Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, har merket seg at dagens
rv. 555 er en tofelts veg med varierende standard. Transportsystemet er
svært sårbart, med dagens bru som eneste adkomst til kommunene Fjell,
Sund og Øygarden med omfattende næringsliv innenfor olje- og gassektoren.
Med en årsdøgntrafikk på om lag 27 400 kjøretøy er det store køproblem
også for kollektivtrafikken. I perioden 2005–2016 var det i alt
143 ulykker med personskade på dagens veg, hvorav 6 dødsulykker.
Videre har komiteen merket
seg at rv. 555 Sotrasambandet har blitt omtalt i Meld St. 33 (2016–2017)
og i Prop. 1 S (2017–2018), og at det i Nasjonal transportplan 2018–2029
er lagt til grunn anleggsstart i første seksårsperiode (2018–2023).
Komiteen viser til at prosjektet
omfatter bygging av 9,4 km firefelts veg fra kryss med fv. 562 ved
Storvatnet i Bergen til kryss med fv. 561 ved Kolltveit på Sotra. 4,6
km går i tunnel. Prosjektet inkluderer ny firefelts bru med separat
gang- og sykkelveg. Brua blir om lag 950 m lang. Også 3 mindre bruer
inngår i prosjektet.
Komiteen merker seg at det
er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet, og
at prosjektet siden 2008 har hatt en vesentlig kostnadsvekst på
ca. 70 pst., fra 5,6 mrd. kroner til 9,5 mrd. kroner. Dette skyldes
omfangsøkning og korreksjoner.
Komiteen merker seg at saken
har vært lokalpolitisk behandlet i kommunene Fjell, Sund, Øygarden, Askøy
og Bergen samt Hordaland fylkeskommune som en prinsippsak om delvis
bompengefinansiering. Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune
har vedtatt at detaljert takstopplegg vil det bli tatt stilling
til når det nærmer seg åpning av veganlegget. De øvrige kommunene
har vedtatt at det blir lagt opp til at nullutslippskjøretøy skal
betale halvparten av ordinær takst for taksgruppe1 i tråd med nasjonale
retningslinjer. Komiteen merker
seg videre at Statens vegvesen viser til at dersom innføring av
halv takst for nullutslippskjøretøy ikke er tilstrekkelig for å
opprettholde gjennomsnittstaksten, kan takstene for alle kjøretøy
justeres opp.
Samferdselsdepartementet
får ved Stortingets vedtak fullmakt til å justere takstene slik
at gjennomsnittstaksten blir som forutsatt i denne proposisjonen. Forslag
til justering av takstene ut fra dette forutsetter tilslutning fra
fylkeskommunen som garantist. Ellers gjelder de til enhver tid gjeldende
retningslinjer for bompengeprosjekt.
Videre merker komiteen seg
at Hordaland fylkeskommune har vedtatt å garantere ved selvskyldnerkausjon
for et maksimalt låneopptak for bompengeselskapet avgrenset opp
til om lag 2,7 mrd. kroner med tillegg av 10 pst. av til enhver
tid gjeldende hovedstol til dekning av eventuelle påløpte renter
og kostnader. Den samlede lånegarantien blir 3 000 mill. kroner.
Garantien blir gitt med pant i bompengeselskapets rett til å kreve
inn bompenger.
Komiteen merker seg at Statens
vegvesen har gjennomført utregninger og en vurdering av trafikken etter
bygging av prosjektet og innføring av bompengeinnkreving ut fra
den regionale transportmodellen. Det er benyttet framskrivninger
basert på trafikktellinger og tall fra reisevaneundersøkelser.
Videre merker komiteen seg
at bompengeopplegget legger opp til etterskuddsinnkreving både ved
ny og eksisterende Sotrabru. I NTP 2014–2023 blir det presisert
at det bare unntaksvis bør åpnes for å kreve inn bompenger på sidenettet.
Komiteen viser til at trafikkvurderingene
viser til at uten bompengeinnkreving på både ny og eksisterende
veg vil mesteparten av trafikken fremdeles gå på dagens veg.
Komiteen viser videre til at
det er lokalpolitisk tilslutning til opplegget med bompengeinnkreving
også på dagens veg, og slutter seg til det foreslåtte opplegget.
Komiteen merker seg at regjeringa
mener at OPS kan være en formålstjenlig organisering av utbygging, drift
og vedlikehold av transportinfrastrukturen. Det innebærer at en
privat kontraktspart (OPS-selskapet) får ansvar for hele porteføljen
og får betalt for dette etter kontrakt med staten.
Videre merker komiteen seg
at regjeringa ønsker å rendyrke OPS som en gjennomføringsstrategi.
Regjeringa legger videre opp til at betaling knyttet til OPS-kontrakten
skal skje gjennom tre element:
-
Milepælsutbetaling
(kapitaltilskudd) ved trafikkåpning
-
Årlig utbetaling
gjennom driftsperioden som betaling for at vegen er åpen og tilgjengelig
-
Årlig utbetaling
gjennom driftsperioden som betaling for driftsstandard.
Komiteen merker
seg at det er lagt opp til at OPS-selskapet skal få ansvaret for
å gjennomføre planlagte tiltak langs eksisterende rv. 555, og at
disse tiltakene skal gjennomføres etter at ny rv. 555 er åpnet for
trafikk.
Komiteen merker seg videre
at det er utarbeidet et overslag for ventet betaling til OPS-selskapet
i form av en finansiell modell. Modellen legger opp til valg av
fast eller flytende rente eller en kombinasjon av disse. Dette blir
avgjort som en del av innkjøpsprosessen.
Komiteen viser til at de statlige
milepælsutbetalingene er estimert til 5,2–5,4 mrd. 2018-kroner,
og at det legges opp til at disse midlene blir bevilget i årene 2020–2025.
Regjeringa vil komme tilbake til dette i de årlige budsjettproposisjonene.
Videre viser komiteen til
at andre forutsetninger som er lagt til grunn, er:
-
Trafikkgrunnlag 24 680
(ÅDT)
-
Ingen årlig trafikkvekst
-
Lånerente på 5,5
pst. de første 10 år og deretter 6,5 pst.
-
Årlig prisvekst på
2,5 pst.
-
Årlige innkrevings-
og driftskostnader 15,5 mill. kroner
-
En bompengeperiode
på 20 år.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan (2018–2029), hvor
prosjektet er omtalt og det er lagt til grunn anleggsstart i første
seksårsperiode (2018–2023) – under forutsetning av lokal tilslutning
til delvis bompengefinansiering.
Flertallet er generelt opptatt
av at planlegging og bygging av veiprosjekter blir gjennomført raskt
og kostnadseffektivt, og at flere aktuelle gjennomføringsstrategier
blir benyttet. Derfor er flertallet fornøyd med at Nye
Veier AS er etablert, noe som viser at det er mulig å bygge veiene
betydelig rimeligere ved å tenke nytt. At OPS er tatt i bruk som
et supplement til tradisjonelle gjennomføringsstrategier, er flertallet overbevist
om vil bidra til innovasjon og heve kompetansenivået i hele bransjen,
samt legge til rette for økt fleksibilitet, kvalitet og effektivitet
i gjennomføringen av prosjektene.
Flertallet viser til at tidligere
gjennomførte OPS-prosjekter har vist gode resultater. Prosjektene
blir gjennomført raskere, og det er en stor fordel at kontraktspart tar
størsteparten av risikoen knyttet til utbyggingskostnader, tidspunkt
for ferdigstilling, drift og vedlikeholdskostnader samt kostnader
til finansiering.
Flertallet mener dette prosjektet
organisert som OPS vil gi en stor og gunstig fordel med tilhørende
forutsigbarhet også for regionen og lokale myndigheter, og er svært
tilfreds med at prosjektet Sotrasambandet med dette nå blir gjennomført.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at arbeidet med nytt Sotrasamband startet
allerede i 1999. Dagens Sotrabru ble åpnet i 1972 og var da bygget
for fremtiden. Den har en kapasitet på 12 000 ÅDT. I dag er belastningen
28 000 ÅDT. Det betyr at det er betydelige utfordringer med trafikkavviklingen
i rushtiden.
Disse medlemmer viser til
at det fra mandag 16. april 2018 ble etablert noen nye tiltak langs
rv. 555 for å få bedre trafikkflyt. Da ble sideveier stengt for
påkjøring til rv. 555 slik at alle bilene føres ut én sidevei og hindrer
snikkjøring og omkjøring. Dette har selvfølgelig gitt noen konsekvenser
for andre, som ikke nødvendigvis benytter rv. 555 i dag. Videre
viser disse medlemmer til
at Fjell kommune bruker mye penger på å bedre trafikksituasjonen
for de reisende. Kommunen oppfordrer også til mer bruk av kollektivtransport,
men det er en utfordring når bussen står i den samme køen som bilistene.
Kapasiteten har
nådd et bristepunkt, og mange stiller seg spørsmålet om hvordan
de skal «overleve» i 7 år til, til ny Sotrabru står ferdig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at regjeringen i budsjettbehandlingen i Stortinget i 2014 la frem
forslag om at Sotrasambandet skulle være et OPS-prosjekt. Begrunnelsen
for dette var at det skulle gå raskere å få gjennomført prosjektet.
Byggestart ble varslet i 2015. Dette har slått helt feil. Reguleringsplanene
for Sotrasambandet ble vedtatt tidlig i 2016 i Bergen og Fjell, som
er planmyndighet, og bompengesøknadene ble vedtatt i berørte kommuner
i februar/mars 2017.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at kommunene ble forespeilet
en behandling av bompengesøknaden våren 2017. Det skjedde ikke.
Det ble sagt at dette skyldtes uklarheter rundt KS2 og finansiering
av OPS-prosjektet.
Disse medlemmer viser til
regjeringens veileder for OPS-prosjekt, hvor det hevdes at veiprosjektene bør
ha en størrelse på 3–6 mrd. kroner, og at det ved moderat risiko
kan bli kostnader opp mot 8 mrd. kroner. Dette er et prosjekt til
en svært høy kostnad, ca. 10 mrd. kroner, hvorav 7,3 mrd. kroner
skal betales via bompenger. Det betyr at brukerne også betaler for
drift og vedlikehold i 25 år. Det gjør at bompengebelastningen blir stor
for mange bilistene. Dette prosjektet har i tillegg en svært høy
risiko.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen legger frem tidenes bompengesøknad for Stortinget.
I stortingsproposisjonen står det også at dette OPS-prosjektet fører
til at bompengeandelen blir høyere enn ved et ordinært veiprosjekt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at OPS-prosjekter
ikke er en fremtidsrettet og moderne måte å finansiere samferdselsprosjekter
på. Disse medlemmer mener
at privat lånefinansiering av veg er dårlig forvaltning av fellesskapets
penger, og at privat finansiering av offentlige veganlegg gir større
finanskostnader som til syvende og sist må betales av fellesskapet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens omtale av rammeverk for OPS-prosjekt i Meld. St.
25 (2014–2015) og videre i Prop. 41 S (2017–2018) ikke endrer nok på
de elementer som bidrar til å øke kostnadene i OPS-prosjekt.
Disse medlemmer viser til
at ordningen med milepælsutbetaling, sammenlignet med tradisjonelt OPS-prosjekt
ikke endrer på det faktum at regjeringens forslag til OPS-prosjekt
fremdeles betyr privat lånefinansiering av offentlig veg.
Disse medlemmer viser til
at eksisterende bompengeselskaper med offentlige garantier oppnår bedre
betingelser i markedet enn det som er tilfellet for betingelsene
i OPS-kontrakter.
Disse medlemmer er åpne for
nye kontraktsformer for bygging og vedlikehold av veg mellom det
offentlige og private aktører som gir mer veg for pengene. Disse medlemmer er
positive til å se utbygging, drift og vedlikehold av veg i sammenheng.
Samtidig vil disse
medlemmer understreke viktigheten av å gjennomføre drift og
vedlikehold på strekninger som naturlig henger sammen, uavhengig
av hvilken type utbyggingskontrakt som benyttes. Slik kan samfunnet oppnå
synergier og kostnadseffektivitet i drift av veg.
Disse medlemmer viser til
at OPS-prosjekter også skal betales av fellesskapet. Men regningen
kommer først etter at vegen står ferdig, og vil belaste statsbudsjettene
i mange år. Videre mener disse medlemmer at prosjektet
er særdeles lite egnet som OPS-prosjekt.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner det
er på høg tid å få realisert bygginga av rv. 555 Sotrasambandet.
Strekninga har eit høgt trafikktal på ei tofelts bru, noko som gjev
lange køar og dårleg trafikkavvikling kvar dag. Desse medlemene er usamde
i at ein legg opp til å nytte OPS som finansierings- og gjennomføringsform.
Erfaringane med OPS er delte, og desse medlemene meiner ei
tradisjonell gjennomføringsform gjennom Statens vegvesen gjev større
tryggleik for ei rask og føreseieleg gjennomføring prosjektet. Økonomisk
er røynslene at OPS over tid er ei kostbar gjennomføringsform, då
kontraktøren må leggje inn høgare marginar for å dekkje omstende
ein ikkje har oversikt over i starten av eit prosjekt. Dette vert
forsterka i OPS-prosjekt, der tidshorisonten er lengre enn i eit
reint utbyggingsprosjekt.
Slik departementet
legg opp utbetalingane i proposisjonen ligg dei største utbetalingane
i starten av perioden. Seinare skal ein betale for tilgjenge og
standard. Desse
medlemene meiner ein vil ha betre kontroll over standard og
tilgjenge etter at utbygginga er gjennomført om ein eig prosjektet
sjølv, då ein kan endre driftsnivået etter behov i åra som kjem.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti syner
òg til at få norske aktørar er så store at dei kan ta på seg ei
så stor kontrakt som OPS-systemet legg opp til. Desse medlemene meiner det
vil vere svært uheldig for den norske entreprenørmarknaden om staten
i framtida skal legge opp til kontraktstorleikar ein ikkje får konkurranse
om. Dette kan òg bidra til at vegbygginga vert dyrare enn kva som
er naudsynt.
Med denne bakgrunnen
fremmar desse
medlemmene følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa gjennomføre prosjektet rv. 555 Sotrasambandet som
eit ordinært vegbyggingsprosjekt i regi av Statens vegvesen. Dei
økonomiske rammene for utbygging vert som framlagt i proposisjonen.
Departementet må sørgje for tilstrekkeleg finansiering i dei komande
statsbudsjetta, slik at framdrifta vert som føresett i proposisjonen.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti deler vurderingen av at det er behov for å få realisert
rv. 555 Sotrasambandet. Dette medlem understreker
imidlertid at reguleringsplanen, slik den ligger, bryter med målsettingene
i Nasjonal transportplan om nullvekst i personbiltrafikken. Et Sotrasamband som
foreslått i reguleringsplanen vil innebære at vegkapasiteten i området
blir omtrent tredobla etter at ny firefeltsveg er bygd og dagens
tofeltsbro er ferdig rehabilitert. Dette medlem understreker
viktigheten av at Sotra må få køfri kollektivtransport. For at det skal
skje, mener dette
medlem at det må reguleres for gjennomgående kollektivtrasé
fra oppstart av sambandet i tråd med overordnet mål om nullvekst
i personbiltrafikken, samt legges til rette for skinnegående transport/bybane. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis representanters merknader og forslag om
dette da saken ble behandlet på lokalt nivå.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre rv. 555 Sotrasambandet med regulert
kollektivfelt i begge retninger, samt tilrettelegge for skinnegående
transport/bybane, og fremme saken på nytt for Stortinget med disse
endringer så snart som mulig.»