Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Olav Urbø, fra
Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at kulturminner er avgjørende for å forstå norsk kulturarv
og historie. Nærmere 5 850 bygninger i Norge er fredet etter kulturminneloven.
Et flertall av kulturminnene er i privat eie. Mange private gjør
en stor innsats for å ta vare på fredede bygninger og andre kulturminner. Komiteen mener
at et fredningsvedtak alene ikke sikrer fremtiden for et kulturminne.
Verneoppgaven er basert på betydelig engasjement og økonomisk innsats
fra eierne gjennom ansvar for og lovfestet plikt til vedlikehold
av fredet anlegg. Mange eiere klarer ikke denne oppgaven alene.
Komiteen mener nasjonale institusjoner,
museer og biblioteker står i en særstilling som forvaltere av kulturarven. Komiteen mener
at staten også skal være med og bidra med midler til vedlikehold
av kulturminner, og viser til Kulturminnefondet, som i 15 år har
bidratt til støtte til vern av kulturminner. I mars 2018 ble 101
mill. kroner i tilskudd delt ut etter søknad for bevaring av kulturminner
i privat eie.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
løfter fram problemstillingen om grensegang mellom «større» og «mindre»
tiltak i eiendom vernet av kulturminneloven. I representantforslaget
står det følgende:
«Kulturminneloven
åpner for at ‘større private tiltak’ kan søke om statlig dekning
av kostnader når det fins særlige grunner. Svekket lønnsomhet ved
oppføring av nye landbruksbygg kan kanskje være en slik særlig grunn,
men i praksis blir kostnader påført av kulturminnelovens undersøkelsesplikt
bare i liten grad dekket av staten når tiltaket blir definert som
'større tiltak' – som f.eks. bygging av driftsbygning. Dagens grenseoppgang mellom
'mindre' og 'større' tiltak kan vanskelig sies å være prinsipielt
holdbar, og den svekker respekten for loven og dens legitimitet.
Det er derfor nødvendig med klarere signaler fra lovgiver.»
Komiteen viser til at dagens
grenseoppgang mellom større og mindre private tiltak er viktig fordi
den bidrar til økt forutsigbarhet og rettsikkerhet ved at alle saker
behandles likt. Komiteen viser
til følgende uttalelse fra Klima- og miljødepartementet ved statsråden i
brev til komiteen av 6. april 2018:
«Ifølge Riksantikvarens
rapportering for 2017 ble det fattet vedtak om statlig kostnadsdekning
til arkeologiske undersøkelser i 40 saker. Dette er om lag en fjerdedel
(27 pst.) av alle vedtak som fattes med krav om gjennomføring av
arkeologiske undersøkelser. Riksantikvaren ga i 2017 tilsagn om
statlig kostnadsdekning i 33 saker som gjeldt mindre, private tiltak.
Dette utgjorde kr 13 947 932. Videre ble det gitt tilsagn om statlig
kostnadsdekning i 7 saker ut fra særlige grunner. Dette utgjorde
i alt kr 31 155 313. Til sammen ble det gitt tilsagn om statlig
kostnadsdekning for kr 45 103 245.
15 av de 40 sakene
med statlig kostnadsdekning gjelder ulike typer tiltak i landbruket.
Av disse gjeldt 13 av sakene mindre, private tiltak, mens to av
sakene er begrunnet med særlige grunner. Samlet tilskudd til disse
sakene utgjorde i 2017 kr 11 260 159.»
I forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 2018 ble det etter forslag fra
familie- og kulturkomiteen vedtatt at regjeringen skal legge fram
en ny stortingsmelding som omhandler kulturminner, jf. Innst. 14 S
(2017–2018). Komiteen anser
det som naturlig at problemstillingen som omtales i representantforslaget, tas
inn i arbeidet med kulturminnemeldingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg
til at det er gode argumenter for en gjennomgang av grenseoppgangen
mellom «mindre» og «større» tiltak i kulturminneloven §§ 9 og 10,
og mener temaet må behandles grundig i den varslede stortingsmeldingen
om kulturminnefeltet.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med stortingsmeldingen om kulturminnefeltet
foreta en gjennomgang av dekningsplikten når gårdbrukere blir pålagt
undersøkelser etter kulturminneloven §§ 9 og 10, og vurdere å innlemme
‘utvidelser og nybygg av driftsbygninger på alminnelige gårdsbruk’
i bestemmelsen for mindre, private tiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mener forslagsstillerne
løfter en viktig problemstilling når de peker på hvordan gårdbrukere
i områder som er rike på faste kulturminner, kan bli avkrevd store
ekstrautgifter, slik retningslinjene til dekningsplikten til arkeologiske arbeider
i dag praktiseres. Disse
medlemmer mener derfor det er god grunn til å klargjøre grenseoppgangen
mellom hva staten skal definere som «større» og «mindre» tiltak.
Fordi dette er en sak som har stor betydning for de gårdbrukerne
som rammes av dette, mener disse medlemmer at en gjennomgang
av dekningsplikten ikke bør utsettes til arbeidet med kulturminnemeldingen
er ferdigstilt, men påbegynnes så snart som mulig.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av dekningsplikten når gårdbrukere
blir pålagt undersøkelser etter kulturminneloven §§ 9 og 10, og
sørge for at utvidelser og nybygg av driftsbygninger på alminnelige
gårdsbruk faller inn under bestemmelser for ‘mindre, private tiltak’.
Gjennomgangen legges frem for Stortinget på egnet måte.»