Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 81 S (2017–2018) Finansiering
og utbygging av E6 på strekningen Ranheim–Åsen. Prosjektet omfatter
utbygging av ca. 42 km firefelts veg med fartsgrense 110 km og er
en del av KVU/KS1 for E6 Trondheim–Steinkjer.
Komiteen merker seg at prosjektet
består av 2 delstrekninger, og at utbyggingen vil skje i regi av
Nye Veier og basere seg på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Proposisjonen
legger til grunn at både statlige midler og bompenger skal nyttes
til å finansiere prosjektet.
Komiteen merker seg at det
foreligger lokalpolitisk tilslutning i kommunene Trondheim, Malvik,
Stjørdal og Levanger, samt Trøndelag fylkeskommune, som også har
vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak. Saksgrunnlaget
er også oversendt kommunene Inderøy, Verdal, Steinkjer og Frosta
til orientering, som også har gitt sin tilslutning. Den lokalpolitiske
tilslutningen legger som forutsetning at gjennomsnittstakstene
ikke overskrider (i 2017-kroner) de ulike takstene som er definert
i saksgrunnlaget fra Nye Veier. Bommene plasseres på hhv. E6 Leistad,
E6 Hell, E6 Forbordsfjelltunellen og E6 Åsen.
Videre merker komiteen seg
at prosjektet har et kostnadsanslag på 11,4 mrd. kroner (2018),
hvorav bompengeandelen er på 53 pst., mens de resterende 47 pst.
er statens andel.
Komiteen merker seg at reiselengden
for de to delstrekningene vil bli redusert fra dagens ca. 47 km
til ca. 42 km, og at de prosjektutløsende behov er å styrke en felles
bo- og arbeidsmarkedsregion, avhjelpe sårbarhet i trafikksystemet
knyttet til rasfare på Langstein og øke kapasitet på bane og veg
på strekningen Trondheim–Stjørdal.
Videre merker komiteen seg
at det ved utvikling av bompengeopplegg er lagt til grunn de føringene
som gis i Nasjonal transportplan 2014–2023 om plassering av bomstasjoner.
Disse angir at det ved sammenhengende utbygging over lengre avstander
bør plasseres flere bomstasjoner på strekningen, og at strekningen
deles opp i mindre strekninger. Det legges til grunn 15 års etterskuddsvis
innkreving i hver bom.
Komiteen merker seg at beregnet
årsdøgntrafikk på strekningen varierer fra 19 000 kjøretøy like
øst for Trondheim til i overkant av 8 600 kjøretøy ved Vuddudalen
sør for Åsen sentrum. Det er ÅDT fra 2016 som danner grunnlaget
for beregningsmodellen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, legger til grunn at bompengetakstene kan settes
lavere, basert på markedsrente eller binding av renten, slik at
det kommer bilistene til gode. Flertallet mener dette er en
mulighet fylkeskommuner og kommuner kan gjøre seg nytte av dersom
det er et lokalt ønske om det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den høye bompengekostnaden gjennom Trøndelag når hele porteføljen
til Nye Veier er realisert. Da vil det for personbil koste kr 600,-
tur/retur Berkåk–Åsen. Disse
medlemmer viser til sitt forslag i Nasjonal transportplan
om en utredning av veiprising, og mener det nå er på tide å utrede
alternative løsninger til bompenger.
Videre
viser komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet til Trøndelag fylkeskommunes
garantiansvar i dette prosjektet på 9,8 mrd. kroner og mener staten
selv må stille garanti for riksveger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for manglende kapasitet på Trønderbanen under utbyggingen
av E6, hvor en i perioder må forvente redusert fremkommelighet. Disse medlemmer viser
til tidligere planlegging for en helhetlig og samordnet utbygging
samtidig med elektrifisering og utbedring av Trønder- og Meråkerbanen. Det
er av stor betydning for utviklingen av Trøndelag at vedtak i Nasjonal
transportplan blir igangsatt som lovet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at målet for transportplanleggingen
i Norge må være å sikre flest mulig tilgang på best mulige miljøvennlige
transportmuligheter. Dette medlem mener
at det vil innebære en nedprioritering av nye fire-felts motorveier,
som bidrar til økt biltrafikk, økte klimagassutslipp og nedbygging
av natur og matjord. Dette
medlem mener felleskapets midler i større grad burde gå til
å finansiere en opprustning av jernbanen, mer kollektivtrafikk i
byene og lyntog mellom de store byene i Norge. Skal vi lykkes med
å få gods og persontrafikk over på bane heller enn vei, må vi, slik dette medlem ser
det, satse mer på nettopp bane enn nye motorveier. Dette medlem mener at det foreslåtte
veiprosjektet i denne proposisjonen er et eksempel på nettopp denne
typen miljøfiendtlige og lite samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekter. Dette medlem mener
at heller enn en ny fire-felts motorvei med 110 km/t bør den eksisterende
veien, med to–tre felt utbedres og hovedsakelig følge nåværende
trasé. Dette medlem viser
til den lokalpolitiske behandlingen og merknader og forslag fra
Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med de behandlingene.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse den planlagte 4-felts veien mellom Ranheim
og Åsen og fremme forslag om et veiprosjekt mellom Ranheim og Åsen
som hovedsakelig følger dagens trasé, som legger opp til 2–3 felts
vei med midtdeler og 90 km/t som fartsgrense.»
Dette medlem viser
også til den planlagte utbygningen av E6 Åsen–Mære. Dette medlem understreker
at også denne strekningen bør utbedres med utgangspunkt i traseen
som finnes i dag, og ikke bygges som ny firefelts vei, av de samme
grunnene som er nevnt for strekningen Ranheim–Åsen.