Søk

Uttalelse fra kommunal- og forvaltningskomiteen

Transport- og kommunikasjonskomiteen avga foreløpig innstilling den 8. mai 2018 og sendte denne til kommunal- og forvaltningskomiteen til uttalelse. Kommunal- og forvaltningskomiteen svarer i brev av 15. mai 2018:

«Kommunal- og forvaltningskomiteen viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen av 8. mai 2018 hvor komiteen er bedt om å gi sin uttalelse til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling til Dokument 8:142 S (2017–2018) Representantforslag om smarte byer.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener at forslaget om en nasjonal smartbystrategi er positivt, men vil understreke at flere av utfordringene som løftes fram er generelle utfordringer for kommunene og som derfor må løses av og for en samlet kommunesektor. Disse medlemmer er enige i transport- og kommunikasjonskomiteens understreking av at det er viktig at kommunene selv er i førersetet i moderniserings- og omstillingsarbeidet, gjerne i samspill med lokalt næringsliv og andre lokale aktører.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at begrepet «smarte byer» er vidtrekkende og kan omhandle alt fra IKT-utvikling og smarte energiløsninger til så vel effektive mobilitetsløsninger og informasjonshåndtering som planlegging av rasjonell og effektiv infrastruktur. Dette medlem viser til at en rekke kommuner allerede i dag bruker digital teknologi til å forbedre innbyggernes livskvalitet, lage bedre tjenester og redusere klima- og miljøproblemene. Dette medlem er enig med transport- og kommunikasjonskomiteen i at kommunene selv må være i førersetet i arbeidet, gjerne i samspill med lokalt næringsliv. Samtidig mener dette medlem at regjeringen må være pådriver og partner knyttet til statlige virkemidler, insentiver og kompetanse.

Dette medlem viser til at staten gjennom blant annet Meld. St. 27 (2015–2016) Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet, og Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029, har forpliktet seg til økt innsats innen teknologi og digitalisering.

Dette medlem viser til kommunal- og moderniseringsministerens svarbrev til transport- og kommunikasjonskomiteen, og dette medlem er enig i at det ikke er hensiktsmessig å utarbeide en egen nasjonal strategi for smarte byer nå, da behovet og utfordringene samt kommunenes prioriteringer og initiativer er for ulike til at en felles nasjonal oppskrift er tjenlig. Dette medlem støtter tilrådingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen.

Dette medlem viser til at utfordringer med mobilitet og samferdsel vil bli stadig viktigere i fremtidens byer. For å løse utfordringene blant annet knyttet til trafikksikkerhet, kapasitet, miljø og klima mener dette medlem det er viktig med modernisering av transportsystemet. Dette medlem mener eksempelvis at økt bruk av intelligente transportsystemer vil kunne være en viktig faktor i slike moderniseringsprosesser. Dette medlem viser til at systemer for anvendelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i vegsektoren kan påvirke atferd og forbedre transportløsninger og trafikkavvikling. Nye teknologiske løsninger kan gi bedre framkommelighet, øke trafikksikkerheten, og bidra til lavere utslipp fra transportsektoren. Dette medlem mener det er viktig at regjeringen er aktiv i arbeidet med å modernisere transportsystemet ved hjelp av teknologisk innovasjon og tidlig bruk av nye løsninger, samt sørger for oppdatering av regelverk og innføring av ny relevant lovgivning ved behov.

Komiteen viser for øvrig til merknader og forslag fra sine respektive partier i transport- og kommunikasjonskomiteen.»