Internasjonalt omregningssystem
Komiteen merker seg at Forum
for fagskoler og Organisasjonen for norske fagskolestudenter (ONF) mener
at studiepoeng oppnådd i en fagskole og høyere yrkesfaglig utdanning
må kunne konverteres til ECTS. Komiteen vil påpeke at ECVET
i liten grad benyttes ved fagskoler, høyskoler eller universiteter
i Europa.
Komiteen vil videre vise til
Innst. 254 S (2016–2017) Fagfolk for fremtiden – Fagskoleutdanning.
Der vedtok Stortinget tydelige føringer om at forholdene må legges
til rette for internasjonalisering av fagskoleutdanningen. I forbindelse
med studiepoeng for fagskoleutdanning skrev komiteen følgende:
«Komiteen understreker
at dette også er et viktig tiltak for å sikre en mulighet for økt
internasjonalisering av fagskolesektoren. Komiteen mener at det
med mobiliteten i dagens arbeidsmarked er viktig å ha en betegnelse
på kvalifikasjoner som gjør det enklere å forholde seg til andre
europeiske institusjoner som tilbyr utdanninger med tilsvarende
læringsutbytte.»
Komiteen vil
påpeke at de landene i Europa som har et godt utviklet fagskolenivå,
benytter ECTS for å konvertere sine studiepoeng internasjonalt,
og at Bologna Framework and Certification er en frivillig ordning
som allerede benyttes av 15 andre land i Europa, inkludert blant
annet Spania, Portugal, Sveits, Frankrike, Storbritannia, Irland,
Nederland, Belgia og Danmark.
Komiteen vil vise til at ECTS
for EQF nivå 5 er den anbefalte løsningen for å bidra til mobilitet.
Den franske Bolognaeksperten Sylvie Bonichon skriver følgende om en
anbefalt løsning:
«The recommendations
made in the Bologna Communiqués is that L5 qualifications, when
existing or implemented in countries, should be included in the Higher
Education landscape of the country. But, in respect of the subsidiarity
principles, it is up to the countries to decide.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, vil vise til
at departementet har varslet en gjennomgang av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
(NKR). Når den gjennomgangen foreligger, legger flertallet til grunn at forholdet
til europeiske mobilitetsverktøy som ECTS ivaretas. Flertallet legger
også til grunn at det i vurderingene redegjøres for hvilke endringer
fagskolene må gjøre i sine utdanninger og sin kvalitetssikring for
at de skal kvalifisere til å omfattes av de europeiske reglene for
ECTS.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til Stortingets
intensjon om å legge til rette for internasjonalisering,
og disse medlemmer mener
dette forutsetter at studiepoeng oppnådd i en fagskole og i høyere
yrkesfaglig utdanning må kunne konverteres til ECTS. I Bologna-prosessen
ble det allerede i 2008 utviklet deskriptorer (Dublin Descriptors)
for EQF nivå 5 med 120 ECTS, og disse medlemmer er kjent med at
landene i Europa med et godt utviklet fagskolenivå benytter utelukkende
ECTS for å konvertere sine studiepoeng internasjonalt. En naturlig
konsekvens er derfor at studiepoeng oppnådd i fagskole kan konverteres
til ECTS på lik linje med studiepoeng oppnådd ved høyskoler og universiteter.