Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at Prop. 69 S
(2017–2018) bygger på Prop. 86 S (2016–2017), som ble vedtatt i
Stortinget i 2017, og omhandler forslag om plassering av nye bomstasjoner
med tilhørende rabattordninger for Oslopakke 3 trinn 2. Komiteen legger
vekt på at det står et bredt lokalpolitisk flertall bak forslaget.
Komiteen har merket seg at
det i den lokalt reviderte avtalen av 5. juni 2016 med tilleggsavtale
av 13. juni 2017 om Oslopakke 3 er foreslått å innføre et nytt takstsystem
med tids- og miljødifferensierte takster i tre ulike trinn:
-
Trinn 1 innebar
innføring av tids- og miljødifferensierte bompengetakster i eksisterende
bomsnitt i Oslo. Endringen ble innført fra 1. oktober 2017, jf. Prop.
86 S / Innst. 464 S (2016–2017). I denne proposisjonen redegjøres
det også for prosjekter og tiltak som forutsettes finansiert gjennom
Oslopakke 3.
-
Trinn 2 forutsetter
supplerende bomsnitt på Oslos bygrense for trafikk fra Romerike
og Follo mot Oslo. Samtidig planlegges nye innkrevingspunkter i
Oslo på Ring 2 med armer. Videre legges det opp til å innføre avgift
for elbiler i takstgruppe 1. Målet er å innføre trinn 2 fra 1. mars
2019.
-
Trinn 3 innebærer
at takstene for elbiler i takstgruppe 1 økes ytterligere. Det er
et mål å innføre trinn 3 fra 1. mars 2020.
Komiteen har
merket seg at dagens bomring beholdes som ett bomsnitt og bygges
om til tovegs innkreving. Videre legges det til grunn at det blir
etablert et nytt bomsnitt med bomstasjoner for tovegs innkreving i
en ny indre ring.
Komiteen har også merket seg
at det i tillegg til eksisterende bomstasjoner i bygrensa i vest
(mot Bærum) legges opp til etablering av nye bomstasjoner for envegs
innkreving i retning mot Oslo på bygrensa i nord (mot Romerike)
og sør (mot Follo).
Komiteen har videre merket
seg at det nye takstsystemet og de nye bomstasjonene, inkl. ombygging
av bomstasjonene i Osloringen, blir satt i drift fra 1. mars 2019.
Innkrevingsperioden for Oslopakke 3, inkludert trinn 2, gjelder
for perioden 2017–2036.
Komiteen viser til at gjennom
den lokalt reviderte Oslopakke 3-avtalen med tilleggsavtale har
de lokale partene blitt enige om følgende endringer i takst- og
rabattsystemet:
-
Det innføres tovegs
innkreving i dagens bomring (Osloringen) og i de nye bomstasjonene
i Oslo (Indre Ring). Som følge av dette økes dagens månedstak på
antall passeringer i bomsnitt Osloringen fra 60 til 120.
Det blir felles månedstak for Osloringen og Indre Ring.
-
Bomstasjonene ved
bygrensene (Bygrensesnittet) skal ha envegs innkreving mot Oslo
og beholde dagens månedstak på 60 passeringer.
-
Det innføres en
felles timesregel for bomstasjonene i Osloringen og Indre Ring.
Det er lagt til grunn at den høyeste taksten som blir registrert
i løpet av en time, er den taksten som skal belastes trafikanten. Dette
er en funksjonalitet som ikke er mulig med dagens tekniske systemløsning
for bompengeinnkreving. Det er satt i gang et arbeid for å løse
dette, men det er ennå uklart når en slik funksjonalitet kan være
på plass. Dette vil uansett ikke være etablert på tidspunktet for
iverksettingen av trinn 2. For bomstasjonene i Bygrensesnittet legges
det opp til en egen timesregel.
-
Ved innføring av
tovegs innkreving i Osloringen settes takstene i bomstasjonene ned
i forhold til dagens takster. De nye takstene skal være halvparten
av takstene som ble besluttet i revidert avtale av 5. juni 2016,
justert for prisstigning.
-
Det gis 20 pst.
rabatt for kjøretøy i takstgruppe 1 (kjøretøy med tillatt totalvekt
til og med 3 500 kg og kjøretøy i kjøretøygruppe M1) med gyldig
avtale og brikke. Det vil ikke bli gitt rabatt til kjøretøy i takstgruppe
2 (kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg med unntak av kjøretøy
i kjøretøygruppe M1).
-
Tids- og miljødifferensierte
takster vil bli videreført også i de nye bomsnittene.
Komiteen viser
også til at lokale myndigheter har avtalt at batteri-elektriske
kjøretøy skal betale bomavgift ved innføring av Oslopakke 3 trinn
2. Det er da lagt til grunn takster på 5 kroner utenom rushperiodene
og 10 kroner i rushperiodene. Inntil videre er det forutsatt at
nullutslippskjøretøy som blir drevet av hydrogen, fortsatt skal
ha fritak. Ladbare hybrider i takstgruppe 1 skal betale samme takst
som kjøretøy med normaltakst, mens ladbare hybrider i takstgruppe
2 skal betale samme takst som Euro VI.
Komiteen har merket seg at
det nå innføres betaling i bomringen for rene elbiler. Det er innenfor
de nasjonale reglene som Stortinget har vedtatt.
Komiteen har videre merket
seg at de lokale myndighetene har lagt til grunn at staten vil bidra
med 50 pst. av investeringskostnadene for flere tyngre infrastrukturprosjekter
for kollektivtransporten. Av de samlede bompengene er det beregnet
at om lag 72 pst. vil gå til investeringer i og drift av kollektivtransport,
13 pst. til sykkeltiltak og 15 pst. til rene vegtiltak. Fra lokale myndigheters
side er Fornebubanen, ny sentrumstunnel for T-banen, baneløsning
for Nedre Romerike og nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen
(CBTC) vurdert som aktuelle store kollektivtrafikktiltak. Drift,
vedlikehold og oppgradering av eksisterende T-baner og samlet plan
for oppgradering av eksisterende trikkenett tilpasset nye trikker
inngår også i den lokalt reviderte avtalen.
Komiteen vil understreke Samferdselsdepartementets
påpeking av at de fleste av de store kollektivtrafikkprosjektene
som er vurdert som aktuelle fra lokale myndigheters side, er på
et tidlig plan- og utredningsstadium. Det er derfor knyttet stor
usikkerhet til kostnadsberegningene. Den videre prioriteringen skal
styres gjennom porteføljestyring, og det forutsettes at omfang og
prioriteringer tilpasses tilgjengelige økonomiske rammer.
Komiteen har merket seg departementets
påpeking om at når det gjelder mulige 50/50-prosjekter, er det avsatt
midler i Nasjonal transportplan 2018–2029 til Fornebubanen og ny
T-banetunnel (mellom Majorstuen og Tøyen/Ensjø).
Komiteen har merket seg at
lånerammen ikke skal overstige 6,3 mrd. 2013-kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre. Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
Arbeiderpartiets merknad om Jernbanedirektoratets forslag til handlingsprogram. Flertallet vil
vise til at Jernbanedirektoratets høringsutkast til handlingsprogram
innebærer at de gjenstående InterCity-strekningene i Akershus på
Dovrebanen (Venjar–Langset) og Østfoldbanen (Follobanetunnelen Oslo
S–Ski) fullføres i tråd med NTP 2018–2029. Flertallet vil også påpeke at
byggingen av ny jernbanetunnel gjennom Oslo nå blir fulgt opp. Dette
er positivt for måloppnåelsene i Oslopakke 3. Flertallet viser videre til
at forhandlingene om en byvekstavtale for Osloregionen har startet. Dette
innebærer en betydelig satsning fra regjeringen på miljøvennlige
kollektivløsninger og bærekraftig velferdsutvikling, hvor særlig
Fornebubanen og ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum vil ha stor
betydning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt forslag i gjeldende Nasjonal
transportplan. Arbeiderpartiet vil halvere klimagassutslippene fra
transportsektoren innen 2030. Skal en lykkes med å nå målene i Parisavtalen,
må staten være villig til å finansiere inntil 70 pst. av investeringskostnadene. Disse medlemmer viser
til sitt alternative statsbudsjett for 2018, hvor Arbeiderpartiet satte
av 300 mill. kroner mer enn i regjeringens forslag til store kollektivinvesteringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener også
at staten må ta en større andel av driftskostnadene for kollektivtrafikken.
Videre viser disse medlemmer til
at trinn 2 i Oslopakke 3 bidrar til å styre trafikken og å fordele
betalingsbyrden på flere trafikanter. For å kunne prioritere mellom
målene om inntekter, trafikkreduksjon, andel nullutslippskjøretøy
og samfunnsøkonomisk lønnsomhet vil det være nødvendig å ha betydelig
fleksibilitet i takstene på lengre sikt. Videre mener disse medlemmer at
det også i det videre arbeidet er viktig med en streng porteføljestyring.
Disse medlemmer viser også
til vedtatt Nasjonal transportplan når det gjelder planlagt utvikling
og fremdrift på jernbanen/InterCity. Jernbanedirektoratets forslag
til handlingsprogram foreslår å utsette viktige enkeltstrekninger
i flere år. Dette utfordrer Oslopakke 3s ambisjoner på redusert
biltrafikk og viktige klimamål.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra med 70 pst. statlig finansiering av kollektivprosjektene
i Oslopakke 3.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
mener at forslaget til Oslopakke 3 trinn 2 vil ha så drastiske konsekvenser
for hverdagslivet og økonomien for så mange innbyggere i både Oslo
og Akershus at det burde ha vært en folkeavstemning. Disse medlemmer mener
det er viktig at alle de som rammes hardest av denne saken, får
en mulighet til å si sin mening.
Disse medlemmer mener det
er manglende forholdsmessighet mellom hva bilistene betaler inn
i bompenger i pakken, og hva som investeres i veikvalitet og bedre
veikapasitet. Disse
medlemmer viser til at bare 15 pst. av bompengene bilistene
betaler inn, kommer trafikantene til gode i form av veimidler. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng fremheve merknader og forslag i Prop. 82 L (2016–2017). Disse medlemmer viser
til følgende forslag som ble fremmet i saken:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for, herunder om nødvendig fremme forslag for
Stortinget om, at en forutsetning for å kunne godkjenne lokale bompakkeinitiativ
med progressive satser er at det skal være forholdsmessighet mellom
det bilistene betaler inn i bompenger og det bilistene får tilbake
i form av ny veikapasitet, bedre kvalitet på veiene og økt trafikksikkerhet.»
Disse medlemmer mener at forslaget
til tak for månedspasseringer fremstår som sterkt urimelig når belastningen
på dem som bruker bilen i hverdagen, økes så drastisk. Dette vil
i særlig grad ramme barnefamilier som gjerne foretar mange reiser
i forbindelse med aktiviteter for barna. Disse medlemmer mener at bombelastningen
og det foreslåtte passeringstaket bør reduseres betydelig.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet merkar seg at ein no får vesentleg fleire
innkrevjingspunkt i og ut av Oslo. Dette betyr i praksis at nærast
alle som skal nytte bil som framkomstmiddel i hovudstaden, må betale
bompengar, og at dette kan medføre ei høgare bompengebelastning. Desse medlemene er uroa
for den høge bompengebelastninga i hovudstaden, noko som særleg
vil råka familiar med born som treng den fleksibiliteten som bilen
gjev for å få kvardagen til å fungere.
Desse medlemene syner òg til
at berre 15 pst. av kronene som vert krevde inn, vert nytta til
vegformål, og at 72 pst. går til kollektivtransport. Dette er midlar
som kjem i tillegg til kva Oslo kommune og Akershus fylkeskommune
får til desse tiltaka gjennom råmetilskota. I tillegg bidreg staten
med finansiering av togtilbodet. Samla gjev dette store statlege
bidrag til kollektivsatsing i hovudstaden, vesentleg meir enn mange
stader elles i landet. Desse
medlemene meiner denne skeivfordelinga er uheldig, og at ein
auke i råmetilskotet er ein meir rettvis bruk av pengar enn å til
dømes auke det statlege tilskotet i bypakkeordningane.
Komiteens medlemer
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti syner til
at medlemene frå Framstegspartiet i sin merknad tek til orde for
folkerøysting i bompengespørsmål. Desse medlemene merkar seg
at Framstegspartiet sine medlemer har eit anna syn på dette enn
statsråden frå same parti.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er svært positiv til utviklingen
i samferdselssektoren i Oslo og mener Oslo nå på svært mange måter er
et eksempel til etterfølgelse for hvordan man kan bygge et transportsystem
som satser på kollektivtrafikk, gående og syklende, fremfor bilbaserte
tiltak. Dette medlem viser
til at det ligger som et eksplisitt mål i avtalen å redusere biltrafikken
med 15 pst. i løpet av 2019, og at dersom dette ikke innfris, skal
takstene for bompenger reforhandles.
På denne bakgrunn
anser partene i avtalen det derfor realistisk at en reduksjon i
biltrafikken på 15 pst. gjennom bomsnittene i 2019 legges til grunn
som et mål i avtalen. Det skal rapporteres på dette målet i de årlige rulleringene
av handlingsprogrammet for Oslopakke 3. Dersom det godtgjøres gjennom
de årlige rapporteringene at målet ikke vil innfris, åpnes det for
reforhandling av bomtakstsystemet hvis en av partene ber om det. Det
vises i den forbindelse til det pågående arbeidet med å harmonisere
vegtrafikkloven og vegloven knyttet til bruk av bompenger til trafikkregulering.
Endringer i bomtakstene forutsetter enighet mellom partene, og må
forelegges Stortinget for godkjennelse.
Dette medlem undres over at
dette ikke er omtalt i proposisjonen, men forutsetter at regjeringen
forholder seg til avtalen som den står. I den forbindelse vil dette
medlem også understreke viktigheten av å innføre endringene 1. mars
2019 som avtalt, og ikke senere, slik som ble tilfelle for Oslopakke
3 trinn 1.
Dette medlem merker seg omtalen
av E18 Vestkorridoren i proposisjonen. Dette medlem har vært tydelig,
og på linje med byrådet i Oslo, ved å gå imot utbyggingen av E18
ut over strekningen Lysaker–Strand. Dette medlem synes det er
kritikkverdig at Stortinget i NTP vedtok å bygge ut E18 helhetlig,
når forutsetningen i den lokale avtalen om OP3 var at det kun var Lysaker–Strand
som man var enige om. Resten av strekningen må nedskaleres av hensyn
til kostnader, og slik at den fysiske veikapasiteten ikke øker,
dersom man skal følge de lokalpolitiske vedtakene i denne saken,
slik dette medlem ønsker.
Dette medlem understreker at dersom regjeringen fulgte de lokalpolitiske
vedtakene i denne saken og ikke planla for utbygging ut over Lysaker–Strand,
ville det frigjøre midler til andre kollektivprosjekt som kunne
kommet Oslos befolkning, og miljøet, til gode.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stoppe alle planer om utbygging av E18 Vestkorridoren
ut over Lysaker–Strand, som det er lokalpolitisk enighet om.»