Mødre-
og fedrekvoter
Komiteen viser til at det ikke
foreslås å endre den totale lengden på stønadsperioden for foreldrepenger. Men
forslaget om at mor og far får 5 uker mer i sine respektive kvoter,
betyr at stønadsperioden til fri fordeling blir 10 uker kortere
dersom foreldrene mottar foreldrepenger med full sats (100 pst.
av beregningsgrunnlaget).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener det er viktig
at barn får god tilknytning til begge foreldre fra de er små, og
merker seg at regjeringen med dette følger opp enigheten i Jeløya-plattformen
om å innføre en tredeling av foreldrepermisjonen, samt Stortingets
anmodningsvedtak fra oktober 2017, hvor regjeringen ble bedt om
å øke fedrekvoten i foreldrepermisjonen til 14 uker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at det foreslås en utvidelse av mors og fars kvote i stønadsperioden
for foreldrepenger. Flertallet peker
på at dette vil bety at mor og far skal reserveres 15 uker hver,
og at dette betyr innføring av en historisk lang fedrekvote. Flertallet mener
dette bidrar til å sikre barn trygg tilknytning til begge foreldre
i første leveår, og at det samtidig er et viktig steg for å sikre
reell likestilling av mor og far som omsorgspersoner.
Flertallet peker på at Nav
i 2017 kom med tall som viste at endringer i fedrekvoten vanligvis
fører til endret lengde på fars foreldrepermisjon. Syv av ti fedre tar
til enhver tid ut det antall uker med permisjon som fedrekvoten
utgjør. Erfaringer fra både Norge og Danmark viser at fedre tar
ut mindre permisjon når kvotene kortes ned, slik den gjorde her
til lands i 2014.
Flertallet anerkjenner at det
er forskjellige grunner til at de fleste fedre ikke tar ut mer permisjon
enn det de har rett til. Holdninger på arbeidsplassen og i hjemmet
bidrar til at mor i mange tilfeller fremdeles tar ut langt mer enn
sin kvote, mens far ikke gjør det. Navs forrige foreldrepengeundersøkelse,
fra 2009, viste at fedre som jobbet på mannsdominerte arbeidsplasser, fedre
med enkeltmannsforetak og fedre som jobbet i primærnæringene, vanligvis
tok ut kortere permisjon enn fedrekvoten. Likevel viser tidligere
forskning at flertallet i befolkningen støtter en fedrekvote, og
i den nyeste undersøkelsen kommer det frem at fedre i gjennomsnitt
ønsket seg en kvote på 15,3 uker. Flertallet mener en økt fedrekvote
vil være bra for barnet og bra for far, da far gis reell mulighet
til å ta ut fem uker mer permisjon enn han har rett til i dag.
Flertallet understreker at
fars uker ikke kan overføres til mor, og motsatt, dersom det ikke
finnes hjemmel for dette, som ved sykdom. Snever unntaksmulighet
er et vesentlig poeng, da formålet med egne kvoter for mor og far
er at begge foreldre skal kunne være alene sammen med barnet i hverdagen
over en periode, lære det å kjenne, knytte bånd og være like gode
rollemodeller som omsorgspersoner. Flertallet mener en utvidet
pappakvote med snevert rom for unntak legger til rette for at barnet
får mer tid med far helt i starten av livet.
Flertallet mener likestilling
starter i hjemmet, og det er her holdningsendringer i samfunnet
har sitt utspring. Foreldre som er likestilte omsorgspersoner, har også
et mer likestilt utgangspunkt i arbeidslivet. Dersom forventningen
blir at både mor og far tar en betydelig del av foreldrepermisjonen,
vil det fremover ikke være noe mindre risikabelt å ansette menn
enn kvinner i fruktbar alder. Flertallet peker også på at
det at far tar en lengre del av permisjonen, betyr at mor kommer raskere
tilbake i arbeid. Jo lenger en person er utenfor arbeidslivet, jo
mer vil hun henge etter i lønnsutvikling. Slik vil en økt fedrekvote
også bidra til at lønnsforskjeller mellom menn og kvinner i samfunnet
på sikt jevnes ut.
For flertallet er det viktig å
understreke at alle familier er forskjellige, og at økningen i mors
og fars kvote likevel betyr at hver familie har 16 uker av stønadsperioden
til fri fordeling. Flertallet vil
også minne om at det i dagens samfunn finnes et mangfold av familiekonstellasjoner.
En foreldrepermisjon hvor det legges opp til at begge foreldre tar
en betydelig del av stønadsperioden, likestiller foreldreskapet,
enten det innehas av en far og en mor, to fedre eller to mødre.
En tredelt foreldrepermisjon gir et rettferdig utgangspunkt, uansett hvordan
familien ser ut.
Til sist vil flertallet vise
til høringsnotatene som er kommet i komiteens høringsrunde, fra
Landsorganisasjonen i Norge, Næringslivets Hovedorganisasjon og MannsForum,
som alle uttrykte seg positive til de foreslåtte endringene i proposisjonen
knyttet til en tredeling av foreldrepermisjonen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til høringsnotatet fra MannsForum
hvor de kritiserer regjeringen for ikke å ha fulgt opp med forslag
om selvstendig uttaksrett for far.
Dette medlem viser til at det
har vært en målsetting for Senterpartiet å øke fars samvær
med barnet i foreldrepermisjonen. Dette medlem mener utvidelsen
av fedrekvoten er viktig for å få fedrene til å bli mer kjent med
barna sine fra fødselen av og i småbarnsårene, samt å ta ansvar
for barnas oppdragelse. Dette medlem minner
om at det var den rød-grønne regjeringen som innførte 14 ukers fedrekvote,
og at det ble reversert til 10 uker av regjeringen Solberg I i 2014. Dette medlem er
tilfreds med at det nå er bred politisk enighet om å utvide fedrekvoten.
Likevel er det sider ved ordningen som ikke er hensyntatt i proposisjonen.
Det gjelder særlig fars rett til selvstendig uttaksrett.
Dette medlem vil påpeke at
dersom utvidet fedrekvote skal ha den ønskede effekten,
hvilket er mer likestilling og delt ansvar for barna, så må far
få selvstendig uttaksrett til foreldrepenger. Dette medlem mener at proposisjonen
i så måte er mangelfull. Regjeringen overser videre kritikken fra
ESA som gjentatte ganger har påpekt at Norge diskriminerer fedre.
Dette medlem viser til funnene
i rapporten «Pappaperm? Fedre som ikke tar fedrekvote – hvor mange,
hvem og hvorfor?» (Institutt for Samfunnsforskning, 2017).
I rapporten finner man en klar signifikant sammenheng mellom parets
inntekt, fars inntekt og fars uttak av fedrekvoten; det er en polariserende
tendens der andelen som ikke tar ut noen foreldrepenger, er relativt
høy for fedre med henholdsvis lav og høy inntekt.
Rapporten viser videre
at nærmere 5 800 fedre (13 pst. av 44 820) i 2011 ikke hadde rett
på fedrekvote som følge av at deres partner ikke hadde opparbeidet
seg retten til foreldrepenger. Dette innebærer i praksis at mange
fedre ikke får ta del i ordningen fordi det ikke er økonomisk gunstig,
eller fordi mor ikke er yrkesaktiv og dermed oppfyller ikke fedrene
kravet om å ta ut fedrekvoten.
Det er også verdt
å merke seg at tidligere forskning stadfester at en lavere andel
fedre blant selvstendig næringsdrivende tar ut fedrekvoten. Det
forklares blant annet med at
«(...) selvstendig
næringsdrivende kan ha vanskelig for å ta permisjon fordi bedriften
er avhengig av deres innsats, kunnskap og tilstedeværelse, og at
de kan ha et større økonomisk tap ved uttak av foreldrepenger enn ansatte
fedre kan ha.» Fougner (2009b)
I sum illustrerer
dette at ordningen ikke i tilstrekkelig grad har insentiver som
bidrar til at flere fedre tar ut fedrekvoten. Dette medlem merker seg at
proposisjonen ikke adresserer disse problemstillingene, og det er
heller ikke lagt frem et forslag om selvstendig uttaksrett for far.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre selvstendig uttaksrett
til foreldrepenger for fedre.»
Dette medlem viser
videre til at komiteen har mottatt en rekke henvendelser fra hovedsakelig
kvinner som har barn eller skal få barn. De uttrykker skepsis til
at fedrekvoten utvides på bekostning av mødrekvoten, og slik sett
resulterer i færre uker til mor. Lovforslaget oppfattes som en inngripen
i den private sfæren. I flere av innspillene tas opp at endringen
vil vanskeliggjøre amming. Et annet moment som nevnes er at fødsel
og det å bli mor kan for mange kvinner være en tøff opplevelse,
og av den grunn er ikke alle klare for å gå tilbake til jobb etter
noen måneder.
Dette medlem mener det er
viktig å være oppmerksom på at det vil være behov som det må tas
hensyn til. Samtidig er det viktig å understreke at formålet med
utvidelsen av fedrekvoten ikke handler om å overkjøre familiene
og deres valgfrihet til å organisere sine liv, men heller å tilrettelegge
for at far tar del i omsorgen av egne barn.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
har stått i bresjen for en mer likestilt foreldrepermisjon, der
far får muligheten til å bruke mer tid med sine barn, og mor får
en enklere vei tilbake inn i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at den rød-grønne regjeringen fikk gjennomslag for å innføre
14 ukers fedrekvote, noe som førte til at flere fedre tok ut foreldrepermisjon.
I 2014 reverserte regjeringen Solberg I dette viktige likestillingstiltaket,
og disse medlemmer registrerer
nå at regjeringen har snudd og igjen vil øke fedrekvoten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at barnets beste alltid bør være hovedhensynet for utviklingen
av familiepolitikk, og at det herunder generelt er til barns beste
at de får en trygg tilknytning til begge foreldrene sine.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser også til Kristelig Folkepartis
politiske program, som har som målsetting å utvide den totale stønadsperioden
med flere uker til fri fordeling, for på den måten å bidra til at
begge foreldrene har mulighet til å prioritere mer tid sammen med
barnet i den første fase av barnets liv. Dette medlem mener derimot
det er uheldig å utvide fedrekvoten på bekostning av felleskvoten,
fordi dette går på bekostning av familiens mulighet til å prioritere
for eksempel at mor skal ha en lengre periode hjemme, av hensyn
til amming eller andre faktorer. Dette medlem vil påpeke at
det ikke er så enkelt for alle arbeidstakere å ordne seg ammefri
midt i en vakt eller arbeidsdag, og at en innskrenkning av fellesdelen
dermed for mange i realiteten blir en statlig påtvunget innskrenkning
av mors mulighet til å fortsette fullamming av babyen ut over mors
stønadsperiode og den forkortede fellesperioden.
Dette medlem mener imidlertid
det er et annet beklagelig hinder for fars likeverdige deltakelse
i omsorgen for de minste barna, og det er at fedre fortsatt ikke har
selvstendig uttaksrett til foreldrepenger. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett har prioritert
dette. Med tanke på at EØS-tilsynet ESA også har anklaget Norge
for brudd på EØS-reglene ved ikke å gi fedre selvstendig
uttaksrett, mener dette
medlem at det er på høy tid at regjeringen vurderer å endre
på reglene slik at far og mor har samme tilgang på denne dyrebare
tiden sammen med sine nyfødte barn.