2.4.2 Bruk av verk i undervisningsvirksomhet
Komiteen merker seg at § 43
foreslår fri bruk av verk ved undervisningsvirksomhet, begrunnet
i at ordinær klasseromsundervisning anses å skje innenfor det private
området.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti merker seg at flere av høringsinstansene
er skeptiske til denne begrunnelsen, da klasseromsundervisning vurderes
som en profesjonsutøvelse og dermed ikke kan anses som virksomhet
som utøves i en privat sfære.
Komiteen mener
det er et viktig, grunnleggende og demokratisk prinsipp at alle
barn og unge får oppleve, bruke og fordype seg i kunst og kultur
i løpet av skolegangen. Åndsverk kan brukes aktivt i undervisningen, f.eks.
ved at elevene leser tekster, spiller og hører på musikk, dramatiserer,
ser på film, nyheter eller videoklipp. Komiteen vil sikre retten til
å bruke åndsverk i undervisningen. Det innebærer mulighet for formidling
på ulike måter som kan bidra til å videreføre kulturarven, bygge
opp under kulturinteressen og oppdra et publikum. I klasserommet
skapes morgendagens samfunnsborgere. Komiteen mener derfor det er
viktig at elevene eksponeres for et mangfold av åndsverk, slik at bakgrunn
ikke er avgjørende for deres kjennskap eller eierskap til kulturmangfoldet
i samfunnet.
Det er komiteens oppfatning
at åndsverklovens virkeområde trenger en avgrensing mot den private sfære.
Komiteen viser til at prinsippet
om adgang til fri bruk av verk i undervisningsvirksomhet, som den
såkalte «klasseromsregelen» i § 43 er uttrykk for, også inngår i
opphavsrettslovgivningen i de nordiske landene. Komiteen er fornøyd med at
åndsverkloven fortsatt skal verne om den frie bruken av verk i undervisningsvirksomhet.
Komiteen viser samtidig til
at flere rettighetshaverorganisasjoner har uttrykt bekymring for
at lovfesting av klasseromsregelen kan føre til fremtidig inntektstap,
ved at skoleeiere slutter å inngå avtalelisenser. Når komiteen går
inn for å lovfeste klasseromsregelen, er intensjonen en kodifisering
av gjeldende rett. Samspillet mellom reglene for eksemplarfremstilling
i undervisning, som klareres ved avtalelisens, og reglene for fri
fremføring i klasserom har lang tradisjon i norsk og nordisk rett.
I dagens system inngår overføring i «framføring», og dette er den
opphavsrettslige balansen på undervisningsområdet. Dersom bruken
av regelen fører til en urimelig endring av forutsetningene, bør
bestemmelsen ses på på nytt. Sannsynligvis vil også det kommende
EU-direktivet på området si noe om bruk av åndsverk i undervisning.
I den forbindelse antas også reglene å bli vurdert på nytt.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag om å justere 'klasseromsregelen'
i åndsverkloven § 43 dersom det viser seg at bruken etter bestemmelsen utvikler
seg slik at den skader rettighetshavernes interesser på en urimelig
måte.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen se på bruken av strømming som basis for fri overføring
i skolene og komme tilbake med sak til Stortinget dersom denne bruken
er årsak til at flere kommuner har sagt opp sin lisensavtale med
Norwaco og Kopinor.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti viser til at flere høringsinstanser peker
på at forslaget til ny § 43 er en utvidelse av gjeldende rett ved
at forslaget også gjelder for overføring og ikke bare for direkte
fremføring. I mange tilfeller vil det være vanskelig å skille mellom
eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (fremføring). Skillet
har en betydning fordi eksemplarfremstilling er vederlagspliktig,
mens fremføring ikke er det.
Disse medlemmer viser til
at vederlag forvaltes av organisasjoner som Norwaco og Kopinor,
som opptrer som bindeledd mellom skoleeiere og skapere av kultur
og underholdning. Organisasjonene forvalter rettigheter til åndsverk
og produksjoner som norske og utenlandske rettighetshavere står
bak, og gir skoleeiere mulighet til å klarere rettighetene på en
enkel og sikker måte. Disse
medlemmer viser videre til at ordningene er lite byråkratiske
og ikke påvirker rapporteringsbyrden for den enkelte lærer, da det
er skoleeiere, altså kommuner og fylker, som inngår avtalene, og
utbetalingene er basert på anslag. Vederlagsinntektene går tilbake
til rettighetshaverne og bidrar til et bærekraftig kulturliv.
Disse medlemmer viser til
at det gjøres færre opptak i skolene i dag enn for noen år tilbake,
og siden 2003 har antallet kommuner som har avtale med Norwaco om
opptak av TV- og radioprogrammer, sunket med over 100. Per i dag
er det kun litt over halvparten av landets kommuner som har avtale
om opptak av kringkastingsprogram. Store kommuner som Bergen, Trondheim
og Tromsø har ikke avtale. Disse medlemmer viser til
at kommunene som velger å ikke inngå avtale, begrunner dette med
at de ikke lenger gjør opptak fra TV, da de i stedet strømmer direkte
fra Internett. Disse medlemmer viser
til at det er rimelig å anta at strømming og andre nye metoder for
å presentere kunst- og kulturtilbud vil bli en stadig viktigere
kilde til bruk i norske klasserom, og at en moderne åndsverklov
må ta høyde for det. Disse
medlemmer mener det er avgjørende at norske elever også i
årene som kommer, får tilgang på kunst og kultur av høy kvalitet. Disse medlemmer viser
til at elevene fortsatt vil ha tilgang til dette uten merarbeid
for den enkelte lærer.
Disse medlemmer foreslår derfor:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med sak om
hvordan og hvorvidt verk som overføres i klasserommet, deriblant
strømming fra Internett, kan likestilles med eksemplarframstilling
i klasserommet, og dermed bli vederlagspliktig, slik at det blir
mulig for partene å inngå avtalelisens også for strømming og annen
overføring.»