I denne innstillingen
foreslår presidentskapet å ta inn en regel i Stortingets forretningsorden
§ 27 som åpner for at andre enn komiteens medlemmer kan være til
stede på lukkede komitéhøringer.
Det er i Stortingets
forretningsorden § 36 gitt regler om avviklingen av lukkede møter
i Stortinget. Adgangen for andre enn komiteens medlemmer til å være
til stede på lukkede høringer i komiteene er derimot ikke regulert
i Stortingets forretningsorden.
Ved to anledninger
de seneste årene har søknader fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om politiske rådgiveres deltakelse på lukkede kontrollhøringer blitt innvilget
gjennom vedtak av Stortinget i plenum om fravikelse av forretningsordenen.
De to lukkede høringene var høring 1. mars 2018 om håndtering av
omorganiseringen av SSB og høring 29. mai 2017 om Tillegg nr. 1
til Dokument 1 (2016–2017) Riksrevisjonens rapport om revisjon av
politiets og Forsvarets objektsikring.
Det kan være ulike
årsaker til at komiteen beslutter å gjennomføre en høring for lukkede
dører. I enkelte saker er beslutningen om å lukke høringen begrunnet med
at opplysningene som formidles, er graderte etter sikkerhetsloven
eller beskyttelsesinstruksen. I andre tilfeller kan begrunnelsen
for å lukke høringen være at det er aktuelt å formidle taushetsbelagte
personopplysninger, forretningshemmeligheter eller opplysninger
som er unntatt offentlighet fordi de anses som organinterne i et
forvaltningsorgan. Det kan også forekomme at den som møter til høring,
ber om at høringen lukkes.