Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til endringer i domstolloven, tvisteloven,
straffeprosessloven og rettsgebyrloven.
Formålet med mange
av endringsforslagene i domstolloven er å tilrettelegge for elektronisk
saksflyt. Det foreslås i proposisjonen å gi hjemmel i lov for elektronisk
kommunikasjon med domstolene der det stilles krav om skriftlighet,
samt en forskriftshjemmel for obligatorisk bruk av bestemte kommunikasjonsformer.
Videre foreslås regler i domstolloven og straffeprosessloven om
å likestille elektronisk signatur med underskrift på papir.
Det stilles stadig
større krav og forventninger til digitalisering av offentlige oppgaver
og tjenester. Statlig forvaltning digitaliserer mer og mer av sin
kommunikasjon med innbyggere, næringsliv og internt i forvaltningen.
Også i domstolene er det lagt til rette for elektronisk kommunikasjon,
blant annet mellom aktørene i straffesakskjeden og gjennom arbeidet
med å fulldigitalisere saksbehandlingen gjennom prosjektet Digitale Domstoler.
Det felles prosjektet mellom Politidirektoratet, Domstoladministrasjonen
og Kriminalomsorgsdirektoratet, «Elektronisk samhandling mellom
aktørene i straffesakskjeden» (ESAS), er en del av satsingen på digitale
domstoler. For sivile saker og innsending av salærkrav i straffesaker
fremsatt overfor domstolene, gjelder forskrift 28. oktober 2016
om elektronisk kommunikasjon med domstolene (ELSAM-forskriften).
Lovendringen innebærer
en plikt til elektronisk kommunikasjon gjennom Aktørportalen for
advokater og advokatfullmektiger. Dette vil bare gjelde saker til
behandling i en domstol som benytter Aktørportalen innen portalens
virkeområde. Lovforslagene kan ikke sies å ha negative konsekvenser
for brukerne ut over at det nå i en mellomperiode inntil Aktørportalen
benyttes i alle landets domstoler og i alle sakstyper, vil være ulike
krav til hvordan skriv innsendes i ulike domstoler. Slik er det
for øvrig også i dag. At bruk av Aktørportalen innen dens virkeområde
gjøres obligatorisk for profesjonelle aktører, vil føre til besparelser
i form av reduserte utgifter til papir og porto samt til administrasjon knyttet
til dette. Valgfriheten som gis de domstolene som ikke er tilknyttet
Aktørportalen, til å benytte papir eller annen betryggende løsning,
gjør det vanskelig å anslå de konkrete innsparingene av forslaget.
Ved å gi hjemmel
i lov for elektronisk kommunikasjon og bruk av elektronisk signatur
legges det ytterligere til rette for elektronisk saksflyt, som kan
effektivisere arbeidsprosesser og derved redusere saksbehandlingstid
og administrasjonskostnader. Elektronisk saksflyt øker også kvaliteten
i og tilgjengeligheten til saker for domstolene. Både forslagene
knyttet til elektronisk kommunikasjon med domstolene og elektronisk
forkynning forutsetter at det benyttes teknisk betryggende løsninger.
For å sikre et mest mulig teknologinøytralt regelverk finner departementet
det ikke hensiktsmessig å regulere nærmere hvilke krav som stilles
til de ulike tekniske løsningene, eller hvilken teknisk løsning
eller plattform som skal velges. De tekniske løsningene må imidlertid
ivareta de hensynene som i dag ligger til grunn for skriftlighetskravet
ved kommunikasjonen med domstolene og kravet til rekommandert brev
eller brev med mottakskvittering ved postforkynning. I tillegg må
de samme hensynene til sikkerhet mv. ivaretas som ved dagens former
for kommunikasjon. Det vil derfor kunne stilles strengere krav til
teknisk løsning ved elektronisk forkynning enn ved annen kommunikasjon med
domstolene.
Adgangen til å anvende
elektronisk signatur ved domstolsbehandling vil være kostnadsbesparende
i seg selv. Den antas å medføre reduserte utgifter i meddommersaker.
Utgangspunktet etter straffeprosessloven § 43 er at dom i en straffesak
skal avsies i et rettsmøte med alle dommerne til stede. Videre skal
domsavsigelsen skje ved at alle dommerne underskriver dommen som
fagdommeren har utformet på bakgrunn av domskonferansen. For meddommere
med lang reisevei innebærer ventetiden mellom domskonferansen og domsavsigelsen
behov for overnatting eller reise frem og tilbake, noe som medfører
utgifter. I tillegg kommer kostgodtgjørelse og dekning av tapt arbeidsfortjeneste
i de tilfellene meddommeren ikke har permisjon med lønn fra arbeidsgiver.
Siden det ikke er plikt til å anvende elektronisk signatur, er det
vanskelig å anslå de konkrete innsparingene forslaget vil medføre.
Det åpnes for å likestille
elektronisk forkynning med postforkynning og å tillate at forkynning
ved oppslag kan gjøres på nettsted. Det antas at dette forslaget fører
til besparelser i form av reduserte utgifter til papir og porto
samt til administrasjon knyttet til dette.
Det foreslås videre
å innføre adgang til oppfriskning av fraværsdommer avsagt av forliksrådet.
Formålet med endringsforslaget er å unngå at en part må ta ut søksmål for
tingretten for å få overprøvd en fraværsdom. Departementet mener
at forslagene om elektronisk forkynning og innføringen av adgang
til oppfriskning av fraværsdommer i forliksrådet vil gi økt rettssikkerhet.
For å minske risikoen for uriktige avsagte fraværsdommer foreslås
også å innføre plikt for forliksrådet til å kontrollere at klagemotpartens
adresse er riktig.
Departementet legger
til grunn at innføring av oppfriskningsadgang for fraværsdommer
i forliksrådet slik departementet foreslår, vil føre til færre søksmål
for tingretten for å få opphevet avsagte fraværsdommer. Samtidig
vil det måtte påregnes noe økt arbeidsbyrde i forliksrådet som følge
av endringen. De foreslåtte tiltakene vil minske risikoen for at
det på feilaktige premisser avsies fraværsdommer. Departementet
vurderer at forslaget er ressurseffektivt idet forliksrådsbehandling er
et rimelig alternativ til domstolsbehandling, både for staten og
for partene.
For at ordningen
ikke skal misbrukes, foreslås det at klagemotparten må betale et
halvt rettsgebyr. Forslaget vil gi reduserte gebyrinntekter i domstolene,
men innføring av et halvt rettsgebyr for oppfriskning av fraværsdommer
vil gi økte gebyrinntekter i forliksrådene.
Ved flere norske
domstoler er det etablert sikkerhetskontroll i form av bruk av kroppsskannere,
kroppslig visitasjon m.m. Etter Grunnloven skal rettergangen være
«offentlig», og enhver har rett til å følge forhandlingene i rettsmøter,
jf. §§ 95 og 100. Sikkerhetskontroll kan resultere i bortvisning
fra domstolene. Det er på denne bakgrunn behov for en klar hjemmel
for slik kontroll. Det foreslås derfor å innføre en ny bestemmelse om
sikkerhetskontroll i domstolloven.
Innføringen av en
lovfestet hjemmel for sikkerhetskontroll antas ikke å medføre administrative
eller økonomiske konsekvenser, idet sikringstiltak allerede er eller
vil bli etablert uavhengig av den nye hjemmelen.