreutvikle organiserte og transparente
forhold som vanskeliggjør ulike former for skatteomgåelse og skatteunndragelse.
Disse medlemmer mener infrastruktur
er et interessant investeringsobjekt for oljefondet, men påpeker
at slike investeringer fortrinnsvis bør gjøres på organiserte og
transparente markeder. Gitt oljefondets etter hvert ikke ubetydelige
størrelse vil fondet muligens kunne øve noe innflytelse på hvordan
internasjonale finansmarkeder organiseres. Et interessant spørsmål
i så måte er om oljefondet kan bidra til å skape et større marked
for notert infrastruktur, som det allerede er investert i og kan
investere ytterligere i. I så fall kan fondet oppnå mye av den diversifiseringsgevinsten
man ser for seg ved å åpne for unotert infrastruktur, men uten å
risikere å måtte gå på akkord med åpenhet og transparens. Disse medlemmer påpeker
at en slik utvikling dessuten vil ha en selvstendig verdi. Det å
bidra til mer regulerte og åpne finansmarkeder kan være et meget
viktig etisk begrunnet mål ved oljefondets virksomhet. Dersom Norge
gjennom oljefondet kan få til noe her, vil dette ha en positiv virkning
internasjonalt.
Disse medlemmer vil også fremheve
at det potensielt kan oppstå gunstige synergier mellom en slik tilnærming
til finansmarkedene og Norges øvrige engasjement mot skatteflukt
og internasjonal skatteomgåelse.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Norges Bank allerede
i 2006 ga råd om at fondet skulle kunne investeres i unotert infrastruktur.
Banken gjentok dette rådet i to brev den 6. juli 2010. I disse brevene
understreket banken at «fondet var godt egnet til å foreta slike
investeringer», og at økt innslag av realaktiva som eiendom og infrastruktur
kunne bidra til å redusere usikkerheten om utviklingen i fondets
internasjonale kjøpekraft.
Dette medlem viser til at
muligheten for investeringer i unotert infrastruktur også åpner
for investeringer i unotert infrastruktur for fornybar energi og
unotert infrastruktur i fattige land, slik dette medlem ønsker.
Dette medlem tar samtidig
ikke lett på regjeringens argumentasjon om usikkerhet og politisk
og regulatorisk risiko, ikke minst i fattige land. Norges Bank tar imidlertid
langt på vei høyde for dette. Banken foreslår å gå skrittvis frem
med små investeringer i utviklede land med stor grad av sikkerhet
i starten, for å høste erfaringer og bygge opp kompetanse. Dette medlem mener
dette er riktig vei å gå for på sikt å kunne bevege seg over i fremvoksende
økonomier – gjerne sammen med institusjoner som IMF og Verdensbanken
for å redusere risikoen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen åpne for at SPU kan investere i unotert infrastruktur
på den måten Norges Bank foreslår, med små investeringer i utviklede
land med stor grad av sikkerhet i starten, for å høste erfaringer
og bygge kompetanse.»