Representantforslag 211 S (2017-2018)
om naturfornyelse, rikere økosystemer og større opplevelsesmuligheter
fra stortingsrepresentant Per Espen Stoknes
Jeg viser til brev
fra energi- og miljøkomiteen av 17. april vedlagt representantforslag
211 S (2017-2018), med forslag om naturfornyelse, rikere økosystemer
og større opplevelsesmuligheter.
Forslagsstiller
ber om at regjeringen tar flere grep for å ta vare på arter og naturtyper
og at økosystemene må restaureres. Det skal vi gjøre og vi er allerede
godt i gang.
Regjeringen, den
gang bestående av Høyre og Frp, la i 2015 fram Meld. St. 14 (2015-2016) Natur for livet
– Norsk handlingsplan for naturmangfold. I meldingen varsles
en rekke tiltak for å ta vare på norsk naturmangfold. Meldingen
fikk bred støtte i Stortinget og ble styrket gjennom Stortingets
behandling. Stortinget vedtok blant annet at regjeringen klargjør
hva som er god tilstand og hvilke arealer som er å regne som forringede økosystemer,
og trappe opp arbeidet med å bedre tilstanden i økosystemene, med
sikte på at 15 prosent av de forringede økosystemene skal være restaurert
innen 2025. Stortinget vedtok videre et mål om vern av 10 prosent
av skogen i Norge. Stortinget vedtok også at regjeringen utarbeider
kvalitetsnormer for myr og for villrein, og vurdere det for økosystemer,
utarbeide en handlingsplan for å bedre situasjonen for sjøfugler,
samt at arbeidet med økologisk grunnkart skal styrkes. Stortinget
ba videre regjeringen om å ta i bruk virkemidlene prioriterte arter
og utvalgte naturtyper for å stanse tapet av naturmangfold. Stortinget
vedtok dessuten å videreutvikle dagens ordning med utvalgte kulturlandskap
i jordbruket og å øke antall områder frem mot 2020. Jeg arbeider
aktivt for å følge opp alle tiltakene som er beskrevet i meldingen
og de supplerende tiltakene som Stortinget vedtok. Jeg vil også
nevne at flere tiltak for å ta vare på naturmangfold er omtalt i
Jeløya-erklæringen. Det er derfor etter min vurdering ikke behov
for en ny stortingsmelding på dette feltet nå, eller at det vedtas
en rekke nye tiltak slik forslagsstilleren foreslår. Jeg vil gi
en kort redegjørelse for de tiltakene som er relevante for forslagene
og som nå er i prosess.
For det første er
regjeringen i gang med å gjennomføre et stort kunnskapsløft for
norsk natur. Som en del av dette arbeides det med å etablere et
økologisk grunnkart for Norge. Det økologiske grunnkartet er ikke
ett kartlag, men en samling kartdata med blant annet stedfestet
informasjon om naturtyper, arter og landskapstyper. Det økologiske
grunnkartet vil utgjøre et viktig kunnskapsgrunnlag for miljøforvaltningens
egen virkemiddelbruk og når store og små tiltak som berører naturen
skal planlegges og realiseres. Vi er også i gang med å etablere
et helhetlig system for å måle når tilstanden i et økosystem er
god eller ikke. Når dette er på plass vil vi fastsette forvaltningsmål
for økologisk tilstand for de ulike økosystemene, og vil deretter
kunne vurdere virkemiddelbruken for å nå disse målene. Det vil da
bl.a. kunne gjøres vurderinger av hvilke behov det er for restaurering
i ulike økosystemer for å nå målene. Disse vurderingene vil kunne
innrettes også mot regionale områder som Oslomarka.
Selv om en del vurderinger
og tiltak vil avvente at et slikt system for økologisk tilstand
er på plass, har regjeringen allerede basert på dagens kunnskap
iverksatt en rekke tiltak for å hindre tap av naturmangfold.
Vi vurderer nå tiltak
for de artene og naturtypene som det haster mest å avklare tiltak
for. Miljødirektoratet har fått i oppdrag av Klima- og miljødepartementet å
lage en samlet vurdering med forslag til hvordan vi best kan ta
vare på om lag 90 truede arter og 35 naturtyper. Prioritert art,
utvalgt naturtype og områdevern er virkemidler som kan tas i bruk..
Departementet vil motta tilrådningen ved årsslutt. Ved utvelging
av naturtyper i skog vil det i kraft av utvelgelsen også inntre
meldeplikt for skogbrukstiltak etter naturmangfoldloven § 53. Klima-
og miljødepartementet jobber også med å følge opp Stortingets bestilling
om en handlingsplan for å bedre situasjonen for sjøfugler. Oppdraget
er gitt til Miljødirektoratet, som innen sommeren i 2019 vil levere forslag
til en handlingsplan.
Gjennom de juridiske
virkemidlene i naturmangfoldloven om utvalgte naturtyper og prioriterte
arter samt tilskuddsordningene til truet natur gjennomføres omfattende
skjøtsels- og restaureringsarbeid i kulturbetingede naturtyper,
for eksempel slåttemark, slåttemyr og kystlynghei. Miljødirektoratet
har utarbeidet handlingsplaner for utvalgte naturtyper og for flesteparten av
de prioriterte artene. Handlingsplanene inneholder tiltak for å
ivareta disse artene og naturtypene, for eksempel bedre kartlegging
og sikring av naturtypen hule eiker og prioriterte arter som dragehode
og elvesandjeger. Miljødirektoratet tildeler tilskudd til tiltak
for å ta vare på truede og utvalgte naturtyper. Slike tilskudd ses i
sammenheng med jordbrukssektorens miljøvirkemidler som Regionalt
miljøprogram (RMP) og Spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL).
I 2016 ble det gitt 21,6 millioner kroner i tilskudd til skjøtsel
av naturtypene høstingsskog, kystlynghei, naturbeitemark, slåttemark og
slåttemyr. Over 700 lokaliteter av slåttemark og kystlynghei ble
skjøttet gjennom de ulike ordningene.
Gjennom sin behandling
av naturmangfoldmeldingen har Stortinget lagt til grunn at det er
behov for mer vern etter naturmangfoldloven for å sikre et representativt
utvalg av norsk natur og for å ta vare på truet natur. Det er særlig
mangler i dagens verneområder innenfor naturtypene skog og hav.
Skogvern er derfor høyt prioritert av regjeringen. Aldri har det
vært vernet mer produktiv skog på ett år enn i 2017. Det ble i 2017
vernet 114 skogområder med 213 kvadratkilometer produktiv skog.
Vi planlegger også vern av en rekke områder i 2018 og årets bevilgning
er på rekordhøye 464 millioner. Tilsvarende er det viktig å videreføre
det pågående arbeidet med marine verneområder med utgangspunkt i
faglig tilråding fra 2004. Arbeidet med å utarbeide en helhetlig
plan for det videre arbeidet med marint vern er satt i gang. Vi
starter nå også opp arbeidet med en helhetlig plan for Oslofjorden
i tråd med Stortingets vedtak i vår, på bakgrunn av et representantforslag
fra Venstre.
I tillegg starter
jeg nå arbeidet med supplerende verneplaner. Det supplerende vernet
vil kunne omfatte alle vernekategorier; både nasjonalparker, landskapsvernområder,
naturreservater og biotopvernområder. Nasjonalparker skal sikre
større sammenhengende naturområder som inneholder særegne eller
representative økosystemer. Hvilke områder som kan kvalifisere til
nye nasjonalparker vil avdekkes gjennom et konkret registreringsarbeid.
Jeg har derfor allerede startet et registreringsarbeid i Østmarka.
Jeg vil på bakgrunn av registreringene som skal utføres i forbindelse
med de supplerende verneplanene, vurdere om antall områder som er aktuelle
som nasjonalparker er av et slikt omfang at det er hensiktsmessig
å gjennomføre vernet som en egen nasjonalparkplan, eller om det
er mest hensiktsmessig at områdene inngår som en del av de kommende
supplerende fylkesvise verneplanene. Registreringene vil også avdekke
om det er aktuelle områder inn mot grensen til våre naboland, og
om det i så fall kan være aktuelt å inngå et samarbeid for å få
til vern på tvers av landegrensene.
Restriksjonsnivået
i nye nasjonalparker vil være avhengig av det konkrete formålet
med vernet og hvilke bestemmelser som er nødvendig for å ta vare
på verneverdiene. Totalforbud mot jakt i nasjonalparker kan gi informasjon
om hvordan et økosystem fungerer uten påvirkning fra jakt, også
kalt referanseområder. Vi har ikke tradisjon for dette i Norge fordi
en bærekraftig jakt i tråd med viltlovens bestemmelser kan utøves
uten at verneverdiene forringes eller ødelegges i de fleste nasjonalparkene
i Norge. Eventuell felling av rovdyr vil alltid skje innenfor rammen
av Bernkonvensjonen, naturmangfoldloven og rovviltforlikene
av 2004 og 2011 samt flertallsenigheten om ulv av 2016.
Gjennom vedtatt
områdevern har vi sikret betydelige arealer med villmarkspreget
natur. Over 17 pst. av landarealet er vernet, hvorav nasjonalparkene
utgjør ca. 10 pst. Nasjonalparkene utgjør større naturområder med
særegne eller representative økosystemer og som er uten tyngre naturinngrep.
Store deler av disse områdene har villmarkspreg.
Vi er også opptatt
av ivaretakelse av større naturområder med urørt preg utenfor verneområdene.
Klima- og miljødepartementet fastsatte i 2016 rundskriv T-2/16 Nasjonale
og vesentlige regionale interesser på miljøområdet – klargjøring
av miljøforvaltningens innsigelsespraksis. Dette rundskrivet gjelder
både for saker som behandles etter plan- og bygningsloven og for
energisaker. Det inneholder prinsipper og kriterier for om det bør
fremmes innsigelse. I den tematiske oversikten over nasjonale og
vesentlige regionale interesser på miljøområdet sies det at «Innsigelse
skal vurderes når foreslått ny arealbruk i planforslaget vil komme
i konflikt med (…) Sammenhengende naturområder med urørt preg, dvs
naturområder som i kraft av sin størrelse, urørthet, beliggenhet
og sammenheng er viktige for arealkrevende arter, som regional økologisk
infrastruktur, for klimatilpasning og friluftsliv.»
Jeg vil også trekke
frem det pågående arbeidet med å restaurere myr og annen våtmark.
Det er i perioden 2015–2018 bevilget 65 mill. kroner til restaurering
av myr og annen våtmark i Norge. Så langt er over 50 km med grøfter
lukket. Dette åpner for reintroduksjon av bl.a. fuktighetskrevende
myrarter som torvmose. Det vil bli gjennomført en omfattende restaurering
av myr også i 2018.
Relevant er det
også at hovedformålet med de kommende vilkårsrevisjonene av eldre
vassdragskonsesjoner er å bedre miljøforholdene i tidligere regulerte
vassdrag. Det må avveies mot hovedformålet med konsesjonen, som
er kraftproduksjon. Men terskelbygging og andre tilsvarende tiltak
for å bedre miljøforholdene og artsmangfold i vassdragene er hensyn
som kan bli vurdert av konsesjonsmyndighetene i vilkårsrevisjonene.
Det er også annet
pågående arbeid rettet mot enkelte arter. Eksempelvis arbeider vi
nå med å etablere en miljøkvalitetsnorm for villrein. Som del av
denne normen vil bl.a. funksjonelle trekkpassasjer kunne være et aktuelt
kriterium for vurdering av tilstand for de ulike villreinområdene.
Det arbeides også med handlingsplaner for de regionale villreinplanene.
Jeg vil også trekke
frem det pågående arbeidet med å øke antall Utvalgte kulturlandskap
i jordbruket, der antallet områder innen 2020 vil være doblet fra
antallet i 2016, til totalt 46 utvalgte områder.
Vi er i gang med
å utarbeide en tiltaksplan for bekjempelse av skadelige fremmede
organismer på tvers av sektorene. Vi har også iverksatt en utredning
av forslag om å forby bruk av utenlandske treslag med betydelig
risiko for norsk natur.
Gjennomgangen over
viser at vi har virkemidler og tiltak som gjør det mulig å ta vare
på norsk naturmangfold. Samtidig er overgangen til en mer økosystembasert
forvaltning helt avgjørende for å sikre at naturen gir oss nødvendige
tjenester og opplevelser også i fremtiden. Dette krever et kunnskapsløft
vi er godt i gang med. Basert på denne kunnskapen vil vi også kunne
innrette tiltak og virkemidler enda bedre enn i dag.