Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra
Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, viser
til representantforslaget om å sikre et mer regulert marked for kosmetiske
injeksjoner. Komiteen viser
til at bruk av såkalte fillerbehandlinger har vært økende de siste årene,
spesielt blant unge, og at flere behandlere har etablert seg i markedet. Komiteen viser
til at Forbrukerombudet allerede i 2011 uttrykte ønske om et bedre regelverk
rundt kosmetiske injeksjoner. Det gjelder spesielt reguleringer
om hvem som kan sette disse injeksjonene: lege eller sykepleiere. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne mener at dagens norske regelverk bør strammes
inn for å ta vare på forbrukerne og sikre dem trygg behandling.
Det reises bekymring både rundt krav til behandlersted, informasjon
om risiko, markedsføring og aldersgrense m.m.
Komiteen er kjent med at reguleringen
av kosmetiske injeksjoner til dels avhenger av produktene som injiseres
i huden. Klassifiseres injiseringen som et legemiddel, som f.eks.
Botox, gjelder forsvarlighetskravet etter helsepersonelloven § 4.
Fillere som injiseres i huden i kosmetisk hensikt, og som ikke er
registrert som legemiddel, reguleres av lov om kosmetikk og kroppspleieprodukt
m.m. (kosmetikklova). Det følges av § 5 at produkter skal være trygge
for mennesker. Det er gitt mer detaljerte krav til slike produkter
i forskrift. Regelverket forvaltes og føres tilsyn med av Mattilsynet.
Komiteen viser til at fillere
omfattes av en felles europeisk forordning, og at regelverket stiller
krav om at produktene må oppfylle felles sikkerhetskrav og CE-merkes.
Statens legemiddelverk forvalter regelverket og er tilsynsmyndighet
på området. Det stilles også krav i forskrift til blant annet virksomhet,
lokaler der behandling med fillere tilbys og til utstyr som benyttes.
Komiteen er også kjent med
at kosmetiske injeksjoner som ikke har medisinsk indikasjon, kan
falle utenfor begrepet «helsehjelp», og slik falle utenfor forsvarlighetskrav
til helsehjelp slik definert i § 4 i helsepersonelloven. I slike
situasjoner blir det en vurderingssak om i hvilken utstrekning helsepersonellovens
bestemmelser vil komme til anvendelse.
Komiteen viser til at det i
dag ikke finnes noen spesifikk aldersgrense for kosmetiske injeksjoner.
Helserettslig myndighetsalder er 16 år, men ettersom kosmetiske
injeksjoner gjerne ikke klassifiseres som helsehjelp, omfattes ikke
dette. Komiteen viser
til statsrådens svar om disse forholdene, og at statsråden bekrefter
at det derfor i praksis er opp til de enkelte produsentene og klinikkene
selv å sette eventuelle aldersgrenser for sine fillerprodukter og
behandlinger som tilbys. I Norge opererer mange klinikker med aldersgrense
på 18 år. Komiteen er
kjent med at flere av fillerene som det ikke er satt aldersgrense
på bruk av i Norge, har 21 års aldersgrense i USA. Komiteen viser til at forslagsstillerne
mener det må settes en 18 års aldersgrense på injeksjoner, og sanksjonene
for brudd på aldersgrensen må strammes inn, slik at man ikke får
tilfeller av kosmetisk injeksjon på unge under 18 år.
Komiteen er også kjent med
at regelverket vi har i dag, ikke forhindrer at privatpersoner kan
bestille til privat bruk injiseringsprodukter som er ment for profesjonell
bruk. Komiteen viser
til at forslagsstillerne er bekymret for at det ikke gjøres vurderinger
av medisinsk forsvarlighet, hygiene og alderen til brukeren ved salg
av slike produkter på Internett.
Komiteen viser til at ettersom
det i dag ikke finnes en felles regulering for kosmetiske injeksjoner,
er det også ulike tilsyn med ulike deler av bransjen. Statens legemiddelverk
har myndighet for legemidler og medisinsk utstyr. Forbrukertilsynet
fører tilsyn med markedsføring. Mattilsynet fører tilsyn med produksjon
og salg, og kommunene er ansvarlige for å føre tilsyn med lokaler.
Komiteen registrerer at statsråden
i sitt svar likevel mener at det ikke er hensiktsmessig eller praktisk
å samle dette regelverket, og at statsråden mener at reguleringene
er tilstrekkelige.
Statsråden skriver
også at det ikke bør settes i gang noen gjennomgang av regelverket
eller foreslås nye regler. Komiteen merker seg at statsråden
mener at aktørene som tilbyr slike produkter og tjenester – bloggere og
andre – må være ansvarsbevisste og bevisste på sin påvirkningskraft
særlig overfor unge.
Komiteen er enig med statsråden
i at det holdningsskapende arbeidet er viktig, og at det til enhver
tid må være et best mulig regelverk i Norge for å sikre forsvarlighet
i bruk av kosmetiske injeksjoner. Komiteen mener det er svært
viktig at tilsyn etter dagens regelverk fungerer etter hensikten,
og at de ulike tilsynsmyndighetene bør vurdere å koordinere sine
tilsyn slik at de fremstår mer helhetlige.
Komiteen synes det er positivt
at dette temaet løftes av forslagsstillerne, og er i likhet med
forslagsstillerne bekymret for et økende kroppspress på barn og unge,
særlig blant jenter. Dette er noe flere undersøkelser underbygger
og som tydeliggjør behovet for mer forskning på hva som påvirker
barn og unges helse og selvbilde. Komiteen vil i den forbindelse
vise til en SIFO-rapport fra 2014. Den viste at 85 prosent av unge jenter
og 30 prosent av unge gutter opplever kroppspress, og at reklame
har stor påvirkningskraft. Det er derfor nødvendig med økt bevisstgjøring
av ansvar og påvirkningskraft som ulike aktører har, særlig overfor ungdom.
Komiteen vil understreke at
det er i hjemmet, i barnehage og skole at sunne holdninger i hovedsak
utvikles og læres. Tidlig innsats for å styrke barns selvfølelse
er noe av det viktigste vi må legge godt til rette for, slik at
barn og unge kan ta selvstendige og gode valg, og tør å stå imot
usunt press f.eks. om å foreta unødvendige kosmetiske injeksjoner.
Komiteen mener at om vi skal
motvirke utviklingen med økning i barn og unges psykiske plager
og lave selvbilde, må vi styrke ungdoms mestring og legge til rette
for oppvekstbetingelser som fremmer god psykisk helse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Mestre hele livet – Regjeringens strategi for god psykisk
helse (2017–2022) – ble lagt frem i august 2017. Denne strategien
skal utgjøre et viktig grunnlag i regjeringens økonomisk forpliktende opptrappingsplan
for barn og unges psykiske helse, som vil bli lagt frem i 2018. Flertallet mener
det er naturlig at denne planen også viser til tiltak for barn og ungdom
som vil gjøre dem bedre rustet til å takle press, krav og forventninger
fra omverdenen.
Flertallet viser videre til
regjeringens strategi for ungdomshelse, der ett av målene er å styrke
kompetansen om kosthold og trening/fysisk aktivitet hos ungdom slik
at de blir trygge på egne valg, i stand til å stå imot usunne diett-
og treningsregimer, at de kritisk kan vurdere blogger, trender og
motedietter, og stå imot økt kroppspress. Et annet mål i strategien
er at færre unge skal oppleve kroppspress. Arbeidet med å nå disse
målene er i gang.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er stolte over at psykisk
helse er ett av regjeringens viktigste satsingsområder, og at dette
tydelig slås fast i Jeløya-plattformen.
Komiteen viser
til at det allerede er en rekke reguleringer for kosmetiske injeksjoner,
eksempelvis knyttet til produktet, behandling og behandlingssted. Komiteen er
også kjent med at «fillere» blir omfattet av en felles europeisk
regulering gjennom forordningen om medisinsk utstyr, europaparlaments-
og rådsforordning (EU) nr. 2017/745, som trer i kraft i EU/EØS 26. mai
2020. Etter regelverket blir det krav om at produktene må oppfylle
felles sikkerhetskrav og CE-merkes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener derfor det
ikke er hensiktsmessig eller praktisk å samle reguleringen i et
nytt regelverk som kun skal rette seg mot bruk av kosmetiske injeksjoner
eller såkalte «fillere». Som nevnt er denne type virksomhet eller
produkter allerede underlagt regulering gjennom eksisterende regelverk.
Fordi en må forholde seg til ulikt regelverk for ulike problemstillinger,
vil en særskilt regulering av dette området måtte innebære gjentagelse
av regler som allerede eksisterer i regulering som riktignok har virkeområde
som går utover kosmetiske injeksjoner og bruk av «fillere». Disse medlemmer viser
også til at implementering av en felles europeisk regulering som vil
innebære ytterligere regulering, er nært forestående.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener tiden er moden for å regulere
markedet for kosmetiske injeksjoner. Stadig flere mennesker, spesielt
unge, tar i bruk kosmetiske injeksjoner for å endre på utseendet sitt.
I rapporten «Prosjekt perfekt» utgitt av PRESS, som har undersøkt
opplevelsen av kroppspress hos 2 000 ungdommer, viser tallene at
43 prosent av alle respondenter har følt på kroppspress, og 68 prosent
av alle jenter og 52 prosent av gutter sier at de vil endre på eget utseende.
Tallene viser at unges forhold til egen kropp må tas på alvor.
Flertallet mener det må stilles
krav til behandlere. Tilbudene og etterspørselen etter kosmetiske
injeksjoner har eksplodert de siste årene, men vi har likevel ingen
oversikt over omfanget av kosmetiske inngrep. I dagens regelverk
er det bare klinikere som har ansatt helsepersonell som er underlagt
å følge helsepersonellloven og lov om markedsføring. Dette
betyr at kosmetologer, hudpleiere og andre som finner på at de ønsker
å starte med å fylle lepper med fillere, er fritatt fra kontroller
fra Helsetilsynet. Flertallet synes
det er urovekkende at det for behandlere uten medisinsk utdanning stilles
mildere krav, enn for behandlere med medisinsk utdanning.
Flertallet mener at Botox ikke
bør injiseres av andre enn helsepersonell, da dette er et legemiddel,
og bruken av slike legemidler bør inn i pasientenes legejournal.
Flertallet mener at lovverket
og sanksjonene må være strengere når det kommer til behandlingssted. Dagens
regelverk er ikke strengt nok på dette området, noe som innebærer
at behandlere i prinsippet kan reise fra sted til sted og tilby
denne behandlingen. Utfordringen ved en slik ordning er at pasienten
ikke har den samme sikkerheten når det kommer til oppfølging dersom
det skulle oppstå komplikasjoner.
Flertallet mener at et forbud
mot markedsføring av kosmetiske injeksjoner bør vurderes. Til tross
for at det ikke er tillatt med markedsføring mot barn og unge, benyttes
mange kanaler som barn og unge har tilgang til. Med dagens regelverk
kan Forbrukertilsynet kun føre tilsyn med merkingen. I tillegg omfatter
heller ikke dagens regelverk reklame av fillere, da det ikke er
regnet som legemiddel. Det bør dermed sidestilles og forbys, det
samme gjelder legemiddelet Botox uavhengig av hva det brukes til.
Flertallet mener at aldersgrensen
for kosmetiske injeksjoner bør ha samme aldersgrense som kosmetiske
inngrep. Terskelen for å endre på utseendet sitt bør heves, og det
kan gjøres ved å øke aldersgrensen til 18 år. Flere aktører opererer
allerede med en 18-årsgrense, men det bør bli en fast grense for
alle aktører, slik at vi dermed kan sile ut useriøse aktører, samtidig
som vi ivaretar unge menneskers interesser.
Flertallet mener at det er
naturlig at medisinske injeksjoner til eget bruk forbys, da kravene
til behandler og behandlingssted ikke vil være oppfylt. Kravet gjelder selvsagt
til folk uten medisinsk utdannelse. Videre bør det forbys fordi
man ikke med sikkerhet kan vite hva som faktisk er i sprøytene man
får levert.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av og fremme forslag om regulering
av tilbud og bruk av kosmetiske injeksjoner. Aldersbegrensninger,
krav til behandlere og lokaliteter må være del av denne. Videre må
sanksjonsmuligheter tydeliggjøres. Forbud mot markedsføring av kosmetiske
injeksjoner og mot bestilling og bruk i private hjem bør være del
av beslutningsgrunnlaget som fremlegges for Stortinget.»
Flertallet viser
til at en av anbefalingene fra PRESS-rapporten er et forbud mot
markedsføring av kosmetisk kirurgi og slankemidler. Flertallet mener et
slikt forbud må vurderes. Flertallet mener også at krav
om registrering av inngrep må vurderes. I dag har ingen kontroll
over omfanget av inngrepene, og det gjør det vanskelig å treffe
egnede tiltak og vurdere hvorvidt det finnes problemer. Flertallet mener
videre det må vurderes tiltak for å kontrollere driften av klinikkene
i større grad. Det er påfallende at klinikker med personell uten
medisinsk kompetanse er underlagt færre krav enn klinikker som har
personell med slik kompetanse. Mindre kompetanse burde heller ført
til flere krav, ettersom dette er klinikker som gjennomfører inngrep
i kroppen som potensielt kan føre til infeksjoner og større plager.
Flertallet viser til at Stortinget
nå har til behandling Dokument 8:187 S (2017–2018) om kroppspress
og reklameindustrien. I dette forslaget foreslås en nasjonal handlingsplan
mot kroppspress, endring av markedsføringsloven for å sikre reklame
som ikke bidrar til urealistisk eller usunt skjønnhetsideal og hindre
reklame rettet mot barn, forby kommersiell markedsføring av kosmetisk
kirurgi og utrede hvordan kommersiell markedsføring av helseskadelige
slankeprodukter kan forbys, hvordan begrense reklame i det offentlige
rom og styrke håndhevingen av markedsføringsloven om særlig beskyttelse
av barn.
Flertallet mener at intensjonen
bak dette forslaget, som blir behandlet i familie- og kulturkomiteen,
og forslaget som behandles i denne innstillingen, må sees i sammenheng. Flertallet støtter
intensjonene bak begge forslagene. Flertallet mener at markedsføring av
kosmetisk kirurgi, men også kosmetiske injeksjoner, bør reguleres
bedre, eventuelt forbys. Særlig gjelder det reklame som bidrar til
usunt kroppsideal og slik reklame rettet mot barn og unge.
Flertallet viser til høringsinnspill
fra PRESS og rapporten Prosjekt perfekt, som viser at hele 43 prosent av
alle respondenter svarte at de føler på et kroppspress, og at 68
prosent av alle jenter og 52 prosent av gutter sier at de vil endre
på noe ved eget utseende. 17 prosent av jentene svarer at de vil
endre på sitt eget utseende gjennom operasjon, doping, slankemidler
og liknende. Flertallet mener
at tallene viser at unges forhold til egen kropp må tas på alvor,
og at strukturelle tiltak er nødvendige. Flere tar til orde for
en registrering av inngrep og bedre tilsyn, og flertallet slutter seg til
dette.
Flertallet mener statsrådens
svar om at dagens regulering er tilstrekkelig, at det ikke bør settes
i gang noen gjennomgang av regelverket eller foreslås nye regler,
er svært defensivt. Statsråden henviser til at aktører som tilbyr
slike produkter og tjenester må være ansvarsbevisste, særlig på
sin påvirkningskraft overfor unge, og at det holdningsskapende arbeidet
vil være viktig. Flertallet er
enig med statsråden i at holdningsskapende arbeid er viktig, men
mener at dette ikke er tilstrekkelig. Flertallet mener det er stort
behov for at det fra myndighetenes side sikres bedre reguleringer
i sektoren.