Større
ansvar for oppfølging etter behandling for tilbydere av døgnbehandling
Komiteen viser til forslag
1 om å sikre at tilbydere av døgnbehandling innen tverrfaglig spesialisert
behandling av ruslidelser sørger for at det tilbys oppfølging etter
behandling. Oppfølgingen skal ha mål om tilbakeføring til ordinært
arbeidsliv, utdanning eller annen aktivitet og skal skje i samarbeid
med kommunene og brukeren selv.
Komiteen er opptatt av at det
skal være et helhetlig, tilrettelagt tilbud med god oppfølging etter
endt rusbehandling. Forslagsstillerne peker helt riktig på at ettervern
er en vesentlig del av rusomsorgen som må ses i sammenheng med selve
behandlingen. Komiteen ønsker
å vise til at rusbehandling i dag skal være sidestilt med behandling
i somatisk- og psykisk helsevern. Tiltak og behandling er regulert
gjennom lovverk, rundskriv og nasjonale retningslinjer som sikrer
et behandlingstilbud basert på kunnskap, med kontinuerlig dokumentering
og evaluering. Komiteen ønsker
å understreke at et sammenhengende tjenestetilbud forutsetter et godt
samarbeid mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre stiller seg spørrende
til om formålet med å sikre gode oppfølgingstjenester etter å ha
vært i rusbehandling vil oppnås gjennom de tiltak som ble foreslått
i dette representantforslaget. Godt oppfølgingsarbeid involverer
flere sektorer og tjenester. Kommunene er klart best skikket til
å tilby helhetlige, sammenhengende og tilgjengelige oppfølgingstjenester.
Å løsrive oppfølgingen for rusproblemer fra andre helse- og sosiale
problemer, kan ikke anses å ville gi bedre helse- og omsorgstjenester
for mennesker med rusproblemer. Tilbyderne av døgnbehandling har
allerede i dag et stort ansvar for å koble på de kommunale tjenestene
for å forberede utskrivning og oppfølging etter utskrivning.
Disse medlemmer ønsker også
å understreke at vi i dag er omtrent halvveis i opptrappingsplanen
for rusfeltet. Stortinget har i den forbindelse vært omforent om
at hovedinnsatsen skulle rettes mot kommunene, og kommunens økonomi
er betydelig styrket hittil i planperioden. Arbeidet med dette er
langt fra ferdig, men det er her innsatsen bør målrettes, ikke gjennom en
reversering av vedtatte reformer og pågående prosesser.
Komiteen mener
at tilbudet til ruspasienter må organiseres som helhetlige og godt
koordinerte pasientforløp uten unødige forsinkelser. Forløpene må være
basert på den enkelte pasients behov og må ta hensyn til
-
at pasienten vil
trenge både spesialisthelsetjenester og kommunale tjenester. Dette
innebærer at et tett samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og
primærhelsetjenesten må være på plass.
-
t pasienten kan ha
gjentatte behov for behandling, rehabilitering og ettervern basert
på at rusavhengighet er noe som gjerne krever hardt arbeid over tid
for å komme seg ut av.
Komiteen mener
det er viktig at man har et behandlingsopplegg der man ikke gir
opp vedkommende dersom man ikke skulle lykkes med å komme ut av
rusavhengigheten første gang man er i behandling.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt brev til komiteen forstår representantforslaget slik at det
foreslås en ansvars- og oppgaveoverføring fra kommune til stat representert
ved de regionale helseforetakene. Det vises til at sørge-for-ansvaret
for de tjenestene som beskrives i forslaget i dag ligger i kommunene.
Slik oppfatter også Den norske legeforening forslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, har ikke oppfattet forslaget slik. Flertallet vil
opprettholde dagens delte ansvar på rusområdet mellom kommuner og
helseforetak (stat). Samtidig mener flertallet at det er svært
viktig at pasienter som har vært i behandling i spesialisthelsetjenesten,
sikres nødvendige helse- og velferdstjenester etter utskrivning.
I dag er det en realitet at spesialisthelsetjenesten skriver ut
pasienter uten å ta faglig ansvar for hvordan oppfølgingen skal skje,
og uten å forsikre seg om at nødvendig oppfølging i kommunene er
på plass. Både kommuner og helseforetak må forpliktes på en mye
sterkere måte enn i dag, slik at oppfølgingen etter rusbehandling
fungerer i praksis og etter pasientens behov. Mest av alt trenger kommunene
å styrke sitt tilbud, men helseforetakene må også forpliktes på
deres ansvar for oppfølging og tilrettelegging etter utskrivelse
fra døgnbehandling.
Flertallet er enig i Legeforeningens
innspill om at det er et godt prinsipp at all tverrfaglig spesialisert rusbehandling
bør starte og avslutte i poliklinikk. Alle pasienter i tverrfaglig
spesialisert rusbehandling må sikres tilbud om et lokalt spesialisthelsetjenestetilbud
i form av ruspoliklinikk eller ambulant team, gjerne organisert
i team i samarbeid med kommunene (ACT, FACT). Flertallet mener at et bedre
ettervern nettopp bør bygge på forpliktende planer for samarbeid
mellom kommuner og desentraliserte spesialisthelsetjenester. Det
nødvendiggjør at spesialisthelsetjenesten får økonomi til å bygge
ut slike tilbud, i tillegg til at kommunene får finansiert oppbygging
av sine tilbud gjennom den vedtatte opptrappingsplanen. For kommunale
helsetjenester er også en god relasjon til fastlege svært viktig
i ettervernet. Helt sentralt står tilrettelegging for trygg bolig og
en aktiv hverdag gjennom kommunale velferdstjenester. Flertallet vil
understreke at et opplegg for ettervern så tidlig som mulig må inn
som en del av et sammenhengende behandlings- og oppfølgingstilbud, og
forankres i bindende avtaler mellom helseforetak og kommuner, og
bli fulgt opp regelmessig. Flertallet viser også til at
en del pasienter vil være i døgnbehandling langt fra egen hjemkommune,
og at det kan være praktisk vanskelig for spesialisthelsetjenesten
å ha direkte ansvar for helse- og velferdstjenester etter utskrivelse. Flertallet viser
også til høringsinnspill som peker på at det må unngås at f. eks.
tilbud om bolig blir et krav som kan forhindre at pasienter får
et tiltrengt døgntilbud i spesialisthelsetjenesten.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme tiltak som sikrer at ettervern blir en integrert
del av behandlingstilbudet for pasienter med rus- og/eller psykiske
lidelser.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at tilbydere av døgnbehandling innen tverrfaglig
spesialisert behandling av ruslidelse får et tydeligere ansvar for
et forpliktende samarbeid med hjemkommunene om ettervern. Det skal
alltid utarbeides en individuell plan for oppfølging etter behandling.
Oppfølgingen skal ha mål om tilbakeføring til ordinært arbeidsliv,
utdanning eller annen aktivitet, og en forpliktende plan for dette
må være på plass før utskrivelse.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at spesialisthelsetjenesten etablerer flere
desentraliserte tilbud for pasienter med rus- og/eller psykiske
lidelser, slik som poliklinikker og oppsøkende team, gjerne i samarbeid med
kommunene.»
Flertallet viser
til at mange frivillige og ideelle aktører gjør en stor jobb med
ettervern og har gode og velfungerende tilbud til personer som er
utskrevet fra institusjon eller løslatt fra fengsel. Flertallet mener
at denne kompetansen i større grad må tas i bruk, og det bør legges
til rette for at frivillige organisasjoner, brukerstyrte
organisasjoner og brukerstyrte tiltak kan bidra til å gi mennesker
med behov for oppfølging et nytt nettverk og hjelp til å skape nye
relasjoner. Flertallet mener
at finansiering av slike tilbud må være langsiktig og forutsigbar. Flertallet viser
til Stortingets vedtak ved behandling av Dokument 8:85 S (2015–2016),
jf. Innst. 102 S (2016–2017):
«Stortinget
ber regjeringen fastslå et mål om vekst i andelen av den samlede
helse- og omsorgssektoren som skal være organisert og drevet som
ideell virksomhet, og på egnet måte legge frem for Stortinget en
plan med kortsiktige og langsiktige tiltak for å oppnå dette.»
Flertallet mener
det uansett er viktig at personer som får behandling for sin rusavhengighet,
har en trygghet fra starten av behandlingen for at de vil få et
helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp som også inkluderer
ettervern. For en del rusavhengige kan forhåndsdefinerte forløp
være egnet for å gi en slik forutsigbarhet.
Komiteen viser
til Innst. 240 S (2015–2016) om Opptrappingsplanen for rusfeltet
(2016–2020), der en samlet komité understreker at det er sterkt
behov for bedre oppfølgingstjenester og ettervern, at dette krever innsats
fra flere instanser, og at bolig, arbeid og aktivitet står helt
sentralt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser videre til
at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti
allerede ved behandlingen av opptrappingsplanen viste til at det
var en utfordring at rusomsorgen preges av svak koordinering mellom
tjenestene og huller i behandlingsforløpet. Det ble understreket
at hver pasient må få det behandlingstilbudet som passer den enkelte,
enten en trenger langvarig behandling på institusjon, kortere behandling
eller poliklinisk behandling, og at et nytt og overlappende oppfølgingstilbud
står klart etter behandling.
Komiteen viser
til at for personer som har en lang rusavhengighet bak seg, er det
viktig at de får god hjelp til å mestre livet. For å oppnå rusfrihet
er det ofte nødvendig å få bistand til å ordne opp i viktige elementer som
har blitt skadet, det være seg familie og andre relasjoner, sosial
kompetanse, krevende gjeldssituasjoner, trygge bomuligheter etter
behandling, eller manglende fullført grunnskole og videregående
skole. Hvis slike forhold ikke er bearbeidet under TSB, er veien
svært kort tilbake til det gamle livet. Det er åpenbart viktig å satse
på god oppfølging etter endt behandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det i innstillingen til opptrappingsplanen ble trukket fram
at Rusmisbrukernes interesseorganisasjon (RIO) påpekte at brukerundersøkelser
slår fast at majoriteten av ruspasientene mangler oppfølging etter
endt behandling, at KS påpekte at det er godt dokumentert at det
er svikt i overgangene mellom kommunene og institusjonsbehandling,
og at dette ofte har bidratt til at innsatsen ikke har fått ønsket
effekt. Det ble videre påpekt at Forbundet Mot Rusgift understreket
at behandling må koordineres med hjemkommunen for å sikre ettervern
når behandlingen er over. Blå Kors fremhevet betydningen av samhandlingskonsulenter
som kan tilrettelegge for gode overganger mellom spesialist- og
primærhelsetjenesten. «Integrert ettervern» var et begrep som også
da ble brukt av flere. Et integrert ettervern tilsier at brukerens varierte
behov ivaretas under behandling og videreføres når brukeren ankommer
hjemkommunen.
Komiteen viser
til at det ved tilbakeføring til samfunnet etter behandling eller
straffegjennomføring altfor ofte glipper. Dette er en sårbar fase
med ekstra stort behov for oppfølging. Å mangle bolig, arbeid eller
meningsfull aktivitet og nettverk etter endt behandling eller soning
er livsfarlig. Risikoen for en dødelig overdose er forhøyet etter
utskrivelse fra behandling i institusjon eller løslatelse fra fengsel.
For eksempel er overdose årsaken til 85 prosent av dødsfallene den
første uken etter løslatelse fra fengsel, ifølge forskning fra Seraf.
Komiteen viser til at det er
bred enighet om at et sammenhengende tjenestetilbud til personer
som trenger hjelp for sine rusmiddelproblemer fordrer et godt samarbeid
mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten, og mange påpeker at
tilbudet i dag dessverre preges av manglende samhandling mellom
spesialisthelsetjenesten og kommunen. Altfor mange pasienter skrives
ut av institusjon uten å ha bolig, aktivitet eller nettverk på plass.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre ønsker å vise til at
kommunene har frihet til å organisere sine tjenestetilbud som følger
av helse- og omsorgstjenesteloven, etter lokale behov og forutsetninger.
De kan selv produsere eller kjøpe tjenester fra private aktører. Dagens
regelverk gir få muligheter til å instruere kommunene til å benytte
ideelle tjenesteprodusenter. Man står igjen med pedagogiske – og
noen økonomiske – virkemidler. Helse- og omsorgsdepartementet har
tilskuddsordninger som i dag ivaretar formålet. Disse tilskuddsordningene
skal bidra til å supplere og utfylle de kommunale tjenestetilbudene.
Også tilskuddordninger rettet mot kommunesektoren understreker at kommunene
kan samarbeide med frivillige og ideelle aktører i utvikling av
tjenestetilbudene. Det er imidlertid ikke nok midler eller potensielle
tilbydere av tjenester nasjonalt til at alle kommuner kan benytte
seg av ideelle og frivillige tjenestetilbydere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti mener vi ikke kan
ha det slik at samfunnet først tilbyr kostbar og langvarig behandling,
for så å sende de behandlede tilbake til lokalmiljøet med lite oppfølging
og dermed stor risiko for tilbakefall og overdose. Disse medlemmer mener derfor
det bør vurderes om behandlingsinstitusjonene i større grad kan
gis ansvar for oppfølgingen etter behandling. Disse medlemmer mener det er
et mål å innføre et integrert ettervern for kriminalomsorgen, rusomsorgen
og andre grupper som har det samme behovet. Den rusavhengige må
få ettervern fra første dag etter endt opphold/behandling, og det
bør legges til rette for at aktørene som har stått for behandlingen også
kan være med og følge personen videre i den første overgangsfasen.
Sentralt i et integrert ettervern er etablering i egen bolig, å
skape innhold i hverdagen i form av fritidsaktiviteter, utdanning
eller arbeidstrening og å skaffe seg et sosialt nettverk.