Representantforslag 169 S (2017-2018)
om tiltak for å få torsken tilbake til Oslofjorden
Jeg viser til brev
av 20.03.2018, der næringskomiteen ber om min vurdering av representantforslag
169 S (2017–2018) fra stortingsrepresentantene Arne Nævra, Torgeir
Knag Fylkesnes, Lars Haltbrekken, Nicholas Wilkinson, Freddy André
Øvstegård og Kari Elisabeth Kaski om tiltak for å få torsken tilbake
til Oslofjorden.
Representantforslaget
tar opp en viktig sak. Jeg er også opptatt av å forbedre forvaltningen
av kysttorskbestandene, og det er bra at Stortinget retter søkelyset
mot dette.
Kommentarer til forslagets bakgrunnsdel
Jeg er enig i at
kysttorskbestandene ikke er i en tilfredsstillende forfatning. De
lokale stammene av fjordtorsk er de klart mest utsatte. Som forslaget
redegjør for, er årsakene til dette sammensatte. Klimaendringer
og vannkvalitet er medvirkende årsaker, i tillegg til fiske og økt
predasjon fra skarv. Fiskedødeligheten er godt dokumentert, og fritidsfisket
utgjør en stor andel, som vist i forslaget. Disse fakta om tilstand
og dødelighet legges til grunn av fiskeriforvaltningen. Det er også
slik at fritidsfisket beskatter stedegen kysttorsk/fjordtorsk i
større grad enn yrkesfisket, på grunn av områdene som fisket foregår
i.
Når det gjelder
omtalen av reketråling, vil jeg kommentere at deler av forslagets
referanser ikke er like relevante for Oslofjorden. Det er riktig
at bunntråling påvirker bunnen og endrer den. Sedimenter forstyrres
og fastsittende arter, som ikke tåler den fysiske belastningen av
tråling, kan forsvinne. Hvor store endringer som skjer avhenger
av hvor mye det tråles og den enkelte arts evne til å gjenoppbygges.
De områdene som
har vært trålt og fortsatt tråles i Oslofjorden er imidlertid begrensede,
sett opp mot det totale sjøarealet. Trålingen skjer på bunn som
er egnet, det vil si bunn med i all hovedsak myke sedimenter, og det
er bare reketrål og krepsetrål som er tillatt. Det betyr at det
er små tråler som benyttes. Å sammenligne med påvirkningen av tråling
på østersbanker i Europa er ikke relevant. Østers finnes på grunt
vann, dette er dyp som aldri har vært trålet eller skrapet for skjell
i Norge.
Jeg vil også nevne
at overlapp mellom tråling og kartlagte gyteområder, ikke har noen
relevans når det gjelder overlevelse av egg, larver eller yngel.
Fiskeri er matproduksjon,
og reke er en art som beskattes bærekraftig også i Oslofjorden.
Det må legges til grunn at det fotavtrykket dette har medført, fortsatt
kan aksepteres. Det bør ikke være prinsipiell forskjell mellom matproduksjon
på land og i sjøen, når det gjelder aksept for at matproduksjon
nødvendigvis må sette et avtrykk på det miljøet hvor den foregår.
En helhetlig forvaltning
Å redusere fiskedødeligheten
er i realiteten det eneste kortsiktige tiltaket fiskeriforvaltningen
kan iverksette for å bedre tilstanden for kysttorsken. Samtidig
viser forskningen at årsakene til nedgangen i bestanden er sammensatte.
Å forbedre vannkvaliteten krever mer langsiktige tiltak rettet mot
kilder på land. Den delen av årsaksbildet som skyldes klimaendringer
kan vi heller ikke forvalte gjennom tiltak innenfor fiskeri. Det
gjelder også dødeligheten fra predasjon fra skarv.
Jeg er kjent med
at energi- og miljøkomiteen nylig har behandlet et representantforslag
om en helhetlig forvaltningsplan for Oslo, jf. Innst. 203 S (2017–2018)
og Dok 8:51 S (2017–2018). Komiteen råder Stortinget til å fatte
følgende vedtak:
"Stortinget ber regjeringen legge
fram helhetlig plan for Oslofjorden – med mål om at fjorden skal
oppnå god miljøtilstand, restaurere viktige naturverdier og ivareta det
biologiske mangfoldet i fjorden."
Gitt at Stortinget
slutter seg til dette vedtaket, vil restaurering av kysttorskbestanden
være et naturlig tema i en slik helhetlig plan. Samtidig er jeg
enig med forslagsstillerne til Dok 169 S om at det også må handles med
bakgrunn i den kunnskapen vi har.
Status for fiskeriforvaltningens
arbeid med beskyttelse av kysttorsken i Sør-Norge
Fiskeriforvaltningen
har allerede gjennomført tiltak for å bedre situasjonen for kysttorsken
i Oslofjorden, og prosesser med sikte på større og mer inngripende
tiltak er på gang.
Av gjennomførte
tiltak kan nevnes at det fra 2018 er innført forbud mot fritidsfiske
med garn i Skagerrak på grunnere vann enn 25 meter i perioden 1. juni
til og med 15. august. Det er også innført et generelt forbud mot
å fiske etter torsk med en samlet garnlengde på mer enn 165 meter.
Ytterligere redskapsbegrensninger
i fritidsfisket er til vurdering, og vil bli omfattet av en planlagt
høring av tiltak for økt beskyttelse av kysttorsken i Sør-Norge.
Vern av gyteområder
Med bakgrunn i den
omtalte rapporten fra Havforskningsinstituttet – Kunnskapsstatus
kysttorsk i sør (Svenskegrensa-Stadt) 2016, har Fiskeridirektoratet
bestilt og mottatt en ny rapport fra Havforskningsinstituttet, som
gjennomgår og prioriterer gyteområder fra Stadt til svenskegrensen.
Gyteområder av regional betydning er prioritert sammen med områder
av lokal betydning, som står i forbindelse med disse. Fiskeridirektoratet
planlegger å sende på høring et forslag om vern av de prioriterte
områdene fra Lindesnes til grensen mot Sverige i løpet av forsommeren.
Fiskeridirektoratet
vurderer også forslagene om ekstraordinære tiltak i området Telemark-Østfold
i forbindelse med den ovennevnte høringen.
Bedre seleksjon i reketrålfisket
Representanforslaget
påpeker at fritidsfisket utgjør en større trussel mot kystnær torsk
enn reketrål. Av fangsten som tas i rekefisket er en større andel
nordsjøtorsk. Et mer selektivt rekefiske i sør er likevel viktig, for
å unngå uønsket fangst av kysttorsk.
Det pågår prosesser
for å komme fram til et hensiktsmessig regelverk for dette. Fiskeridirektøren
holder to ganger årlig et reguleringsmøte, der næringa og frivillige
organisasjoner inviteres til å diskutere neste års reguleringer.
På reguleringsmøtet i november 2017 foreslo fiskeridirektøren å
innføre krav om sorteringsrist innenfor 4 nautiske mil av grunnlinjene,
på lik linje med regelverket for rekefisket i Nordsjøen og Skagerrak utenfor
4 nautiske mil.
Det var flere innspill
til dette forslaget under reguleringsmøtet. Norges Fiskarlag var
kritiske, da reguleringen vil gi reduserte inntekter fra sjøkreps,
som er en verdifull bifangst. Det ble derfor nedsatt en arbeidsgruppe med
medlemmer fra Fiskeridirektoratet, Norges Fiskarlag og Norges Kystfiskarlag,
som hadde sitt første møte 9. mars. Gruppa drøfter mulige tekniske
løsninger for innføringen av sorteringsrist, som på samme tid kan ivareta
behovet for å unngå bifangst av torsk og beholde bifangsten av sjøkreps.
Jeg anbefaler at
vi avventer resultatet av dette pågående arbeidet.
Økt kunnskap
Sammen med konkrete
tiltak, er det behov for å øke kunnskapen om effekten av tiltakene.
Det krever både praktiske forsøk, effektstudier og grunnleggende
kunnskap om sammenhengene i økosystemet og hvordan de endrer seg.
Fiskeridirektoratet
har planlagt å gjennomføre forsøk i 2018 for å undersøke størrelses-
og artsseleksjon ved bruk av en fluktåpning på 80 mm i teiner og
ruser. Forsøket skal gi grunnlag for å vurdere om en slik fluktåpning
skal påbys generelt. Arbeidet vil se særlig på fiske med havteiner
som nå brer seg i fritidsfisket. Om fritidsfiskere skal ha en adgang
til å benytte havteiner i et område der fisket etter torsk ellers
begrenses, må selvfølgelig vurderes.
Det er krevende
å måle effekten av reguleringstiltak. I Tvedestrandsfjorden har
det vært forsket på effekten av strengere fiskerireguleringer, inkludert
et nullfiskeområde siden 2012. Forskningen har vist at både overlevelse
og størrelse har økt som følge av bevaringstiltakene. I nullfiskeområdet
er den årlige overlevelsen for torsk doblet. Likevel har rekrutteringen
av yngel vært lav i hele perioden etter 2012. Det har også vært
tilfelle på resten av Skagerrakkysten de siste årene. Hvorfor rekrutteringen
svikter over flere år er ikke fullt ut forstått, men er ikke noe
nytt i fiskerihistorien.
Jeg har nylig besluttet
å videreføre bevaringssonene i Tvedestrand for fem nye år, slik
at forskerne kan bygge videre på tidsseriene fra dette marine laboratoriet,
og få mer kunnskap om de langsiktige effektene av bevaringstiltakene
for kysttorskens restaurering.
Størrelsen på områdene
kan ha betydning for framtidig rekruttering og det er mulig at Kysttorskprosjektet i
Færder og Hvaler nasjonalparker kan gi større områder som effekter
kan måles i, men dette vil ta tid. Kysttorskprosjektet er viktig
for å styrke kysttorskens levekår i Ytre Oslofjord. Målet er å bidra
til en livskraftig bestand, og regulering av fiske og forbedring
av miljøtilstanden vil stå sentralt i arbeidet. Nasjonalparkstyrene,
fylkeskommunene på begge sider av Oslofjorden, Havforskningsinstituttet,
fiskernes organisasjoner, Fiskeridirektoratet og Miljødirektoratet
deltar aktivt i arbeidet.
I dette prosjektet
skal det etableres områder med strengere fiskerireguleringer i 2018.
Prosjektet har også tatt initiativ til undersøkelser som skal gi
mer kunnskap om diettsammensetningen til flere arter i kyst- og
fjordøkosystemer, ikke minst for sel.
Oppsummering
Som nevnt innledningsvis,
setter jeg stor pris på at denne viktige saken settes på dagsorden.
Som jeg har redegjort
for, er forvaltningen i gang med flere prosesser som har som mål
å få kysttorsken tilbake til Oslofjorden.
Fiskeridirektoratet
vil snarlig ha en sak på høring om vern av de viktigste gyteområdene
for torsken i området fra Lindesnes til svenskegrensen og enkelte
andre tiltak som vil bidra til redusert fiskepress på kysttorsken i
særlig utsatte områder. Direktoratet er også i dialog med næringa
om praktisk gjennomføring av innføring av rist i reketrålfisket
innenfor 4 nautiske mil, for å unngå bifangst av torsk.
Til forslaget om
å forby all bunntråling, vil jeg understreke at dette vil ha liten
effekt for å beskytte kysttorsken i Oslofjorden. Jeg mener bruk
av sorteringsrist i reketrålfisket vil kunne løse utfordringene
med uønsket bifangst av kysttorsk i dette fiskeriet.
Jeg er enig i at
vi må ha en adaptiv forvaltning, der vi handler på bakgrunn av den
kunnskapen vi nå har, og heller justerer kursen i tråd med ny kunnskap
etter hvert.
Jeg vil likevel
ikke anbefale at komiteen innstiller på et vedtak med så konkrete
tiltak som foreslått i representantforslaget.
Konkrete forslag
bør utredes i samsvar med utredningsinstruksen, som har som formål
å legge et godt grunnlag for beslutninger om statlige tiltak gjennom
å identifisere alternative tiltak, utrede og vurdere virkningene
av aktuelle tiltak, involvere dem som er berørt av tiltaket tidlig
i utredningsprosessen og samordne berørte myndigheter. Dette vil
også være tiltak som er underlagt kravet om høring i forvaltningsloven,
når de eventuelt skal vedtas som forskrifter i medhold av havressursloven.
Representantforslag
169 S inviterer Stortinget til å vedta konkrete tiltak (1 a, b og
c) uten ytterligere utredning av konsekvenser, og uten at de har
vært gjenstand for høring hos berørte parter. Uavhengig av om forslagene
vil bedre situasjonen for kysttorsken eller ikke, vil jeg derfor
anmode at Stortinget avventer de prosesser fiskeriforvaltningen
har på gang for å få på plass tiltak for å bedre tilstanden for
kysttorsken.