2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristian Torve, Kari Henriksen og Tone Merete
Sønsterud, fra Høyre, Marianne Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen
og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal og Morten
Wold, fra Senterpartiet, Olav Urbø, fra Sosialistisk Venstreparti,
Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til komiteens merknader
i Innst. 126 S (2017–2018) til Prop. 29 S (2017–2018), om samtykke
til godkjenning av pakkereisedirektivet, og viser til at Prop. 54
S (2017–2018) følger opp Stortingets enstemmige vedtak om å innføre
pakkereisedirektivet.
Komiteen anerkjenner behovet
for en oppdatering av regelverket som regulerer pakkereiser, da
måten slike reiser organiseres og formidles på, har endret seg mye
siden gjeldende regelverk ble laget. Komiteen viser til at lovproposisjonen
følger opp pakkereisedirektivet som skal fjerne uklarheter sammenlignet
med tidligere pakkereisedirektiv. Det er et mål at forbrukerbeskyttelsen
skal økes, samtidig som arrangørenes og formidlernes konkurranseevne
skal ivaretas.
Komiteen registrerer at direktivet
og lovproposisjonen i stor grad viderefører gjeldende rett, men
merker seg at blant andre Forbrukerrådet mener at direktivet på
enkelte punkter vil virke innskrenkende på den reisendes rettigheter
sammenlignet med gjeldende lov.
Komiteen viser til at direktivet
er totalharmonisert, og at Norge i denne lovproposisjonen har begrensede
muligheter til å innføre eller opprettholde regler som avviker fra
direktivet
Komiteen var likevel i Innst.
126 S (2017–2018) opptatt av at regjeringen ved utarbeidelsen av
den foreliggende lovproposisjonen skulle bruke mulighetene som finnes
for å sikre at ikke forbrukerrettigheter går tapt ved gjennomføringen
av det nye direktivet. Komiteen var
enstemmig i sin merknad om at:
«‘…regjeringen i
utarbeidelsen av en Prop. L med forslag til ny lov om pakkereiser
og reisegaranti bruker mulighetene som finnes for å sikre at ikke
forbrukerrettigheter går tapt ved gjennomføring av det nye direktivet.’
Komiteen vil vise
til Forbrukerrådets nevnte høringssvar der de påpeker at direktivet
på enkelte områder vil virke innskrenkende på den reisendes rettigheter
sammenlignet med gjeldende pakkereiselov. Etter Forbrukerrådets
syn vil det være uheldig dersom forbrukervernet vil måtte vike for
et direktiv som ikke stiller samme krav til forbrukerbeskyttelse.
Komiteen er enig i dette.»
Komiteen viser til at Forbrukertilsynet
i sitt skriftlige innspill til komiteen i forbindelse med behandlingen
av lovproposisjonen peker på tre punkter i det nye forslaget hvor
de mener at norske pakkereisende får et dels dårligere vern enn
det som er tilfellet i dag, det gjelder regler for erstatning ved
forsinkede flyreiser – forholdet til transportrettslig lovgivning,
reisegaranti for transportdelen av en pakkereise, såkalt seat-only,
og valgfritt gjennomføringsansvar for formidleren.
Komiteen viser videre til
svar fra statsråden i brev datert 11. mai 2018 om hvordan regjeringen
har fulgt opp de enstemmige merknadene fra komiteen. Brevet er vedlagt
innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at gjennomføring av pakkereisedirektivet av 2015 bidrar til et høyere
forbrukervern enn i dag. Formålet er å heve nivået på forbrukerbeskyttelsen
innen EØS-området og fjerne forskjeller i landenes regler som hindrer handel
over landegrensene. Direktivet skal ta hensyn til både reisende
og næringsdrivende.
Flertallet har merket seg
at Forbruker Europa stilte seg positiv til departementets lovforslag
i en artikkel i E24 den 31. mars 2018. Den nye loven stiller større krav
til den næringsdrivendes opplysningsplikt, og kostnader det ikke
er opplyst om på forhånd, er forbrukeren ikke forpliktet til å betale.
Videre tydeliggjøres arrangørenes ansvar for korrekt gjennomføring
av pakkereisen, og det stilles krav til skriftlig bekreftelse av
tilbud og aksept ved telefonsalg av pakkereiser.
Regjeringen har
foreslått at reglene om reisegaranti for transportdelen av en pakkereise
ikke videreføres i ny pakkereiselov. Flertallet støtter departementets
forslag og mener forslaget, i tillegg til å være godt begrunnet,
viser evne til å ta inn utviklingen i et reisemarked i stor endring.
De siste årene har reisemarkedet opplevd en enorm utvikling der
de tradisjonelle charterreisene stadig har tapt terreng mot mer
fleksible reiseprodukter og pakkereiser med rutefly. I et reisemarked
der flere og flere velger å sette sammen sine reiser på egenhånd blant
annet ved bruk av rutefly, vil regelen stille de tradisjonelle pakkereiseoperatørene
dårligere i direkte konkurranse med de tradisjonelle flyselskap,
som nå også i stadig større grad selger pakkereiser gjennom sine
bestillingssider. Transportdelen av en pakkereise kan både som produkt
og rent prismessig sammenlignes med en vanlig flybillett. Det er
lite logisk at en slik reise skal være underlagt et krav om reisegaranti
når andre passasjerer på samme fly med kun flybillett ikke har en
tilsvarende beskyttelse. Spørsmålet om den reisende skal være beskyttet
av bestemmelsene i pakkereiseloven bør avgjøres av hvilket reiseprodukt
passasjeren faktisk kjøper, ikke hva slags tjenester reiseselskapene
tradisjonelt har solgt til sine reisende. Det er i denne sammenheng
også grunn til å merke seg at man i Sverige har hatt en tilsvarende
regel som her hjemme, men som man nå opphever for å sikre enklere
og mer like regler om insolvensbeskyttelse uten kompliserende nasjonale
særregler.
Regjeringen foreslår
å ikke benytte seg av direktivets valgfrie adgang til å innføre
angrerett på pakkereiser kjøpt utenfor faste forretningslokaler. Flertallet støtter
departementets forslag og mener dette er velbegrunnet. Forbrukertilsynet
skriver i sine kommentarer at man ved sitt tilsyn ser sider ved
salg av reise utenfor fast utsalgssted som kan oppfattes problematisk.
Omfanget og karakteren av problemet synes imidlertid å være lite
underbygget og dokumentert. Flertallet er ikke kjent med
at det i dagens reisemarked er problemer av en størrelse som skulle
tilsi et behov for å innføre en særregel i det norske markedet for
å løse et reelt kundeproblem. Det er også verdt å merke seg at en
tilsvarende regel heller ikke her er foreslått i våre naboland ved implementeringen
av direktivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti merker seg at direktivet åpner for noen
unntak, og angreretten er en av disse. Disse medlemmer registrerer
at departementet ikke benytter seg av direktivets adgang til å innføre
angrerett på pakkereiser som er kjøpt utenom faste forretningslokaler.
Disse medlemmer viser til
høringssvarene fra Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, og Norsk ReiselivsForum
hvor de uttaler at en angrerett bør innføres. Forbrukerombudet gjør
blant annet oppmerksom på at de gjennom sine tilsyn opplever at
pakkereiser som selges utenfor fast utsalgssted, typisk skjer på
salgsmøter eller lignende samlinger. Eldre er ofte en viktig målgruppe
og reisene kan framstilles som gratis, som en premie, eller med
en lav inngangssum. Slike tilbud kan framstå svært forlokkende,
mens mindre fordelaktige sider blir underkommunisert.
Disse medlemmer er enig med
Forbrukerombudet i at angreretten er ment å fungere som sikkerhetsventil
mot avtaler som inngås i situasjoner der man lett kan påvirkes til
å handle på impuls, og der man har liten mulighet til å søke informasjon
eller sammenligne priser.
Disse medlemmer merker seg
videre at departementet etter høringsrunden har frafalt forslaget
om reisegaranti for transportdelen av en pakkereise (seat-only). Disse medlemmer mener
at dagens ordning med reisegaranti for transportdelen av en pakkereise fungerer
godt, og er i forbrukernes favør. Ordningen bør videreføres særlig
når det hverken legges noen begrensninger eller føringer på dette
området i direktivet.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre i den nye pakkereiseloven
en angrerett på pakkereiser, som er kjøpt utenom faste forretningslokaler.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å videreføre reisegaranti for
transportdelen av en pakkereise i den nye pakkereiseloven.»