Samandrag
Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering
av E16 på strekningen Eggemoen–Jevnaker–Olum i Buskerud og Oppland.
Den aktuelle strekningen
er en del av vest–øst–forbindelsen E16 Bergen–Gävle. Vegen fungerer
både som lokalveg og som hovedvegforbindelse mellom Gardermoen /
Oslo nord og Buskerud med forbindelser videre til både Sørlandet
og Vestlandet.
Det legges vekt på
å utvikle denne delen av E16 som en ytre ring nord for Oslo og dermed
bidra til avlastning av det sterkt trafikkerte vegnettet i det sentrale
Osloområdet.
Prosjektet vil føre
gjennomgangstrafikken utenom Jevnaker sentrum og nærliggende boligområder.
I tillegg bedres forholdene for gang- og sykkeltrafikken. Målet
med utbyggingen er å oppnå tilfredsstillende standard både med hensyn
til trafikksikkerhet, miljø og trafikkavvikling.
Finansieringen er
basert på statlige midler og bompenger. Det legges opp til anleggsstart
i løpet av 2018, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2021.
Arbeidene med lokalvegnettet ventes ferdigstilt i 2022.
Dagens veg er smal
og svingete med til dels dårlig geometri og bæreevne. Vegbredden
varierer mellom 6 og 7,5 meter, og på deler av strekningen er E16
det eneste tilbudet for gående og syklende.
På strekningen Buskerud
grense–Olum har det i perioden 2005–2015 skjedd 64 ulykker med personskade. I
disse ulykkene er én person drept, seks personer er alvorlig skadd
og 79 personer lettere skadd.
Prosjektet omfatter
bygging av 12,5 km tofelts veg med en vegbredde på 12,5 m og fartsgrense
90 km/t. Vegen bygges med midtrekkverk og strekninger med forbikjøringsfelt
i én eller begge retninger. Vegen vil ligge i ny trasé med unntak
av på et kort parti ved påkoblingen til eksisterende veg på Olum.
Det skal bygges bruer for kryssing av Randelva og Svenåa. Videre
skal det bygges to planskilte kryss. Tilkoblingen til eksisterende
E16 ved Eggemoen skjer i en midlertidig rundkjøring i påvente av
videre utbygging til Nymoen.
Det er lagt til grunn
80 mill. kroner til tiltak på eksisterende E16, som får ny funksjon
som lokalveg. Tiltakene vil bidra til en mer trafikksikker veg.
Reguleringsplan for
E16 på hele strekningen Eggemoen–Olum, inkl. tilknytning til Jevnaker
sentrum og tiltak på eksisterende E16, ble vedtatt i mars 2015.
Det er gjennomført
ekstern kvalitetssikring (KS2). Kvalitetssikringen har omfattet
prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag.
Styringsramme er
satt til 2 554 mill. 2016-kroner og kostnadsrammen til 2 850 mill.
2016-kroner. Omregnet til 2018-prisnivå blir styringsrammen 2 700
mill. kroner og kostnadsrammen 3 010 mill. kroner.
Prosjektets samfunnsøkonomiske
netto nytte er beregnet til -2 072 mill. 2017-kroner. Netto nytte
over totale kostnader er beregnet til -0,62. Netto nytte per budsjettkrone
er beregnet til -0,96.
Uten bompenger er
det beregnet at netto nytte og netto nytte over totale kostnader
er hhv. -2 016 mill. 2017-kroner og -0,59. Netto nytte per budsjettkrone
er uten bompenger beregnet til -0,67.
Ved finansiering
uten bompenger fører prosjektet til en reduksjon av CO2-utslippene på 3 900 tonn
i åpningsåret. Ved finansiering med bompenger er reduksjonen i CO2-utslippene beregnet til 24 200
tonn i åpningsåret.
I proposisjonens
kapittel 3 omtales den lokalpolitiske behandlingen.
I kapittel 4 omtales
trafikkgrunnlaget.
Utbyggingen av E16
Eggemoen–Jevnaker–Olum er forutsatt finansiert med statlige midler
og bompenger. Den statlige andelen utgjør 42 pst.
Det er lagt til grunn
1 130 mill. 2018-kroner i statlige midler til prosjektet i perioden
2018–2023. Gjennom behandlingen av Prop. 1 S (2017–2018) er det
bevilget 50 mill. kroner til prosjektet i 2018.
Finansieringen av
prosjektet med bompenger er basert på etterskuddsinnkreving i fire
bomsnitt i Jevnaker kommune.
Med utgangspunkt
i at prosjektet skal være nedbetalt i løpet av 15 år etter trafikkåpning,
er det beregnet at gjennomsnittlig inntekt per passering må være
på 60 kroner på ny E16 og 21 kroner på eksisterende E16 og fv. 241.
Det er lagt til grunn at takstgruppe 2 (kjøretøy med tillatt totalvekt
over 3 500 kg med unntak av kjøretøy i kjøretøygruppe M1) skal betale
2,5 ganger taksten for takstgruppe 1 (kjøretøy med tillatt totalvekt
til og med 3 500 kg og kjøretøy i kjøretøygruppe M1).
Oppland og Buskerud
fylkeskommuner har stilt garanti ved selvskyldnerkausjon for et
maksimalt låneopptak på 2 355 mill. kroner, jf. proposisjonens kapittel 3.
Det samlede garantibeløpet er fordelt med 1 980 mill. kroner på
Oppland fylkeskommune og 375 mill. kroner på Buskerud fylkeskommune.