Dokument nr. 8:161 S (2017-2018)
- Representantforslag om et offentlig og ideelt drevet barnevern
Jeg viser til forslag
fra stortingsrepresentantene Anette Trettebergstuen, Kari Henriksen,
Fredric Holen Bjørdal, Jonas Gahr Støre og Hadia Tajik om et offentlig og
ideelt drevet barnevern. Forslaget ble 23. mars oversendt Barne-
og likestillingsdepartementet for vurdering.
Det avgjørende for
regjeringen er at barn og unge får rett hjelp til rett tid. Kommunalt
og statlig barnevern har over flere år benyttet private aktører,
både ideelle og kommersielle, for å oppnå dette. Brukt på riktig
måte, bidrar disse aktørene til at barna får et tilbud av bedre kvalitet
og med lavere kostnader, sammenlignet med en situasjon med kun offentlige
aktører.
Forslagsstillerne
ønsker å forby det statlige og kommunale barnevernet å benytte seg
av private aktører som ikke har et ideelt formål. Dersom dette gjennomføres,
vil det ha stor innvirkning for barnevernets mulighet til å utføre
sitt samfunnsoppdrag, ettersom disse aktørene er viktige bidragsytere
i store deler av barnevernet. Et forbud mot kommersielle aktører
vil gi risiko for at tilbudet til barna blir dårligere og at kostnadene
for det offentlige vil øke. Derfor mener jeg at representantforslaget
ikke vil være til det beste for barn som trenger hjelp fra barnevernet.
Det pekes i forslaget
på at ideelle tilbydere ofte har et betydelig innslag av frivillige
bidragsytere. Jeg vil presisere at det er svært begrenset bruk av
frivillige bidragsytere innenfor tilbudet av statlige barnevernstjenester. Tjenester
som ytes av ideelle organisasjoner på dette området driftes etter
forretningsmessige prinsipper, selv om de ikke driftes med sikte
på at eierne skal kunne ta ut et privatøkonomisk utbytte. Departementet
har heller ingen grunn til å tro at det er betydelige innslag av frivillige
i tilbudet av kommunale barnevernstjenester.
Ideelle aktører
i barnevernet har høy kompetanse, et stort faglig engasjement og
lang erfaring. De er derfor viktige samarbeidspartnere for det offentlige
i barnevernet. I 2015 inngikk regjeringen en samarbeidsavtale med
ideelle leverandører om leveranser av helse- og sosialtjenester.
Oppfølging av avtalen skjer blant annet gjennom en tiltaksplan for
å bedre de ideelle tjenesteleverandørenes rammebetingelser. Jeg
mener dette bidrar til å styrke de ideelle, også innen barnevernet.
Jeg mener også at ideelle aktører har gode muligheter for å stille
sterkt i en konkurranse med kommersielle aktører. Vi trenger et
mangfold av gode tiltak, slik at vi kan tilby riktige tilbud tilpasset
behovet til det enkelte barn.
De to delene av
representantforslaget omtales nærmere hver for seg under.
Forslag 1: "Stortinget
ber regjeringen sikre at barnevernsinstitusjoner drives av det offentlige
og ideelle aktører, og legge fram en plan for gradvis opptrapping
av offentlig og ideelt eierskap og drift av institusjonsplasser
i barnevernet".
Barne-, ungdoms-
og familieetaten (Bufetat) har plikt til å bistå barnevernstjenestene
i kommunene når barn har behov for tiltak utenfor hjemmet. Valg
av institusjonsplass til det enkelte barn skjer gjennom Bufetats inntaksenheter,
og tilbudet skal være i tråd med barnets behov slik det er beskrevet
av kommunal barnevernstjeneste. Dette er utgangspunktet for hver
enkelt plassering som foretas i institusjon, uavhengig av eierskap.
Private institusjoner
er underlagt de samme kvalitetskravene som statlige institusjoner,
dels ved at de er godkjent i henhold til godkjenningsforskriften, som blant annet stiller krav om at institusjonen
drives i samsvar med kvalitetsforskriften, og dels gjennom spesifikke kvalitetskrav som fremkommer
av kontrakten. Fylkesmannen fører tilsyn med at alle institusjoner
oppfyller kravene som følger av barnevernloven med forskrifter.
Det foreligger ikke
kunnskap om at det er systematiske kvalitetsforskjeller mellom offentlige,
ideelle og kommersielle institusjonstiltak. Et eventuelt forbud mot
bruk av kommersielle aktører kan dermed ikke begrunnes med at tilbudet
ikke er bra nok. Når et forbud vil redusere aktørmangfoldet i barnevernet,
er det derfor vanskelig å identifisere hvilke gevinster representantforslaget
vil gi.
Stortinget behandlet
i juni 2017 forslag til endringer i barnevernloven knyttet til ansvarsdelingen
mellom stat og kommune.
I proposisjonen ble det varslet at regjeringen vil komme tilbake
til Stortinget med forslag til endringer som gir kommunene økt valgfrihet
når barn har behov for opphold i en barnevernsinstitusjon. Forslaget
om å forby kommersielle aktører, vil redusere utvalget av tilbydere
som kommunene skal kunne velge fra når de skal finne et institusjonstilbud
best tilpasset det enkelte barns behov.
Flertallet av oppholdsdagene
i barnevernsinstitusjoner i 2017 var i private institusjoner. Kommersielle leverandører
stod for 32,4 prosent av oppholdsdagene, ideelle for 25,4 prosent
og statlige for 42,2 prosent. Andelen oppholdsdager i ideelle institusjoner
har økt med om lag 5 prosentpoeng de siste 10 årene, mens tilsvarende
andel i kommersielle institusjoner har økt med om lag 2 prosentpoeng.
Selv om en høyere
andel av oppholdsdagene nå skjer i ideelle institusjoner utgjør
kommersielle institusjoner en vesentlig andel av Bufetats tilbud
av institusjonsplasser til kommunene. Gjennomføring av representantforslaget
vil dermed kreve en stor omstilling, som vil ha omfattende konsekvenser
for barn og unge med behov for barnevernstiltak og ansatte i og
eiere av virksomheter som tilbyr institusjonsplasser. I tillegg
vil forslaget ha betydelige økonomiske konsekvenser for staten.
Dette skyldes at de statlige institusjonene har en høyere kostnad
per oppholdsdag enn de private. Prisene per oppholdsdag i ideelle
og kommersielle institusjoner er om lag de samme.
Den permanente utgiftsøkningen
vil avhenge av hvordan en slik omstilling eventuelt gjennomføres.
Utgiftsøkningen vil også avhenge av hvor stor andel som overtas
av henholdsvis ideelle og statlige aktører. Det er usikkerhet om
i hvilken grad de ideelle vil kunne fylle tomrommet etter de kommersielle
aktørene. Det er uansett grunn til å anta at utgiftsøkningen vil
være betydelig. I dag avhjelper de kommersielle leverandørene svingninger
i behovet for plasser. Uten denne muligheten vil det stilles større
krav til kapasitetsplanleggingen og til at Bufetat har en buffer
av ledige institusjonsplasser for å ivareta svingninger. En slik
buffer, som innebærer lavere kapasitetsutnyttelse i institusjonene,
vil også innebære permanente merkostnader utover ovennevnte økning.
I tillegg kommer
omstillingskostnader. Det vil blant annet påløpe utgifter til å
opprettholde plasseringer i kommersielle institusjoner mens det
bygges opp kapasitet i statlige eller ideelle. Dette vil være avgjørende
for å redusere risikoen for at barn og unge må flytte som følge
av omleggingen. Barn og unge som bor i institusjoner er i en særskilt
sårbar situasjon, med stort behov for en stabil omsorg. Mange har
allerede opplevd flere flyttinger. Det vil være svært uheldig å
påføre dem ekstra flytting, uten at det er begrunnet i deres egne
behov.
En varslet utfasing
av kommersielle institusjoner vil kunne skape usikkerhet hos leverandørene,
noe som øker risikoen for at ansatte sier opp. Dette vil gi risiko både
for kvaliteten i tilbudet og for at barn og unge må flytte.
Barnevernsinstitusjoner
er bemanningsintensive tjenester med høye krav til kompetanse og
til stabilitet i bemanningen. Forutsigbarhet for de ansatte i institusjonene
er derfor avgjørende for å opprettholde et forsvarlig tilbud. Det
er stor usikkerhet knyttet til forslagets konsekvenser og om og
eventuelt hvordan det kan gjennomføres på en forsvarlig måte. Det
kreves eventuelt en grundig utredning for å få nødvendig kunnskap
om dette.
Forslag 2: "Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan kommersielle aktører kan fases ut
av øvrige deler av barnevernet, slik at hele barnevernet drives
i offentlig og ideell regi".
På samme måte som
for institusjonsområdet foreligger det ikke kunnskap om kvalitetsforskjeller
mellom tiltak og tjenester tilbudt av henholdsvis ideelle og kommersielle
aktører ellers i barnevernet. En utfasing av kommersielle aktører
kan derfor ikke begrunnes med at kvaliteten er for dårlig sammenlignet
med kvaliteten tilbudt av andre aktører.
Bruken av private
aktører i statlig og kommunalt barnevern har endret seg over tid.
Potensielle utfordringer knyttet til bruken har medført at departementet
de siste årene har sett behov for å innhente mer kunnskap om denne
tematikken. I forbindelse med arbeidet med barnevernsreformen bestilte
departementet i 2015 og 2016 derfor flere utredninger om bruken
av private i barnevernet. Samtidig har Bufetat gjort enkelte endringer
i praksisen ved kjøp av barnevernstiltak.
Departementet har
videre sett behov for å se nærmere på rammene for bruken av private
aktører, både kommersielle og ideelle. Vi må være sikre på at private aktører
brukes på en måte som er i tråd med barnas beste og bidrar til effektiv
ressursbruk. I proposisjonen om barnevernsreformen (Prop. 73 L (2016-2017))
ble det derfor varslet at rammevilkårene for bruk av private aktører
i barnevernet vil vurderes nærmere. Formålet er å skape rammevilkår
som ivaretar barna og familienes rettssikkerhet, og som gir det
offentlige nødvendig kontroll med kostnadene og innholdet i tilbudet.
Det legges i proposisjonen til grunn at tydeligere rammer for private
aktører skal være på plass før den nye ansvarsdelingen med økt kommunalt
ansvar i barnevernet trer i kraft.
Jeg ønsker ikke
å forskuttere utfallet av departementets videre arbeid på dette
området. Det er viktig at det ikke fattes beslutninger som kan ha
stor betydning for sektoren og for tilbudet til barna, uten at eventuelle endringer
er godt utredet. Jeg ønsker imidlertid velkommen en diskusjon om
hvordan kommuner, staten og private aktører sammen kan jobbe for
at tilbudet til barn og unge i barnevernet blir best mulig, og hvordan vi
får mest mulig ut av midlene vi bevilger til barnevernet.
Utredningen som
forslagsstillerne ønsker, vil også omfatte kommunenes bruk av private
aktører. Kommunene benytter i dag private aktører til å utføre en
rekke oppgaver i barnevernet. 77 prosent av barnevernslederne kjøpte
tjenester fra private aktører i 2014 eller 2015. Det er ulike årsaker
til at kommunene bruker private aktører. Barnevernstjenestene etterspør
særlig sakkyndige vurderinger fra psykologer eller psykiatere, juridisk
bistand fra advokater, tolketjenester og særskilt kompetanse på
enkelte grupper barn og unge. Nær 50 prosent av barnevernslederne
kjøpte hjelpetiltak eller sakkyndige vurderinger fra private aktører
i 2014 eller 2015. Kommunene kjøper også tjenester fra private aktører for
å dekke midlertidige behov knyttet til sykefravær, permisjoner eller
annet, gjerne for å unngå fristoverskridelser.
Det finnes per i
dag ingen oversikt over hvordan kommunenes bruk av private leverandører
fordeler seg på henholdsvis kommersielle og ideelle aktører. Basert på
hva slags type tjenester som kjøpes er det imidlertid grunn til
å anta at det i stor grad er snakk om kommersielle aktører, som
privatpraktiserende psykologer og jurister samt saksbehandlere og
tiltak fra private, kommersielle firmaer. Et eventuelt fremtidig
vedtak om at kommunene ikke lenger skal kunne bruke kommersielle
aktører i barnevernet, vil med andre ord kunne ha svært store konsekvenser
for barnevernstjenestenes arbeid.
Departementet har
i brev av 20. oktober 2017 til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
(Bufdir) gjort nærmere rede for kommunenes adgang til å bruke private
ideelle og kommersielle aktører på barnevernsområdet. I brevet understreker
departementet at kommunene ikke kan delegere eller legge oppgaver
som innebærer utøvelse av offentlig myndighet til private aktører.
Dette er i samsvar med tidligere uttalelser fra departementet. Videre
gir departementet i brevet en relativt detaljert beskrivelse av
hva dette innebærer. Departementet gir også en nærmere beskrivelse
av hvordan kommunene etter gjeldende rett kan la seg bistå av private
aktører ved utførelse av oppgaver som innebærer utøvelse av offentlig
myndighet. Departementet understreker blant annet at kommunen må
sikre at den har nødvendig kontroll med at oppdraget utføres i samsvar med
lov- og regelverk. Det er også en grunnleggende forutsetning at
all bistand fra private skjer innenfor faglig forsvarlige rammer.
Dette innebærer blant annet at ikke bare barnevernstjenesten, men
også private aktører som bistår kommunen, må ha den kompetansen
og de faglige kvalifikasjonene som er nødvendige for at kommunen
kan ivareta sine lovpålagte oppgaver på en forsvarlig måte.
Departementet understreker
i brevet at det ikke alltid vil være praktisk mulig for kommunen
å ha den formen for styring og kontroll som er en forutsetning for lovlig
å kunne benytte private til å bistå seg til å utføre oppgaver etter
barnevernloven. I slike tilfeller kan barnevernstjenesten ikke la
seg bistå av private aktører, innenfor områder som innebærer utøvelse
av offentlig myndighet.
Dersom kommunene
skal kunne redusere bruken av private, både ideelle og kommersielle,
må kompetansen økes og kommunene må omprioritere ressursbruken.
Regjeringen har satt i gang et kompetanseløft for det kommunale
barnevernet, men dette vil ikke alene fjerne kommunenes behov for
å innhente kompetanse fra eksempelvis jurister og sakkyndige psykologer.
Selv om den nåværende regjeringen har styrket det kommunale barnevernet
med nærmere 200 millioner kroner til øremerkede stillinger, er det
også i en del kommuner utfordrende å opprettholde en permanent og
tilstrekkelig kapasitet i tjenesten. Endrede rammevilkår for kommunenes
bruk av private vil dermed ha konsekvenser for deres muligheter
for å løse oppgavene på barnevernsområdet.
Rekruttering av
et tilstrekkelig antall fosterhjem er en sentral og vedvarende utfordring
i barnevernet. Private aktører har over flere år bidratt til å dekke
behovet for fosterhjem. I 2017 var det i gjennomsnitt om lag 510 barn
i fosterhjem tilknyttet private, ideelle og kommersielle, leverandører.
Av disse var om lag 330 i fosterhjem tilknyttet kommersielle leverandører.
Presiseringene i brevet av 20. oktober 2017 kan ha betydning for
mulighetene det offentlige har til å benytte private leverandører
i tilbudet av ulike typer fosterhjemstjenester. Bufdir arbeider
nå med å avklare nærmere hvilke konsekvenser brevet av 20. oktober
2017 har, og det er derfor usikkert hvordan Bufetat vil benytte
seg av private aktører på dette området fremover. Gitt dagens bruk
av private fosterhjemsleverandører, er det vanskelig å vurdere konsekvensene
for tilgangen på fosterhjem, dersom kommersielle leverandører fases
ut. Bufdir anser at et plutselig bortfall av tilgangen på fosterhjem
gjennom private aktører innebærer en betydelig risiko for Bufetats
overholdelse av bistandsplikten overfor kommunene på kort sikt.
Det avgjørende for
alle som er opptatt av et godt barnevern, bør være innholdet i og
kvaliteten på tilbudet som gis. Det er utfordringer knyttet til
bruk av private på et område som barnevernet. Dette har departementet
tatt tak i, både ved å innhente ny kunnskap, presisere gjeldende
rett og ved å igangsette en utredning av fremtidige rammevilkår
for bruk av private i barnevernet. Dette arbeidet bør gjennomføres
uten at det nå fattes vedtak som kan ha utilsiktede konsekvenser
og påvirke barnevernets muligheter til å gi et tilbud tilpasset barns
behov.