Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Ingunn Foss, Kårstein Eidem Løvaas og
Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg
og Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslaget
og statsrådens svarbrev av 17. april 2018, vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at i februar i år varslet
Nærings- og fiskeridepartementet en endring av fartsområdeforskriften
for passasjerferger i utenriksfart som vil gjøre det mulig å flagge
om fartøyer fra Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) til NIS. Dette
er i tråd med anbefalingene fra Fartsområdeutvalget, men flertallet registrerer
at de forutsetningene som Fartsområdeutvalget la til grunn for sine
konklusjoner i 2014, er blitt vesentlig endret fram til i dag. Valutakursene, som
utgjorde en betydelig konkurranseulempe for rederier med NOR-registrerte
fartøyer i 2014, utgjør i dag et langt mindre problem ved at den
norske kronen har svekket seg kraftig mot andre valutaer. Refusjonsordningene
for rederier med NOR-registrerte fartøyer er også betydelig styrket
i årene etter 2014. Det kan dermed reises spørsmål om hvorvidt konkurranseulemper
ved å ha fartøyer registrert i NOR, som enkelte aktører påberopte seg
i 2014, helt eller delvis er bortfalt.
Flertallet har videre merket
seg at det fra flere hold er blitt reist spørsmål ved habiliteten
til en ekstern aktør som leverte deler av grunnlagsmaterialet for Fartsområdeutvalgets
anbefalinger. Flertallet tar ikke
stilling til disse påstandene, men mener det er naturlig at regjeringen
ettergår dem og informerer Stortinget om sine konklusjoner i habilitetsspørsmålet.
Videre er flertallet gjort
kjent med at det i høringsprosessen i forbindelse med den varslede
endringen av fartsområdeforskriften for utenriksferger ble gjort
substansielle endringer etter at høringsrunden var avsluttet. Rent konkret
besto endringen i at minimum seilingslengde mellom norsk og utenlandsk
havn for å kunne registrere fartøyer i NIS ble endret fra 175 til
300 nautiske mil. Det vises her til utredningsforskriften § 3-3
andre ledd, der det heter:
«Hvis høringsuttalelsene
eller andre forhold fører til vesentlige endringer i forslaget,
skal det reviderte forslaget legges ut på ny høring».
Regjeringen
har, så langt flertallet har
brakt i erfaring, ikke gjennomført en slik ny høringsrunde.
Ut fra en samlet
vurdering mener flertallet derfor
at det er naturlig at regjeringen foretar en samlet gjennomgang
av forutsetningene som er blitt lagt til grunn for den varslede
endringen av fartsområdeforskriften for utenriksferger, og legger
frem resultatene for Stortinget på en egnet måte før en eventuell
endring blir foretatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til forslaget og begrunnelsen for forslaget. Disse medlemmer viser
til at den norske maritime næringen er en av landets viktigste næringer og
verdensledende på flere områder. Den maritime kompetansen forankret
i en komplett næringsklynge er grunnlaget for å skape ny vekst og
nye verdier basert på havets ressurser. Norske sjøfolks kompetanse
er avgjørende for å ivareta en helhetlig og komplett klynge. Det er
derfor viktig å sikre rekrutteringen, styrke kompetansen og sikre
konkurransekraften til norske sjøfolk.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at det er helt uforståelig at regjeringen uten oppdatert kunnskap
og uten å ta hensyn til nye forutsetninger har til hensikt å gjennomføre
en regelendring basert på anbefalinger gitt av et delt fartsområdeutvalg
tilbake i 2014. Disse
medlemmer viser til at det tidligere har vært henvist til
at regelendringen var en del av budsjettgrunnlaget for 2018, men
at regjeringen i sitt forslag til revidert statsbudsjett 2018 –
Meld. St. 2 (2017–2018) – skriver: «Regjeringen legger til grunn
at forskriftsendringen vil gjennomføres som tidligere forutsatt,
men den vil ikke få budsjettmessig konsekvens i 2018». Disse medlemmer viser
videre til en rekke indisier og spørsmål fremsatt i Klassekampen
datert 15. mai 2018, blant annet om faktagrunnlaget og habiliteten
til dem som utarbeidet dette for det regjeringsutnevnte Fartsområdeutvalget. Disse medlemmer mener
det er helt avgjørende at dette avklares overfor Stortinget på en
betryggende måte før endringer som baseres på disse opplysningene,
gjennomføres. Disse
medlemmer understreker også at forutsetningene for Fartsområdeutvalgets
anbefalinger er endret. Disse
medlemmer mener det er helt nødvendig at beslutninger som
kan få direkte konsekvenser for mer enn 700 norske sjøfolk og deres
familier, må baseres på oppdatert kunnskap.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om ikke å gjennomføre en utvidelse av fartsområdet
for utenriksferger i Norsk Internasjonalt Skipsregister før tilstrekkelig
begrunnelse for en slik endring er forelagt Stortinget i egen sak.
Regjeringen bes da spesielt om å vurdere følgende:
-
a) faktagrunnlaget,
samt habiliteten til dem som utarbeidet deler av grunnlaget for
det regjeringsutnevnte Fartsområdeutvalget,
-
b) nåværende rammebetingelser
for utenriksferger med ruter til havner utenfor Norden som står
registrert i NOR,
-
c) legge frem en
oversikt over og regjeringens vurdering av hvilke rammevilkår som
gjelder rutegående skip til utlandet med passasjerfrakt i henholdsvis NOR,
NIS, DIS og andre internasjonale registre, herunder alle støtteordninger
som både indirekte og direkte kommer rederiene til gode,
-
d) tiltak som eventuelt
kan bedre og sikre konkurransegrunnlaget for utenriksferger med
ruter til havner utenfor Norden innenfor rammene av NOR og
-
e) konsekvenser for
nordiske arbeidstakere i den nordiske passasjerfarten dersom en
foretar en utvidelse av fartsområdet for utenriksferger i Norsk
Internasjonalt Skipsregister.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at forslaget
om å endre fartsområdet for utenriksferger i NIS er en del av løsningen
som det partssammensatte Fartsområdeutvalget anbefalte
regjeringen i 2014. I 2015 ble utvalgets anbefalinger tatt inn som
en del av regjeringens maritime strategi, «Maritime muligheter –
blå vekst for grønn fremtid». Omleggingen ble også varslet i statsbudsjettet
for 2018 og notifisert ESA, som nylig godkjente omleggingen. Ikrafttredelse
ble i statsbudsjettet varslet til andre halvår 2018.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne foreslår å stille gjennomføringen i bero til man
har gjennomført en grundig utredning om konsekvensene for nordiske
arbeidstakere i nordiske fergesamband og hvorvidt det vil føre til
endringer hos våre naboland, og at konklusjonen på denne utredningen
er at det ikke vil gi negative konsekvenser.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden i sitt svar viser til at en slik utredning vanskelig
kan gi noe kvalifisert svar på disse spørsmålene ut over det man
allerede kjenner til. Disse
medlemmer merker seg også at seilingslengden, som er satt
til minimum 300 nautiske mil, betyr at andre nordiske fergesamband
etter statsrådens vurdering ikke vil bli berørt av endringen. Disse medlemmer merker
seg også at statsråden peker på at tilsvarende rammebetingelser
allerede i dag eksisterer for ferger registrert i andre internasjonale
skipsregistre, som for eksempel Dansk Internationalt Skibsregister
(DIS). Disse medlemmer konstaterer
at det ikke er noe som hindrer en slik utflagging, og at det derfor
er lite sannsynlig at regelendringen vil påvirke disse rammebetingelsene.
Disse medlemmer legger til
grunn at statsråden vil følge fergemarkedet nøye i tiden fremover
for å kunne vurdere om det oppstår utilsiktede virkninger av regelendringen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti
i 2015 ga sin tilslutning til regjeringens maritime strategi, «Maritime muligheter
– blå vekst for grønn fremtid». En viktig årsak til dette var at
regjeringen imøtekom Kristelig Folkeparti på flere punkter, blant
annet når det gjaldt tiltak for å styrke det grønne skiftet i den
maritime næringen og å styrke den maritime kompetansen.
Dette medlem viser videre til
at et sentralt element i utarbeidelsen av regjeringens maritime
strategi var spørsmålet om hvordan fartsområdebegrensningene i Norsk
Internasjonalt Skipsregister (NIS) og innretningen av refusjonsordningen
for sjøfolk kunne bidra til å sikre et sterkt norsk maritimt kompetansemiljø
også i fremtiden. Anbefalingene fra det regjeringsoppnevnte Fartsområdeutvalget
når det gjalt disse spørsmålene, utgjorde et viktig fundament for
konklusjonene i strategidokumentet «Maritime muligheter – blå vekst
for grønn framtid».