Transport- og kommunikasjonskomiteen
avga foreløpig innstilling den 8. mai 2018 og sendte denne til kommunal-
og forvaltningskomiteen til uttalelse. Kommunal- og forvaltningskomiteen
svarer i brev av 15. mai 2018:
«Kommunal- og forvaltningskomiteen
viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen av 8. mai 2018
hvor komiteen er bedt om å gi sin uttalelse til transport- og kommunikasjonskomiteens
utkast til innstilling til Dokument 8:142 S (2017–2018) Representantforslag
om smarte byer.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener
at forslaget om en nasjonal smartbystrategi er positivt, men vil
understreke at flere av utfordringene som løftes fram er generelle
utfordringer for kommunene og som derfor må løses av og for en samlet
kommunesektor. Disse
medlemmer er enige i transport- og kommunikasjonskomiteens
understreking av at det er viktig at kommunene selv er i førersetet
i moderniserings- og omstillingsarbeidet, gjerne i samspill med
lokalt næringsliv og andre lokale aktører.
Komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at begrepet «smarte
byer» er vidtrekkende og kan omhandle alt fra IKT-utvikling og smarte energiløsninger
til så vel effektive mobilitetsløsninger og informasjonshåndtering
som planlegging av rasjonell og effektiv infrastruktur. Dette medlem viser
til at en rekke kommuner allerede i dag bruker digital teknologi
til å forbedre innbyggernes livskvalitet, lage bedre tjenester og
redusere klima- og miljøproblemene. Dette medlem er enig med transport-
og kommunikasjonskomiteen i at kommunene selv må være i førersetet
i arbeidet, gjerne i samspill med lokalt næringsliv. Samtidig mener dette medlem at
regjeringen må være pådriver og partner knyttet til statlige virkemidler, insentiver
og kompetanse.
Dette medlem viser
til at staten gjennom blant annet Meld. St. 27 (2015–2016) Digital
agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet,
og Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029, har
forpliktet seg til økt innsats innen teknologi og digitalisering.
Dette medlem viser
til kommunal- og moderniseringsministerens svarbrev til transport-
og kommunikasjonskomiteen, og dette medlem er enig i at det ikke
er hensiktsmessig å utarbeide en egen nasjonal strategi for smarte
byer nå, da behovet og utfordringene samt kommunenes prioriteringer
og initiativer er for ulike til at en felles nasjonal oppskrift
er tjenlig. Dette medlem støtter
tilrådingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen.
Dette medlem viser
til at utfordringer med mobilitet og samferdsel vil bli stadig viktigere
i fremtidens byer. For å løse utfordringene blant annet knyttet til
trafikksikkerhet, kapasitet, miljø og klima mener dette medlem det er viktig
med modernisering av transportsystemet. Dette medlem mener eksempelvis
at økt bruk av intelligente transportsystemer vil kunne være en
viktig faktor i slike moderniseringsprosesser. Dette medlem viser til at
systemer for anvendelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
i vegsektoren kan påvirke atferd og forbedre transportløsninger
og trafikkavvikling. Nye teknologiske løsninger kan gi bedre framkommelighet,
øke trafikksikkerheten, og bidra til lavere utslipp fra transportsektoren. Dette medlem mener
det er viktig at regjeringen er aktiv i arbeidet med å modernisere
transportsystemet ved hjelp av teknologisk innovasjon og tidlig
bruk av nye løsninger, samt sørger for oppdatering av regelverk og
innføring av ny relevant lovgivning ved behov.
Komiteen viser for øvrig til
merknader og forslag fra sine respektive partier i transport- og
kommunikasjonskomiteen.»