Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Olav Urbø, fra
Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Geir
Jørgen Bekkevold, Olaug V. Bollestad og Hans Fredrik Grøvan om språkopplæring
for kontantstøttemottakere og fjerning av botidskravet på 5 år knyttet
til kontantstøtten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at botidskravet
knyttet til kontantstøtten har vært behandlet av Stortinget ved flere
anledninger, senest ved behandlingen av representantforslag i Dokument
8:43 S (2017–2018), jf. Innst 97 S (2017–2018), som ble debattert
i plenum 1. februar 2018.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at innføringen av fem års botidskrav er en innstramming
som gjelder generelt, ut fra en vurdering av at nyankomne innvandrere
bør stimuleres til arbeid og aktivitet og at deres barn bør gå i
barnehage for å bli godt integrert i det norske samfunnet.
Komiteen er
enig i at svake språkferdigheter og lavt utdanningsnivå er blant
de største utfordringene på kompetansesiden, mens kjønnsrollemønster
og familieforståelse er en del av kulturen som gjør at mange innvandrerkvinner
tar hovedansvaret for barneomsorgen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, registrerer at det i representantforslaget
vises til Fafos familieundersøkelse fra 2009, hvor det pekes på
at holdningen til kvinners yrkesaktivitet og hva som er best for
barna, er mer avgjørende enn økonomiske insentiver når det gjelder
hvorfor innvandrerkvinner i overveiende grad er hjemme med småbarn (0–3
år). Det pekes i denne undersøkelsen på at kontantstøtten ikke fungerer
som en endringsagent, verken i den ene eller andre retningen, med
hensyn til arbeidsdeltakelse.
Komiteen registrerer videre
at det i forslaget pekes på at for å gjøre noe med den svake arbeidstilknytningen
blant innvandrerkvinner må man, i stedet for å fjerne et velferdsgode
som styrker alle barnefamiliers valgfrihet, iverksette målrettede
tiltak knyttet til disse kvinnenes kompetanse og kulturelle barriere.
Når det gjelder holdninger som utgjør en utfordring for familielivet,
er det i særskilt grad et svakt likestillingsperspektiv som bidrar
til å holde kvinnene utenfor arbeidslivet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at introduksjonsprogrammet for flyktninger og opplæring
i norsk samfunnskunnskap for alle nyankomne innvandrere med utsikter
til varig opphold i Norge er blant de viktigste tiltakene for å
kvalifisere nyankomne innvandrere for deltakelse i arbeidslivet.
I snitt er seks av ti deltakere i introduksjonsprogrammet i arbeid
eller utdanning året etter at de avslutter programmet, men det er
for store variasjoner mellom kommunene og mellom ulike grupper av
deltakere. Videre ser flertallet at
regjeringen er i gang med en integreringsstrategi, hvor en av målsettingene
i dette arbeidet er å reformere introduksjonsprogrammet med tydelige
forventninger til gode resultater og mer arbeidsrettede tiltak.
I den sammenheng vil regjeringen også gjøre det mulig å kombinere
deltakelse i introduksjonsprogrammet med ordinært arbeid, og kombinere
språkopplæring med arbeidspraksis. Hensikten er at deltakerne får
en raskere tilknytning til arbeidslivet enn det mange får i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet stiller seg positive til å styrke språkopplæringen
og trappe opp tiltak som kan senke terskelen inn til arbeidslivet
for innvandrerkvinner, og vil med glede ta imot slike initiativ
fra regjeringen. Disse
medlemmer mener imidlertid at slike tiltak bør komme i tillegg til
å fjerne kontantstøtten, som har dokumentert motsatt effekt ved
at den virker negativt inn på kvinners deltakelse i arbeidslivet,
og spesielt i minoritetsgrupper. Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets
alternative budsjett for 2018, der det foreslås å avvikle kontantstøtten. Disse medlemmer mener
at det i en parlamentarisk situasjon der det ikke ser ut til å være mulig
å få flertall for et slikt forslag, er nødvendig med innstramminger
som kan minimere de integreringshemmende effektene av kontantstøtten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at hensikten med lovendringen som ble vedtatt i juni 2017,
jf. Innst. 368 L (2016–2017) og Prop. 85 L (2016–2017), var å fremme
rask integrering av innvandrere og deres barn. Etter at den nye
botidsbestemmelsen ble innført, har det imidlertid dukket opp tilfeller
der dette argumentet ikke er relevant. Eksempelvis vil en familie
der far er innvandrer og i full jobb, men ikke har bodd i Norge
i fem år, ikke få kontantstøtte selv om mor er norsk og skal være
hjemme med barnet. Flertallet ser
at slike tilfeller gjør at lovendringen kan oppfattes urettferdig.
Likevel mener flertallet at
botidskravet bør beholdes. Flertallet viser til at det
er vanskelig å gjøre endringer i kontantytelser uten at det vil
kunne slå urimelig ut for enkelte grupper, og at hovedhensikten
med endringen rettferdiggjør å opprettholde det nye botidskravet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener
at en god integreringsprosess og et velfungerende samfunn forutsetter
en felles forståelse for norsk samfunn og kultur. Dette krever en
særlig innsats fra hver enkelt av dem som skal leve i Norge. Dette flertallet mener
imidlertid at når det forventes at de som deltar i språkopplæringsprogram,
skal lære seg norsk, må myndighetene følge opp med så gode programmer
som mulig. Det skal være slik at uansett hvor du lærer deg norsk,
så skal undervisningen være av god kvalitet. I Jeløya-plattformen har
regjeringen satt seg som mål å arbeide for å fornye og forbedre
norskopplæringen, slik at alle får et godt grunnlag for læring og
for deltakelse i arbeidsliv og samfunnsliv. Dette innebærer blant
annet at regjeringen vil styrke språkopplæringen og andre målrettede
tiltak for at flere kvinner med minoritetsbakgrunn skal kunne delta
i arbeidslivet. Videre vil regjeringen jobbe for at det skal være
mulig å kunne kombinere språkopplæring med arbeidspraksis. I tillegg
vil regjeringen også reformere introduksjonsprogrammet med tydelige
forventninger til gode resultater og mer arbeidsrettede tiltak, samt
gjøre det lettere å kombinere deltakelse i introduksjonsprogrammet
med ordinært arbeid.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
vil avskaffe kontantstøtten og bruke pengene til en ventestønad
for foreldre til barn som ikke har fått barnehageplass. Barnehager
kan utgjøre en viktig forskjell for barn med en vanskelig hjemmesituasjon,
og for barn og familier som trenger norskopplæring og å bli integrert
i det norske samfunnet. At kontantstøtten subsidierer kvinner for
å være hjemme, hindrer mødre fra å komme ut i arbeidslivet og barna
fra å integreres i barnehagen. Effekten forsterkes når barnehagene
blir dyrere, samtidig som kontantstøtten har økt. Til tross for Sosialistisk
Venstrepartis motstand mot kontantstøtten, så er dette medlem uenig i den bakenforliggende
tankegangen i Prop. 85 L (2016–2017) og viser til at Sosialistisk
Venstreparti stemte imot lovforslaget. Dette medlem mener at doble
standarder innen velferd og ytelser vil kunne bidra til å skape
større økonomiske forskjeller i samfunnet. Derimot vil språkopplæring,
arbeidsopplæring og inntektssikring bidra til bedre muligheter.
På denne bakgrunn støtter dette medlem forslaget om å
utrede mulighetene for å erstatte botidskravet med språkopplæring,
og fremmer dessuten følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til hvordan norskopplæringstilbudet
for innvandrere kan styrkes, samt foreslå andre tiltak for kvalifisering
til arbeid, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at Sosialistisk Venstreparti i sin merknad peker på at de ønsker
å avskaffe kontantstøtten. Til tross for dette støtter de Kristelig
Folkepartis forslag, som innebærer en opprettholdelse av kontantstøtten.
Det blir med dette uklart hva Sosialistisk Venstrepartis primærstandpunkt
egentlig er, siden de så tydelig har gått imot ordningen. Flertallet støtter
kontantstøtten, men begrunnelsen for å ikke støtte Kristelig Folkepartis
forslag er at flertallet mener
at alle de positive tingene som følger med kontantstøtten, også
kan lede til utenforskap, særlig hos kvinner som er nyankomne innvandrere. Flertallet mener
derfor at et botidskrav knyttet til kontantstøtten er riktig, samtidig
som det må settes økt fokus på språkopplæring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil understreke
at kontantstøtten er til for og gjelder kun for ettåringer og deres
foreldre. Disse
medlemmer mener kontantstøttens formål bør gjelde for alle
foreldre, nemlig muligheten til å vurdere om ettåringen har behov
for en noe utsatt barnehagestart og litt mer tid hjemme med far
eller mor. Det fremstår urettferdig å velge ut en gruppe foreldre
som ikke skal få tilgang til denne valgfriheten, kun begrunnet ut
ifra botid. Disse
medlemmer viser til at konsekvensene av dette botidskravet
er at en mor som har vært norsk statsborger hele sitt liv, og skattebetaler
hele sitt arbeidsliv, med de nye reglene ikke kan motta kontantstøtte
dersom faren til hennes barn kom til Norge for 4 år siden, selv
om denne mannen har vært yrkesaktiv skattebetaler hele denne perioden. Disse medlemmer mener
derfor dette botidskravet har svært uheldige, utilsiktede konsekvenser,
i tillegg til den iboende urettferdigheten dette botidskravet representerer.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet har vedtatt å
videreføre den målrettede kontantstøtten for barn i alderen 1–2
år. For Senterpartiet er det ikke et mål i seg selv at alle ettåringer skal
gå i barnehagen, men vi vil tilrettelegge for at foreldre har frihet
til å foreta valg som passer deres familiesituasjon best. I så måte
deler dette medlem forslagsstillernes vurderinger, og støtter dermed
representantforslaget fra Kristelig Folkeparti.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mener videre at
samfunnet må vise raushet og toleranse for at noen foreldre velger
å bli hjemme med sine små barn, uten at deres motiver betviles og
at de blir stigmatisert.
Disse medlemmer vil videre
minne om at det i all hovedsak er barnet som er hovedpersonen i
kontantstøtteordningen. I integrerings- og likestillingsdebatten,
hvor kontantstøtten ofte løftes frem som en hemmende faktor, havner
barnets behov ofte i skyggen.
Det er særdeles viktig
med gode integreringstiltak samt å sørge for at innvandrerbefolkningen,
og særlig kvinner i dette henseende, blir godt integrert i det norske
samfunnet. Imidlertid er det viktig at samfunnet respekterer familiens
rett og frihet til å utfolde seg. Dette må gjelde uavhengig av familiens
etniske, økonomiske, sosiale eller kulturelle bakgrunn.
Disse medlemmer vil understreke
at innvandrerkvinner er en sammensatt gruppe, og yrkesdeltakelsen
varierer. Mens det er høyere yrkesdeltakelse blant andregenerasjons
«innvandrerkvinner» og flere tar høyere utdannelse, så er yrkesdeltakelsen
lavere blant førstegenerasjons innvandrerkvinner. Vi må også skille
mellom dem som kommer fra EØS-land, dem med kort botid i Norge,
dem med flukt- og asylbakgrunn samt yrkesaktive kvinner som benytter
seg av ordningen. Videre er det viktig å ha i mente at tradisjonelle kjønnsroller
også påvirker innvandrerkvinners yrkesdeltakelse. Språkkunnskaper,
kompetanse og yrkeserfaring er også vesentlige momenter som forklarer
kvinners yrkesdeltakelse. Dessuten må en heller ikke overse det
faktum at mange kvinner som ønsker å jobbe, møter barrierer på arbeidsmarkedet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Statistisk sentralbyrås (SSB)
årlige rapport «Kontantstøttebruk blant innvandrere.» Rapporten
utarbeides på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet.
I rapporten er det hovedsakelig barna som er analyseenheten. Variabler
som foreldrenes botid, utdanningsbakgrunn og yrkesstatus er ikke
inkludert. Vi får dermed ingen dybdekunnskap om kvinnene som mottar
kontantstøtten. Riktignok vet vi om deres landbakgrunn og bosted,
men vi vet ikke om kvinnene er i deltidsjobb, i praksisplass gjennom
Nav, under utdanning, har barna hos besteforeldre mens de går tilbake
til arbeid etter endt permisjon, eller om kvinnene er yrkesaktive,
men velger kontantstøtten for å tilbringe mer tid med sine små barn.
Dette medlem mener det er behov
for mer kunnskap om kontantstøttemottakerne, og viser til at Stortinget
har vedtatt et forslag om å innhente mer kunnskap om kontantstøttemottakerne,
jf. Dokument 8:43 S (2017–2018), Innst. 97 S (2017–2018), vedtak
nr. 443:
«Stortinget ber regjeringen
innhente kunnskap om hvem kontantstøttemottakerne er, med særlig
vekt på yrkesstatus, utdanningsbakgrunn, årsaker til at man benytter
seg av ordningen, samt levekår generelt for denne gruppen.»
Dette medlem imøteser regjeringens
arbeid med oppfølging av vedtak nr. 443.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å erstatte botidskravet som
er knyttet til kontantstøtten, med språkopplæringskrav.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil peke på Prop. 74 L (2017–2018) Endringer i folketrygdloven og
kontantstøtteloven (innfasing av tredeling av foreldrepenger mv.),
som er til behandling i komiteen våren 2018. Proposisjonen inneholder
blant annet forslag om en innføring av en ordning med fleksibel
kontantstøtte, hvor foreldrene kan få utbetalt kontantstøtte med
20 pst., 40 pst., 60 pst., 80 pst. og 100 pst. sats, i motsetning
til i dag hvor ytelsen utbetales med enten halv eller full sats. Flertallet fremhever
at dette vil gjøre det enklere for foreldre å gi ettåringer en gradvis
start på barnehagelivet. Ikke minst er kontantstøtten et viktig
bidrag til å øke familiers valgfrihet. Med den nye ordningen blir
kontantstøtten enda bedre tilpasset familienes ulike behov.