Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen
Olaug V. Bollestad, viser til representantforslaget om å rette
opp mangler i rusbehandlingen (TSB) som anbudsrunden Helse Sør-Øst
RHF (HSØ) gjennomførte i 2017–2018, har ført til. Komiteen viser til at forslagsstillerne
ber regjeringen sørge for at de geografiske og faglige manglene
anbudsrunden har ført til, blir rettet opp. Forslagsstillerne ber
videre om at regjeringen instruerer Helse Sør-Øst om å gjennomføre tiltak
for å rette opp manglene, om nødvendig med ekstra utlysning av anbud,
og om nødvendig med forslag til bevilgningsøkninger.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt brev til komiteen datert 5. april 2018 viser til at Helse
Sør-Øst RHF ikke kan se at det er grunnlag for at det foreligger
faglige eller geografiske mangler ved tilbudet innen tverrfaglig spesialisert
rusbehandling i Helse Sør-Øst. Statsråden viser til at det generelt
sett er en relativt god kapasitet for behandling innen TSB i regionen,
og at foretaket ikke forventer noen økt ventetid som følge av denne
anskaffelsen.
Komiteen viser til at anbudsrunden
resulterer i at antallet TSB-plasser i regionen totalt sett reduseres.
Antall døgnplasser reduseres fra 129 til 110 plasser. Antall korttidsplasser
reduseres fra 46 til 9 plasser. Antall ordinære langtidsplasser
reduseres fra 23 til 10 plasser. 10 utredningsplasser legges ned
og erstattes ikke. Antall polikliniske konsultasjoner reduseres
fra 8 625 til 5 065 konsultasjoner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser videre til at Stortinget har
gitt tydelig uttrykk for at det er et bredt ønske om en sterk ideell
sektor og vekst for ideell sektor, og at ideelle aktører skal oppleve
forutsigbare, trygge og gode rammevilkår.
Flertallet mener det er vanskelig
å se at Helse Sør-Øst sikrer vekstutvikling og forutsigbarhet for
ideelle aktører.
Det er
slik komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti ser det, uheldig at foretaket bygger ned disse
ideelle tilbudene.
Disse medlemmer mener også
det er i strid med Stortingets vilje at resultatet av anskaffelsen
er at gode ideelle tilbud legges ned og ikke lenger får avtale med
det offentlige.
Komiteen viser
til at ett av mange eksempler på at Stortinget har uttrykt klart
at ønsket utvikling er vekst i ideell sektor, og at ideelle aktører
skal oppleve gode og trygge rammevilkår, er i innstillingen til
lov om offentlige anskaffelser, Innst. 358 L (2015–2016):
«Komiteen understreker
den store betydning ideelle organisasjoner har som leverandører
av helse- og sosialtjenester i Norge, og ser det som viktig å utnytte det
handlingsrommet som EØS-regelverket gir for å legge til rette for
at ideelle organisasjoner i så stor grad som mulig skal kunne tilby
slike tjenester. (…) Komiteen mener det er viktig å legge til rette
for en stor og sterk sivil sektor, herunder å sikre gode rammevilkår
for ideelle aktører som bidrar med velferdstjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti mener
at det ikke er akseptabelt at dette anbudet fører til nedleggelse
av tilbud og oppløsning av fagmiljøer. Disse medlemmer mener resultatet
blir et dårligere tilbud til dem som trenger det, samt svekkelse
av gode ideelle aktører, og dermed en svekkelse av hele den sivile
sektoren.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det
er Helse Sør-Øst som beslutter hvem som skal levere tjenestene innenfor
deres region. Disse
medlemmer viser til at alle aktører konkurrerer på lik linje
i anbudskonkurranser. HSØ har vurdert innkomne tilbud og gjennomført
forhandlingsrunder med alle kvalifiserte tilbydere – inklusive Borgestadklinikken.
Tilbudene Borgestadklinikken innga for lokalisasjonene i Loland og
Bragernes, nådde ikke opp i konkurransen.
Disse medlemmer viser til at
dersom Stortinget overstyrer utfallet av en anbudskonkurranse, vil
man bryte med styringsstrukturene i helseforetaket. Dette vil også
føre til at ikke alle aktører konkurrerer på like vilkår.
Disse medlemmer viser til at
Helse Sør-Øst selv mener at anskaffelsen har bidratt til å styrke
tjenestene på de områdene hvor det var størst behov for å styrke behandlingstilbudet,
og at det finnes gode og lett tilgjengelige behandlingstilbud som
alternativ til de tilbudene som ikke nådde opp i konkurransen. Disse medlemmer viser
til at hvorvidt det er mangler i tilbudet, er en faglig vurdering,
og at Helse Sør-Øst, som består av fagpersoner, ikke mener dette
er tilfellet.
Disse medlemmer viser til at
den totale rammen for anskaffelsen er på 257 mill. kroner, noe som
er en økning på 21 mill. kroner fra dagens nivå. Det er derfor ikke
en reduksjon av tilbudet. I tillegg etableres det 10 nye avrusingsplasser
ved Sykehuset Telemark.
Disse medlemmer viser til at
den gjennomsnittlige ventetiden innen TSB har vært synkende det siste
året, og at Helse Sør-Øst ikke forventer økt ventetid som følge
av denne anskaffelsen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil
at det offentlige skal ha mulighet til å prioritere ideelle tilbydere. Disse medlemmer ser
positivt på et styrket offentlig tilbud innen TSB, men mener det
er svært bekymringsfullt at tilbudet til rusavhengige blir redusert
som følge av den nye anbudsprosessen til Helse Sør-Øst.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at gjennom dette blir tilbudet
til avhengige i området til Helse Sør-Øst redusert, og flertallet mener
det er vanskelig å forstå at denne beslutningen er i tråd med Stortingets
signaler om styrking av rustilbudet og styrking av ideell sektor.
Det er beklagelig at kapasiteten innen rusomsorgen reduseres, og
at tilgjengeligheten for mange svekkes gjennom at avstanden til
nærmeste behandlingstilbud øker.
Flertallet vil også understreke
at de tre Blå Kors Borgestadklinikkene, i Skien, Drammen (Bragernes)
og Vennesla (Loland), har vært kjent for å gi et godt kvalitetsmessig
tilbud. Borgestadklinikkene har bygd opp sterke fagmiljøer med en
høy kompetanse over en rekke år. Det er uheldig dersom slike fagmiljøer
går tapt. I forbindelse med anbudsprosesser som den Helse Sør-Øst nå
har gjennomført, er det derfor viktig at kvalitet vektlegges tungt.
Det er også viktig at regjeringen bidrar til en rask avklaring av
hvordan man skal håndtere de historiske pensjonskostnadene til dem
som jobber innen ideell sektor, slik at aktører som Blå Kors ikke
opplever en uforholdsmessig konkurranseulempe sammenlignet med kommersielle
aktører eller andre nyoppstartede ideelle aktører.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse partiene i sine alternative statsbudsjett for 2018
har foreslått en betydelig styrking av sykehussektoren ut over det
vedtatte statsbudsjettet til regjeringen og Kristelig Folkeparti.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er rimelig å legge til grunn
at trange økonomiske rammer har bidratt til at Helse Sør-Øst i den
aktuelle anbudsprosessen har endt opp med å måtte redusere antall
plasser innen TSB. Arbeiderpartiets alternative budsjett ville gitt
anledning til en større satsing innen TSB, og dermed også muligheter
for både å bygge opp et sterkere offentlig tilbud, samtidig som
det fortsatt ville vært rom for ideelle aktører som Borgestadklinikken.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i regjeringsplattformen er slått fast at regjeringen
vil etablere flere behandlingsplasser og bedre ettervern for alkoholmisbrukere. Disse medlemmer mener
at en reduksjon av behandlingsplasser for dem med alkoholavhengighet
og/eller medikamentproblemer, er uforenlig med det regjeringen selv skriver
i sin plattform.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, merker seg at statsråden i sitt svar
forklarer nedtrekk av behandlingsplasser med at avrusning i anbudet
fra Helse Sør-Øst er lagt inn som en integrert del av behandlingen. Flertallet viser
til Nasjonal faglig retningslinje for avrusning fra rusmidler og
vanedannende legemidler. Det er etter flertallets syn ikke noe i
disse faglige retningslinjene som tilsier at integrering av avrusning
i et helhetlig behandlingsforløp skal føre til et mindre behov for
behandlingsplasser.
Flertallet oppfatter derfor
at anbudet i Helse Sør-Øst har ført til et reelt tap av behandlingskapasitet
for mennesker med alkoholavhengighet og/eller medikamentproblemer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke betydningen av helhetlige og godt koordinerte behandlingsforløp
i rusbehandlingen. Disse
medlemmer mener derfor at det er viktig at avrusning inngår
som en integrert del av et sømløst behandlingsopplegg.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere flere behandlingsplasser og bedre ettervern
for alkoholmisbrukere, og informere Stortinget på egnet vis.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at ca. 16–17 prosent av
den voksne befolkningen vil i løpet av livet ha en ruslidelse, ca.
13 prosent en alkohollidelse og ca. 6 prosent en narkotikalidelse.
Det vil si at de fleste rusavhengige i dette landet bruker alkohol,
og mange av disse er eldre. Flertallet mener derfor det
er galt å bygge ned sterke fagmiljøer og effektive behandlingsinstitusjoner
for alkoholavhengighet. Det gjennomførte anbudet vil gi et redusert
tilbud til alkohol- og medikamentavhengige og til spillavhengige,
og det svekker også kjønnsdelt behandling.
Flertallet er særlig bekymret
for Agder-regionen, som vil bli stående som den store taperen i
anbudet med 27 færre plasser. Flertallet ser at statsråden
trekker fram DPS som et alternativ for pasientene i Buskerud. DPS
opplever allerede stort trykk, og flertallet frykter at pasienter
som tidligere fikk behandling, nå kan bli avvist fordi de ikke er
syke nok til å få hjelp hos DPS. Flertallet viser videre til
at mange av pasientene i Vestre Viken HF vil få avrusning, døgnbehandling
og poliklinikk på tre ulike steder. Dette vil ikke gi pasientene
bedre og mer sømløse overganger.
Flertallet viser til at pasientene
til Borgestadklinikken i Skien og gravide og småbarnsforeldre som
skal inn til seksjon for gravide og familier, nå er tenkt avruset på
Sykehuset Telemark før de overflyttes til klinikk. Disse pasientgruppene
ble tidligere avruset i Borgestadklinikkens høyspesialiserte tilbud
i nabobygningen på avdeling Borgestad med nærhet til behandlingsteamet som
skal følge dem videre. Det gjorde at pasientene på Bragernes hadde
et sømløst forløp med avrusning, døgnenheter og poliklinikk
i to nabobygninger i Drammen. Dette tilbudet blir nå borte.
Flertallet viser til at poliklinikken
på Bragernes og poliklinikken i Skien de siste årene har hatt en
økning i antall konsultasjoner med spillavhengige. Spillavhengighet
rammer hardt, både for den som er avhengig, og for familie og pårørende. Flertallet frykter
at lang reisevei for mange i Buskerud, lengre ventetid som skyldes
økt pågang når et etablert tilbud blir borte, vil ramme en fra før
sårbar pasientgruppe og deres familier. Blå Kors har over år bygget
opp kompetanse, og flertallet understreker
viktigheten av å opprettholde gode kompetansemiljøer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at det i Innst. 194 S (2017–2018), jf. representantforslag om å
prioritere ideelle foran kommersielle aktører når helseforetakene
kjøper institusjonsplasser, igjen presiseres at Stortingets hensikt
er at ideelle skal prioriteres foran kommersielle. Disse medlemmer mener at når
det offentlige bygger ut sitt tilbud, bør det være et mål å erstatte
kommersielle tilbydere, ikke ideelle aktører med lang fartstid og
høy kvalitet på tilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at de geografiske og faglige manglene
som anbudsutsettelsen innen rusomsorgen i Helse Sør-Øst har ført
til, blir rettet opp, om nødvendig gjennom en ny anbudsrunde. Dette
gjelder spesielt mangler innen feltet alkoholmisbruk, spillavhengighet
og kjønnsseparert behandling som de to Borgestadklinikkene som nå
må nedlegges, har stått for.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å sikre at det inngås avtale om kjøp av plasser
ved de to avdelingene i Borgestadklinikken, Drammen og Loland, for
å sikre økt antall behandlingsplasser for pasienter med alkohol-
og medikamentavhengighet, og for å sikre tilbud til spillavhengige,
kjønnsseparert behandling og øvrige behandlingsopplegg som de to
avdelingene har stått for.»
«Stortinget
ber regjeringen instruere Helse Sør-Øst om å videreføre avtalen
med de to avdelingene i Borgestadklinikken, Drammen og Loland.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at både kvalitet og kapasitet
i regionens avrusningskapasitet svekkes som et resultat av anbudet.
Når 20 avrusningsplasser på Blå Kors Borgestadklinikken erstattes
av 10 plasser på STHF, er det en halvering av den ordinære avrusningskapasiteten. Flertallet mener
at helseministerens instruks fra foretaksmøte 9. juni 2017 om at
kapasiteten skulle opprettholdes, ikke kan sies å være fulgt. Avrusning
utgjør flaskehalsen inn i rusbehandling, og flertallet frykter at ventetiden
nå vil øke. Flertallet mener
at innføringen av «lettere abstinensbehandling» ikke veier opp for
reduksjonen på 10 plasser. Flertallet viser til at Borgestadklinikkens
avrusning i Skien har fem spesialister i rus- og avhengighetsmedisin
og fire leger i spesialisering og er godkjent for utdanning av legespesialister
innen rus og avhengighet. Fra 1. juli er planen at avrusningspasientene
i Telemark fratas tilgang på russpesialister. Tjenesten skal ivaretas
av psykiatere, men disse er ikke spesialister i rusmedisin.
Flertallet frykter videre
at anbudet vil gi et dårligere tilbud til gravide rusmiddelmisbrukere
og gravide i LAR. Borgestadklinikken har en anerkjent høy kvalitet på
tilbudet til gravide rusmiddelmisbrukere, og fleksibiliteten mellom
avrusning og gravideenhet er helt avgjørende for fortsatt å kunne
levere på samme nivå. Dersom de gravide først skal avruses på sykehuset,
stykkes tilbudet opp.
Flertallet mener det både
med tanke på sårt tiltrengt utdanningskapasitet, pasientenes behov
for spesialister og gravides behov for spisskompetanse og sømløse
tjenester fremstår lite klokt å legge ned et godkjent utdanningstilbud
med svært god spesialistdekning.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det i Helse Sør-Øst åpnes for et tilleggsanbud
på 10 avrusningsplasser snarest mulig, som kan erstatte de 10 plassene
som er bygget ned i helseregionen. Fram til et slikt anbud er gjennomført,
bes regjeringen sikre at Blå Kors Borgestadklinikken får en tilleggsavtale
som opprettholder dagens drift.»