Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne Synnes
og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen
og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit Knutsdatter
Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre, Guri
Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser
til representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister Jan
Tore Sanner har uttalt seg om forslaget i brev av 17. april 2018.
Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken 3. mai 2018.
Komiteen vil understreke at
barne- og ungdomsengasjement utelukkende er positivt,
og at dette ønskes velkommen i alle sammenhenger der det er lagt
opp til åpen og demokratisk forankret aktivitet. Komiteen viser til at utfordringene
trukket fram i representantforslaget omfatter et bredt utvalg av
organisasjoner på tvers av interessefelt, også for aktivitet initiert
av voksne. Problemstillingen er aktuell både i og utenfor skoletiden,
og skal ikke gå utover ordinær skoleaktivitet og undervisning.
Komiteen mener det offentlige
skal legge til rette for at voksne som barn skal delta i aktivitet
i tråd med ytringsfriheten og norsk lov. Hatefulle ytringer eller virksomhet
som er i moralske gråsoner, er det nulltoleranse for. Skolene er
et viktig møtested og skal bidra til debatt, meningsbrytning og
ytring åpen for alle.
Komiteen vil påpeke prinsippet
om lokalt selvstyre og at det er lokale folkevalgte som har hovedansvaret.
Per i dag er det ikke er hjemmel for at departementet pålegger skolen
hvordan skolens lokaler skal brukes. Komiteen vil trekke fram at
kommunens utlån av skolens lokaler bør følge prinsippene for god
forvaltningsskikk, som informasjonsplikt, krav om begrunnelse, forbud
mot usaklig forskjellsbehandling med mer.
Komiteen vil trekke fram kommunens
myndighet og fortrinn til å kjenne lokalt organisasjonsliv og frivillighet,
og herunder legge til rette etter lokale forhold for dem som ønsker
å skape aktivitet i kommunen. Samtidig vil komiteen peke på at det ikke
bare er lokalt forankrede organisasjoner som skal slippe til med
aktivitet, men også organisasjoner med overbygning i fylket eller
landet med interesse for å ha møtesteder lokalt bør bli tatt imot.
Komiteen merker seg at barne-
og ungdomsorganisasjoner uttrykker at det er stor variasjon i tilbakemeldingene
de blir møtt med når de spør om å få låne lokaler, selv i samme
kommune og på samme skole. Varierende argumenter for hvorfor organisasjonene
ikke får bruke lokalene, kan gjøre det krevende å klage og forfølge
dette videre. Komiteen oppfatter
at for barne- og ungdomsorganisasjoner kan dette være særlig utfordrende
med jevn utbytting av medlemsmassen og trang økonomi, som går på
kontinuiteten og forutsigbarheten løs.
Komiteen mener både lokalt
selvstyre og organisasjonsliv er viktige arenaer for demokratisk
utvikling og en levende samfunnsdebatt. Utlån og utleie er basert på
avtaler som kommunen inngår i kraft av sin eierrådighet. Flere kommuner
har fastsatt egne forskrifter, retningslinjer eller andre regler
for utlån eller utleie, men dette er veldig ulikt.
Komiteen viser til rapporten
Ung frivillighet 2016 utarbeidet av Landsrådet for Norges barne-
og ungdomsorganisasjoner (LNU), som viser at barne- og ungdomsorganisasjonene
skaper mestring, vennskap, meningsfull fritid, demokratiforståelse
og innflytelse blant ungdommer. I tillegg bidrar disse organisasjonene til
gode og trygge lokalsamfunn, integrering og bygger sosial kapital.
Det er ønskelig at elevorganisasjoner og barne- og ungdomsfrivilligheten
får tilgang til gratis offentlige lokaler der det er mulig.
Komiteen vil påpeke at verken
departement eller Stortinget har hjemmel til å pålegge skoler å
låne ut lokaler til barne- og ungdomsorganisasjoner. Kommunene kjenner
det lokale organisasjonslivet og frivilligheten og bør legge til
rette for utlån av offentlige bygg så langt det lar seg gjøre.
Komiteen viser til at Drammen
kommune har etablert lokale retningslinjer for utlån av skolelokaler og
andre offentlige bygg gratis til frivillige organisasjoner, og at
det er laget en digital bookingløsning for dette. Komiteen registrerer at flere
frivillige lag og foreninger trekker dette frem som et godt eksempel
på et forutsigbart og enkelt system, og vil oppfordre andre kommuner
til å gjøre tilsvarende.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med KS og Landsrådet for Norges barne-
og ungdomsorganisasjoner med sikte på å sikre barne- og ungdomsorganisasjoner
tilgang til skoler og andre offentlige bygninger lokalt, og unngå
at skoleeierne bidrar til usaklig forskjellsbehandling ved utlån.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det
vil være krevende å etablere nasjonale retningslinjer som tar hensyn
til hver enkelt kommunes muligheter og utfordringer i forbindelse
med utlån av offentlige lokaler til frivillige lag og foreninger.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til representantforslaget fra
Kristelig Folkeparti. Dette
medlem mener at barne- og ungdomsorganisasjoners har viktige
bidrag på mange områder i samfunnet og at disse organisasjonene
må sikres gode rammer for sin aktivitet. Dette medlem har over tid sett
en utvikling mot at flere og flere skoleeiere nekter elever å drive
med ulik frivillig aktivitet i skolens lokaler i skoletiden, og
at dette har hemmet organisasjonenes mulighet til å drive aktivitet
og utvikle seg. Dette
medlem viser videre til at dette særlig har rammet religiøse
organisasjoner, men vil peke på høringen i utdannings- og forskningskomiteen
3. mai 2018 som viste et bredt engasjement for denne saken, og gav
eksempler på hvordan ulike regler på ulike skoler rammer alle typer
organisasjoner.
Dette medlem mener aktivitet
i regi av barne- og ungdomsorganisasjoner er noe som skal oppmuntres
og legges til rette for, og at det er behov for en mer enhetlig
tilnærming til problemstillingen som løftes i representantforslaget
og utfordringene som organisasjonene har i møte med skolene.