2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at regjeringen i proposisjonen
foreslår endring i lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning
og norskopplæring for nyankomne innvand-rere (introduksjonsloven)
§§ 2 og 17.
Regjeringen foreslår
at medlemmer av barnefamilier og enslige mindreårige over 16 år
med begrenset oppholdstillatelse i påvente av dokumentert identitet
får rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram og opplæring
i norsk og samfunnskunnskap.
Komiteen viser til at forslaget
til endring i introduksjonsloven er en følge av regjeringens forslag
til revidert nasjonalbudsjett for 2018, der regjeringen foreslår å
bosette barnefamilier som har fått begrenset oppholdstillatelse
i påvente av dokumentert identitet. Barnefamiliene foreslås bosatt
etter førstegangs fornyelse av oppholdstillatelsen. Det er tidligere
besluttet at enslige mindreårige med denne type oppholdstillatelse
bosettes etter førstegangsvedtak om opphold.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår at medlemmer av barnefamilier og enslige mindreårige over
16 år som får innvilget begrenset oppholdstillatelse i påvente av
dokumentert identitet, tas inn i personkretsen for rett og plikt
til deltagelse i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap
etter introduksjonsloven. Forutsetningen er at oppholdstillatelsen
er begrenset slik at den ikke skal danne grunnlag for permanent
oppholdstillatelse, eller ikke skal kunne danne grunnlag for familieinnvandring
etter utlendingsloven kapittel 6.
Komiteen er opptatt av at språk
og samfunnskunnskap er viktig for å kunne fungere i det norske samfunnet.
Flere av barnefamiliene som skal bosettes i henhold til dette forslaget,
har vært i mottak i flere år. Mange av foreldrene har ikke hatt
tilbud om organisert språk-opplæring. Komiteen støtter departementets syn
på at disse på lik linje med andre nyankomne innvandrere som bosettes
i en kommune, bør få et kvalifiseringstilbud de kan komme i gang
med raskt. Forslaget har ikke vært på høring, og komiteen har i den sammenheng
merket seg at departementet har vurdert at en høring i dette tilfellet
ville vanskeliggjøre gjennomføringen av tiltaket.
Komiteen viser til at kommunene
mottar integreringstilskudd ved bosetting, og at dette tilskuddet skal
gi en rimelig dekning av gjennomsnittlige merutgifter kommunene
får ved bosetting og integrering, inklusive utgifter til introduksjonsprogram,
språk- og samfunnsfagopplæring. Regjeringen har i revidert nasjonalbudsjett
2018 foreslått å bevilge 34 mill. kroner under kap. 291 post 60
integreringstilskudd og 3,9 mill. kroner under kap. 292 post 60
tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap som følge av
at denne gruppen skal bosettes etter førstegangs fornyelse av tillatelse
og tas inn i personkretsen for rett og plikt til deltagelse i introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti
og Venstre i 2014 ble enige med regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet
om å senke terskelen for oppholdstillatelse for asylbarn som har
sterk tilknytning til Norge. Dette medlem viser til at mange
av de lengeværende asylbarna som fikk begrenset oppholdstillatelse
etter det nye regelverket har blitt boende i lang tid på asylmottak på
grunn av at de ikke har klart å dokumentere sin identitet. Dette medlem viser
til at det var Stoltenberg-regjeringen som i 2009 strammet inn retten
til å delta i introduksjonsprogrammet og retten til bosetting. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti er glad for at regjeringen nå, etter
sterkt påtrykk fra Kristelig Folkeparti, fremmer et forslag som
gir de lengeværende barna og deres familier mulighet til raskt å
bli integrert i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at det er viktig at vi som samfunn legger til rette for at integreringen
kan starte så tidlig som mulig. Av de barna som har fått oppholdstillatelse
på grunn av deres tilknytning, finnes det barn som har vært bosatt
i Norge siden 2003, og som fikk oppholdstillatelse så tidlig som
i 2010. Det finnes altså lengeværende barn som har levd med en slik
begrenset tillatelse i 8 år. Disse medlemmer ber derfor
regjeringen iverksette det nye regelverket så snart som mulig.