Dokument
8:189 S (2017–2018) - Representantforslag om endringer i tobakksskadeloven
Jeg viser til brev
av 17. april 2018 fra Stortingets helse- og omsorgskomité hvor det
bes om min uttalelse til Dokument 8:189 S (2017–2018) Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Olaug V. Bollestad, Ingvild Kjerkol
og Nicholas Wilkinson om endringer i tobakksskadeloven.
Representantforslaget
lyder som følger:
"Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om endringer i tobakksskadeloven med mål om å
hindre at en ny generasjon blir avhengig av tobakk, og mål om å gjøre
flere arenaer i samfunnet tobakksfrie og å styrke vernet mot passiv
røyking."
Jeg deler fullt ut
ambisjonen om en tobakksfri ungdomsgenerasjon. Regjeringen har iverksatt
flere tiltak for å gjøre tobakksvarer mindre tiltrekkende på barn
og unge, det viktigste er innføringen av standardiserte tobakkspakninger.
Det er også innført en kommunal tilsynsordning med tobakksalg, med
særlig fokus på salgsstedenes overholdelse av aldersgrensen.
Selv om vi har oppnådd
gode resultater i det tobakksforebyggende arbeidet i Norge, er det
behov for å videreføre og ev. styrke innsatsen på enkelte områder. Departementet
er allerede godt i gang med arbeidet med en ny tobakksstrategi,
og jeg tar sikte på å legge den frem i løpet av høsten 2018.
Jeg støtter forslagsstillernes
syn om at vi må vurdere nye og effektive tiltak for å redusere tobakksbruken.
Jeg vil imidlertid minne om at lovreguleringer ikke det er eneste
virkemiddelet vi kan ta i bruk for å oppnå dette målet. På tobakksområdet
har vi god kunnskap om hvilke tiltak som virker. Erfaringene viser
at det er viktig med en bred innsats hvor tiltakene virker i sammenheng
og forsterker hverandre. Andre viktige tiltak er holdningsskapende
arbeid som f.eks. skoleprogram, informasjons- og holdningskampanjer,
hjelp til tobakksavvenning, avgiftspolitikk osv.
Når det gjelder det
konkrete forslaget om mulige endringer i tobakksskadeloven er dette
noe jeg vil vurdere inn i strategiarbeidet. At barn må beskyttes
mot passiv røyking er det tverrpolitisk enighet om. Norge har de
siste årene innført mange nye reguleringer på tobakksfeltet. Og
arbeidet er på ingen måte ferdigstilt, jf. Prop. 75 L (2017–2018)
og Prop. 79 S (2017–2018) om ulovlig handel med tobakksvarer, som
begge vil kreve ytterligere oppfølging.
Jeg har således ikke
motforestillinger mot å vurdere ytterligere endringer i tobakksskadeloven,
men jeg mener at de ulike tiltakene bør sees i sammenheng i den nye
tobakksstrategien. Målet er vi uansett enige om – ønsket om en tobakksfri
ungdomsgenerasjon.