Representantforslag 175 S (2017-2018)
om å sikre at det ikke startes et kappløp mot bunnen i nordisk passasjerfart
Jeg viser til næringskomiteens
anmodning 10. april 2018 om å gi en vurdering av representantforslag
175 S (2017-2018).
Departementets forslag
om å endre fartsområde for utenriksferger i NIS er en del av løsningen
som det partssammensatte fartsområdeutvalget anbefalte regjeringen
i 2014. Utvalgets oppdrag var å vurdere tiltak med sikte på å fremme
en betydelig og konkurransedyktig flåte under norsk flagg og sikre
tilstrekkelig tilgang på norsk operativ maritim kompetanse. Utvalget
skulle vurdere virkningene av å myke opp fartsområdebegrensningene
i NIS og eventuelle endringer i innretningen av tilskuddsordningen
(nettolønnsordningen).
I 2015 ble utvalgets
anbefalinger tatt inn som en del av Regjeringens maritime strategi
"Maritime muligheter – blå vekst for grønn fremtid". Tilskuddsordningen for
sysselsetting av sjøfolk ble betydelig styrket, og fartsområdebegrensningene
for konstruksjonsskip i NIS ble myket opp. Dette har resultert i
at antall sjøfolk i tilskuddsordningen har holdt seg relativt stabil
i en krevende periode for næringen, og at flere skip har flagget tilbake
til Norge.
Norske sjøfolk er
viktig for at den maritime næringen skal lykkes, og regjeringen
arbeider aktivt for å opprettholde sysselsettingen av norske sjøfolk.
Tilskuddsordningen som har som formål å sikre verdifull norsk maritim
kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk ble lovfestet i 2017.
Det er i 2018 bevilget over 2 mrd. kroner til sysselsetting av sjøfolk.
Når det gjelder
utenriksferger under norsk flagg, anbefalte majoriteten i fartsområdeutvalget
en helhetlig løsning for å sikre konkurransekraften til disse skipene. Anbefalingen
var at tilskuddsordningen for utenriksferger i NOR skulle styrkes,
samtidig som fartsområdebegrensingene for utenriksferger i NIS skulle
mykes opp og en konkurransedyktig tilskuddsordning innføres.
I 2016 ble kun en
del av denne løsningen gjennomført, ved at tilskuddsordningen for
utenriksferger i NOR ble styrket i tråd med utvalgets anbefaling.
Departementets foreliggende forslag om å endre fartsområde for utenriksferger
i NIS har til hensikt å gjennomføre siste del av anbefalingen.
I bakgrunnen til
representantforslaget vises til at det er en "betydelig usikkerhet
knyttet til nordiske konsekvenser av det norske forslaget". I all
hovedsak begrunnes dette med reaksjonene som kom i forbindelse med
departementets opprinnelige forslag, hvor det var foreslått et distansekrav
på 175 nautiske mil. Dette forslaget, som altså ikke vil gjennomføres,
ville omfattet også de lengere fergerutene mellom norsk og nordisk havn,
dvs. i den nordiske passasjerfarten.
Som jeg opplyste
i mitt svar på skriftlig spørsmål fra Stortinget (jf. Dokument nr.
15:1087 (2017-2018)), mener jeg at justeringen som er gjort – en
økning av distansekravet til 300 nautiske mil – vil sikre at endringen
ikke får konsekvenser for arbeidsmarkedene i våre naboland. Hovedgrunnen
til dette er at ingen av de nordiske fergerutene vil bli berørt
av endringen. Med andre ord betyr dette at betingelsene for å kunne
registrere skip i NIS ikke vil endres for fergene som i dag er registrert
i de øvrige nordiske skipsregistrene.
I begrunnelsen både
til det skriftlige spørsmålet og det foreliggende forslaget hevdes
at regelendringen vil påvirke konkurransesituasjonen i nordisk passasjerfart og
skape et nedadgående press på lønns- og arbeidsvilkårene. Jeg kan
ikke se at det foreligger gode argumenter som støtter opp under
en slik påstand. For det første vil regelendringen effektivt kun
gjelde fergeruter mellom norsk havn og havner utenfor Norden, og
som nevnt ikke direkte berøre den nordiske passasjerfarten. For det
andre er det nettopp konkurransesituasjonen som gjør endringen nødvendig.
Color Line, eller et hvilket som helst annet fergerederi, står fritt
til å registrere skip som skal betjene fergeruter mellom norsk havn
og havn utenfor Norden i et utenlandsk skipsregister. Dersom Color
Line skulle velge å flytte virksomheten sin til Danmark, kan selskapet
her registrere fergene på ruten Oslo-Kiel i det danske registeret
DIS på vilkår som i stor grad kan likestilles med NIS.
Det er viktig at
vi sikrer skip under norsk flagg internasjonalt konkurransedyktige
betingelser. Et forhold som representantene ikke tar hensyn til
i forslaget sitt, er hvilke mulige konsekvenser det vil ha å ikke
foreta seg noe.
Det vi vet er at
det vil skape en betydelig usikkerhet knyttet til om Color Line
velger å fortsette sin virksomhet fra Norge. Jeg mener denne usikkerheten,
og eventuelle konsekvenser en utflagging vil ha, er mer fremtredende
enn de hypotetiske konsekvensene endringen kan ha på de ulike arbeidsmarkedene
i Norden. Color Line er med sine om lag 2 500 ansatte en viktig
norsk maritim aktør og en sterk bidragsyter til hele den maritime
verdikjeden i Norge.
Jeg har likevel
merket meg at sjømannsorganisasjonene gir uttrykk for en betydelig
bekymring for at endringer i de norske rammebetingelsene vil kunne skape
et nedadgående press på rammebetingelsene i våre naboland. Samtidig
vil jeg minne om at dette er en bekymring som ingen av partene i
næringen ga uttrykk for da majoriteten i fartsområdeutvalget anbefalte
regjeringen å gjennomføre denne endringen.
Min vurdering er
at det er viktig og riktig å følge nøye med på utviklingen fremover,
for så – i et videre nordisk eller europeisk perspektiv – å kunne
vurdere konsekvensene av at vi endrer rammebetingelsene for utenriksferger
i NIS. Jeg kan ikke å se hvordan en utredning på forhånd skal kunne
gi oss svar på om tiltak som gjennomføres i Norge, vil påvirke politikkutformingen
i de andre nordiske landene eller medvirke til faktiske politikkendringer.