Dokument
8:170 S (2017-2018) Representantforslag fra stortingsreprensentantene
Anette Trettebergstuen, Ingvild Kjerkol og Terje Aasland om balansert
makt i verdikjeden for mat og dagligvarer
Jeg viser til brev
av 20. mars 2018, der næringskomiteen ber om min vurdering av representantforslag
8:170 S (2017–2018) fra stortingsrepresentantene Anette Trettebergstuen,
Ingvild Kjerkol og Terje Aasland om balansert makt i verdikjeden
for mat og dagligvarer. Opprinnelig svarfrist var 4. april, men
er etter avtale utsatt til 18. april 2018.
Kommentarer
til representantforslagets bakgrunnsdel
Norske forbrukere
forholder seg til dagligvaremarkedet nesten daglig, og bruker en
vesentlig andel av inntekten sin på mat. I følge Mat og industri
2017 er den norske matindustrien markedet for ca 90 prosent av norsk
jordbruksproduksjon, pluss marine råvarer.
Effektiv konkurranse
i dette markedet har dermed stor betydning for forbrukerne og for
norske bønder. Jeg er glad for at Stortinget også tar opp disse
spørsmålene.
Konkurransen i det
norske dagligvaremarkedet er utfordrende. Vi har leverandører med
sterk markedsmakt, og bare tre kjeder på detaljistleddet. Vi har også
vesentlige etableringshindre. Strukturendringer og konsolideringer
har over tid ført til en sterk konsentrasjon i dagligvaresektoren.
Gjennom integrerte grossist- og distribusjonsfunksjoner, sentrale
innkjøpsfunksjoner, egne merkevarer og vertikal integrasjon, har
dagligvarekjedene over tid økt sin makt overfor de andre leddene
i verdikjeden. Flere av strukturendringene og konsolideringene som
har skjedd i verdikjeden for mat, har vært viktige og riktige, særlig
styrkingen av detaljistleddet som skjedde på 80- og 90-tallet. Det
er rimelig å anta at disse endringene over tid har gitt betydelige
gevinster for både forbrukerne og samfunnet. Likevel er situasjonen
i dag den at konsentrerte markeder, både på detaljist- og leverandørnivå,
kan stå i veien for effektiv ressursbruk, rimelige priser, og produktmangfold.
Stortingsrepresentantene
Aasland, Kjerkol og Trettebergstuen viser til at Norge eksporterer
lite mat. Statistikk for utenrikshandelen fra 2017 viser imidlertid
at vi er nettoeksportører av produkter fra jordbruk, skogbruk og
fiske.Når
det gjelder jordbruksvarer er det riktig at vi er nettoimportører
av slike varer.I
følge Norges Sjømatråd eksporterte Norge sjømat for 94,5 mrd. kroner
i 2017.
I diskusjonen av
produktutvalget i norske butikker er det flere forhold som må tas
i betraktning. Sammenliknet med Sverige har vi mange flere butikker
per innbygger, og butikkene er mindre. Det gir mindre hylleplass,
og dermed færre varer i butikken. Importvernet for landbruksvarer,
som det er bred politisk enighet om, har også betydning for vareutvalget
i norske dagligvarebutikker. I følge en rapport fra Menon Economics
utarbeidet for Norgesgruppen, er det kun mindre forskjell i utvalg
av mat og drikke når man sammenlikner norske og svenske butikker
av lik størrelse.
Når det gjelder
konkurransen på detaljstleddet er det tegn som kan tyde på at konkurransen
hardner til mellom kjedene. For eksempel ser man forskyvninger i markedsandeler
og priskonkurranse på enkeltprodukter. Analyseselskapet Nielsen
sin kvartalsrapport for første kvartal 2018 viser for eksempel at
REMA 1000 øker sin markedsandel med 0,4 prosent, mens den sank gjennom
hele 2017.Videre
viser nylige tall fra SSB at veksten i konsumprisindeksen fra mars
2017 til mars 2018 var på 2,2 prosent, mens prisene for matvarer
økte med 1,6 prosent i samme periode.Det
er også stadig hardere konkurranse fra svenske dagligvareforretninger og
netthandler.
Lov om god handelsskikk
Stortingsrepresentantene
Aasland, Kjerkol og Trettebergstuen anfører at en lov om god handelsskikk
vil bidra til mer forutsigbarhet og ryddighet i forhandlingene mellom
leverandører og kjeder. For å sikre en mer velfungerende verdikjede
mener forslagsstillerne at forslaget om lov om god handelsskikk
nå må følges opp og foreslår at Stortinget ber regjeringen legge
frem et forslag til lov om god handelsskikk med tilsyn. Forslagsstillerne
ber også om at distribusjonselementet ivaretas i forbindelse med
lovforslaget.
Forslag til lov
om god handelsskikk ble utredet av et offentlig utvalg, ledet av
professor Erling Hjelmeng v/Universitetet i Oslo. Formålet med forslaget
var samfunnsøkonomisk effektivitet. Lovforslaget setter rammer for
hva kontraktene må inneholde, for eksempel at det må være frister
for varsling av delisting og oppsigelse, men ikke hva lengden på
disse fristene skal være. Med slike rammer mente utvalget at aktørene
seg i mellom vil komme fram til mer effektive kontrakter, som igjen
vil kunne føre til økt samfunnsøkonomisk effektivitet.
Lov om god handelsskikk
har ikke til hensikt å regulere hvordan verdiskapningen skal fordeles
mellom leverandører og dagligvarekjeder. En lov om god handelsskikk
vil etter departementets vurdering heller ikke ha noen direkte virkninger
for forbrukerne, eller løse noen av de konkurranseproblemene vi
ser i dagligvarebransjen. I forslaget var det dessuten lagt opp
til en håndheving som ville kreve store ressurser.
Flere land i EU
har innført regler for å unngå maktmisbruk i matvarekjeden, og EU-kommisjonen
har foreslått et eget direktiv om dette.
Som forslagsstillerne
viser til, er allerede forslaget om lov om god handelsskikk behandlet
av Stortinget. I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2016 vedtok flertallet i Stortinget å ikke gå videre med forslaget,
men heller fokusere på tiltak som styrket konkurransen og effektiviteten
i verdikjeden for mat. Bakgrunnen for dette var at de utfordringene
man observerte i verdikjeden for mat i all hovedsak var av konkurransemessig
art, og at de best løses gjennom tiltak for å fremme konkurransen,
jf. Innst. 8 S (2015-2016).
Etter høringen av
rapportene til Oslo Economics og Ronny Gjendemsjø skal departementet
nå i gang med en utredning hvor flere konkrete tiltak vurderes.
Dette skal gjøres av et eksternt faglig uavhengig miljø. Departementet
vil i forbindelse med dette også be om en vurdering av hvorvidt
en lov om god handelsskikk kan gi mer effektive kontrakter. Det
er imidlertid en forutsetning for regjeringen at en slik lov ikke
gir økt byråkrati.
Når det gjelder
forhold knyttet til distribusjon mener jeg det må utredes om det
er et behov for å regulere dette. Det er ikke godtgjort i utredningene
knyttet til verdikjeden for mat (Matkjedeutvalget og Dagligvarelovutvalget)
at det foreligger konkurranseproblemer knyttet til distribusjon
av dagligvarer. Oslo Economics peker i sin rapport på at stordriftsfordeler
i distribusjon er et etableringshinder av mindre betydning.
Utredning av forbud mot prisdiskriminering
for dominerende leverandører
Stortingsrepresentantene
Aasland, Kjerkol og Trettebergstuen mener det må utredes med sikte
på å innføre et forbud mot prisdiskriminering for dominerende leverandører
innen en gitt kategori. Formålet er å bidra til mer effektiv konkurranse
og lette etableringen for nye aktører. Videre påpekes at konkurransen
ikke vil defineres av størrelsen på aktørene, men av evnen til å
drive effektivt og tilby forbrukerne et best mulig tilbud.
Regulering av innkjøpspriser
har vært mye debattert den siste tiden. Temaet var også oppe til
debatt på konferansen Nærings- og fiskeridepartementet arrangerte
9. april 2018. Forskjeller i innkjøpspriser trekkes fram av Oslo
Economics som det viktigste etableringshinderet for nye aktører.
Nykommeren Kolonial.no AS har tatt til orde for at dominerende leverandørers
priser må reguleres for å få bedre konkurranse i det norske dagligvaremarkedet.
Kolonial.no har også uttalt at uten et innkjøpssamarbeid med REMA
1000, ville de ikke fått levelige innkjøpspriser av de store norske
leverandørene.
Rapporten til Oslo
Economics fastslår at en nyetablerer trenger store volum for å få
innkjøpsbetingelser som gjør det mulig å konkurrere mot de etablerte
kjedene. Det er en rekke kjente faglige innvendinger mot regulering
av innkjøpsbetingelser. Forskjeller i innkjøpsbetingelser, ulike
rabattnivåer mv. er i utgangspunktet ikke problematisk konkurransemessig
sett. Prisdiskriminering mellom ulike kunder fører normalt til at
prisene totalt sett blir lavere. Ved å lovfeste et krav om like priser
mellom leverandør og detaljist, er det stor risiko for at prisene
til forbruker blir høyere. Den enkle forklaringen er at dersom den
aktøren med sterkest kjøpermakt vet at konkurrentene vil nyte godt
av de rabattene man oppnår, vil incentivet til å forhandle prisene
ned bli svekket. Sett fra leverandørenes perspektiv, vil økt rabatt
en kjøper oppnår også måtte gis til de andre. Det reduserer viljen
til å gi rabatt. Dermed kan resultatet være at prisene både blir
høyere og mer like mellom ulike kjedeprofiler. Håndhevingen av en
slik regulering vil dessuten kunne være svært krevende og innebære
store ressurser.
Jeg kan likevel
forstå hvorfor noen etterlyser en slik regulering. Ingen vil kunne
overleve i konkurransen over tid med vesentlig høyere kostnader
enn konkurrentene. Det kan også tenkes at selv om prisene på kort sikt
øker vil de reduseres på noe lengre sikt fordi de som i utgangspunktet
har høyest innkjøpspriser, får lavere kostnader. I dagligvaremarkedet
kan dette gjøre nyetablering lettere.
Regulering av innkjøpsbetingelser
vil også være en del av utredeningen av tiltak som vi nå skal i
gang med. Forslagsstillerne foreslår imidlertid å utrede med sikte på
å innføre et forbud. Det er å forskuttere konklusjonen. Skal man
utrede, må det være for å få for- og motargumenter. Om en faglig
utredning viser at et slikt forbud med høy sannsynlighet vil gi
dyrere mat både på kort og lang sikt, vil forbrukerne tape dersom
Stortinget allerede har bestemt at forbudet skal innføres.
Avslutning
Stortingsrepresentantene
Aasland, Kjerkol og Trettebergstuen mener at det er på overtid å
gjennomføre politiske tiltak for å styrke norske forbrukere og matprodusenter,
innenfor rammene av norsk landbrukspolitikk. Matprodusentene er
landbruksministerens ansvar, men effektiv konkurranse til fordel
for forbrukerne er mitt ansvar. Og det er nettopp det som bør være
målestokken for om et tiltak skal innføres eller ikke. Regjeringen
ønsker ikke å innføre tiltak som fører til dyrere mat for forbrukerne.
Tiltak må gi økt konkurranse som kommer forbrukerne til gode. Vi
må heller ikke innføre tiltak som gir foretakene økte kostnader
som veltes over på forbrukerne. Som nevnt vil departementet følge
opp rapporten fra Oslo Economics ved å utrede en rekke konkrete
forslag, og jeg tar sikte på å sette i gang raskt. Departementet
vil komme tilbake til Stortinget med oppfølging av saken på egnet
måte.