Kapittel 2 Akkreditering og
godkjenning av fagskoleutdanning
§ 4 Definisjon og kvalitetssikring av
fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning
er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående
opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i
arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak.
Fagskoleutdanning
skal ha et innhold og omfang som tilsvarer et halvt år til to års
utdanning på fulltid. Departementet kan, etter søknad fra styret
for fagskolen, vedta at det kan gis fagskoleutdanning som i innhold
og omfang tilsvarer tre års utdanning på fulltid. Departementet
kan gi forskrift om krav til innhold og omfang for treårige fagskoleutdanninger.
Fagskoler skal ha
tilfredsstillende interne systemer for kvalitetssikring. Studentevalueringer
skal inngå i disse systemene. Departementet gir forskrift om krav
til kvalitetssikringssystemer og kvalitetsarbeid.
§ 5 Akkreditering av fagskoleutdanning
Nasjonalt organ
for kvalitet i utdanningen (NOKUT) fører tilsyn med kvaliteten i
høyere yrkesfaglig utdanning og akkrediterer fagskoleutdanning,
jf. lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler kapittel
2.
Akkreditering er
en faglig vurdering av om en fagskole eller en fagskoleutdanning
oppfyller vilkår gitt av departementet og NOKUT. Akkreditering er
et vilkår for å kunne tilby fagskoleutdanning. Akkreditert fagskoleutdanning
skal være i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Fagskoler kan på
bestemte vilkår få akkreditering for fagområde. Fagskoler som får
akkreditering for fagområde, har fullmakt til selv å opprette og
legge ned fagskoleutdanninger innenfor disse fagområdene.
Hvis en fagskoleutdanning
ikke lenger oppfyller vilkårene for akkreditering, eller en fagskole
ikke lenger oppfyller vilkårene for fagområdeakkreditering, kan NOKUT
trekke den tilbake. Dersom akkrediteringen trekkes tilbake, har
fagskolens styre ansvaret for å sikre at de berørte studentene får
gjennomført påbegynt utdanning på en tilfredsstillende måte.
Departementet kan
gi forskrift om
-
a) vilkår for akkreditering
av fagskoleutdanning
-
b) vilkår for akkreditering
av fagområde
-
c) saksbehandlingsregler
for NOKUTs akkrediteringsarbeid.
§ 6 Beskyttelse av betegnelsene fagskoleutdanning
og fagskole
Betegnelsene fagskoleutdanning
og fagskole kan bare brukes om utdanninger og skoler som har akkreditering
etter § 5. Bare utdanninger og skoler som har akkreditering etter
§ 5 kan markedsføres på en måte som gir inntrykk av at de har en
slik akkreditering.
Departementet kan
ved enkeltvedtak forby bruk av betegnelse eller navn som uriktig
gir inntrykk av at en virksomhet har akkreditering for å gi fagskoleutdanning,
eller som kan forveksles med en betegnelse som nevnt i første ledd.
Departementet kan
etter søknad tillate bruk av etablerte sammensatte betegnelser selv
om de kan forveksles med betegnelsene fagskole eller fagskoleutdanning.
Departementet kan
ilegge overtredelsesgebyr til virksomheter som forsettlig eller
uaktsomt
-
a) bruker betegnelsen
fagskole eller fagskoleutdanning uten at det foreligger nødvendig
akkreditering
-
b) markedsfører
en skole eller utdanning på en måte som gir et uriktig inntrykk
av at det foreligger en akkreditering som fagskole eller fagskoleutdanning
-
c) bryter et forbud
som nevnt i annet ledd mot bruk av betegnelser eller navn.
Departementet kan
gi forskrift om overtredelsesgebyr. Et endelig vedtak om overtredelsesgebyr
er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 7 Generell godkjenning av utenlandsk
fagskoleutdanning
NOKUT avgjør etter
søknad fra enkeltpersoner om utdanning fra en utenlandsk fagskole
eller en annen yrkesfaglig utdanning fra utlandet på tilsvarende
nivå, skal gis en generell godkjenning slik at den ut fra nivå og omfang
godkjennes som sidestilt med akkreditert fagskoleutdanning. Klageinstansen
kan ikke overprøve NOKUTs vurdering av den avlagte utdanningens
nivå og omfang. Departementet kan gi forskrift om saksbehandling
og klageadgang i saker om godkjenning av utenlandsk fagskoleutdanning.
§ 8 Godskriving og fritak
Fagskoler skal godskrive
beståtte emner fra andre akkrediterte fagskoleutdanninger som oppfyller
de faglige kravene for emnene det søkes om godkjenning for, dersom
de aktuelle fagskoleutdanningene ligger innenfor det samme fagområdet
eller nært beslektede fagområder. Det skal ikke gis dobbel uttelling
for det samme faginnholdet. Departementet kan gi forskrift om godskriving
av emner fra andre fagskoleutdanninger.
Fagskoler kan etter
en faglig vurdering også gi fritak for emner på grunnlag av annen
dokumentert relevant utdanning og kompetanse. Det kan gis et slikt
fritak på grunnlag av dokumentert realkompetanse. Departementet
kan gi forskrift om vurderingen av fritak.
Et vedtak om godskriving
av eller fritak for emner kan påklages. Klagen behandles i samsvar
med § 20.
Kapittel 3 Organiseringen av
fagskoler
§ 9 Styrets ansvar
Alle fagskoler skal
ha et eget styre. Offentlige fagskoler og fagskoler organisert som
studieforbund skal ha et styre som øverste ansvarlige styringsorgan.
Styret selv skal
fatte vedtak om at det etter styrets skjønn er forsvarlig å ta opp
nye studenter. Vedtaket skal fattes før studiestart.
Styret skal for
øvrig
-
a) sørge for at
studentene får den utdanningen som fagskolen har akkreditering for
-
b) sørge for at
alle vilkår for eventuelle offentlige tilskudd er oppfylt
-
c) sørge for at
opplysninger som blir gitt til NOKUT, studenter og dem som søker
utdanning er korrekte og fullstendige
-
d) sørge for at
det blir gitt nødvendig informasjon og veiledning til søkere til
og studenter ved fagskolen, blant annet om skolepenger, studietilbud,
søknadsfrister og opptakskrav
-
e) fastsette krav
til lærerkompetanse, instruktørkompetanse og ledelse ved fagskolen
-
f) sørge for at
virksomheten drives i samsvar med gjeldende lover og regler, og
etablere og sørge for gjennomføring av systematiske kontrolltiltak
(internkontroll) for å sikre dette. Departementet kan gi forskrift
om krav til internkontroll etter første punktum.
Styret kan delegere
sin avgjørelsesmyndighet til andre ved fagskolen hvis det ikke følger
av denne loven at styret selv skal fatte vedtak.
§ 10 Styrets sammensetning
Styret skal ha minst
sju medlemmer. Minst to medlemmer skal ha bakgrunn fra relevant
arbeids- eller næringsliv. Minst ett medlem skal være valgt av og
blant de ansatte, og minst ett medlem skal være valgt av og blant studentene.
Hvis styret har mer enn ti medlemmer, skal minst to medlemmer være
valgt av og blant studentene og minst to av og blant de ansatte.
Det skal velges personlig varamedlem for medlemmene valgt av de
ansatte og studentene. Det skal være minst ett varamedlem for medlemmene
fra arbeids- eller næringsliv, og minst ett varamedlem for de øvrige
medlemmene. Eier utpeker selv, eller fastsetter hvem som skal utpeke,
styrets leder.
Ved valg av styremedlemmer
gjelder likestillings- og diskrimineringsloven § 28 innen den enkelte
valgkrets.
Styremedlemmene
og varamedlemmene velges for inntil fire år. Styremedlemmer og varamedlemmer
som velges av og blant studentene, velges for ett år. Styremedlemmer
og varamedlemmer kan gjenvelges.
§ 11 Vedtaksførhet og gjennomføring av
styremøter
Styret kan fatte
vedtak når mer enn halvparten av medlemmene eller tilsvarende mange
varamedlemmer er til stede og avgir stemme.
Vedtak fattes med
et alminnelig flertall av de avgitte stemmene hvis ikke noe annet
er fastsatt i denne loven. Hvis det er like mange stemmer for og
imot et forslag, har møtelederen dobbeltstemme.
Styremøtene ledes
av styrelederen. Hvis styrelederen ikke er til stede, utpeker styret
en møteleder.
§ 12 Rektor
En fagskole skal
ha en rektor. Styret selv skal ansette rektoren. Rektor skal ha
nødvendig fag- og lederkompetanse. Studentene og de ansatte skal
bli hørt før en rektor ansettes. Departementet kan gi forskrift
om kravene til rektors kompetanse og ansettelsesprosessen ved ansettelse
av rektor.
Hvis avgjørelsen
av en sak ikke kan vente til styret kan komme sammen i møte, avgjør
rektor saken. Styret kan også gi rektor fullmakt til å avgjøre saker
som ikke bør utsettes til neste styremøte.
§ 13 Organisering
Private fagskoler
skal organiseres som stiftelser etter stiftelsesloven, eller aksjeselskap
etter aksjeloven.
Fagskoler som per
1. januar 2017 var organisert i et studieforbund etter lov om voksenopplæring,
kan videreføres som studieforbund.
Fagskoler skal være
registrert i Enhetsregisteret.
§ 14 Studentorgan og studentrepresentasjon
Studentene ved en
fagskole kan opprette studentorgan som skal ivareta deres interesser
og fremme deres synspunkter. Studenter ved den enkelte avdeling
ved en fagskole kan opprette studentorganer på tilsvarende måte.
Styret skal legge
forholdene til rette slik at studentorganene kan drive sitt arbeid
på en tilfredsstillende måte.
Studentorganene
skal høres i alle saker som angår studentene.
Studenter skal være
representert i alle kollegiale organer som tildeles beslutningsmyndighet
ved en fagskole.
Kapittel 4 Fagskolens virksomhet
§ 15 Læringsmiljø
Styret har det overordnede
ansvaret for studentenes læringsmiljø. Styret skal, i samarbeid
med studentorganene, legge forholdene til rette for et godt og inkluderende
læringsmiljø.
Hvis fagskolen er
tilknyttet en studentsamskipnad, skal styret i samarbeid med studentsamskipnaden
legge til rette for et godt og inkluderende læringsmiljø og arbeide
for å bedre studentvelferden på lærestedet.
Styret har ansvaret
for at læringsmiljøet og det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet
er fullt forsvarlig med hensyn til studentenes helse, sikkerhet
og velferd. I utformingen av det fysiske arbeidsmiljøet skal styret,
så langt det er mulig og rimelig, sørge for
-
a) at lokaler, adkomstveier,
trapper, mv. er dimensjonert og innredet for den virksomheten som
drives
-
b) at lokalene har
gode lys- og lydforhold og forsvarlig inneklima og luftkvalitet
-
c) at lokalene blir
vedlikeholdt og er rene og ryddige
-
d) at lokalene er
innredet slik at studentene unngår uheldige fysiske belastninger
-
e) at virksomheten
er planlagt slik at skader og ulykker forebygges
-
f) at tekniske innretninger
og utstyr er sikret og blir vedlikeholdt, slik at studentene unngår
skader og ulykker
-
g) at lokaler, adkomstveier,
sanitæranlegg og tekniske innretninger er utformet på en slik måte
at personer med nedsatt funksjonsevne kan studere ved fagskolen
-
h) at læringsmiljøet
er innrettet for studenter av ulike kjønn
-
i) at læringsmiljøet
er utformet etter prinsippet om universell utforming.
Departementet kan
gi forskrift om kravene til læringsmiljøet.
Fagskolen skal,
så langt det er rimelig, legge studiesituasjonen til rette
for studenter med særskilte behov. Tilretteleggingen skal ikke føre
til en reduksjon av de faglige kravene som stilles i den enkelte
utdanningen.
Arbeidstilsynet
fører tilsyn med at kravene i tredje ledd er oppfylt. Arbeidsmiljøloven
kapittel 18 gjelder så langt det passer. Departementet kan gi forskrift
om tilsyn med læringsmiljøet.
§ 16 Opptak
Opptaksgrunnlaget
til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring.
Søkere som er 23
år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende
realkompetanse. Til kunstfaglige fagskoleutdanninger kan søkere
som fyller spesielle faglige krav bestemt av fagskolen, tas opp
på grunnlag av realkompetanse og opptaksprøve hvis søkerne er 19
år eller eldre i opptaksåret. Departementet fastsetter i forskrift
hvilke kunstfaglige utdanninger som kan omfattes av unntaket fra
krav om 23 år for opptak på grunnlag av realkompetanse og kan også
fastsette nærmere faglige krav, herunder fastsette en øvre grense for
hvor mange som kan tas opp gjennom bruk av unntaksordningen over
en bestemt periode.
Departementet kan
gi forskrift om nasjonal samordning av opptaket og nasjonale opptaksregler,
blant annet om opptaksgrunnlag, rangering av søkerne og klagebehandling.
Styret selv skal
gi utfyllende forskrift om opptak til den enkelte fagskolen, med
krav til formell utdanning eller tilsvarende realkompetanse.
§ 17 Innholdet i utdanningen
Styret skal fastsette
en plan for innholdet i utdanningen og bestemme hvordan planen skal
gjennomføres. Det skal blant annet fastsettes bestemmelser om obligatoriske
kurs, praksisstudier, vurderingsformer og lignende.
Studiepoeng er en
betegnelse på læringsutbytte og normert studietid. Et fullt studieår
er normert til 60 studiepoeng.
Departementet kan
gi forskrift om
-
a) nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
-
b) et felles vurderingsuttrykk
ved eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering.
§ 18 Grader
Departementet kan
i forskrift bestemme hvilke grader en fagskole kan gi.
§ 19 Vitnemål
Fagskolen skal utstede
vitnemål for fullført fagskoleutdanning. NOKUT kan gi forskrift
om krav til vitnemålets utforming og innhold. En student som ikke
har fullført fagskoleutdanning, kan be om en karakterutskrift som
viser beståtte emner og prøver og andre vurderinger studenten har
fått.
Ved overgangen fra
betegnelsen fagskolepoeng til studiepoeng skal fagskolene skrive
ut nye vitnemål til de tidligere studentene som ønsker det. Fagskolen
kan kreve at disse dekker utgiftene til utstedelse av det nye vitnemålet.
§ 20 Klageorganer
En fagskole skal
opprette en lokal klagenemnd som skal behandle klager over enkeltvedtak.
Styret kan bestemme at klagenemnda også skal behandle andre klagesaker
fra studentene og saker etter §§ 23 til 27. Myndigheten til å treffe
vedtak etter §§ 23 til 27 kan ikke delegeres til andre organer ved
fagskolen.
Den lokale klagenemnda
skal ha fem medlemmer med personlige varamedlemmer. Lederen og dennes varamedlem
skal oppfylle lovens krav til lagdommere og skal ikke være ansatt
ved fagskolen. To av medlemmene i klagenemda skal være studenter.
Klagenemnda er vedtaksfør
når lederen eller varamedlemmet for lederen og minst to andre medlemmer eller
varamedlemmer er til stede.
Den lokale klagenemndas
vedtak i saker som gjelder klage på fagskolens enkeltvedtak, kan
ikke påklages.
Departementet kan
gi forskrift om et nasjonalt klageorgan for fagskoleutdanning som
skal behandle klager på enkeltvedtak på bestemte områder og om saksbehandlingen
i klagesaker.
Kapittel 5 Studentenes rettigheter
og plikter
§ 21 Avsluttende vurdering, eksamen og
sensur
Styret skal sørge
for at studentenes kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse
blir prøvd og vurdert på en upartisk og faglig betryggende måte.
Vurderingen skal sikre det faglige nivået ved den aktuelle utdanningen.
Det skal være en ekstern evaluering av vurderingen eller vurderingsordningene.
Styret oppnevner
sensor ved eksamener, prøver, bedømmelser av oppgaver eller annet
arbeid når resultatet inngår i vitnemålet eller innregnes i karakter
for utdanningen.
Sensuren skal være
klar innen tre uker etter at en eksamen, prøve eller oppgave eller
et annet arbeid er gjennomført, hvis ikke særlige grunner gjør det
nødvendig å bruke mer tid. Hvis sensuren ikke kan gis innen tre
uker, skal studenten varsles om det og samtidig få vite når sensuren
kan ventes. Styret selv kan gjøre unntak for enkelteksamener og
fastsette en lengre frist når det ikke er mulig å skaffe det antallet
kvalifiserte sensorer som er nødvendig for å gjennomføre sensuren
på tre uker.
Ved ny sensur etter
§§ 22 og 23 benyttes én eller flere sensorer. Minst én sensor skal
være ekstern. Karakteren kan endres både til gunst og ugunst for
klageren. Hvis en karakter er fastsatt på grunnlag av både skriftlig og
muntlig prøve og karakteren endres etter ny sensur av den skriftlige
delen av eksamenen, skal det holdes ny muntlig prøve for å få fastsatt
endelig karakter.
Styret selv gir
forskrift om gjennomføring av eksamener, prøver og annet arbeid.
Dette omfatter vilkår for å gå opp til en eksamen eller prøve på
nytt, adgangen til en ny praksisperiode og oppmelding. Styret kan
delegere til en avdeling ved fagskolen å gi utfyllende forskrift om
forhold som er særegne for den enkelte eksamen.
§ 22 Rett til begrunnelse og klage på
karakterfastsetting
En student har rett
til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen. Hvis karakteren
er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske
ferdigheter, må studenten kreve en slik begrunnelse umiddelbart
etter at karakteren er formidlet. Hvis karakteren kunngjøres elektronisk,
og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve
begrunnelse innen én uke etter at karakteren blir kunngjort. Hvis
karakteren kunngjøres på en annen måte, må studenten kreve begrunnelse
innen én uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men
likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.
Begrunnelsen skal
gis innen to uker etter at studenten har bedt om den. Dersom begrunnelsen
ikke kan gis innen to uker, skal studenten varsles om det og samtidig få
vite når begrunnelsen kan ventes. I begrunnelsen skal det gjøres
rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen
og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Begrunnelsen kan gis
muntlig eller skriftlig.
Hvis det er gitt
skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal studentene ha tilgang
til dem etter at karakteren er fastsatt.
En student kan klage
skriftlig over karakteren innen tre uker etter at eksamensresultatet
er kunngjort. Det skal da gjennomføres en ny sensur. Ved den nye
sensuren skal sensorene ikke få kjennskap til den opprinnelige karakteren,
sensors begrunnelse for karakteren eller studentens begrunnelse
for klagen. Hvis studenten har bedt om begrunnelse for eller klaget
over formelle feil, løper klagefristen fra studenten har fått begrunnelsen, eller
til klagen på formelle feil er endelig avgjort. Hvis det brukes
en løpende vurdering med karakter, kan fagskolen bestemme om studenten
skal kunne klage etter hver enkelt vurdering, eller først når resultatet
er kunngjort.
En student kan ikke
klage på en bedømmelse av en muntlig prestasjon, en vurdering av
praksisstudier eller lignende som etter sin art ikke lar seg etterprøve.
En student kan ikke
klage på karakterfastsettingen etter en ny sensur.
§ 23 Klage på formelle feil ved eksamen
En student som har
vært oppe til en eksamen, en prøve eller et annet arbeid som bedømmes
med karakterer, kan klage på formelle feil innen tre uker etter
at studenten er blitt eller burde være kjent med feilen. Klagen
skal rettes til fagskolen. Styret er klageinstans.
Et sensurvedtak
skal oppheves hvis det er begått feil som kan ha hatt betydning
for studentens prestasjon eller bedømmelsen av prestasjonen. Hvis
feilen kan rettes opp gjennom en ny sensur, skal dette gjennomføres. Hvis
feilen ikke kan rettes opp gjennom en ny sensur, skal det holdes
en ny eksamen, prøve eller lignende med nye sensorer. En student
kan klage etter § 22 på karakterfastsettingen ved sensuren.
Hvis en student
har krevd begrunnelse for eller klaget over karakterfastsettingen,
løper klagefristen fra studenten har fått begrunnelsen, eller til
klagen på karakterfastsettingen er endelig avgjort.
Fagskolen eller
klageinstansen kan bestemme at det skal foretas en ny sensur eller
holdes en ny eksamen, prøve eller lignende hvis det er begått formelle
feil som kan ha hatt innvirkning på én eller flere studenters prestasjoner
eller bedømmelsen av disse.
§ 24 Annullering av eksamen eller prøve
Hvis en student
har brukt et falskt vitnemål eller andre falske dokumenter eller
har opptrådt uredelig på annen måte og dermed fått adgang til å
avlegge en eksamen, en prøve eller et annet arbeid som bedømmes med
karakterer, kan styret annullere resultatet. Styret kan også annullere
godkjenningen av emner hvis en student på tilsvarende urettmessig
grunnlag har fått rett til å studere.
Styret kan annullere
resultatet av en eksamen, prøve eller lignende eller godkjenningen
av et emne dersom en student forsettlig eller grovt uaktsomt har
fusket, eller forsettlig har forsøkt å fuske, i forbindelse med eksamenen,
prøven eller lignende eller under gjennomføringen av emnet.
Hvis en student
har fått fritak eller godskriving etter § 8 ved å benytte et falskt
vitnemål eller andre falske dokumenter, eller ved å opptre uredelig
på annen måte, kan styret annullere fritaket eller godskrivingen.
En student kan klage
på et vedtak om annullering. Departementet eller nasjonalt klageorgan
for fagskoleutdanning er klageinstans, jf. § 20 femte ledd.
Adgangen til å annullere
foreldes ikke.
Når styret har fattet
et vedtak om annullering, skal studenten levere eventuelle vitnemål
eller karakterutskrifter tilbake til fagskolen. Et endelig vedtak
om annullering etter første eller annet ledd er et særlig tvangsgrunnlag
etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13.
§ 25 Bortvisning og utestenging
Hvis en student,
til tross for en skriftlig advarsel fra fagskolen, gjentatte ganger
opptrer på en måte som virker grovt forstyrrende på medstudenters
arbeid eller virksomheten ved fagskolen ellers, kan styret fatte
vedtak om at studenten skal bortvises i inntil ett år. Rektoren
ved skolen kan fatte vedtak om bortvisning dersom vilkårene i § 12
annet ledd er til stede. Et slikt vedtak gjelder inntil styret kan
fatte et endelig vedtak i saken. Bortvisningen innebærer ikke at
studenten fratas retten til å gå opp til eksamen.
Hvis en student,
til tross for en skriftlig advarsel fra fagskolen, ikke retter seg
etter et vedtak om bortvisning, kan styret vedta å utestenge studenten
fra utdanningen i inntil ett år. Utestenging fra studiet innebærer
at studenten fratas retten til å gå opp til eksamen.
Hvis en student
har skapt fare for liv eller helse, eller har opptrådt grovt usømmelig
overfor noen som studenten har møtt i forbindelse med undervisning
eller praksisstudier, kan styret vedta at studenten skal utestenges
fra fagskoleutdanning med klinisk undervisning og praksisstudier
i inntil tre år. Tilsvarende gjelder hvis en student har brutt lovfestet
taushetsplikt.
Hvis en student
har benyttet et falskt vitnemål, andre falske dokumenter eller på
annen måte har opptrådt uredelig, jf. § 24 første og tredje ledd,
eller har fusket eller forsøkt å fuske, jf. § 24 annet ledd, kan
styret vedta at studenten skal utestenges fra all utdanning ved fagskolen
i inntil ett år. Tilsvarende gjelder for en student som forsettlig
har medvirket til fusk.
Et vedtak om å bortvise
eller utestenge en student skal fattes med minst to tredels flertall.
Studenten har rett til å uttale seg før det fattes vedtak i en sak
om bortvisning eller utestenging og kan klage på vedtaket. Departementet
eller nasjonalt klageorgan for fagskoleutdanning er klageinstans,
jf. § 20 femte ledd.
§ 26 Vurdering av skikkethet
Departementet kan
gi forskrift om at fagskolene skal vurdere om de enkelte studentene
i bestemte utdanninger er skikket for yrket. Studentenes skikkethet skal
vurderes gjennom hele utdanningen.
Et vitnemål for
fullført og bestått utdanning innebærer at kandidaten er vurdert
som skikket for yrket.
Styret kan vedta
at en student ikke er skikket for yrket. Blir det fattet et slikt
vedtak, kan styret også vedta at studenten skal utestenges fra utdanningen
i inntil fem år.
Et vedtak om at
en student ikke er skikket for et yrke og et vedtak om å utestenge
en student fra en fagskoleutdanning fordi studenten ikke er skikket
for yrket skal fattes med minst to tredels flertall. En student
har rett til å uttale seg før det fattes vedtak i en sak om skikkethet eller
utestenging. Studenten kan klage på vedtaket. Departementet eller
det nasjonale klageorganet for fagskoleutdanning er klageinstans,
jf. § 20 femte ledd.
Departementet kan
gi forskrift om vurderingskriterier og saksbehandlingen i saker
om skikkethet og klage på vedtak om vurdering av skikkethet.
§ 27 Krav om politiattest
I utdanninger der
studenter kan komme i kontakt med mindreårige som del av klinisk
undervisning eller praksisstudier, kan fagskolen bestemme at studentene skal
legge frem politiattest som omtalt i politiregisterloven § 39 første
ledd. Fagskolen kan kreve politiattest ved opptak eller underveis
i slike utdanninger.
Hvis det er gitt
særlige regler om politiattest for bestemte typer arbeid, gjelder
disse reglene tilsvarende for studenter som deltar i praksisstudier
eller klinisk undervisning.
En student som er
dømt eller har vedtatt et forelegg for et straffbart forhold som
omtalt i politiregisterloven § 39 første ledd eller i regler om
krav til politiattester som nevnt i annet ledd, kan utestenges fra
praksisstudier eller klinisk undervisning. Studenten kan bare utestenges
hvis deltakelse i praksisstudier eller klinisk undervisning må regnes
som uforsvarlig på grunn av den kontakten studenten da får med mennesker.
En student som er
siktet eller tiltalt for et straffbart forhold som omtalt i politiregisterloven
§ 39 første ledd eller i regler om krav til politiattester som nevnt
i annet ledd, kan utestenges fra praksisstudier eller klinisk undervisning
inntil en rettskraftig dom foreligger, eller til saken er henlagt.
Studenten kan bare utestenges hvis deltakelse i praksisstudier eller
klinisk undervisning må regnes som uforsvarlig på grunn av den kontakten
studenten da får med mennesker.
Styret avgjør om
en student skal utestenges fra klinisk undervisning eller praksisstudier.
Vedtaket skal fattes på grunnlag av uttalelse fra fagskolen. Et
vedtak om å utestenge en student etter denne paragrafen skal fattes med
minst to tredels flertall.
En student kan klage
på et vedtak om utestenging etter denne bestemmelsen. Departementet
eller det nasjonale klageorganet for fagskoleutdanning er klageinstans,
jf. § 20 femte ledd.
Departementet kan
gi forskrift om saksbehandlingen i saker om utestenging på grunn
av straffbare forhold.
§ 28 Rett til permisjon i forbindelse
med fødsel og omsorg for barn
En student som får
barn under studiene, har rett til permisjon fra studiene under svangerskapet
og til omsorg for barn. I permisjonsperioden har studenten fortsatt
status som student ved fagskolen og har rett til å gjenoppta utdanningen
på samme nivå som før permisjonen. En gravid student har rett til
utsatt eksamen hvis eksamensdatoen er i perioden mellom tre uker
før fastsatt termindato og seks uker etter fødsel. En student som
blir far har rett til utsatt eksamen hvis eksamensdatoen er innenfor
to uker etter fødselen. Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om rett til utsatt eksamen på grunn av fødsel. Bestemmelsene i arbeidsmiljøloven
§§ 12-1 til 12-5 og § 12-7 gjelder så langt de passer.
Fagskolen skal legge
til rette for at studenter som er i permisjon etter første ledd,
kan gjenoppta utdanningen så raskt som mulig etter endt permisjon.
Retten til permisjon
og til utsatt eksamen gjelder tilsvarende ved adopsjon.
Kapittel 6 Økonomi og tilsyn
§ 29 Offentlig tilskudd og egenbetaling
Fagskoler kan søke
om offentlig tilskudd fra fylkeskommunen.
Fagskoler kan kreve
egenbetaling fra studenter bare når det ikke ved tildeling av offentlige
tilskudd er forutsatt at utdanningen skal være gratis. Departementet
kan gi forskrift om fagskolens adgang til å kreve egenbetaling fra
studenter.
Alle private fagskoler
skal benytte offentlig tilskudd og egenbetaling fra studentene til
den akkrediterte utdanningen og innenfor lovens formål.
Private fagskoler
som mottar offentlig tilskudd, skal la tilskudd og egenbetaling
komme studentene til gode. Private fagskoler som mottar offentlig
tilskudd, kan ikke foreta utdelinger.
Private fagskoler
som ikke mottar offentlig tilskudd, kan ikke foreta utdelinger som
medfører at egenkapitalen blir lavere enn 20 prosent av eiendelene.
Departementet kan
gi forskrift om disponering av offentlig tilskudd og egenbetaling,
herunder ved avvikling.
§ 30 Avtaler med nærstående
Private fagskoler
kan ikke gjennomføre avtaler med nærstående eller overføre midler
til nærstående på andre vilkår enn det som ville ha vært fastsatt
mellom uavhengige parter.
Fagskolen skal kunne
dokumentere at det ikke er gjennomført avtaler i strid med første
ledd.
Hvis departementet
ber om det, skal nærstående til private fagskoler gi departementet
innsyn i dokumentasjon om avtaler som nevnt i første ledd.
Departementet kan
gi forskrift om avtaler med nærstående, herunder hvem som regnes
som nærstående, og krav om dokumentasjon.
§ 31 Tilsyn
Departementet fører
tilsyn med private fagskoler.
Private fagskoler
plikter å bistå under tilsynet. De skal gi opplysninger som kan
ha betydning for oppfyllelse av krav gitt i eller i medhold av denne
loven. Tilsynsmyndigheten kan kreve at fagskolen dokumenterer og
redegjør for slike opplysninger, for eksempel ved å utlevere eller
sammenstille regnskapsmateriale med bilag, korrespondanse og styreprotokoller.
Tilsynsmyndigheten skal få adgang til de lokalene fagskolen disponerer.
Tilsynsmyndigheten
kan kreve at revisor og regnskapsfører utleverer opplysninger etter
andre ledd uten hinder av lovbestemt eller avtalt taushetsplikt.
Departementet kan
gi forskrift om fagskolens plikt til å bistå under tilsynet, blant
annet om hvordan opplysninger skal gis, og om adgang til fagskolens
lokaler.
§ 32 Rapportering
Private fagskoler
skal rapportere regnskapsinformasjon og sammenstilte data om studietilbud,
studenter og personale til departementet.
Private fagskoler
må gi særskilt melding til departementet ved fusjon, fisjon, salg,
omdanning eller avvikling av virksomheten. De skal melde fra før
slike endringer gjennomføres.
Departementet kan
gi forskrift om private fagskolers rapporteringsplikt og meldeplikt,
hva rapporter og meldinger skal inneholde og formkrav.
§ 33 Regnskap og revisjon
Private fagskoler
er regnskapspliktige etter regnskapsloven § 1-2 og i samsvar med
kravet til organisasjonsform etter § 13. Regnskapslovens unntak
for små foretak i § 3-1 andre ledd, jf. § 1-6, gjelder ikke for
private fagskoler.
Private fagskoler
skal ha et økonomisk skille mellom de akkrediterte delene av virksomheten
og de ikke-akkrediterte delene av virksomheten. Regnskapene skal kunne
dokumentere at fagskolen opprettholder et slikt skille mellom delene
av virksomheten.
Regnskapene for
private fagskoler skal revideres av statsautorisert eller registrert
revisor, jf. revisorloven § 3-1.
Departementet kan
gi forskrift om krav til regnskapet, dokumentasjon og revisjon.
§ 34 Pålegg om retting
Hvis departementet
avdekker brudd på bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven
eller i grunnlaget for tilskuddet, kan departementet pålegge fagskolen å
rette dette innen en gitt frist.
§ 35 Krav om tilbakebetaling av tilskudd
Hvis offentlig tilskudd
disponeres i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne
loven eller i grunnlaget for tilskuddet, kan departementet kreve
tilskuddet tilbakebetalt. Vedtak om tilbakebetaling av offentlig
tilskudd er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 36 Tvangsmulkt
For å sikre at pålegg
som er gitt etter § 34 blir fulgt, kan departementet bestemme at
den pålegget retter seg mot, skal betale en tvangsmulkt til staten.
Tvangsmulkten fastsettes som løpende dagsmulkt fra utløpet av fristen
som er satt i pålegget, og inntil forholdet er rettet.
Departementet kan
gi forskrift om tvangsmulkt, blant annet om utstedelse, størrelse,
forfall, klage og lemping.
§ 37 Overtredelsesgebyr
Hvis en privat fagskole
overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, kan
departementet ilegge fagskolen et overtredelsesgebyr. Et foretak
kan ilegges overtredelsesgebyr selv om ingen enkeltperson har utvist
skyld.
Størrelsen på overtredelsesgebyret
fastsettes i hvert enkelt tilfelle. Et endelig vedtak om overtredelsesgebyr er
tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan
gi forskrift om overtredelsesgebyr, blant annet om utstedelse, størrelse
av et fastsatt gebyr, forfall, klage over et vedtak om overtredelsesgebyr og
lemping.
§ 38 Tilbaketrekking av akkreditering
Hvis en privat fagskole
ikke retter alvorlige forhold som er i strid med bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne loven innen fristen etter § 34, kan departementet trekke
akkreditering av fagområdet eller fagskoleutdanningen tilbake.
Departementet kan
gi forskrift om saksbehandling ved tilbaketrekking av akkreditering
etter første ledd.
Kapittel 7 Diverse bestemmelser
§ 39 Forholdet til forvaltningsloven
Når fagskolene behandler
saker etter loven her, gjelder bestemmelsene i forvaltningsloven
om habilitet i §§ 6 til 10 og om taushetsplikt i §§ 13 til 13 e.
Hvis ikke noe annet
er bestemt, gjelder forvaltningsloven kapittel III til VI og VIII
for avgjørelser om opptak, avsluttende vurdering, annullering av
eksamen, bortvisning, utestenging, skikkethetsvurdering, godskriving,
og fritak etter loven her.
Departementet kan
gi forskrift om at forvaltningsloven kapittel VI ikke skal gjelde
for vedtak fra NOKUT om akkreditering av fagskoleutdanning.
§ 40 Forsøk
Departementet kan
vedta at det kan gjøres unntak fra loven og forskriftene til loven
i forbindelse med tidsavgrensede organisatoriske eller pedagogiske
forsøk.
§ 41 Nasjonal vitnemåls- og karakterportal
Nasjonal vitnemåls-
og karakterportal skal sikre sannferdig informasjon om vitnemål
og karakterer og forhindre bruk av forfalskede vitnemål og karakterutskrifter.
Staten ved departementet eier portalen.
En persons fødselsnummer,
D-nummer og informasjon som kan identifisere de utdanningsinstitusjonene
som i databasene sine har opplysninger om personens utdanningsresultater,
innhentes automatisk til portalen, uavhengig av om portalen er tatt
i bruk av den informasjonen gjelder. Vitnemål og karakterer skal
kun innhentes fra utdanningsinstitusjonen når portalen er tatt i
bruk av den informasjonen gjelder. Den personen som informasjonen
gjelder for, bestemmer hvem som skal få tilgang til informasjonen
i portalen, hvilken informasjon de skal få tilgang til, og for hvilket
tidsrom.
Forvaltningsorganet
som er ansvarlig for Vitnemålsportalen, er også behandlingsansvarlig
for personopplysningene i portalen. Departementet kan gi forskrift
om portalen, blant annet om hvilke opplysninger som skal registreres,
og hvordan opplysningene skal behandles.
§ 42 Rapportering til database for statistikk
om fagskoleutdanning
Personopplysninger
som nevnt i annet og tredje ledd kan behandles i en database for
statistikk om fagskoleutdanning for å legge til rette for å utarbeide
statistikk og gjennomføre utredninger og forskning, og for departementets
forvaltning og ansvar for fagskoleutdanning.
For studenter ved
fagskoler kan følgende personopplysninger behandles:
For ansatte ved
fagskoler kan følgende personopplysninger behandles:
Departementet kan
pålegge fagskoler å rapportere personopplysninger som nevnt i annet
og tredje ledd til databasen for statistikk om fagskoleutdanning.
Innhentingen av opplysningene kan skje elektronisk.
Personopplysningene
i databasen kan utleveres og sammenstilles til forskning og utredning
i samsvar med formålet i første ledd. Opplysningene kan også utleveres til
andre departementer og statlige organer som etter personopplysningsloven
har adgang til å behandle slike opplysninger.
Departementet er
behandlingsansvarlig for databasen. Departementet kan gi forskrift
om behandlingen av opplysninger i databasen.
Kapittel 8 Ikrafttredelse og
overgangsregler
§ 43 Ikrafttredelse- og overgangsregler
Loven trer i kraft
fra det tidspunktet Kongen bestemmer.
Fra samme tidspunkt
oppheves lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning.
Forskrifter gitt
med hjemmel i lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning skal
gjelde frem til 31. desember 2019 eller til forskriften blir opphevet.
Retten til å få
skrevet ut et nytt vitnemål for dem som har vitnemål som oppgir
fagskolepoeng, oppheves 31. desember 2020.
§ 44 Endringer i andre lover
Fra det tidspunktet
loven trer i kraft, gjøres følgende endringer i lov 14. desember
2007 nr. 116 om studentsamskipnader:
§ 1 første ledd skal lyde:
Denne lov gjelder
for studentsamskipnader, studenter og institusjoner som omfattes
av universitets- og høyskoleloven,
og fagskoler som er tilknyttet en studentsamskipnad og studenter
ved disse fagskolene.
§ 2 tredje ledd skal lyde:
Departementet beslutter
om studentsamskipnader skal opprettes, legges ned, deles eller slås sammen.
Sammenslåing av studentsamskipnader kan gjennomføres ved at en eller
flere studentsamskipnader overdrar sine eiendeler, rettigheter og
forpliktelser som helhet til en annen studentsamskipnad med kontinuitet
i rettighets- og forpliktelsesposisjoner. Aksjeloven §§ 13-13 til
13-16 gjelder tilsvarende så langt de passer for slik sammenslåing. Delinger av studentsamskipnader
kan gjennomføres ved at studentsamskipnaden delvis overdrar sine
eiendeler, rettigheter og forpliktelser til en eksisterende eller ny
studentsamskipnad med kontinuitet i rettighets- og forpliktelsesposisjoner.
Aksjeloven §§ 14-7 og 14-8 gjelder tilsvarende så langt de passer
for slik deling.
§ 3 tredje ledd skal lyde:
Med student forstås
i denne lov personer med studierett ved universitet, høyskole eller fagskole, som betaler semesteravgift.
Studentgrupper som departementet i forskrift etter studentsamskipnadsloven
§ 10 kan gi fritak fra krav om betaling av semesteravgift, regnes
også som studenter.
Overskriften i § 4 skal lyde:
Universiteter, høyskoler og fagskolers tilknytning
til studentsamskipnad
§ 4 nytt annet ledd skal lyde:
Fagskoler som omfattes av fagskoleloven,
har rett til å være tilknyttet en studentsamskipnad. Departementet
avgjør hvilken studentsamskipnad den enkelte fagskole skal være
tilknyttet.