Svarbrev dokument 8:146 S (2017-2018)
- Representantforslag om å stoppe omsorgssvikt og overgrep i eldreomsorgen
– Stortingsrepresentantene Karin Andersen, Petter Eide og Nicholas
Wilkinson.
Det vises til brev
datert 6. mars 2018 fra Helse- og omsorgskomiteen der komiteen ber
om min uttalelse vedrørende ovennevnte representantforslag. De konkrete
forslagene er som følger:
-
1. Stortinget ber
regjeringen snarest mulig igangsette en kartlegging av menneskerettighetssituasjonen på
norske sykehjem og i hjemmetjenesten, der også beboere og brukere
selv, og dere pårørende er kilder. Regjering bes rapportere til
Stortinget på egnet måte.
-
2. Stortinget ber
regjeringen sette i verk konkrete tiltak for å forebygge overgrep
i sykehjem gjennom styrket bemanning og bedre opplæring av ansatte
i sykehjem, og sørge for at grunnleggende kunnskap om menneskerettigheter
inkluderes i opplæringen.
Svar:
Som landets eldre-
og folkehelseminister er jeg opptatt av at tjenestetilbudet til
eldre skal være forankret i grunnleggende verdier som respekt og
menneskeverd. Det vet jeg at den tidligere Helse- og omsorgsministeren også
var, og jeg mener han har gitt gode svar og tilrådninger til tidligere
representantforslag om samme tema, blant annet i sine svar til Dokument
8:108 S (2014-2015) og Dokument 8:56 S (2016-2017).
Norsk rett stiller
et klart krav om at helse- og omsorgstjenestetilbudet til den enkelte
skal være forsvarlig. Dette innebærer at brudd på menneskerettighetene, som
f.eks. mishandling, vil være ulovlig etter norsk rett. Dette følger
også av rapporten "Menneskerettigheter i norske sykehjem", side
29 som forslagsstillerne viser til:
"Samlet synes det
norske lovverket å være i overensstemmelse med foreliggende menneskerettslige
forpliktelser hva gjelder tilsyn, kontroll og muligheter for overprøving.
Den norske lovgivningen inneholder en omfattende regulering av beskyttelse
mot mishandling, vilkårlige inngrep i personlig integritet og forsvarlige helsetjenester.
I tillegg kommer en rekke bestemmelser for å sikre tilsyn, kontroll
og overprøving. Lovverket synes derfor langt på vei å være i overensstemmelse
med Norges menneskerettslige forpliktelser."
Så peker rapporten
på at man kan møte enkelte utfordringer i praksis. Det er av sentral
betydning å få avdekket svikt i helse- og omsorgstjenesten.
Vi har allerede
etablerte systemer som arbeider med dette. Statens helsetilsyn har
det overordnede faglige tilsynet med helse- og omsorgstjenesten
i landet. Tilsynet foretar en vurdering av om tjenestene som ytes er
av forsvarlig karakter og i samsvar med gjeldende regelverk. Det
gjelder også spørsmål om bemanning og kompetanse er i samsvar med
forsvarlighetskravet, som er skranken for vurderingen om bemanningen
og kompetansen er tilstrekkelig i det enkelte tilfellet. Når det gjelder
nærmere informasjon om Regjeringens arbeid med bemanning og kompetanse
viser jeg til Helse- og omsorgsministerens svar til Dokument 8:56
S (2015-2016) under overskriften "Kompetanse, ledelse og internkontroll"
på side 4, og til Dokument 8:104 S (2016-2017) "Kompetanse, kvalitet
og bemanning" på side 2-3.
Helsetilsynet foretar
tilsyn både gjennom systemrevisjon og individuelt tilsyn. Samtidig
er det viktig å huske på at Helsetilsynet ikke foretar tilsyn i
blinde. Tilsyn gjennomføres der man gjennom kunnskap har erfaring med
eller grunn til å tro at det foreligger risiko for svikt. Man finner
derfor mer svikt enn om tilsynet hadde blitt foretatt basert på
tilfeldige utvalg. Dette er altså noe av bakgrunnen for enkelte
av Helsetilsynets tilsynsmeldinger og rapporter som Nasjonal institusjon
for menneskerettigheter viser til i sin rapport, og som forslagsstillerne
også viser til. Det er derfor ingen tvil om at Helsetilsynet er
kjent med og følger med på tjenestetilbudet til eldre pasienter
og brukere.
Regjeringen har
også tatt andre viktige grep for å sikre gode tjenester til eldre
pasienter og brukere, som Helse- og omsorgsministeren også har vist
til tidligere i sitt svarbrev til Dokument 8:56 S (2016 - 2017).
Jeg ønsker likevel å gjenta enkelte av disse tiltakene
her, fordi jeg mener de viser at denne regjeringen tar situasjonen til
pasienter og brukere generelt og de eldre som en sårbar gruppe spesielt,
på alvor:
-
- Fra 1. januar
2017 gjelder ny forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse-
og omsorgstjenesten. God ledelse er helt avgjørende både for å gi
gode tjenester og for å forbedre tjenester som ikke er gode nok.
-
Forskriften setter
tydelige krav til ledelsen i bl.a. sykehjem og slår fast at det
er toppledelsen som har ansvaret for at virksomheten planlegges,
gjennomføres, evalueres og korrigeres. Videre utdyper den kravet
om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Den gjør det også lettere å slå fast hvem som har det overordnede
ansvaret i kommunene og på sykehusene. Forskriften vil være av stor
betydning for alle ansatte i helse- og omsorgstjenesten og er et
viktig virkemiddel for å sørge for at de utøvende tjenester etterlever
krav som finnes i lovgivningen på dette området.
-
- Det fremgår av
nevnte rapport s. 41 at "Norske myndigheter bør se på regelverket
om bruk av tvang og om praktiseringen av regelverket er i henhold
til menneskerettslige forpliktelser."
-
Regjeringen har
oppnevnt et utvalg under ledelse av professor Bjørn Henning Østenstad
som skal utrede behov for endringer i tvangslovgivningen i helse-
og omsorgssektoren. Utvalget skal foreta en samlet gjennomgang og
utrede behov for revisjon og modernisering av regelverket om tvang
i helse- og omsorgssektoren. Utvalgets mandat omfatter en vurdering
av tvangsregelverk som er særlig relevant for eldre, herunder reglene
i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A (tvungen somatisk
helsehjelp til blant annet demente).
-
- Fra 1. januar
2017 ble det innført krav om å fremlegge politiattest for alle som
skal arbeide i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, uavhengig av
hvilke pasient- eller brukergrupper personellet skal yte tjenester
til. Lovendringen innebærer blant annet at også personell som skal
arbeide med eldre, både i og utenfor institusjon, i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten må levere politiattest.
-
- Samtidig vet vi
at forskning på overgrep i sykehjem er svært begrenset. Forskningsrådet
har derfor tildelt 15 mill. kroner i perioden 2017 - 2020 til en multimetodestudie
om vold og overgrep av eldre pasienter i norske sykehjem. Målet
med prosjektet er å redusere vold og overgrep i sykehjem. Prosjektet
tar sikte på å utvikle ny kunnskap om omfanget og typen av overgrep,
og å identifisere mekanismer på individ-, organisasjons- og strukturnivå
som fører til vold og overgrep i sykehjem.
Etisk
kompetanseheving og refleksjon er avgjørende for å unngå vold og
overgrep. Derfor har regjeringen simulert til et samarbeid mellom
KS og Senter for medisinsk etikk. Satsingen skal øke det systematiske
etikkarbeidet i kommunens helse- og omsorgstjeneste, spre metoder
og verktøy i dette arbeidet og støtte kommunen arbeid for å øke
den etiske kompetansen i tjenestene.
Som forslagsstillerne,
er også denne regjeringen opptatt av at eldre pasienter- og brukere
kjenner og bruker klageadgangen sin dersom de mener at det er behov for
dette. Det fremgår derfor av Jeløy-plattformen at regjeringen vil
opprette et Nasjonalt Eldre-, pasient- og brukerombud for å sørge
for å rette et særlig fokus på tilstrekkelig ivaretagelse av og
støtte til eldre pasienter- og brukere.
Det er viktig at
vi har de helt grunnleggende verdiene og rammene på plass i helse-
og omsorgstjenesten. Det mener jeg som nevnt over også at vi har,
at vi har gode systemer for å følge opp og ivareta disse, og at
denne regjeringen jobber kontinuerlig med å sikre gode og forsvarlige
tjenester til eldre pasienter og brukere.
Som eldre- og folkehelseminister
er jeg imidlertid opptatt av at vi gjør så godt vi kan for å heve
kvaliteten i tjenestene også på andre arenaer som er viktige for
eldre pasienter og brukere. Dette er grunnen til at jeg i kvalitetsreformen
"Leve hele livet" for eldre har satt fokus på fire områder der vi
vet det forekommer svikt og som jeg mener er viktige for eldre;
mat, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene.
Denne reformen vil
vise at denne regjeringen er opptatt av å ta de riktige grepene
for å sikre at folk kan se frem til en trygg og god alderdom, men
også å vise at eldreomsorgen ikke bare er sorgen. Det handler om
å løfte frem gode lokale løsninger og eksempler til etterfølgelse
for andre kommuner og aktører i helse- og omsorgstjenesten. Jeg
ser derfor frem til å legge frem en stortingsmelding om dette våren
2018.