I denne innstillingen
behandles Dokument 8:224 S (2017–2018) om å annullere anbud med
selskapet Babcock før luftambulansetjenesten bryter sammen, forlenge
avtalen med Lufttransport FW AS og forberede offentlig drift av
tjenesten på sikt.
I tillegg behandles
Redegjørelse nr. 12 (2017–2018), Redegjørelse av helseministeren
om ambulansefly i nord, som ble holdt i Stortinget 15. mai 2018.
Det ble vedtatt å sende redegjørelsen til helse- og omsorgskomiteen.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at anbudet med Babcock Scandinavian Air Ambulance annulleres.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at avtalen mellom Luftambulansetjenesten og Lufttransport
FW videreføres.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede og forberede offentlig drift av luftambulansetjenesten, slik
at den blir en integrert del av helseforetakenes øvrige ambulansetjeneste
og akuttmedisinske beredskap.»
Forslagsstilleren
viser til at luftambulansetjenesten er en avgjørende del av samfunnsberedskapen
i landet vårt, og at ambulanseflyene er som en luftbro mellom distriktene
og spesialisthelsetjenesten. Det er avgjørende for befolkningens
trygghet at ambulanseflyene er operative.
I forslaget vises
det videre til at selskapet Lufttransport FW AS, som har drevet
luftambulansetjenesten i over 20 år, i 2017 tapte anbudet til det
utenlandske selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), som
skal overta opertatøransvaret fra 1. juli 2019. Forslagsstiller
påpeker at BSAA vant anbudet fordi de tilbød en lavere pris enn
Lufttransport FW AS, og at for å få ned prisen presser BSAA igjennom
dårligere lønns- og arbeidsvilkår for pilotene.
Forslagsstilleren
peker også på at i forhandlingene har pilotene gått med på å kutte
i lønnen med opptil 25 prosent samt å få dårligere pensjon. Dette
er ikke nok for BSAA, som etter flere måneder med forhandlinger trakk
seg fra avtalen om en kollektiv overføring av piloter til selskapet.
Forslagsstilleren viser til at resultatet er at mange piloter nå
sier opp i frykt for å miste jobben neste år eller måtte fortsette
under dårligere betingelser hos BSAA.
Videre viser forslagsstilleren
til at konsekvensen av dette er at flere ambulansefly nå står på
bakken, og at tjenesten for hver dag som går, tappes for høyspesialisert
kompetanse. Denne beredskapssituasjonen er uholdbar. Den utgjør
en akutt trussel mot liv og helse. Forslagsstilleren mener at Stortinget
nå må ta ansvar for at luftambulansetjenesten ikke blir rasert.
I Nord-Norge er flytransport
en avgjørende del av transportkjeden for å få pasienter fram til
riktig hjelp når det haster. For å sikre dette må ambulanseflyene være
i kontinuerlig beredskap med tilstrekkelig personell. Forslagsstilleren
peker på at man nå ser hvor sårbar denne tjenesten blir som følge
av at den er lagt ut på anbud.
I NOU 2015:17 «Først
og fremst. Et helhetlig system for håndtering av akutte sykdommer
og skader utenfor sykehus» ble det foreslått å
«(…) sikre at planlegging
og utvikling av luftambulansetjenesten inngår som en integrert del
av helseforetakenes øvrige ambulansetjeneste og akuttmedisinske beredskap».
Forslagsstilleren
mener at regjeringen nå må følge opp NOU 2015:17.